Levné vlakové jízdenky do zahraničí podražily i o sto procent. Za pětistovku se do Bruselu už nepodíváte
Lokomotiva Siemens Vectron v barvách Českých drah v Drážďanech. Foto: České dráhy
České dráhy potichu zdražily nabídku Včasných jízdenek Evropa, které umožňovaly při nákupu s předstihem velmi levné cesty zejména do sousedních
Spis takovy obecny dotaz: v jedne starsi diskusi, kterou uz dlouho gledal, se objevil link na vyhledavac Vcasnych zahranicicnich jizdenek resp. zeleznicnich jizdenek do zahranici obecne. Bohuzel jej nemuzu najit. Nejednalo se o nic oficialniho, spise klasicke homemade reseni, ale velmi funkcni, rekl bych. Nemate prosim nekdo tento link? Dekuju!
vlakem.net ?
dekuju! to je ono!
Co jsem tak koukal na nabídku eshopu ČD, tak obecně lze říct, že Německo a Rakousko byly trochu více rozpásmované. Na opravdu velké štreky ty ceny opravdu v některých případech výrazně vzrostly. Takže například Flensburg, Basel Bad Bf. a Aachen zdražují na téměř dvojnásobek. Nejvíce co jsem zaznamenal Brno – Villach na 2,7 násobek. Naopak některé relace zůstávají bez zdražení. Například Tábor – Villach stále za cca 360. Praha – Hamburg či Sasssnitz zůstává na pětistovce. Toto opravdu nelze zazlívat ČD. Je to o dohodě se zahraničním dopravcem a já se dost divím, že ta cena až do Vorarlberska zůstávala… Číst vice »
Zrovna teď řeším letenky, a tak jsem z legrace dal do vyhledávače Praha – Brusel a zpět za cca 15 dní. Cena u RYANAIR je +-2200,-Kč, což je v pohodě, ALE s jakým zavazadlem? Pokud tam chci něco podnikat a vzít si sebou batoh větší než (55 x 40 x 20 cm / hmotnost 10 kg), tak už je cena od 4200,-Kč. Takže pokud neletím jen na otočku, či pracovně s notebookem, tak to zase tak moc levné není. Když zkusím na stejný termín FlixBus, tak jsme na ceně jako RYANAIR, ale s tím, že zavazadlo může být do 30kg… Číst vice »
Do Bruselu se mrkněte spíš na ČSA. Pokud už má Ryan cenu takhle vysoko, bývají ČSA jen o maličko dražší a v ceně tam máte velký příručák, ne jen ten pidibatůžek. Navíc ČSA letí opravdu do Bruselu a ne do Charleroi, což znamená úsporu dobrých 10 € v každém směru.
Tady máte toho nejskvělejšího národního dopravce v praxi. V tichosti vás ojebe 😀
Loni jsem si chtěl zajet se ženou z Břeclavi do Vídně na vánoční trhy. To když tu trasu ještě nejezdil Regio jet. Žádnou včasnou jízdenku mi to nenabídlo už měsíc dopředu a když mi web ČD vyplivl cenu přes 2.000,- za zpáteční jízdenku pro 2 dospělé a dvouleté dítě, tak jsem radši natankoval za 300,- naftu a těch pár km jel autem. Navíc jsem ještě ušetřil za svařák.
Z Břeclavi do Vídně a zpět se ve dvou lidech dostanete osobákem za 35 EUR kdykoliv (dvouleté dítě je vždycky zadarmo).
Buď s jízdenkou Euregio (viz web ČD) nebo s jízdenkou Einfach-Raus-Ticket (viz web ÖBB).
Jak jsem psal, bylo to těsně před tím, než na této trase začal jezdit žlutý express, takže jiná jízdenka než nějakých 540,- za osobu v jednom směru (za 90km) nebyla, i ÖBB bylo jen o chlup levnější. Dnes už je samozřejmě situace díky konkurenci jiná. Zůstává otázkou, kolik by si národní dopravce účtoval dnes, kdyby RegioJetu nebylo.
Jízdenky, o kterých píšu existují už nejmíň 10 let (a byly ještě levnější, jelikož postupně zdražují). S konkurenci tyto jízdenky vůbec nesouvisí, jedná se o nabídky platné v objednávaných osobních vlacích.
Akorát je eshop nenabízí, nebo se pletu?
Euregio e-shop nenabizí a nikdy nenabízel. Einfach-Raus-Ticket lze koupit v e-shopu ÖBB.
i pošta zdražila, ..vítejte v roce 2020
Zdražily minimálně o 120 Kč i cestu Rokycany – Opava východ !!!
Tak to jsem rád že jsem za tu pětistovku stihl do Bruselu ještě přes Berlín a Kolín nad Rýnem. Super levná jízda InterCity Expressem.
ICE jezdí i přes Norimberg, navíc je zajímavé se projet naklápěcím motorákem co si to z Chebu štráduje 160, což je podstatně rychlejší než ta hlavní elektrifikovaná trať do Chebu 🙂
Mně přijdou ty ceny nadále opravdu velmi nízké a v pohodě akceptovatelné.
