České dráhy představily krajům bateriové vlaky ÖBB, přemýšlí o nich v Pardubicích
Rakouské spolkové dráhy testují elektrické vlaky, které jsou schopné jet část trasy bez trolejí na baterie. Novátorské řešení zajímá i České dráhy a české kraje.
České dráhy ve středu prezentovaly zástupcům krajů osobní vlak Rakouských spolkových drah (ÖBB), který může být poháněn elektřinou z troleje či z baterie. Jednotka Siemens Desiro ML eco, kterou rakouské dráhy zahrnují pod obchodní značku CityJet, se testuje v Dolních Rakousích. Zájem vzbudila především u zástupců Pardubického kraje, který si dělá ambice být průkopníkem tohoto pohonu v českých zemích.
„Jsem rád, že i národní dopravce České dráhy přemýšlí touto cestou, a tak by se i v rámci našeho stávajícího desetiletého kontraktu měly tyto jednotky na tratích objevit. Pokud by se náš kraj stal pilotním v rámci celé republiky, bylo by to samozřejmě velmi dobré. Nejen ekonomický, ale především také ekologický provoz by měl být cílem nás všech,“ řekl hejtman Martin Netolický. O bateriových vlacích, které se dobíjejí pod trolejí, vážně uvažuje i Moravskoslezský kraj. Tamní náměstek pro dopravu Jakub Unucka by jimi rád nahradil staré motoráky od roku 2030. Tento pohon vidí nadějnější než vodík.
Podle Českých drah je elektrický vlak, který je schopen ujet část trasy mimo elektrifikovanou trať, budoucností regionálních drah a vhodným „ekologickým řešením pro naší síť.“ „Vlak využije jak možnost napájení z troleje tak z baterie, což ilustruje možnosti na velké části naší železniční sítě a na řadě linek, kde je část jízdy vlaku pod elektrickou trakcí a část na neelektrifikovaných úsecích,“ uvedla mluvčí drah Vanda Rajnochová. Jako vhodné příklady zmínila tratě Pardubice – Chrudim, Hradec Králové – Letohrad nebo Pardubice/Hradec Králové – Trutnov.
Prezentace se odehrála v Dolních Rakousích na trati Sigmundsherberg – St. Pölten, kde se aktuálně vlak testuje a kde jsou úseky s trolejí i bez ní, takže vlak využije obě možnosti napájení.
Siemens umístil sadu baterií o kapacitě 500 kWh na střechu jednotky; baterie jsou nabíjeny během provozu pod trolejemi. Technologie je založená na lithio-titanových bateriích (LTO), což má umožnit rychlé dobíjení. Při jízdě na elektrizované trati jednotky jezdí 140 km/h, na úsecích bez trolejí jedou maximálně rychlostí 120 km/h. Siemens předpokládá, že vlaky zvládnou na jedno dobití ujet zhruba 80 kilometrů.
Systém hybridních vlaků by měl umožnit vznik nových přímých spojení, současně by mohl vést k tomu, že některé tratě nebudou muset být elektrizovány. Rakouské dráhy si v rámci velké smlouvy se Siemensem objednaly desítky CityJetů, které jsou připraveny na osazení bateriemi.
Zemí zaslíbenou bateriovým vlakům se ale stává především Německo. Po Bádensku-Württembersku a Sasku po nich sahá i spolková země Porýní-Falc. Záměr na testování bateriových vlaků oznámily už v roce 2018 i České dráhy, mluvily tehdy o hybridním RegioPanteru. K žádnému posunu se ale od té doby nedopracovaly. „O bateriové jednotce jsme už s našimi zákazníky diskutovali, koncept máme připraven, čekáme na možnou zakázku,“ uvedl v lednovém rozhovoru pro deník Zdopravy.cz viceprezident Škody Transportation Zdeněk Majer.