České dráhy objednaly dalších 31 RegioPanterů, zamíří na sever a východ Čech
RegioPanter třetí generace, vizualizace. Pramen: Škoda Transportation
Za novou sérii RegioPanterů zaplatí České dráhy skoro pět miliard.
Za novou sérii RegioPanterů zaplatí České dráhy skoro pět miliard.
ježiš já jsem tak rád, že se u nás do těch železnic sypou prachy hlava nehlava. Když to srovnám se Slovenskem, tam všechno trvá sto let.
Ta první věta je doufám sarkasmus?
to neni sarksmus, myslim to vážně. Vzhledem k možnostem a zisku českých drah je to celkem dobrý.
Vzhledem k tomu, jaké jsou ČD vyžírky, to dobrý rozhodně není.
Podle mě by to měly soutěžit vždy se servisem. Jen tak se dá výrobce stlačit.
Tato Vaše myšlenka má zpoždění tak asi 4 roky možná vc… viz názor z léta 2018, co napsal jeden z výrobců železniční techniky, když se seznámil s požadavky pasažérské ČD:
„Udivuje nás, že tak významné nákladové položky životního cyklu vozidla, jakou jsou například spolehlivost, intervaly údržby nebo spotřeba energie, nejsou zahrnuty do vyhodnocování,“
https://zdopravy.cz/horko-kolem-zakazek-cd-na-nove-vlaky-bombardier-popsal-proc-nepoda-nabidku-15341/
Tady má @Axel neobvykle pravdu.
Obě rámcovky jsou vyčerpány. Takže ČD vyhlásí nové výběrko na další soupravy, aby bylo co nabízet objednatelům?
Za mě byla chyba, že ty rámcovky nebyly na víc vozů…
Klidně mohlo být 100 od každého a při nejhorším by se to nevyčerpalo…
Možná chtěli vidět na vlastní oči, jak se ta nová generace panterů povede. Nebo to klidně mohla odmítnout i Škodovka, má zakázek na roky dopředu. Chystá se také nákup nějakých 120× EMU400 za slony.
To ano ale jsou tu i jini vyrobci.
Když už jsme u Panterů, budou jezdit po dualizaci děčínský Panteři i do Litvínova nebo tam zůstanou Sysli+162?
V UK je 7 panterů a na linku U1 je potřeba 6 jednotek, na U3 3 jednotky. Takže dvě chybí a to bez zálohy.
Před dualizací běžné jezdil jeden Panter na Litvínov, předpokládám jako taková jezdící záloha pro U1.
Tak snad z těch 24 souprav pro Středočeský a Ústecký kraj zbude 6 panterů na Litvínovy a Lysou, kde nahradí Sysly.
Jak to vypadá na mělnicku? Jsou tam tak velké vlaky (Sysel+2x honheker) vůbec potřeba? Protože na U3 by až na pár výjimek stačily vlaky o kapacitě EMU 160 (na některých snad i pouhá 810).
EMU160 tam jsou plánovány objednat, viz dopravní plán Ústeckého kraje.
Co říkali strojvůdci, tak na té U3 jsou celkem prostoje (Krupka necelá minutka, na Západě se taky 3-5 min čeká (když se přijede brzo), v Teplicích taky minimálně minuta čekačka + rychlejší výstup/nástup z NP jednotky než ze Sysla by taky minimálně minučí, dvě přidal), bez kterých by stačily 2 NP jednotky na ÚL – Litvínov. 🙂 Tak proto se ptám. Zvýší se mírně traťová rychlost, tak by to snad 2 jednotky zvládly, ne?
Moravskoslezský kraj počítá že Tornáda vybaví ETCS nebo jak?
Momentálně je v MSK 6 tornád a pantery se dodají jen dva
Bude jich celkově 7.
A kde se vezmou?
V Brně jezdí 5 třívozových které budou nahrazené objednanými od JMK
Nebudou nahrazené, kraj je chce odkoupit pro případ že ČD nevyhrají provoz jednotek Moravia.