„Dosud bylo možné použitím vybraného vlaku Českých drah a následného přestupu na vlak rakouských drah ÖBB možné dojet z Prahy například až na rakousko – švýcarské hranice vyšla na 500 Kč.“ ???
Ano, včasná jízdenka pro dospělého z Prahy do Innsbrucku stála 500 korun, nyní to stojí 1014. To stejné jako studentská, která stála 314, nyní 829.
No ani nechtějte vědět, kolik to teď stojí, pokud si včasnou jízdenku nestihnete koupit. Studentská nezlevněná stojí 1609 a dospělácká necelých 1800, což je pomalu ekvivalentní nákladům za benzín.
Stále můžete na ty švýcarské hranice levně dojet přes Německo.
Bayern-Böhmen-Ticket stojí stále stejně, i den odjezdu. Pro jednoho člověka 29 EUR, ve více lidech méně.
A ona je cena benzínu jediným nákladem u auta?
Ano. Dokonce i o pár korun levněji.
Pokud jste jízdenku rozdělil v Táboře, dalo se dostat na 119 + 365 = 484 Kč.
Ano, dokonce jsem o tom psali, že se dá dostat až do Švýcarska. https://zdopravy.cz/do-svycarska-za-petistovku-vlakem-cd-zlevnily-i-rozsirily-nabidku-vcasnych-jizdenek-27006/
Nebude problém v kurzu koruny?
Koruna posilila https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/euro-za-25-korun-posileni-koruny-prekvapilo-ekonomy-40309279. Dokonce to prekvapilo i nase zkusene a renomovane analytiky. Ze ja nesel delat analytika. Trefit se jeste mine casteji nez pri predpovedi pocasi a brat za to tucnou vyplatu.
Pro přepočet se nepoužívá denni kurz ČNB, ale JŽK. Ten se mění je v případě dlohosobější změny.
Kurs JŽK se také snížil. Ze 26,1 na 26,0 Kč.
To radsi letet. To bude asi ta zahranicni expanze, jak o ni mluvil Bc. nebo WC, ted nevim, jaky titul ten nymand ma, Vaclav Nebesky. Ceske drahy = narodni tragedie
Tak tenhle článek je vlastně o čem ? Ti, kteří jezdí pravidelně vlakem si normálně kupují jízdenky do hraničního bodu a z něj, pokud je jízdné nevýhodné v mezinárodním tarifu.
Eh… Cože? 😀
Tohle už dávno neplatí.
Leda v případě velké poptávky a nákupu těsně před odjezdem, kdy jsou akční jízdnenky vyprodané.
Jen si počkejte na státní a pak evropský tarif ,tam to bude spravedlivé ale násobně dražší aby si nikdo nemohl stěžovat.
Tak zrovna do Brusele…to radši do Saint Tropez.
a nebo do Moskvy, že 😉
a nebo do
… Bruntále.
Jo tam je hezky!
Tam přímý spoj nejezdí, ale za sebe můžu Brusel i zbytek Belgie doporučit. Za tu pětistovku jsem to minulý rok projel a nikde jsem se necítil v nebezpečí jak někteří spoluobčané rádi šíří a přitom se podívali nejdál do svého krajského města.
Pozor – i v malém českém krajském městečku číhá plno venerologických chorob!
… napsat do názvu článku „Za pětistovku se do Bruselu už nepodíváte“ je opravdu šokující, když nová cena je 754,- Kč …
Je to včasná jízdenka a ne „zítra do Krakova“, nebo někam jinam. Když chci jet někam dál, tak musím plánovat …
Prosím, kde se tato cena dá najít? Z Prahy vidím včasnou jen za něco přes 1500 Kč.
Pokud se ptáte na Brusel, musíte dát do vyhledávače přes Cheb.
Aha, děkuju, mně to házelo 1500+ přes Berlín. Škoda, že v tom Chebu je jen 12 min na přestup, když to ujede, tak už pak na následující přeshraniční vlaky včasná jízdenka neplatí?
Pokud to ujede kvůli zpoždění, tak samozřejmě platí. A pokud se stále bojíte, nic vám nebrání jet o vlak dřív.
Platí. Jen je lepší si pak v Chebu dát nějaké razítko potvrzující zpoždění. Nicméně osobně vyzkoušeno, že to platilo i v následných. Místenky (pokud vás jede více) rozhodně doporučuji pak koupit extra přes web DB, přes ČD je to příliš drahé.
smutné že v DE už je levněji než v CZ
Obecně jsou místenky jsou v DE samozřejmě dražší než v CZ (4 EUR oproti 35 Kč, navíc v DE je místenka v e-shopu zdarma jen v 1. třídě, u ČD je v e-shopu místenka zdarma i ve druhé třídě).
Levněji to vyjde jen v tomto speciálním případě, kdy kupujete místenku v Německu (ČD tedy účtují mezinárodní cenu místneky, tedy 3 EUR, což je stále méně než 4 EUR). Ovšem DB poskytují s ceny místenek skupinovou slevu a rovněž platíte jednu cenu, i když jedete více dálkovými vlaky (tedy s přestupem). Pak to levněji vyjít může.
