Dopravci Železnice

České dráhy převzaly do nájmu šest Vectronů, objeví se na lince do Starého Města

Lokomotiva řady 193 Siemens Vectron pronajatá Českými drahami na pražském hlavním nádraží. Foto: České dráhy
Lokomotiva řady 193 Siemens Vectron pronajatá Českými drahami na pražském hlavním nádraží. Foto: České dráhy
Flotila českodrážních Vectronů se tak rozrostla na 17 strojů

České dráhy převzaly od společnosti Rolling Stock Lease do nájmu všech šest vícesystémových elektrických lokomotiv Siemens Vectron. Flotila českodrážních Vectronů se tak rozroste z dnešních 11 na 17 strojů.

„Počítáme s nimi pro linku R18 z Prahy do Starého Města u Uherského Hradiště, zpočátku ve formě zkušebního provozu se zácvikem dalších strojvedoucích. V čele našich vlaků se na této lince objeví již dnes,“ sdělil mluvčí drah Robert Pagan .

Nová vozidla nahradí lokomotivy řady 371, které nebudou moci být od roku 2022 na lince R18 provozovány kvůli chystanému přepnutí napájecí soustavy v úseku Říkovice – Nedakonice na střídavou 25 kV 50 Hz. Lokomotivy 371 jsou sice dvousystémové, jsou ale stavěny pro stejnosměrné napájení 3 kV a střídavé 15 kV. České dráhy mají sedm těchto strojů, po nasazení Vectronů je přesunou na děčínské rychlíky.

České dráhy na pronájem až 50 vícesystémových lokomotivy vypsaly tendr, do kterého se přihlásilo šest firem. Slovenská společnost Rolling Stock Lease ale nakonec neměla konkurenci, neboť všechny ostatní uchazeči byli z tendru vyloučeni pro nesplnění podmínek. Jisté je zatím převzetí 13 lokomotiv, k březnovým šesti se přidá dalších sedm do konce října. S těmi dráhy počítají pro novou linku Praha –Lichkov – Vratislav – Gdyně. Dráhy mohou stroje po roce odkoupit.

Vectrony jezdící v režii Českých drah jsou pronajaté, s jedinou výjimkou. Tou je čtyřsystémový stroj, který dopravce převzal koncem ledna do svého vlastnictví a který bude sloužit i pro testování na okruhu Výzkumného ústavu železničního v Cerhenicích.

 

 

Základní údaje o lokomotivách Siemens Vectron s označením 193.695-4 / 698- 8 / 699-6 / 769-7 / 963-6 / 696-2:

– možnost provozu na 3 napájecích systémech (stejnosměrném 3 Kv, střídavém 25 Kv 50 hz, střídavém 15 Kv 16,7 Hz)
– evropský vlakový zabezpečovač ETCS
– jmenovitý trakční výkon 6400 Kw
– nejvyšší provozní rychlost 200 km/h
– schválení pro provoz v České republice, Maďarsku, Německu, Polsku, Rakousku, Rumunsku a na Slovensku

(aktualizováno 14:12 o informace o dodání šesté lokomotivy)

127 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eda

Jaký budou mít nátěr/polep? Kdy?

Zesp

V sobotu jsem pořizoval záběry provozu v Dluhonicích za původního stavu před rekonstrukcí a na Slováckých expresech už byly jen bílé Vectrony:

https://youtu.be/GLm1JhHuXoE

Zesp

Tady ještě pár záběrů z dnešní pokládky nové koleje v Dluhonické spojce:

https://youtu.be/-HHKjCL0wzY

Je tam i v pozadí vidět uvízlý R 891, nebyl pro mě ale tím prioritním objektem k záznamu…

Anonymní alkoholik

Tak ještě pár vectronů na Ex6 a R16. Stav, kdy není dostatek es a zaskakují brejlovci… to asi není úplně ideál.

M H

Zajímavé bude, kolik lokomotiv bude nakonec takto celkem pronajato a kolik jich následně bude i odkoupeno.

