Cestovní ruch Dopravci Železnice

České dráhy přestaví restaurační vozy na další bistra, zatím počítají s devíti

Bistrovůz Českých drah. Autor: České dráhy
Bistrovůz Českých drah. Autor: České dráhy

České dráhy hodlají potlačit ve své flotile klasické restaurační vagony ve prospěch takzvaných bistrovozů. Firma v těchto dnech finišuje s přípravou přestavby prvních devíti restauračních vagonů. Jejich proměna na vozy s bistrem a s oddílem 1. třídy pro 40 cestujících by měla být hotova do poloviny příštího roku.

„Cílem je zvýšit efektivitu provozu, tedy především snížit náklady na provoz dálkových vlaků a gastronomického provozu při zachování gastronomických služeb na palubě vlaků a zvýšení úrovně těchto služeb,“ uvedl mluvčí ČD Petr Šťáhlavský. Záměr už schválily orgány firmy.

Součástí bistrovozů je oddíl 1. třídy. Autor: České dráhy
Součástí bistrovozů je oddíl 1. třídy.
Autor: České dráhy

Po přestavbě devíti restauračních vozů přijde na řadu i redesign šesti dnes provozovaných bistrovozů (Armpee). Ty dnes jezdí například na lince Praha – Olomouc – Vsetín – Žilina. K prosinci příštího roku by tak měly mít dráhy k dispozici 15 moderních bistrovozů. Dalších 14 je pevnou součástí jednotek pendolino a railjet.

„Počítáme se zachováním nabídky jídel a nápojů ve stejném rozsahu jako dnes, dokonce díky rozšíření vybavení kuchyně o moderní techniku, jako je konvektomat, by se měly možnosti kuchyně ještě rozšířit. To, co je tedy pozitivně hodnocené na našich restauračních vozech, chceme zachovat, ve větší míře se ale prosadí koncept servírování občerstvení na místa cestujících,“ doplnil Šťáhlavský.

Dráhy v současnosti provozují 37 restauračních vagonů. Přestavba devíti z nich má být jen první etapou. Kolik z nich nakonec skončí jako bistrovozy, dráhy zatím neuvádějí. Bistrovozy mají sloužit především na mezinárodních expresních linkách.

Díky svým jídelním vozům České dráhy nedávno bodovaly v hodnocení železničních dopravců společnosti Loco2. „České vlaky mají pro cestující páry co nabídnout. Dobrý, staromódní servis, hodně kupé a velmi dobré jídelní vozy jsou příležitostí pro páry, které hledají něco jiného,“ uvedli autoři žebříčku.

36 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Nějak mi v textu nesedělo těch 40 míst v 1. třídě, když žlutý pruh je jen nad čtyřmi okny, tak jsem zapátral – a ejhle: skutečně jich není 40 (a to ani kdyby byla připočítána všechna sedadla v „bistru“), ale jen 22 (!) – a v „bistru“ je míst k sedění jen 8 + 6 barových vysokých stoliček (viz například: http://nastoupil.com/?attachment_id=12884 ). Nebo snad ty další nové rekonstrukce budou vypadat nějak jinak?

  • Neverim tomu. Pred nakupem railjetu taky vykladali, ze budou od vyrobce pozadovat plnohodnotny jidelni vuz, a ne jen ohrivarnu. Nestalo se. Na trase Sturovo – Blava – Brno – Praha jidelni vuz skoro nepouzivam, protoze je v nem vzdycky plno.

    • Právě, mnohokrát sem zažil, že cestující se nevešli do běžného vagonu, tak se na celou cestu usadí do jídelního vozu. jedno pivo nebo kafe to spraví…ti otrlejší dolévají ze svých zásob nebo rovnou jedou v plechu. Za mě by v bistrovozu měly být jen ty vysoké barovky. Nepůl bych ten bistrovůz ale s první třídou.

    • Mnohem víc než vozy kombinující 1. třídu vozovou a bistro ovšem chybějí „kombinačky“ 1. a 2. třídy vozové, protože v mnoha soupravách běžných vnitrostátních rychlíků (kromě frekventovaných dálkových vlaků hlavních tras) jsou celé vozy 1. třídy po většinu týdne zbytečně velké (a „kombinaček“ je málo): k čemu vozit celovozovou „jedničku“ pro obsazení po jednom cestujícím v oddílu, pokud půl vozu pro běžnou frekvenci „jedničkářů“ stačí – rozdíl v sazbách jízdného mezi 1. a 2. třídou vozovou to „vožení vzduchu“ v 1. třídě nemůže nahradit, a přitom vozy 2. třídy jsou ve stávajícím počtu zbytečně plné. Ale kdyby se ty „reko bistrovozy“ dostaly i na delší trasy vnitrostátních vlaků (Praha – Cheb, apod.) a jejich provoz zajišťovala nějaká „levnější“ firma než JLV, tak by to bylo přínosem i pro tyto vlaky.

