Dopravci Železnice

První žebříček evropských železničních dopravců. ČD bodovaly jídlem a romantikou

Jídelní vůz WRmee, foto: České dráhy
Jídelní vůz WRmee, foto: České dráhy

Nejlepšími evropskými železničními dopravci jsou švýcarské SBB, následované Deutsche Bahn a rakouskými ÖBB. Tvrdí to autoři prvního ročníku žebříčku srovnání kvality a služeb evropských dopravců, který sestavila společnost Loco2 za pomoci několika publicistů.  Úspěšné v hodnocení jsou i České dráhy.

Žebříčky kvality leteckých dopravců existují už desítky let, na železnici ale žádné porovnání mezi jednotlivými dopravci neexistovalo. Mezeru na trhu využila společnost Loco2 zabývající se prodejem jízdenek a sestavila vlastní žebříček.

Autoři žebříčku tvrdí, že cestování vlakem prošlo v poslední době výrazným zvýšením kvality a otevírá se novým skupinám cestujících, kteří se vlaku dříve spíše vyhýbali. Přikládají to i rozvoji vysokorychlostních spojení. „Je to příležitost pro cestující porovnat služby více dopravců. Řadě lidí, kteří se mezinárodní železniční dopravě z různých důvodů vyhýbali, může současně ukázat, že je už nyní velmi pohodlná a mohou ji vyzkoušet,“ uvedla Kate Andrews, provozní ředitelka Loco2. „Cestování vlakem nebylo nikdy tak pohodlné jako teď,“ dodala.

Žebříček je rozdělen do celkem dvanácti kategorií, celkovým vítězem jsou švýcarské dráhy SBB. Autoři porovnávali celkem 16 dopravců, z Česka pouze České dráhy. Ty se v žebříčku umístily několikrát na stupních vítězů v různých kategorií. Zcela ovládly kategorii občerstvení na palubě díky svým jídelním vozům provozovaných společností JLV, umístili se také v kategorii Cestování v párech, která se zaměřuje i na romantické zážitky při cestách vlakem.

České vlaky mají pro cestující páry co nabídnout. Dobrý, staromódní servis, hodně kupé a velmi dobré jídelní vozy jsou příležitostí pro páry, které hledají něco jiného,“ uvedli autoři žebříčku. České dráhy se dostaly na stupně vítězů i v kategorii cestování pro batůžkáře za dobré ceny. Ceny jízdného v Česku patří v přepočtu na kilometr k nejnižším v Evropě.

Výsledky srovnání dopravců

Celkově:
SBB
DB
ÖBB

Byznys cestující:
Trenitalia
Italo
ÖBB

Cestování pro rodiny s dětmi
SBB
DB
ÖBB

Batůžkáři
DB
ÖBB
České dráhy

Jídlo na palubě
České dráhy
SBB
DB

Cestování zdravotně postižených
SBB
Renfe
Eurostar

Rychlost spojení
SNCF
Renfe
Eurostar

Přístup k životnímu prostředí
DB
SBB
Eurostar

Tiché oddíly
DB
ÖBB
Renfe

Cestování se zvířaty
Virgin Trains East Coast
GWR
Crosscountry

Cestování s koly
SBB
ÖBB
Virgin Trains

Přeprava lyží a zimní výbavy
SBB
ÖBB
Thalys

Cestování pro páry
ÖBB
SBB
České dráhy

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Alex
Host
Alex

V těchto věcech (JLV) možná ČD dobré jsou, to jim neberu. Ale proč se nehodnotilo to nejdůležitější – a to je včasnost, spolehlivost a návaznost přípojů. To bychom se teda propadli hodně nízko! Vlaky by měly být hlavně na to, aby se člověk dostal z bodu A do bodu B jak určuje jízdní řád. jestli k tomu dostane jídlo, kávu nebo cokoliv, to až tak důležité není. To si může pak koupit někde na nádraží nebo v Supermarketu. Ale jak přijede někam pozdě, zmešká důležité jednání, ztratí tím třeba úplně celý den, protože nic nevyřídil a to nemluvím o příchodu… Číst vice »