Přesněji řečeno, v Německu za ty 4 Eura dostanete v požadovaném spojení místenku na dva vlaky, jakmile tam máte další spojení s třetí místenkou, tak Vám to naúčtuje další 4 Eura. Alespoň před časem to tak z vlastní zkušenosti pamatuji. Navíc samostatnou místenku asi v eshopu DB lze zakoupit jen u vnitroněmeckých spojení. Tedy přeshraniční se mi z toho nikdy nepodařilo získat.
Kupoval jsem v létě místenky na ICE přes e-shop ČD za 3 eura/kus, ty samé byly na bahn.de za 4,5 eura/kus.
V Chebu se to snad stíhá, horší je když zruší ICE v Norimberku bez náhrady, ale nebyl problém jet dalším za dvě hodiny.
U soukromníků, třeba u GWTR nebo u Leo Expressu by se to nemohlo stát. Tam si zákazníků váží.
U LE se to stává běžně, jízdenky tam jsou často nehorázně předražené. Naopak GWTR uplatňuje v mezinárodní přepravě férový tarif.
Pokud jedete přes Kraslice do Německa, máte dvě možnosti:
1) dvě vnitrostátní jízdenky, česká dle tarifu GWTR, německá dle tarifu DLB (nebo místního IDS)
2) síťová jízdenka EgroNet
Pokud jedete do Polska z Trutnova nebo Meziměstí, platí relační jízdné GWTR – KD, které je cenově na velmi přijatelné úrovni.
„U LE se to stává běžně, jízdenky tam jsou často nehorázně předražené. “
I v případě včasného nákupu týden, dva předem? Nevím, ptám se.
U GWTR vám mezinárodní jízdenku prodá klidně průvodčí ve vlaku. A pořád to nestojí majlant. Trutnov – Sędzisław za 42 Kč. To je akceptovatelná cena.
Mám dojem, že jste nepochopil jednu velmi důlěžitou věc.
GWTR jezdí DOTOVANOU dopravu, tedy dostáve penzíe od kraje ovšem nemůže si stanovovat jízdné, jaké chce.
LE (neplést s LET) provozuje komerční linku a cílem je vybrat na tržbách co nejvíce, protože mu dotace nikdo nedá.
V Karlovarském a Královéhradeckém kraji jezdí GWTR na netto smlouvy, tržby jsou příjmem dopravce, nikoliv objednatele. Ale i kdyby do toho objednatel měl co mluvit, mezinárodní tarif podléhá vždy dohodě s tou druhou stranou, takže objednatel si v tomto případě nemůže stanovit, co chce.
Na té na druhé straně hranic je provoz dotovaný a platí minimálně cenová regulace, ne-li přímo tarif nějakého IDS. Prostě dopravce nemá volnou ruku ve stanování tarifu a je to zcela logické.
Kdyby tomu tak opravdu bylo, nemohly by ČD na svých dotovaných mezinárodních spojích uplatňovat tarif NRT.
Tarif NRT ČD je tarif regulovaný.
Řeč byla o cenových extrémech, například Praha-Ostava přes tisícovku u LE před vánoci. Kdežto jízdenka NRT koupená u ČD by stála 718 Kč.
NRT není tarif ČD, je to tarif UIC.
NRT je tarif v rámci UIC, ale každá společnost si stanovuje ceny na svém území sama.
Zkuste si u nich koupit tu jízdenku z Prahy do Bruselu, tefy stejnou o jaké se píše v článku.
😂😂 Jako fór s tím LE dobrý no.
Od dvou lidí a více je auto bezkonkurenčně levnější. Pro pohodlí autem, pokud velký spěch pak letadlo. Vlaky si můžou poslat zpátky do depa.
Znám nemálo lidí, kteří pro pohodlí jezdí právě vlakem.
Tak to je každýho věc jestli bude plýtvat svůj volný čas a peníze.
Pokud pojedu třeba na východní Slovensko vlakem, krásně se ve vlaku na lůžku vyspím a ráno už mohu špapat po kopcích. Pokud pojedu autem, tak tam rozhodně odpočatý nedorazím a celý den dovolené promarním odpočinkem. Právě proto, že nehodlám plýtvat volný čas a peníze, pojedu vlakem.
Skutečně by mě zajímalo, co je pohodlného na tom řídit XX hodin v autě a stejně tak jestli je větším plýtváním volného času řízení či jakékoliv volné využití času ve vlaku 🙂
To byje mě zajímalo to využití casu ve vlaku. Každý neni urednik s compem a zamecnik tezko bude dělat plechova vrata ve vlaku i v aute. Jen tim autem tam bude o dost dřív. Třeba typické Chorvatsko nebo Italie v lete pro Cechy.
No a není pak teda lepší nechat to na každém, ať si vybere, namísto toho, aby se razil jediný správný přístup pro všechny a nic jiného?
Soudruh kombík nepotřeboval, tak Škodovka 20 roků kobík nevyrobila. A dodávku dodávala s 35 let starým motorem. Soudruh dodávku nepotřeboval, ale nějak mu došlo, že sanitní vůz Škoda 120 nepude.