      • Dobře, ale u těch nově přestavěných jim vznikne jednička z ničeho a mužou mít jídelňák a jedničku jednou ranou.

        • Jistě – a díky tomu bude možno v mnoha soupravách dosavadní zbytečně velkou celovozovou 1. třídu smysluplně nahradit a vylepšit je o bistro (bohužel ovšem s „JLVáckými“ cenami i sortimentem i v případě drobného občerstvení): pro úplně dálkové vlaky jedoucí „přes půl Evropy“ to ovšem příliš ideální řešení není.

          • Které vlaky na české železniční síti jedou „přes půl Evropy“? Ať přemýšlím, jak přemýšlím, tak dál než do Hamburku, Varšavy, Košic, Vídně a Budapešti přímé vlaky nejedou… to je tak 1/8 – 1/6 Evropy.
            A pokud jde o ceny JLV, tak ty jsou na úrovni minutky v průměrné restauraci… jen těžko můžete v jídelním voze čekat meníčka za 90 Kč (na kterých většina hospod prodělává) a doba hovězího guláše za 20 Kč v zakouřeném jídeláku v R524 Bečva už je také dávno za námi…:-)

            • U teplých jídel (= „minutek“) to chápu (jen v té „průměrné restauraci“ bývají větší porce), ale především ceny nápojů (a tím nemyslím jen piva) mi připadají nestydatě vysoké: 29 Kč za půllitr obyčejné vody v plastu, 35 Kč za 2 dl džusu nebo 39 Kč za maličké espresso považuji za poněkud přemrštěné zneužívání toho, že během cesty není možno si nic opatřit nikde jinde (a většinou ani při přestupu)

              • Tak proč si nápoje nekoupíte na nádraží v automatu, jistě i to malinké espreso vám udělá taky, a bude kvalitnější a levnější. Nebo můžete od ČD minibaru za pouhých 10 kč

    • Vzhledem k nasazeni na vlaky pres horni lidec k uvolneni jednicek nedojde nastane pouze to co se pise provoz se zlevni protoze tam jezdi 4 – 5 vozove soupravi a jednicky jsou pouze ZSSK. Spise se unifikuji soupravi co tam jezdi a jednicky se zkvalitni

      • Na relaci Praha – Žilina i přes Vsetín (přes 5 hodin cesty) je ovšem zase pouhé bistro kapacitou už dost málo a velkoprostorové uspořádání 1. třídy asi také leckomu příliš nevyhovuje – navíc jen tam se 9 bistro vozů „uživit“ nemůže, takže stejně budou asi nasazovány i ještě někde jinde.

    • Právě naopak, tato řada vznikla jako náhrada celovozové jedničky tam kde je malé využití jak jedničky tak špajzáku.

    • To je jedině dobře, vzhledem k pravidelnému řazení by vždy jedním směrem pravidelně byly sedačky proti směru jízdy 🙁

      • To je jeden z těch až zbytečně zjednodušujících pohledů.

        Samozřejmě to jde mít tam třeba jednu čtyřku a od ní sedačky za sebou otočené na jednu stranu od čtyřky tak a na druhou stranu zase onak. Pak si vybere opravdu každý – kdo chce po směru i proti směru, kdo chce větší stolek nebo cestuje ve skupině i kdo upřednostňuje soukromí samostatného (dvoj)sedadla. Stejně tak zdaleka ne každý řeší, jestli na něj vyšlo okno nebo sloupek.

        Obdobně se v Česku i Slovensku vyskytuje např. podobně zjednodušující názor, že příjemné a neoslňující osvětlení vozu = jedině nepřímé osvětlení. Přitom Ampz ČD, Ampz OBB/RJ, Railjet,… mají osvětlení přímé, jen šikovně vystíněné a rozptýlené a je to funkční a na oči příjemné.

        Stejně jako u sedaček je to o tom jen se trochu snažit a mj. mít pro inspiraci přehled co kde jezdí a jak se v tom jezdí, což by pro manažery ČD i výrobce vozů měla být samozřejmost.

        • Prosím a jaký je rozdíl mezi „šikovně vystíněné a rozptýlené“ a „nepřímé“? Není to náhodou totéž, resp. to, co požadují cestující v těch mizerných modernizacích?

          • Nepřímým jsem myslel osvětlení vozu odrazem světla od stropu. Mají to všechny např. velkoprostory ČD z MVG Győr nebo ARmpee z Žos Vrútky. Nikdy jsem to neměřil, minimálně opticky to ubírá místo od stropu – zejména v tom ARmpee se mi zavazadlový prostor nad sedačkami vždycky zdá dost nízký.

            Přímé osvětlení např. jsou klasické dvě řady světel na stropě v Bdmpee nebo Bdpee nebo Panteři. Konstrukčně jednodušší řešení.

