umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Železnice

Dráhy nevyjely se stadlery, Olomoucký kraj snížil kompenzaci o desítky milionů

Křižování jednotek 646 v Příkazích. Foto: Martin Kašpar
Křižování jednotek 646 v Příkazích. Foto: Martin Kašpar

Olomoucký kraj zkrátí letos kompenzaci Českým drahám o 39,7 milionu korun. Důvodem je prodleva v nasazení 12 motorových jednotek Stadler GTW (řada 646), které dráhy v počtu 12 kusů pořídily v Německu. Dráhy zatím do provozu vyslaly jen dvě jednotky. O snížení kompenzací informoval server iDnes.cz.

Zrekonstruované vlaky měly obsluhovat úsek z Olomouce do Moravského Berouna (trať 310) a z Olomouce do Drahanovic (tratě 273 a 275). V kombinaci s motoráky 810 pak mají jezdit i ze Šumperka do Jeseníku a z Lipové Lázní do Javorníku ve Slezsku (tratě 292 a 295). Zatím se je podařilo nasadit pouze do Drahanovic.

Kraj má motorovou trakci rozdělenou na dva soubory – Haná a Sever. Na Severu byla cena stanovena na 172,58 korun za vlakokilometr, na Hané pak 142,12 korun za vlakokilometr. Rozdíl je dán právě započítáním nákladů na pořízení a rekonstrukci německých ojetin. Dráhy za ně zaplatily 190 milionů korun bez DPH, modernizace měla vyjít na dalších 300 milionů korun bez DPH.

„Po jednáních, která proběhla v listopadu a prosinci, došlo ke snížení ceny na obou souborech o 17 korun. Když si to propočítáte, tak ten dopad je téměř 40 milionů do kompenzací, které bude letos kraj ČD vyplácet,“ uvedl náměstek hejtmana Jan Zahradníček (ANO).

Nižší kompenzace se podle něj vyplácí od počátku roku. Informace o postupu hejtmanství si vyžádala část opozice. Dosavadní jednání, která kolem vlakové dopravy na hejtmanství probíhala, podle ní nejsou „úplně šťastná“.

Opozice kritizuje rovněž skutečnost, že v žádné smlouvě není zakotven termín pro nasazení stadlerů. „Měly tudy už jezdit soupravy se zásuvkami na 220 voltů, wifi a kvalitním informačním systémem v češtině. ČD dokázaly přelakovat vlaky zvenčí, ale kvalitně vybavené nejsou a letos ani nebudou,“ uvedl opoziční zastupitel Marian Jurečka (KDU-ČSL).

Problém vznikl především tím, že se Českým drahám nepodařilo v tendru najít firmu, která by vlaky upravila a omladila. Nyní hledají nového dodavatele, dvě zmíněné jednotky uvedly do provozu vlastními silami, i tak ale ještě budou muset projít rekonstrukcí.

46 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kontra

Celkem vtipná historka, která se Stadlery souvisí je ta, co se stala tento týden mému kolegovi…na spěšný vlak Jeseník-Krnov vedený ve třech párech řadou 814 (v jednom 843) přišly dvě soudružky z OL kraje a napsaly elaborát na dvě A4…chybí LCD displeje, jednotka není modrá s polepy, špinavá, zamlžená okna…přitom zrovna od této linky se OL kraj (provozuje ji společně s MS krajem) distancoval a prohlásil, že v žádném případě zde řadu 646 nenasadí…takže jak vidno v OL kraji neví levá ruka co dělá pravá… 🙂 🙂 🙂

David

A v čem je pointa? Pokud tam byly nedostatky, tak je sepsaly.

Kontra

David: Pointa je v tom že tu Reginu 814 nasazuje Opava v rámci MS kraje, takže je poněkud zcestné něco takového vůbec sepisovat… 😀

Axel

Pro Kontra… nevím jak Vám, ale mě jako cestujícímu taky není extra příjemná špína na/ve vlaku.

Kontra

Axel: Nikomu není příjemná špína a i mně jde o co nejpříjemnější a kulturní cestování…znovu opakuji…myšlenka tohoto příspěvku je právě to, že OC kraj se od linky Jeseník-Krnov distancuje, nové soupravy zde nenasadí ani není ochoten se s MS krajem domluvit a dokopat jej aby pro to něco udělal (aby došlo k oživení frekvence cestujících, vždyť Ostrava-Jeseník bývalá odjakživa vcelku páteřní tratí)…ale báby na kontrolu tam přijdou zbytečně otravují a zdržují vlakový personál při práci…

Vnější pozorovatel

Co k tomu dodat je to hrůza.