Právě, proto nechápu kdo by plýtval svým časem a nervama když se musí několik hodin v kuse věnovat řízení místo aby relaxoval ve vlaku kde má na rozdíl od autobusu možnost se projít, protáhnout, někdy i poležet v daleko větším komfortu. Pro rodinné cestování daleko lepší. Auto se levnější možná půjčit na to dlouhou vzdálenost, protoře mít aut a najet s ním průměrný český nájezd a pár delšími cestami za rok, platbou za auto, údržbu, parkování, se prostě nevyplatí. Mimo to mám doejm že spousta lidí jezdí autem právě aby mohli jet sami a nikdo je nerušil a nemuseli se… Číst vice »
Třeba na ucpané německé dálnici😂
Problém auta je, že na dlouhé cesty jej musíte většinou vlastnit (tam vám carsharing ani autopůjčovna moc nepomůže, resp. není to ekonomické). Dále to, že jej musíte řídit. To se dá možná akceptovat, pokud pojedete 1000 km v kuse jednou za půl roku. Ale pokud se potřebujete přesouvat po Evropě z místa na místo, několikrát měsíčně a někdy i několikrát týdně, tak pokud je to rozumné, tak vlak je první volba ave všech ostatních případech letadlo.
Kdybych chtěl jet zítra z Bohumína do polského Krakova, e-shop ČD mi nabízí cenu 442 Kč (vlak IC 104 s odjezdem v 11:20). Délka cesty je 192 km. Pro srovnání: vnitrostátní jízdenka Chałupki – Kraków na ten stejný vlak v to samé datum (tj. 9.1.2020) stojí v e-shopu PKP IC pouhých 42 zł. Přepočtu-li to dle aktuálního kurzu (1 zł = 5,96 Kč), vyjde to na cca 250 Kč. Kdyby někdo nevěděl, kde je stanice Chałupki, je to první stanice na polském území. Vzdálenost Bohumín – Chałupki činí 5 km. Takže za pouhých 5 km navíc zaplatím, když to odečtu,… Číst vice »
Taky bych rád někdy konečně dostal vysvětlení téhle přeshraniční absurdnosti…
jj. Zéma pro článek od mistra Sůry jako vyšitý. Tvorba tarifu NRT.
Ma to dve roviny: a) Akciove ponuky dostupne len vnutrostatne, takze pri medzistatnej preprave ich nedostanete. Napr. PKP ma rozne akcie pri kupe vopred, ktore ale nijak nevyuzijete ak mate listok uz z Bohumina. b) Vnutrostatne tarify nastavene vyrazne nizsie ako NRT. Toto je specialita vychodnej Europy – napr. na OBB alebo DB je NRT tarifa nastavena velmi podobne normalnej vnutrostatnej tarife (plnej cene). Ale ZSSK, CD, PKP, MAV a dalsi maju svoje NRT cenniky posadene ovela vyssie. Klucom ku vsetkemu je modernizacia tarifneho systemu na europskej urovni. NRT je predpotopne riesenie z cias pred internetom. Dnes by to naozaj… Číst vice »
Řešení je jediné: Koupit si dva lístky. Jeden do Chałupek, druhý z tama. Teda pokud to nějaký drážní paragraf nepovažuje za podvod, přestože stále máte platnou jízdenku.
Za jízdenku Bohumín – Chałupki po mně e-shop ČD chce 234 Kč. Důvod je prostý – zvýhodněná mezinárodní jízdenka Bohumín – Chałupki za 16 Kč platí pouze ve vlacích Os (přeprava ČD – Koleje Śląskie).
Jediné logické řešení je si koupit přes e PKP-Intercity jízdenku za 42 zl z Chalupek a normálně nastoupit v Bohumíně.A nepodporovat tento nesmysl dopravců (platit až 234kč za 5 km)Protože jasně vidím jak mě zkontroluje štíplístek za 6 minut jízdní doby do Chalupek ,když se četa střídá v Bohumíně ,to se tak max.utáboří ve služebním oddíle a pokud je i chytrej štíplístek tak ani nepůjde kontrolovat i kdyby to stíhal ,právě proto aby se vyhnul konfrontaci s cestujícím ,která mu za to nestojí a moc s tím ani nenadělá a to vám říká člověk co má odježděno jako štíplístek (vlakvedoucí)20let… Číst vice »
Leo Bus Bohumín – Krakov 289 Kč,- 2 h 35 min
na unor nebo brezen asi zacinaji ceny od 49 korunech
Pochopíte, že si musíte stěžovat vPolsku?
A to proč, prosím…?
Jak to? V úseku Bohumín – Bohumín (Gr.) jsou dopravcem vlaku České dráhy.
Pokud stále mluvíte o Včasné jízdence Evropa za 442 Kč, tak tam není cena podle km, ale podle pásem (zde to pásmo a tedy stejná cena sahá minimálně do Olomouce). Takže velmi krátký úsek pak vychází draho.
Konkrétně u té ceny 442 Kč to je 6 EUR za český úsek a 11 EUR za polský.
Tak tady máte sviňárny od těch vámi opěvovaných ČD.