SaulGoodman

Také bych to trochu viděl jako takovou zjednodušenou formu výběrka na nákup 😀 Můj osobní ničím nepodložený tip je, že je odkoupí po roce všechny.

Dušan

Všechno je to o ceně, resp. konkrétně poměru cena/výkon – tady ty mašiny jsou myslím paket A01 (CZ/D/A/SK/PL/H/RO) a jsou asi nyní nové, ale za pár let budou ojeté….v soutěži na nové stroje je A01 v tzv. minimálních technických podmínkách, ale nabídnout se dají klidně nové A17 (CZ/D/A/SK/PL/H/RO/HR/SL) za cenu klidně „dnešní A01“ – pokud jich fakt budou chtít koupit 90 ks nebo kolik. Uvidí se…

zesp

Ještě jednou ten odkaz:

https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/Chciply_Vectron_na_R_891_u_Dluhonic/

Nechápu, proč se to zamatlalo do textu. V tomto má tento web velké rezervy…

zesp

Foto z vyproštění chcíplého Vectronu u Dluhonic: https://dopravnizesp.rajce.idnes.cz/Chciply_Vectron_na_R_891_u_Dluhonic/ Stál přímo pod novým nadjezdem, který bude nahrazovat nynější čtyřkolejný přejezd v Dluhonicích. Je tam neutrální pole, asi ho setrvačností neprojel… Naštěstí byl konec vlaku už za přejezdem, takže ten se otevřel. Po 40 min pro něho přijela posunovací záloha ČD Cargo z Přerova, ale i tak ten vlak ne a ne dlouhou dobu rozjet. Nakonec se zadařilo. Na koleji Dluhonické spojky pro směr jízdy do Prosenic zrovna probíhala pokládka posledního pražce pro nové koleje pokládkovým strojem společnosti STRABAG. Dnešním dnem je tedy celá kolej položena a pro kolejová vozidla průjezdná v… Číst vice »

Jerry

Kdy to bylo?

Zesp

Zůstal tam viset dnes kolem 15.45 hod, odjel s přípřeží v 16.31 hod. Na snímcích se začíná rozjíždět, v pozadí je vidět i ten rozestavěný nadjezd, pod kterým mašina stála.

Jerry

To mnela šesta záloha radost.

Vojtěch

Dnes na R891 asi tak 2 minuty jízdy před Přerovem došlo k poruše na lokomotivě, čekalo se 50 minut. A to jel Seppl a ne Pepin.

vspingu

K žádné poruše na lokomotivě nedošlo.

kakov

a co se tedy stalo? neprojel neutrálním polem??

švestka

Takže se opět zahltí, už tak přetížený koridor, dalšími nesmyslnými vzduchovoziči kamsi na Lichkov.

Tumor2017

Který přetížený koridor máte na mysli???

David

Třeba tratě 011 a 010? Nebo nejsou přetížené?

Tumor2017

Myslíte , že když po Vámi uváděných tratích neprojede 30 – 40 minut vlak ani v jednom směru, tak jsou přetížené?? To by se mezi ně v tomto intervalu nějaký ten vlak do Polska v pohodě vtěsnal, nemyslíte?? Ten koridor nesmíte tolik přeceňovat 🙂

Tumor2017

Pokud po Vámi uváděných tratích 30 – 40 minut neprojede vlak ani v jednom směru, jsou přetížené?? To bych pak chtěl vidět ty tratě nepřetížené!!! V takovém intervalu by se tam nějaký ten vlak do Polska vměstnal, nemyslíte?? Ten koridor tolik nepřeceňujte!! 🙂

kakov

problém je hlavně výjezd z prahy, kde je souběh s eskem, ale i dále je problém osobka+nákladka, jeden vlak se tam vleze, ale rozhodně už teď (bezCOVID) je ta trať velmi vytížená……

David

Mně stačí odpovědět jednou. I tak pochopím, že o té problematice nic nevíte.