Desper
Host
Desper

Nepropadli, vážně to není nikde lepší. Problémy jsou všude a institut návaznosti přípojů v mnoha zemích vůbec neznají. I v takovém Polsku to je zázrak, když něco počká. V Německu nečeká skoro nic na nikoho, mnohde přípoje mimo městské aglomeraci ani pořádně nejsou

Garry
Host
Garry

Nóóó.řekl bych že cena výkon je asi co se týká JLV,bezkonkurenční.Pokud porovnáváme rozvinutý trh.Bohužel pan žlutý sebral část trhu tak dráhy vzdaly jidelaky z expresů.Někdo ty lidi platit musí.Svíčkovou za 300.-si nikdo nekoupí.Pan Jančura sliboval že naučí lidi jíst ve vlaku.A kdeže jidelaky jsou?

Guma Gumič
Host
Guma Gumič

Rozhodně nejsem nekritickým milovníkem ČD – ale jsem velmi rád, že si té obecně velmi vysoké úrovně špajzáků někdo konečně všiml. ČD + JLV podle mě fakt provozují suverénně nejlepší gastro na kolejích v Evropě. Super pravidelná nabídka, sezónní nabídka, rozumné ceny. Je naprostá výjimka, kdy jsem nespokojen. Jakmile to jde, sedím v jídeláku…. Škoda jen, že špajzáky nejsou na všech expresních spojích – to že nejsou na Ex 1 je podle mě chyba, že se provozuje „hladový“ produkt do Linze je úplně úlet a myslím, že i nasazení špajzáků na Slovácké expresy by se setkalo s pochvalným mručením klientů…

Petr.R
Host
Petr.R

mně by zajímalo, kde ta anketa byla a na jakých tratí se to anketovalo a proč čd, když jančura má to občerstvení levnější,mně se zdá, že je to provokace.

Matěj Vondřička
Host
Matěj Vondřička

Neřekl bych, že cena je v žebříčku kvality dopravců rozhodující 🙂

Michal
Host
Michal

Tuhle jsem jel nějakým Ex, na kterém špajzák i byl, ale frančíza JLV a úroveň nic moc – lahvovej gambáč skoro pokojový teploty, kuře na cibulkách možná dobrý nápad, ale výsledek nic moc. Paradoxně úplně nejlepší bylo kafe turek.

Ale jinak souhlas, kromě Ostravy a Brna špajzák potkat bohužel moc nejde. Ta hodnotící organizace bude asi něco ve stylu Sdružení cestujících… 🙂

Garry
Host
Garry

Ano pan Jančura je samozřejmě levnější a jeho jídelní vozy jsou nepřehlédnutelné!Jeho teplá strava pohladí na těle i na duši!Jeho stew obskakující hladový lid který se vrací z náročné práce v matce měst si zaslouží úctu.(akorát je jich čím dál míň).Toalety sloužící jako skladiště odpadu korespondují s počtem čekajících lidí na volné WC .Je fakt že diky regiojetu se dráhy posunuly o kus vpřed!Diky Radime!!!!#

Kristýna Pacnerová
Host
Kristýna Pacnerová

Jančura má ceny přidáne už v jizdence,což my jako cestující nevidíme,má to hezky osefovane a moje zkušenost se ‘zlutaskem’ je hrozná. Vždy nějaký problem. Jezdím x krat do týdne Ostrava-Praha a zpět a nedám dopustit na pendolino,popřípadě Pernera,jidelaky perfektní,jidlo taktéž 🙂 zkuste to

Libor Vavřík
Host
Libor Vavřík

Každý jsme jiný. A je dobře, že v žebříčku je mnoho kategorií. Pro mne je důležitý komfort, cestování s koly a zda je cesta šetrná k životnímu prostředí. Mnohdy je toto pro mne důležitější než pár minut rychlosti. Kola jsme převáželi u SBB i ÖBB a opravdu dobře to fungovalo. Mám s SBB velmi dobrou zkušenost. Pohodlné dálkové vlaky, široká možnost přepravy kol, pro převoz kol dobře uzpůsobené, pohodlné soupravy. SBB jsou hodně zaměřené na rodiny s dětmi. Vlaky jsou pro to velmi dobře vybavené. A nejde jen o dětské samolepky a video s animovanými filmy. Pro mnoho lidi je… Číst vice »