Hrozná sviňárna, když skutečným důvodem je zdražení jízdenek na území cizích států, především Rakouska, kde o ceně rozhodují rakouské dráhy, a ty už nejspíš nechtějí dotovat české levné jízdné.
Proto je levnější stejná relace ke koupi u OBB? Zkuste Praha – Innsbruck.
Máte pravdu, tak pak tomu nerozumím.
S jakými podmínkami vrácení jízdenky? Mají to odstupňované a nejlevnější nejde vrátit.
A ještě jeden podstatný rozdíl, na který jsem zapomněl – povinné vlaky jsou všechny z vyhledaného spojení, nejen přeshraniční jako u české verze. Přičemž možnosti nastavení vyhledávače spojení jsou minimální, takže dostat z něj použitelnou variantu není jednoduché. Posledně jsem si s ním hrál půl hodiny, než se mi podařilo z něj takovou vyrazit, aby byla zároveň za rozumnou cenu.
souhlas, vyhledat neco vhodneho na OBB je docela slozite (nez udelali ten novy eshop pred par lety, tak to slo take celkem dobre), nejlepe se mi to hleda u DB, kde je jeste super, ze je povinny pouze dalkovy vlak a regionalni vlaky muzete vyuzit prakticky kterekoli v ramci trasovani a platnosti jizdenky.
Zkuste prosím udělat článek o tom, jak se tvoří tarif NRT a pal také jek se k zomuto tarifu vytváři VJE.
Ten rozdíl je ale velmi malý a je dán samostatnými kontignenty o různé velikosti a jiným výpočtem ceny.
V každém případě ale platí, že jízdné za rakouské území stanovuje ÖBB. Takže i Včasné jízdnenka ČD má dvě složky, jednu českou a jednu zahraniční. Jejich výše se neuvádí, ale lze ji vypočítat na základě ceny s Babišovou slevou pro důchodce.
Tak úplně pravda to není, ČD se jistě v nějakém dost závazném režimu k podobným věcem vyjadřují, stejně tak jako například nesouhlasně pindali k návrhu ŽSSK na zastavování R v Harmanci jeskyně hluboko ve slovenském vnitrozemí a kvůli tomuto nesouhlasu se ani zastavování R do Zvolena nerealizovalo.
Proč sviňárny, můj taťka říkal „ne každý vlak je pro každého“ …
Tak třeba jízdenka do Vídně jen z Brna vycházela (skoro měsíc předem) necelých 400 a ve stejný čas koupená na webu OBB 7 euro (+ pouhé 2 Eura doplatek za dvě místenky – dospělý a dítě do jedničky). Na cenu jedničky od ČD raději ani nemyslet…
Já proto raději cestují se student agenci tam nejsou podrazaci jako ČD
o tom to bohužel není.
No zkuste si u nich koupit jízdenku na vlak třeba do toho Bruselu.
Ty místenky jste kupoval jak? Standardní cena je 3€ a v silných dnech vám je rakouský eshop k nejlevnější nabídce velmi agresivně nutí, a to i v případě, že jde o protišpičkový směr.
E-shop OBB mi nikdy ziadnu miestenku nenutil (ak neslo o povinne miestenkovy vlak).
Zkoušel jsem to a opravdu nenutí, asi už ho upravili. Nejspíš si lidi stěžovali. Když jsem to před půl rokem řešil, neustále mi u nejlevnější Sparschiene psal, že tato nabídka je dostupná jen s rezervací místa, čímž byla pak paradoxně dražší než Sparschiene komfort.
Náhodou já cestuji již po několikáté z Prahy do Bischofshofenu, kde je včasná jízdenka do jedničky u ČD asi o 100% dražší než do dvojky, zatímco u ÖBB je to v této relaci jednička dražší i o několik set procent.
Cesta HK – Vídeň autem tam+ zpět 600 km. Při spotřebě 7 l/100km 42 l x 32 Kč= 1344 Kč. Děleno čtyřmi lidmi =336 Kč. Cesta vlakem tam+ zpět 644 km. Čas +- stejný (u auta bráno dle navigace)auto vlak 3,49h vs3,45 h jeden směr. ČD včasná tam 1456 Kč a zpět 1976 Kč pro čtyři osoby =3432 Kč :4 = 857 Kč osoba. ČD běžné jízdné tam 3888 Kč a zpět 3888 Kč pro čtyři osoby= 7776 Kč :4 = 1944 Kč. Datum odjezdu 13.3.2020 a zpět 14.3.2020. Hádejte čím pojedeme😀 Ať mi někdo vysvětlí jak chtějí tímto stylem… Číst vice »
Ano, vlak není levnější než auto pro větší skupiny, ale trochu podpásovka od Vás je, že vůbec nepočítáte opotřebení. Vím, auto máte tak jak tak, ale dálniční známky, olej, budoucí výměna řemenů/řetězů, tlumiče, pneumatiky, myčka… Počítání ceny cesty jen dle spotřeby paliva je trochu mimo realitu. Osobně počítám s cenou 4.5 Kč / km (ikdyž za palivo reálně dám +- 2 Kč/km při dálničním provozu a plné obsazenosti) a nepotřebuju se ohlížet na cenu paliva, rozdíl je minimální. Pak už to není tak do očí bijící, s připočtením komfortu ála záchod kdykoliv, jídlo kdykoliv atp. v podstatě srovnatelné. Pro auto… Číst vice »
Je to tak. Je nutné počítat s tim, ze pri pořizovací ceně auta 400 000 Kč stoji každý kilometr jen na amortizaci kolem 1.80 Kč. Dále je nutné počítat provozní náklady (servis, provozní náplně, pneumatiky…) a jsme na ceně kolem 2,50 Kč/km. Dálniční poplatky pro taky něco stojí a k tomu palivo. I já počítám 4,50/km.