Krusky-Stredohori

Plum’s midland & western coast line. Pflaumen nordwestbahn

Jerry

To co jezdí dneska a to co.jezdilo např. V 70 letech je dost rozdíl.. a to neměli žádné CDP.

nedulezite

DNFTT

Vin

.. myslel jsem si že jsem na odborném serveru … ale ty Kw, Kv, hz .. a ta linka …. pane Šindeláři .. raději rezignujte a už jsem nic nepište … moc prosím …

David

To je fakt. Tohle je vyloženě do očí bijící.

Zapa

Ano jsou to chyby, ale vaše „jsem“ tomu moc nepřidalo.

zesp

Pokud to vy dokážete napsat lépe, a k tomu ještě zachytit vše podstatné, co se v dopravě děje, tak to klidně piště. Ono se velice těžko dá do detailu a přesně obsáhnout vše technicky správně u všech druhů dopravy, které jsou zde probírány. Nebo vy to snad dokážete? Radši už nic nekomentujte….

Jiří Kocurek

jmenovitý trakční výkon 6400 Kw

Opravte to na kW, prosím, bije to do očí.

Pamětník

Jsem se divil co to je za bílého Vectrona na R 893 právě nyní do Luhačovic a už tedy chápu 😉 Jedeme příjemně svižně 😀

noerf

Jaký by byl problém předělat lokomotivy řady 371 na 362 (tedy, aby byli schopné jezdit pod napětím 25 kV 50 Hz, místo 15 kV 16,7 Hz. Mohlo by to být zajímavá náhrada za některé starší jednosystémové lokomotivy.

55p

Velký, nevyplatí se to.

medical_examiner

Protože to už by bylo snazší vyrobit těch 230 lokomotiv rovnou nových…

Asdfg

V podstatě by z bastarda zbyla jen kastle a podvozky. Čili rekonstrukce za cca 80milionu. K tomu ETCS za cca 10 milionů. A sme na 90 milionech a nový Vectron je za cca 100 milionů. Prostě se to už nevyplatí. Jakž takž má smysl udělat ze 163 rekonstrukci na 363.0, protože se v podstatě dosadi jen střídavě vstupní část a zbytek je stejný.

Dušan

Tak mohl se aspoň překopat z 15 kV na 25 kV a jezdit jako dvousystém 25 kV střídavých a 3 kV ss – to by třeba zase tolik nestálo.

Jiří Kocurek

To by asi znamenalo nové trafo.

Jerry

Není pravda .. stačí vykuchat tu stridavinu a dát tam trafo na 25 kv střídavých a je to za 14 milionů.otazka kolik stojí Etcs.a máme mašinu na 160 km/h

XXXD

No když už by se s tím něco dělalo, tak by to chtělo komplet jako 363.5, to by ale pak zase nebylo výhodné ekonomicky, takže ČD dělají dobře, že je nejpozději s přechodem vyřadí. Jinak 160 km/h je sice pěkných, ale s výkonem jaký lokomotiva má, je využití té rychlosti značně diskutabilní.

Jerry

Diskutabilní to určitě je .. ale na ty Slovácké expresy to pořád stačí.. to je 5-6 vozu. Strkat do těch Mašín víc jak 20 mil. Je nesmysl. U ČD je El. Vícesystémovch loko stále nedostatek. 362 a 363 tady budou ještě dlouho.. ale je jich málo . 163 se prodaji nahradí je pantery. 150 ,151, 242 nevyplatí se s nimi nic dělat.. dojezdit , prodat/ sešrotovat . 371 se uvidí. 380 nevím co s nimi zamýšlí. Zůstanou nějaké 111 na posun. A pak vectrony .. chtělo by nakoupit větší množství .. perspektivní lokomotivy.. vyzkoušené. Snad sem na něco nezapomněl.

kakov

tak teď jsem zamáčknul slzu, 242 sešrotovat….. samozřejmě máte pravdu, ale je to pro mě srdeční záležitost

Jiří 3

Protože by se musela odstranit odporová regulace výkonu, což se rovná nové lokomotivě.

Asdfg

Ona by mohla zůstat. U 350 to taky jde. Ale zůstane to pořád líná mrcha.

Laik

Proč se pouštět do neověřeného experimentu s možným rozšířením na pouhých sedm lokomotiv s limitovanou životností když je na trhu k dispozici moderní, schválené, dlouhodobě použitelné a prokazatelně fungující řešení?