Pavel

Vidíte to „revitalizované“ kolejiště? Jak je možné, že někde jinde jsou vytrhány koleje a mezi ně vylity ruwaye z tun betonu a nabouchány kilometry zábradlí (viz provoz 814 na „letištích“ v Čachovicích, Luštěnicích, Dobrovici či Lhotce u Mělníka) a v Příkazech – nudle nástupištních „ostrůvečků“ (co kdyby se náhodou chtěli vyhnout dva lidé – musí někdo žuchnout do sousední koleje anebo tady už neplatí zákony EU?) Jak to tedy je? Někde něco ano, někde něco ne? Proč musí být vozidla nizkopodlažní, proč? Když se do nich nikdo na vozíku stejně nedostane. A my to všechno přijímáme jak ovce, a už… Číst vice »

Mirvald

Tomu se nevyhnete. To není jen o vozících, ale i o starších lidech, školácích a podobně. To je nutné si uvědomit. Kraj si zbytečně nevymýšlí. Ani České dráhy.

Jiří Kocurek

Pavle, jednou budete možná taky starý. Možná budete mít fyzičku jako mladík i v 90. letech. Ale mnohem pravděpodobněji budete rák za každý schod, který nebudete muset překonávat. Obzvlášť prudké schody do vozidla. Tak se nerozčilujte nad tím že vozidlo musí musí musí být nízkopodlažní. A jste−li mladý a při síle, tak zkuste občas někomu pomoc s kočárkem do vagonu. Pomáhá to se zamyslet.
No a pro stávající stav nádraží platí normy, které byly platné tehdy.

XXXD

Ano budeme penalizovat SŽ za to, že nejsou všechny nástupiště 550 mm nad TK. Vzhledem k tomu, že se jedná o státní organizaci tak to dává smysl. Penalizovat úředníky není moc dobře možné a v tomto případě to taky dává extra smysl, když SŽ zkrátka nemá peníze, aby se najednou všude postavily správná nástupiště, která se navíc musí nejdřív naprojektovat.

Dáda

Jednoduché řešení. Všude kde není hrana nástupiště 550mm nad temenem kolejnice, bude až do nápravy zastavení vlaku přepravujícího osoby zakázáno. Doporučuji tyto nestandartizované nástupiště obehnat zábradlím, modrým. NA tratích kde je techto nástupišť majirota bych rovnou zakázal provoz valků převážejících osoby až do nápravy. Rovněž bych zakázal provoz všech nenízkopodlažních vozů.
No to by bylo najednou prosotru pro nákladní dopravu!!!

xyz

“ Někde něco ano, někde něco ne? Proč musí být vozidla nizkopodlažní, proč? Když se do nich nikdo na vozíku stejně nedostane.“
Nízkopodlažnost slouží daleko větší skupině osob než jen osobám na vozíku.

A naopak – správný postup je, zřizovat nástupiště v bezbariérové výšce (což ale v případě těchto Stadlerů stejně nestačí; jejich podlaha je ještě výše, ale to už je jiná kapitola).

To, že zatím v Příkazech takové nástupiště není, je dáno tím, že tato trať dosud neprošla žádnou revitalizací, modernizací atd. Na rozdíl např. od tratě č. 071, kde tím pádem taková nástupiště již jsou.

Dominik

Protože nádraží evidentně rekonstrukcí neprošlo, takže pro něj platí předpisy v době výstavby/rekonstrukce.

AAA

STÍŽNOSTI se podávají na lampárně hlavního nádraží

§1 Vždycky se to tak dělalo

Arimatejsky

Tak si stěžujte, mě šrot do kterého se leze jak do gripenu rozhodně nechybí.

asdfr

Len vozickar potrebuje nizkopdolaznost ?
Poviem ti na priklade mojej mamy. Nie je vozickar, ale x rokov uz ma problemy s kolenami. Cestovania vlakom sa davno vzdala, lebo vysplhat do Bdt alebo B, co u nas jazdi na osobakoch, je pre nu neprekonatelny problem. Takze ked potrebuje ist k doktorovi do druheho okresneho mesta, ktore je vzdialnene 30 km, tak chodila autobusom alebo uz posledne chodi prepravnou sanitkou, lebo pre nu je problem aj vysplhat sa do autobusu, lebo ani ten nie je nizkopodlazny.

navratp

Pod to se vám podepíšu.

Jerry

Tak ve smlouvě nemají od kdy stadlery mají jezdit a přesto jim sníží kompenzaci..trošku si to protiřečí.v zásuvkách není 220 v to pan m.j neví?

xyz

https://smlouvy.gov.cz/smlouva/soubor/11851875/%C4%8CD-Smlouva%20provozn%C3%AD%20soubor%20Han%C3%A1%20s%20p%C5%99%C3%ADlohami-AN.pdf strany souboru (který má 158 stránek) č. 43 – 49.

Ze stanovených kritérií každopádně není u Regionov dodrženo wi-fi a přinejmenším 6 elektrických zásuvek 230 V.