Jenže většina lidí vidí jen cenu za palivo a řekne vám, ze auto už stejně má.
tak to je bomba, páč mi zatím vyšel kilometr na 0,75Kč z pořizovací ceny auta (Renault scenic, 650.000Km) jezdí to furt za průmer 6,3 nafty…Když vezmu cena nafry 20 až 25Kč/l (podletoho jak se podaří sehnat) tak je toskoro šul nul už pro 2 lidi…. Nemusím se hrkat MHD na vlak a z vlaku, tahat kufr v ruce…
Prosím o info, kde sehnat naftu za 20 Kč, děkuji. Klidně i těch 25 Kč 🙂 Je pravda, že do renaulta se dá lít zřejmě i mazut, nicméně do moderních motorů již bohužel nikoliv. Btw. zapomněl jste na ten zbytek, nebo jste do toho ještě nenalil ani deci oleje, neměnil rozvody, nemáte pojištění a jezdíte po okreskách? V podstatě i u takto zanedbaného auta jen potvrdil, že je to o každém z nás a vyloženě levnější není ani vlak ani auto 😉
no kdyz se umite slusne zeptat na prebytky paliv, da se sehnat levne palivo. nejjednodussi je mit znameho, ktery naftou topi. pak je i pod 20, ze. kolem 20 az 25 prodavaji naftu profesionalni ridici.
Nafta za dvacet? Proč tak draze? Stačí trocha odvahy, „tři minuty strachu“, černá fixa na „úpravu“ SPZ-ky, a plná nádrž vás stojí jen trochu ošoupané gumy 🙂
(pokud někdo nepochopil, tak je to nadsázka).
Nicméně kupovat „přebytečnou“, a tedy původním řidičem / majitelem pumpy „ukradenou“ naftu, je taky protiprávní – tuším se tomu říká „legalizace výnosu trestné činnosti“. Ale koukám, že mnohým tady to nevadí. Hlavně když ušetří 🙁 .
no pokud se na to pohlídne tak, že nelegalizuje, ale ekologicky likviduje „nebezpečný odpoad“ 😀 😀 😀
Spalování je právě ta nejmíň ekologická forma likvidace.
Za 25? 25 třeba ONO. Stačí mít známýho co má ve firmě víc aut a „točí“ větší objemy paliv, kterej vám odečte DPH U něj se ty 2 až 3 paragony měsíčně „vstřebaj“. Pokud máte známýho který má zdroj a spotřebu topného oleje ELTO, pak máte litr nafty za15, protoře si vyřídí vratku i na spotřební daň. Tj lze udržet nálked na naftu v těchto mezích úplně s přehledem. On si kmoji naftu dá do nákladů, DPH mu vrátí (tj prospěšch pro něj) Já koupím normální naftu bez DPH (prospěch pro mne) No a když to vylepším občas na konci… Číst vice »
Do seriózního ekonomického srovnání nelze počítat ojebávání daní. Všichni to totiž dělat nemohou.
To je asi jako byste argumentoval, že vlak je levnější, protože si přece můžete vzít za ženu/může železničáře a mít režijku.
Anebo že vlak je levnější, protože se dá jet načerno 🙂 .
Koukám, že z toho děláte ještě větší ekonomické perpetuum mobile: vy koupíte naftu bez DPH a kamarádovi tu DPH ještě navíc vrátí 🙂
Taky si pak můžeme říct, že olej, gumy apod. můžeme vidět taky jako náklad časový, takže dojde k jejich degradaci i tím, že tím autem nikam nepojedu.
Když autem najezdíte (například) 500 km denně, tak vám ty gumy/olej vydrží stejně, jako když vyjedete jen na Velikonoce k babičce a na Dušičky na hřbitov?
500 km denně je vskutku takový typický příklad, že.
Když vyjedete jen na Velikonoce k babičce a na Dušičky na hřbitov tak vám vydrží stejně jako při průměrném českém ročním nájezdu.
Najdou se i další náklady. Když někoho cizího požádám, aby mě svezl do Innsbrucku, že mu zaplatím benzín za projetou cestu tam a on si v práci na to může vzít neplacené volno a auto si může půjčit v půjčovně, bude se na mě dívat jako na blázna. Naopak kdo se potřebuje někam sám dopravit, je řidič, rád řídí a má své auto, vidí náklady jinak – obvykle jen to palivo. Takového řidiče snad nikdo nikam výhodněji nesveze, napadá mě třeba jen tam, kde je zákaz vjezdu nebo předražené parkování. Možná úplně nejlevnější varianta je chodit pěšky. Bývaly doby, kdy… Číst vice »
Pouze odrazuji vlakem začalo jezdit dost lidí tak proč to nezdrazit
Hlavně to běžné jízdné, to je raketa. Když se vezme obyčejné auto s celkovými náklady 6 kč/km, tak ani v tomto případě vlak nevyjde levněji. A dostat se na celkové náklady (tedy s amortizací, pneu, opravami, pojištěním) 6 kč/km není až tak nemožné.
A tu káru jste tedy nejspíš vyhráli v Československé státní loterii. A místo castrolu používáte řepkový olej.
Řepkovej olej do nádrže, do motoru ropný. S řepkou v motoru daleko nedojedete….Řepka slušně hoří, mizerně maže.
Pokud byste počítal jen náklady na palivo tak když se spotřeba elektrického vlaku rozpočítá na cestující tak vyjde zase daleko levněji ten vlak 🙂
Pro rodinné cestování do zahraničí (kromě sk) vlak nebyl výhodný ani dosud a vypadá to, že se to bohužel nezmění ani v budoucnu.
Pokud je jediná hodnota náklad paliva x cena na jízdenku, potom se toho s českými platy nedočkáte nikdy.
Haha: Ten výpočet je pochybný: Na jedné straně chybí amortizace vozidla a ostatní provozní náklady, na druhé straně je nutné započítat doplatek státu z daní občanů.
Pravda je, že ve třech či čtyřech osobách v autě je to zpravidla levnější než veřejnou dopravou.
Mimochodem v Astře u RJ stojí spoj pro čtyři tam a zpět 3 600 Kč.
Autem je cestování výhodnější už ve dvou osobách, snad pouze akční trasy Praha-Ostrava vycházejí vlakem příznivěji. Bohužel ve veřejné dopravě se prakticky nemyslí na skupinové slevy, aby cesta veřejnou dopravou byla konkurenceschopná nejen pro sólo cestující.
Dokud budou v ceně VJE děti prakticky zdarma, tak se mi to pořád vyplatí.
A u DB Sparpreis Europa jsou děti dokonce úplně zdarma. Přičemž pojem „dítě“ je až do 15 let.
Co na to Gréta?
Zrovna včera tu někdo v diskuzi psal, že letecká doprava nikdy nemůže být levnější než vlaky a autobusy 😀 Tak teď je levnější ještě o něco víc.
Lépe bych to asi neřekl… 😀
Letenka snad, doprava z celkového pohledu zase tolik ne.
O kolik jsou tedy náklady vyšší, něž kolik dělají příjmy z letenek? Pro jednoduchost uvažujme nedotované linky.
Rakouské železnice jsou ultradrahý státní moloch, který nemá konkurenci na zemi – logické je tam největší zdražení.
Do Německa to udělat na druhou stranu, kde klesly supersparpreisy (v kombinaci s IC busy, hlavně zčervenalým Regiojetem), tak jsou nekonkurenční, zvláště teď po snížení DPH na dálkové vlaky. Přeci jen konkurence leteckou a i autobusovou dopravou je znát v rozlehlé zemi.
Pomalounku polehounku už i na mezinárodní scéně vzniká konkurenční prostředí i na železnici, kde si začínají nabídkama konkurovat státní molochy.
Ultradrahý? Nepřijde mi.
Ultradrahý? Nepřijde m
Možná vám připadá ultradtrahý, ale na počet obyvatel je to pořád druhý nejvýkonější železniční „moloch“ v Evropě co do počtu cestujících. Takže asi vědí, co dělají;)
S rakouskym platem to je spis jeste levne…
Jojo taky jsem to trošku „ochcaval“ v Rakousku…. potřeboval jsem se dostat z Fieberbrunn do Salzburgu tak jsem si koupil včasnou jízdenku za nějakých 400kč(Fieberbrunn-čb) ale kdybych to koupil na obb automatu tak by to bylo o 5-10euro dražší
Zdražily se i jízdenky na přímé vlaky do Grazu?
OV – Graz se taky zdražilo… ale ne moc… Více se zdražilo OV – Villach
Brno-Graz 19€. Nevím, jestli se loni ještě daly sehnat 14€ jízdenky, nebo už byly jen 19€.
Relace Brno – Graz
ČD: Byly za 14€ předtím. A první třída za 34€, ta nyní taky zdražila. U ÖBB zůstaly ceny stejné: dvojka od 19€ a jednička od 34€. Tedy nyní je dvojka stejně drahá u obou dopravců a jednička u ÖBB levnější.
Lumpárna. Co na to ministzr?
Měl jsem na letošek v plánu pár dní v Bruselu a jet jednu cestu vlakem mi přišlo jako fajn dobrodružství, ale zdá se že nakonec si radši koupím letenku na obě cesty… Vzhledem k tomu, že nyní už včas koupená letenka s Ryanair z Prahy i s z cestou letiště bude levnější a navíc nestrávím celý den na cestě… No jo, co se dá dělat. Takhle si zatraktivňování železniční dopravy nepředstavuji…
Hlavně on ten Ryanair a Wizzair (tedy létající dobytčáky) má skoro stejnou produkci CO2 na pasažéra jako ty vlaky 🙂
Tvrzení „létající dobytčáky“ mi při zamyšlení přijde dosti úsměvné. Ano, ve srovnání s tradičními leteckými dopravci to lze směle tvrdit, ale ve srovnání s železniční dopravou ve velké části Evropy (Evropa skutečně není jen na západ od nás… ), její cenou a rychlostí už se to jeví jinak. Osobně low-cost letecké dopravce využívám poměrně často, a to i přes to že jsem celkem železniční nadšenec… Bohužel však je většinou letenka na delší vzdálenost levnější, rychlejší a velmi často i pohodlnější variantou… 🙁 Člověk si pak rozmyslí jestli stráví celý den ve vlaku nebo za dvě hodiny v klidu překoná půlku… Číst vice »
Však já Ryanair a Wizzair používám opravdu často, pro mě to je forma MHD po Evropě. A upřímně trochu to přepravu dobytka připomíná. Nejdřív se stádo shromaždí před statkem, pak se pěkně kus od kusu důkladně zkontroluje, načež ho necháme vychladnout v uzavřeném výběhu. Na zvolání se pak dobytek shromaždí do jedné řady a už s méně zevrubnou kontrolou se postupně nakládá do letadla s tím, že se jedna řada rozdělí na dvě (přední a zadní). Občas je letadlo moc daleko a musíme stádo rozdělit na menší stádečka a drožkami přesunout k letadlu, kam ho pak naložíme 😀
Do háje… tenhle popis lze jen těžko rozporovat… 😀
Nedají se tam zatáhnout záclonky, zavřít na kličku, natáhnout nohy na protější dvousedačku a stáhnout okýnko.
To bych tedy rád viděl nějaká čísla, přijde mi těžko představitelné, že by to bylo fyzikálně možné…
Mno současné letadlo spotřebuje necelé 3 litry na sedačku a 100 km. Za kolik že jezdí lehounká a pomalá 810, necelý litr litr na sedačku a 100 km? Problém je v tom, že 810 a 100km cesta jsou špatně slučitelné. U elektrického vlaku ty emise CO2 velmi záleží na tom, kolik uhelných elektráren je zamícháno v energetickém mixu. Taková Francie je na tom úplně jinak než za příklad dávané Německo se 42% podílem uhlí+metan.
810kou nejedete do bruselu. Tam pojedete téměř celou cestu pdo dráty.
A co se táký ká emisí eletrického vlůaku, i kdyby to bylo z uhlených eletráren všechno, stále je to méně. Protože samotná spotřeba energie je u vlaku výrazně menší. Navíc CO2 vypuštěný v 10km nad zemí škodí více, než u země.
Sám jsi dobytčák ty chytrolíne.
A zase blafne nějaká ta ropa a vychrlí na nás bordel… 🙂
Tak aspoň budeme zase jezdit na lyže a v létě na hory autobusem.
Sice furt lepší než zacpávat krajinu auty, ale…
Udělat tohle soukromník, ten by to schytal. A hlavně sem nepiště, že žádný soukromník lístky do zahraničí neprodává.
ale jo zkuste si koupit jízdenku z Prahy do Bruselu u některého z nich. Myslím, že uspějete jedině v Praze na pokladně RegioJet a cena se Vám určitě nebude líbit.
Otrokovice – Zell am See dříve 14 EUR, nyní 39 EUR, to už by bylo levnější rozdělit jízdenku ve Vídni. Jenže to by přestupy od EC 101 ve Vídni nesměly být pouze teoretické.
Kupoval bych to na netu 15−20 minut před příjezdem do Vídně. To už je jakžtakž jasné, jestli stíhám.
A teď cestujte ve více lidech…
Vzhledem k platím jsou ty ceny pořád velm hezké… V devadesátých chtěly za otočku do Hamburku přímým EC dal skoro celý plat…
Džamel: problém spíše vidím v tom, že kde je konkurence, tam se ceny nezvyšují ani o inflaci. Kde není, tam se musí dohnat.
Zdražení za Vídeň a Linec je způsobeno spíše tím, že mnoho Rakušanů jezdilo raději na levnější VJE z poslední stanice v ČR než na rakouské vnitro, což se prý moc nelíbilo OeBB…
Šlo by ošetřit stejně jako Polsko nebo Ukrajina… Prostě razítko ČD… Kdyby to byl opravdu problém…
A na cestě zpět to udělám jak?
Jen listek tam nebo tam a zpět, jen zpět nejde…
To je nesmysl. Ty včasné jízdenky nebyly skoro nikdy vyprodány, a přitom kontingent byl cca do 10 v 2.tř., a do 4 v 1.tř.
Třeba ten zmiňovaný Hamburk a zpět vyšel na průměrný plat, 20 roků zpět. Dnes bych to otočil na včasné minimálně 15x…
To je sviňárna, to snad není ani možný. 😃
No, co? Když se tak stalo konspirativně čili v utajení.