David

…a navíc s dvojnásobným výkonem.

Jiří Kocurek

A menší spotřebou. Lepší ani nevdět, kolik elektřiny se propálilo zbytečně, protože někdo si prosadil čelo lokomotivy s aerodynamikou o trochu horší než má cihla.

David

A že těch cihel bylo vyrobeno! 131, 162, 163, 363, 372… Teď z toho ty modifikace 361, 362, 363.5, 371… Hrůza.

Pája

Patřím k těm, kdo ty krabice tehdy považoval za moderní a svým způsobem se mi líbí dodnes. Parametry i zpracování Vectrona nebo Tauruse jsou samozřejmě úplně jinde, to coby mechanik nezpochybňuju.

David

Jo, k našim tratím už neodmyslitelně patří. Jen že jich bylo vyrobeno fakt hodně.

Pavel Q

Ve své době tak vypadaly všechny lokomotivy, 80. léta byla hranatá.

Já, kdo jiný

To vůbec. BR 120 a Sybic jsou mnohem hezčí. I Re 4/4 poslední série jsou krásky proti popelnicím ze Škody s vlnitým plechem. A když to vezmu z fabriky v Plzni, snad i ČS 6-8 vypadají víc šik než X63.

bakiy

Ano. Stačí se podívat na Škodu Favorit, nebo VW Golf z té doby. Hranato v té době bylo obecně. Ne jen na železnici… A mě osobně se ty hranatý tvary líbí víc, než současné. Taurus není škaredý, ale eso je hezčí. 🙂

Jiří Kocurek

Nejde ani tak o hranatost, spíš o ten rám okolo čela, aby mašina před sebou tlačila co nejvíc vzduchu a ten ji neobtékal.

Lemmy

Šotonápady.

Papoušek 477.0

čtyřsystémová Lokomotiva na Trať Praha-Lichkov-Wroclaw-Gdyńe ? Celá trasa pod 3kV ss. Tož po pak jo. Ještě by je mohli nasadit z Krnova do Olomouce. S přípřeží nejlépe Bardotka.

medical_examiner

Z Krnova do Olomouce by hlavně mohli nasadit žraloka…tím by se hodně zavděčili…

David

Čtyřsystémová tam nebude, zachovejte klid na lůžku.

Laik

Co na to strojvůdci, polepší si přechodem z Bastarda na Vectrona? Asi tak o 40 let?

55p

Bastardi jsou přelom 80. a 90. let, takže jen o 30.

Lektor

Vectroni jsou od roku 2010, takže jen o 20….

Já, kdo jiný

Sériové kusy od 2013. Jezdit s Vectronem r.v. 2010 je výsadou ČD.

Laik

Ale Bastard byl koncepčně starý už v době vzniku, odporová regulace.

medical_examiner

Nejvíc asi s tím ovládáním lokomotivy.
Ale i s jízdním řádem, protože 383 má 1,46x vyšší tažnou sílu…

Jiří 3

Z vlastní zkušenosti vám mohu říct, že s 10 vozovým rychlíkem a při odjezdu z Olomouce včas jsme do České Třebové vždy dojeli s minimálně 5 minutami zpožděním. Bastardi nedokázali vytáhnout snad ani těch 140.

Asdfg

Bastarda a 10 vozů z Olmika na Třebovou? Na čem to jezdí?

Jan Semela

Slovácký expres

Zesp

Slovácký expres má někdy 10 kočárů???

Palavan
Džaro

Před COVIDem některé spoje ano. Pamatuju si, že takový nedělní odpolední spoj odjížděl z UB s 4 vozy a než dojel do Prahy, už jich měl 10.
Dnes jezdí v běžném řazení 5.

B. Haruna

Z vlastní zkušenosti mohu napsat, že při cestě z Prahy do Drážďan rozhoupal Bastard podvečerní EuroNight se čtrnácti kočáry na 160.

Pája

On to dá. Jen potřebuje „zelenou ulici“ a žádné stoupání. Trakčáky nejsou na tak těžký převod konstruovány. Jsou na 120 km/h a ta jeho skříň taky. Přitom je mám rád a moc. Ale Větroň je parametry fakt jinde.

Knížecí rada

Není mi moc jasné to udělování číselných řad vozidel. Myslel jsem, že řady 1xx jsou pro stejnosměrné lokomotivy a 3xx pro dvou a vícesystémové lokomotivy. I když rozumím tomu, že řada 1xx by se stala společně se stejnosměrnou soustavou zbytnou.

Kubrt

Lokomotivy byly zaregistrovány v Německu, takže mají „německou“ řadu 193. Německou píšu v uvozovkách, protože dnes už je to vlastně jedno.

medical_examiner

A až se celá republika přepne na střídavinu, tak bude 1xx taky pro střídavinu…

Radek

…ale to my už tu nebudeme. A tou dobou bych čekal jednotný evropský registrační proces.

Petr Šimral

To ale záleží na státu, ve kterém je lokomotiva registrovaná. Což u těchto strojů CZ asi nebude.

U nás máme taky lokomotivu 386 001 CZ-MT a zcela identickou 186 432 D-Rpool.

Knížecí rada

Děkuji, pane Šimrale. Z textu článku jsem nepochopil, že jsou registrované v Německu.

Já, kdo jiný

A třeba dodat, že jsou obě pěkný šunt z hlediska uživatelského.

Jerry

To je německé označení .. české je 383

Josef Král

Toto nemohu hodnotit pozitivně. Proč nepoužijí nějakou vícesystémovou lokomotivu od plzeňské Škody? Zbytečně zaplevelují naši dráhu cizími vozidly.

kakov

a tu vezmou kde? aha na rychlících Pha-ČB nahradí Esa Bardotkou a hned jsou Vectroni zbytní 😀

Honza

jako vážně?

medical_examiner

Protože Scheisewerke Pilsen vyrábí jen a pouze předražené šroty…

Josef Král

Zde máte chybu. Když chcete německy, tak Schadewerke, prosím. Zde

Vašek

Vy jste nepochopil, vladaři. Scheis je totiž německy ho………

Tomáš Záruba

Chápu že dnes každý šetří, ale to jedno „s“ už jste přece jen dokoupit snad mohl. 🙂

Lemmy

No a E taky, že…

Avlaky

Hele, kdy pochopíte, že by jste se měl léčit? , Každý vám tu říká že škoda žádné loko nemá, ale vy to furt nechápete

Josef Král

Železnice je součást našeho národního bohatství a mělo by být věcí určité prestiže našich drah, aby se po ní proháněly vlaky domácích výrobců. Výroba kolejových vozidel má u nás velkou a dlouhou tradici a dráhy vždy (kromě některých výjimek z politických důvodů – např. T 679.1) používaly vozidla tuzemská. Proč utrácet peníze za cizí výrobky. ¨Naši dopravci by měli objednávat (a zadávat vývoj) u našich výrobců. Na tom snad není nic divného.

David

Jsme v EU a naše železnice jsou součástí evropské železniční sítě. Ta mašina je vyrobena taky v EU. Takže ano, náš dopravce si pronajal lokomotivu vyrobenou naším výrobcem. Na tom snad není nic divného.

Jiří Kocurek

Cože? Zákazník má zadávat vývoj výrobci? Tohle už 32 roků nefunguje.

Khunas

Ale ta pořád dokola omílaná tradice skončila už skoro před 50 lety.

Vašek

A nechtěl byste zase omotat hranice ostnatým drátem? Tentokrát byste musel omotat celou republiku kolem dokola.

Rudolf Tuček

To je problém celé evropské železnice že se za posledních 150 let nedokázali na spoustě věcí dohodnout a každý si ve spoustě věcí jel po své linii. Každá země si dělala své řady lokomotiv a jsem rád že dnes se výrobci snaží vyrábět pro celou Evropu i Škodovka může vyrábět pro celou Evropu.
Na to aby si hrál každý na svém pisecku je Evropa strašně malá.