            Přímé osvětlení „šikovně vystíněné a rozptýlené“ ve zmiňovaných Ampz ČD jsou taky jen dvě řady na stropě, ale překryté mřížkou, která způsobuje právě to drobné „rozptýlení a vystínění“ tak, že to neoslňuje. Ampz OBB/RJ mají jednu řadu uprostřed překrytou sklem směrem dolů matným a směrem do stran s čirými pruhy.

            Nechci se pouštět do slovíčkaření. Vy asi míříte k tomu, že kdykoliv paprsek světla nejde k pozorovali přímo, je vlastně nepřímý – a máte pravdu, souhlasím s Vámi.

            Bohužel z toho, co ČD objednávají se mi zdá, že pro ně existuje jen A) nepřímé s odrazem o strop, což za poslední desetiletí dostaly snad jen ty ARmpee a velkoprostory na Hamburk. B) jednodušší a levnější přímé bez větší snahy o nějaký komfort. Ten třetí typ se někde ztratil. Šlo mi jen o to poukázat, že i osvětlení mnoha modernizovaných vozů mohlo dopadnout o něco líp a bývala by k tomu stačila jen nějaká ta mřížka nebo trochu lepší kryt, než je na světlech teď.

        • A jak se při své podivné kritice „těch až zbytečně zjednodušujících pohledů“ vyrovnáváte s tím, že ve velkoprostorových vozech jsou vždy jako první obsazeny „čtyřky“, a v nich přitom často i sedadla zády ke směru jízdy, a pak teprve později nastupující cestující obsazují (a převážně jen „z donucení“) „letecké dvojky“ (a nejdříve pochopitelně čelem ke směru jízdy)?

          • Ano, stejně tak jsou nejvíc obsazené třeba vozy zastavující poblíž podchodu, zatímco ty krajní jsou prázdnější. V pár extrémních případech se dá potkat v jedné části vlaku narváno a davy stojících a na konci poloprázdný vagon.

            A zpátky na začátek – stejně jako tohle rozhodně není důvod, aby jezdily jen ty vozy, kam se lidi hrnou, není přece orientace sedaček ani tvrzení, že se čtyřky obsazují první, důvod k tomu, aby tam byly jenom čtyřky. 😉

            • No, vidíte – a není to tak dlouho, kdy neexistovaly prakticky žádné jiné velkoprostorové vozy než kompletně se čtyřkami, a to nejen u Č(S)D …
              Aby bylo jasno: netvrdím, že kombinace „čtyřek“ a „leteckých dvojek“ by existovat neměla, ba naopak – jen jsem přesvědčen, že míst v uspořádání „letecké dvojky“ by rozhodně nemělo být víc než „čtyřek“: cestu na „letecké dvojce“ jsem ochoten dobrovolně akceptovat jen v případě, že na ní budu sedět sám, protože jinak je nepohodlná a spolucestující mi (byť asi nechtěně) vniká příliš do „osobní zóny“ (a já zase do té jeho).

  • ČD mají 6 bistrovozů (= polovina jídelák + polovina 1. třída) řady ARmpee832 z let 2009-2010, dále 3 restaurační vozy WRmee814 z roku 2012 a 18 restauračních vozů WRmee816 z let 2012-2013.
    Všechno jsou rekonstrukce starších vozů, původně pouze dvou řad. Tímhle způsobem se to bude akorát tříštit do dalších řad, což zvyšuje náklady a složitost údržby. Navíc je docela škoda rekonstruovat už jednou zrekonstruované (kromě vyjímečných případů, jako třeba nějaká ta unifikace)

    Věděl by prosím někdo, jestli rekonstrukce těch zmiňovaných 9 vozů znamená zánik řady WRmee814 , nebo jen rozdělení řady WRmee816? Jaké jsou plány s WRmz původem od OBB? Děkuji.

    • Na předělání by měli jít od 001 do 009, nevím která řada to je. 009 je už vybraná na hale JLV.

  • „Dobrý, staromódní servis, hodně kupé a velmi dobré jídelní vozy“
    Takže proto tvrdí, že trendem je zavádět velkoprostory a jídelní vozy překopou na výdejní okénko, místo plnohodnotné restaurace si budu nosit jídlo přes několik vozů a jíst na koleni, když zrovna nebude stolek. No paráda.

      • Píše se tam že se bude prosazovat roznáška na místo a u 4 – 5 vozovích souprav které jezdí přes lideč je to více než dostačující

        • Nedávno jsem jel v jedničce do Žiliny slovenským ARpeer a skutečně tam byla obsluha až na místo jako v klasické restauraci, a platil jsem v Kč.

  • „Díky svým jídelním vozům České dráhy nedávno bodovaly v hodnocení železničních dopravců společnosti Loco2. „České vlaky mají pro cestující páry co nabídnout. Dobrý, staromódní servis, hodně kupé a velmi dobré jídelní vozy jsou příležitostí pro páry, které hledají něco jiného,“ uvedli autoři žebříčku.“
    Teda, chválit někoho za to, že lidem nabízí něco jiného, než hledají, to je celkem zajímavé!

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora