České dráhy po porážce v Plzeňském kraji písemně pomluvily vítěze soutěže
České dráhy byly v Plzeňském kraji v soutěži dražší. Zdroj pochybností o nabídce konkurence neobjasnily.
Představenstvo Českých drah zaslalo hejtmance Plzeňského kraje Iloně Mauritzové dopis, ve kterém označilo nabídku svého konkurenta za méně důvěryhodnou než od státního dopravce. Stalo se tak poté, co České dráhy prohrály v elektronické aukci soutěž o linky v provozním souboru Pošumaví a vítězem se stala společnost GW Train Regio (GWTR).
Redakce má dopis podepsaný předsedou představenstva Ivanem Bednárikem a členem představenstva Jiřím Ješetou k dispozici. České dráhy jeho odeslání potvrdily.
„Z veřejně dostupných zdrojů je dostupná informace přímo od předsedy představenstva GWTR, že nově vybraný dopravce v současné době nedisponuje vozidly pro realizaci dopravních výkonů v tomto provozním souboru,“ uvádí v dopise. Současně upozornily, že vozidla Stadler RS1 nejsou pro nasazení v provozním souboru Pošumaví jistá. „Dle našeho názoru je takto vypočtená kalkulace a celkově nabídka bez zajištěných vozidel oproti jasné nabídce Českých drah méně důvěryhodná,“ napsalo vedení ČD.
Dopis napsalo vedení stejné firmy, které například slíbilo Olomouckému kraji už od prosince 2019 nasazení modernizovaných vozů Stadler GTW, dosud nejsou ani všechny v provozu.
Předseda představenstva GWTR Peter Bosáček nechtěl dopis komentovat, protože ho nemá k dispozici. „To, co jsme Plzeňskému kraji nabídli, samozřejmě dodržíme,“ řekl Bosáček.
Deník Zdopravy.cz požádal České dráhy o vyjádření, na základě jakých faktů tvrdí, že nabídka konkurence je méně důvěryhodná než jejich. „Ano, vedení Plzeňského kraje jsme zaslali dopis, ve kterém jsme upozornili na to, že podle veřejně dostupných zdrojů nemá společnost GW Train Regio ve svém vlastnictví vozidla RS1, která byla Plzeňskému kraji a médiím prezentována. Podle dostupných informací navíc nemá jejich pořízení ani smluvně zajištěno,“ řekla mluvčí Českých drah Gabriela Novotná.
Pro České dráhy nejde přitom o nezvyklý postup, že uzavírají smlouvy s kraji bez toho, aniž by měly již kontrakty na nákup nových vozidel. Dohody s některými uzavřené už loni a předloni obsahují například pasáže o nasazení nových motorových jednotek, smlouvu na jejich nákup uzavřely České dráhy až letos. V případě Plzeňského kraje došlo navíc i k rok a půl dlouhému zpoždění při nasazení nových vlaků na spěšné vlaky Plzeň – Karlovy Vary.
Dopis na Plzeňský kraj odešel jen krátce poté, co Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zamítl žádost Českých drah o vrácení části kauce ve výši 28 milionů korun za prohrané řízení o podmínkách soutěže kraje. GWTR v soutěži na pošumavské tratě nabídl u desetiletého kontraktu průměrnou cenu 155,94 Kč za kilometr v takzvané brutto smlouvě, u které jsou příjmy z jízdného plně kraje. Jde o výsledek, který dokazuje pozitivní efekty otevřených soutěží v dopravě na veřejné rozpočty. První rok bude GW Train Regio jezdit za cenu 142,45 Kč, což je o 1,95 Kč více, než dosud jezdí České dráhy na těchto tratích regionovami.