Lemmy

To jsou názory jako z roku 1946, tohlento.
I za RVHP se některá vozidla dovážela, dokonce bylo v plánu dovézt kibiely (místo čehož pak ve Studénce navázali na „velkou a dlouhou tradici“ a vyrobili 460/560).

Asdfg

Ona Škoda nebo nějaký pool nabízí na pronájem 6×380?

Laik

Tak tenhle je dobrej…..nejspíš žádná vhodná není k dispozici…..

Beny

Škoda
1) Není Česká (registrace na Kypru)
2) Zachovala se velmi nemorálně v arbitráži, čímž nás 1 380tka vyšla na bratru 170
milionů.
3) 380tka je velmi nespolehlivá. (To je hlavní)

Kdyby tohoto nebylo také bych ji místo Vectronů uvítal, takhle ne.

Kubrt

S tím Kyprem už je to neaktuální. Trapné to bylo vždycky.

Vašek

Pane Králi, že vy jste zase vysadil bez vědomí pana doktora své léky? Přiznejte se.

Rakev

A jakou lokomotivu od Škody máte na mysli?

Dejv

K něčemu to přepojování na AC systém a ETCS je dobrý. Vlaky aspoň budou vedeny kvalitními lokomotivami. Samozřejmě co se střídaviny týče, tak ta je bezkonkurenční. DC věčný problém.

Ruda

Mě je jedno co potáhne vagón, ale jestli bude jezdit včas i do Staráku.

kakov

právě proto by jste měl být rád, že Váš vlak potáhne moderní silná lokomotiva, místo utahaného a poruchového bastarda, co myslíte? u které je větší pravděpodobnost, že dojede včas? jinak řízení provozu má na starosti SprŽel

IGCT

odkdy je fyzikální jednotka volt s malým v???

ythomas_ct

…zhruba od doby, kdy watt je s malým „w“ a hertz s malým „h“…

Martin

No já nevím, ale Ústav pro jazyk český uvádí, že zkratky jednotek pocházející z vlastních jmen se píší velkým písmenem, např. V – volty, W – Waty.
Viz: https://prirucka.ujc.cas.cz/?id=785#nadpis2

Jaaa

Že by sarkasmus?

Zlámalík

Na překlep se dá upozornit i slušně, nemyslíte?

IGCT

Pane Zlámalíku, co jsem řekl neslušně? Já předpoklám, že novinář si po sobě přečte článek před tím,než ho zveřejní. A předpokládám, že když absolvoval povinnou školní docházku, že umí i správně zapsat jednu z nejpoužívanějších fyzikálních jednotek na světě…. Asi dle Vás požaduji hodně.

Greta

Vy píšete 10 kilogramů s velkým K ?

Toníček

od té doby co velký vynálezce Kilogram zemřel.

Lech Malý

Jak to souvisí?

Lech Malý

Co třeba megabit vs. Mbit?

Jiří Kocurek

M se píše s velkým aby se nepletlo mili- a mega-.

Martin Lihařík

Jenže to M není fyzikální jednotka, ale násobná jednotka a znamená „x milion“. Třeba megavolt MV nebo megaparsec Mpc. A tudíž se nemusí jmenovat po vynálezci miliónu.

Jiří 24

Jakou mají tyhle loko historii, jezdily už u někoho?

Kubrt

Nejezdily; stály v Bratislavě v depu a čekaly, až jejich majitel vyhraje patřičné výběrové řízení 🙂

Jiří 24

Takže funglovky?

Kubrt

Ano.

kakov

netuší prosím někdo kde je focený ten bílý konvoj Vectronů? dík

Armando Andreoli

Vršovické depo, pokud se nemýlím.

Trolejbus_58

Chtělo by to malé opakování učiva základní školy. Napětí v kV, frekvence v Hz, výkon v kW.

Petr5

Fyzika, 8.třída ZŠ

Ctenar

Kvalitní, odborná novinařina. O to víc se věnují „lákavým“ titulkům

Anonymas

Mohou si je ČD v pronájmu přelakovat nebo polepit?

Kubrt

Počítá se s polepem.