Asdf
Host
Asdf

Žebříček dřív ani neměl moc smysl, protože železnice je přeci jen úplně jiný trh než letecká doprava a jednotliví dopravci jsou značně lokalizovány na území daného státu, takže si cestující stejně nemohl vybrat. To se mění se vstupem soukromých dopravců. Každopádně žebříček je to zajímavý. Jen si nejsem jistý, jestli zrovna DB jsou pro batůžkáře nejlepší vzhledem k ceně. Batůžkáře si představím jako někoho, kdo spíš šetří a je pro něj důležitější pokrytí. Takže v tomhle ČD a česká železniční síť jakožto nejhustší v Evropě, nutně musí bodovat.

Milan
Host
Milan

Zjevně pro většinu dotazovaných není rychlost prioritní, proto celkově SNCF nejsou první. Osobně preferuju spolehlivost a přesnost, pro komfort mi stačí klimatizované kupé (takže čd bych kvůli masivnímu nasazování velkoprostorů nevolil), naopak čd minibar je dobrá služba (ačkoli nepříliš spolehlivá), skupinové jízdenky čd jsou pro rodiny taky fajn. Rychlost je pro mě marginální kritérium.

Asdf
Host
Asdf

Předpokládám, že to nebyla reakce na mě 😉

Milan
Host
Milan

Ano, nebyla:) reakce patřila ke komentáři uživatele „poiuz“

poiuz
Host
poiuz

Nesouhlasím, jel jsem drtivou většinou evropských VR vlaků. Když sedím v tom vlaku, tak je mi opravdu jedno, jak moc je šetrný k životnímu prostředí, nebo jestli může vést lyže. Zajímají mě 2 věci: rychlost a komfort. Například: Paříž – Bordeaux (550km / 2h4min jízda / Vmax – 320km/h – průměrná rychlost 270km/h) – SNCF Paříž – Strasbourg (451km / 1h44 jízda / Vmax – 320km/h – průměrná rychlost – 260km/h) – SNCF Paříž – Avignon (656km / 2h36min jízda / Vmax – 300km/h – průměrná rychlost 250km/h) – SNCF Madrid – Barcelona (621km / 2h30min jízda / Vmax –… Číst vice »

asdf
Host
asdf

A přesně tak to taky je, viz článek 😉

Rychlost spojení:
SNCF
Renfe
Eurostar

D
Host
D

Mezi Berlínem a Mnichovem není zdaleka v celé délce VRT

poiuz
Host
poiuz

asdf: Mně ale nešlo o rychlost, ale o celkové pořadí. A s SBB jsem jel a není to žádná sláva…
——————————
D: Já vím, že to není v celé délce, ale to ani Londýn – Paříž…

Asdf
Host
Asdf

A hlavně Němci mají jinou „filosofii“ stavění VRT a vůbec přístupu k železniční infrastruktuře než Francouzi. Což je mimochodem dáno i napájecími soustavami, kdy celý jih Francie je pod 1,5 kV ss, což je pro vysokorychlostní vlaky naprosto nevhodné, takže se VRT stavějí po celé trase jako nové tratě s 25 kV 50Hz.

Asdf
Host
Asdf

to poiuz: Když vám tedy nešlo o rychlost, tak proč ve svém úvodním komentáři v podstatě mluvíte jen o průměrné rychlosti?

poiuz
Host
poiuz

Protože komfort a rychlost jsou důležitější, než kolik vlak vypustí CO2 do luftu… Navíc 3/4 hodnocených věci jsou subjektivní a každý to může hodnotit jinak…
Ale chápu, že pro každého je duležité něco jiného :).