Jerry

Jo to vím..ale 40 milionů za tohle?

xyz

Ano. Protože kalkulované náklady na provoz Regionovy jsou nižší než kalkulované náklady (se započítáním pořizovací ceny atd.) na Stadlery GTW. Ostatně, v souladu i s prohlášeními ČD ve smyslu „chce-li objednatel nová/zánovní vozidla, musí si připlatit“ – v opačném gardu tedy: „nasazuje-li dopravce starší vozidla namísto novějších, dostane peněz méně“.

Jiří Kocurek

Ještě něčím nahradit Tornáda. Nebo někým jiným s něčím jiným. JMK došla trpělivost a pořizuje vlastní vozidla.

M H

Otázka je, jak by to vypadalo, kdyby JMK vlastní vozidla nepořizoval. Tím se totiž veškeré investice do vozového parku v JMK zcela logicky zastavily. V Plzeňském kraji jezdí od nynějších nových smluv noví Panteři…v JMK to možná mohlo dopadnout podobně, ale to už teď nezjistíme.

PvvS

To se videlo v predchozim kole… Kraj vyuzil dotaci na nakup tramvaji a nenacpal je CD.. Ty se proto na JMK vybodly a nenakoupily ze sveho nic.

SuJeP

7 RegioPanterů je nic?

Petr

V tom objemu ano.

Jiří Kocurek

Asi jako 1 Žralok na Vysočině. Slovy: JEDEN

Jiří Kocurek

Jo aha, takže kraj má vyřídit dotace, nakoupit vozidla, nechat je schválit a slavnostně předat do majetku ČD, aby ČD nikdo nerušil, když vozí vlaky. Neasi.

Jiří Kocurek

Ano? A kdyby trať Brno Ostrava nevyhrál soukromník v roce 2018, tak by tam už od roku 2010 jezdily modernizované Bmz.

Jerry

Tornáda ..zmizí až se domluví se zlínským krajem.

Axel

Tomu nerozumím. Na co konkrétně se čeká u této linky? Tj. nabídla ČD nějaké jiné vagony?

jan

JMK trpělivost nedošla, jen se nasál na europrachy.

PvvS

Hlavně ty prachy nenacpali ČD… A jak představenstvo ČD skákalo a slibovalo před podpisem smlouvy..

Jiří

Je to škoda, že se nesnaží rychle nasadit vše. A větší škoda, že nedotáhli z Německa celou sérii a nahradit to nejhorší co tu je. Je fakt ostuda jet v něčem, kde skrz rez u okna prostrčite prst. Jako u nás.

Ten_z_Bíliny

Proč vůbec nedosáhli celou sérii? To zase budou mít další atyp o 12ti kusech?

Kubrt

Co to je v tomto kontextu „celá serie“?

Georg

motoraku bylo k mani jeste o par vic.

Jiří

Tak pokud se nepletu. 40. Kdyžtak mně opravte

Jiří Kocurek

Atyp. Vyrobeno více než 600 ks všech verzí.

Bespi

Nasnazi nasadit … . Slozite. Velkou roly hraje, ze souromnik priveze, zada konkretni firme opravu a hotovo. CD musi ze zakona pripravit vyberove rizeni, to nejakou dobu trva, nekdo jsou pripominky, pak se musi upravit a vypsat znova, kdyz uz nahodou se dostane konecne k vyberu zhotovilete tak se nekdo odvola a kolecko je opet na zacatku. V tomto pripade se do vyberka na opravu pokud vim neprihlasil pro jistotu vubec nikdo.
Tj. dokud se nevyresi tahle ujetost v zakonech, tak je potreba zamer zacit realizovat 3-5 let pred potrebou vozidel jinak tyhle situace proste nastavat budou.

Cyklista

Nečetl jsem tady asi stokrát „co si kraj objedná to má“?

Nemá u ČD vždy dostane 810 =( Bohužel je to moc moc moc smutné

XXXD

Ale ano, co si kraj objedná to má. Kdyby ve smouvě byly termíny na nasazení daných jednotek a sankce za jejich neplnění mohla být situace jiná.

Jiří Kocurek

Kdyby … jenže nejsou a proto Rožmberkové stavěli rybníky.

M H

A taky kdyby byla smlouva podepsaná dostatečně dlouho před začátkem platnosti…

Petr

….. a s někým jiným tak bychom jezdili jako lidi .

Jiří Kocurek

Smlouva byla uzavřena 3.5.2019 https://smlouvy.gov.cz/smlouva/8986455
Tak si na to vzpomeňte, až budete komentovat nějakou zakázku vypsanou půl roku před začátkem provozu. Nicméně ČD provozují vlaky na Olomoucku již více než 20 let s tím samým. Že ty 810 dožívají snad na nábřeží vědeli už před pěti léty.

Partneři

Škoda transportation
podcast