Zdroj této informace? Ty jihomoravské kupovaly ČD bez dotace, tak nikomu nic prodávat nemusí…
Honza Bodán…. InterPantery na R13 Olomouc-Brno, které jezdí i v Jihomoravském kraji byly kupovány s dotací. “ 6 elektrických jednotek určených pro provoz dálkové železniční osobní dopravy na lince R13 v závazku veřejné služby.Celkové výdaje Projektu R13 činily 1 343 mil. Kč. Způsobilé výdaje ve výši 1 110 mil. Kč byly z 85 % financovány z prostředků EU (OPD1) a z 15 % z národních veřejných zdrojů poskytnutých MD (program č. 127 65). “ Kontrola NKU č. 17/35 v 2017 konstatovala riziko, že hrozí že nebude splněn cíl dotace (riziko, že nedojde k nárůstu počtu cestujících). Udržitelnost 5 let, patrně… Číst vice »
Axelíčku, my se ale nebavímkáme o InterPanteříčcích, ale o RegioPanteřících. Zkus nepísánkovat nesmyslíčky do diskuzičky, kde nemáš pářičku o čem se písínká…
OK. V tomto bych souhlasil, nakupováno bez dotace přímo firmou ČD
https://www.kr-jihomoravsky.cz/Default.aspx?PubID=233830&TypeID=7
Blbost, kraj ještě ani neví, jestli bude soutěžit dva provozní soubory sólo – a) vlastní vlaky + b) zbytek nebo z toho udělá jednu velkou soutěž kvůli úsporám z rozsahu i když je veřejným tajemstvím, že ty krajské jednotky „umí“ REGIOJET a ARRIVA mnohem levněji, než ČD, jen se neví, jestli to právě ČD naopak nemohou srovnat úsporami z rozsahu, resp. se eventuálně pak cenově hojit na tom druhém – individuálně soutěženém – provozním souboru.
2 třívozové a několik dvouvozových z té opce na 19ks, tam není specifikováno kolik jde do jakého kraje, pouze že půjdou do Jihočeského, Olomouckého a Moravskoslezkého.
Tak to je dost zajímavé, nevím, zde je vhodné kupovat dvouvozové jednotky jako náhradu za 460.
Automatické spřáhlo panter má, třeba ze Šumperka Koutů do Koutů je jednotka 460 příliš velká.
On mluvil o náhradě jednotek 460 v MSK.
Tam bych to viděl podobně, podle mě se tam najde spousta spojů, na které jednoduchý trojpanter stačí, a když nee, tad zdvojeně. A někdy jsem měli pocit, že ešusy tam taky vozí vzduch.
Tak ještě jednou, protože se asi pořád nechápeme 🙂
V provozu je šest Tornád, jako náhradu si objednali dva třívozové pantery a zatím neznámý počet dvouvozových.
To by ty dvouvozovky museli jezdit celé dny zdvojené.
Náhradu za všechny nebo za některé?
Ale to je jedno, očekávám postupnou náhradu všech tornád.
Pro mě, panter je fuj. Nebrat.
Tornada hhaa jo Třebová je vybaví😄
Neví někdo kam půjdou objednané dvouvozové jednotky? Nasazení je upřesněno pro 31 jednotek, ale o zbylých 19 objednaných se mlčí, tak přemýšlím, který kraj by se za ně tolik ,,styděl“ (myšleno v nadsázce).
Nejsou to ty dvouvozovky, co jdou do Plzně, Budějc a na Vysočinu?
To je těch prvních 31ks, zbytek je určen bez počtu pro dané kraje (Jihočeský, Olomoucký,Moravskoslezský)
Ještě by tam měla jít nějaká část z 19 dvouvozovek z opce.
To už je vyčerpáno pokud vím
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-objednaly-u-skody-regiopantery-za-temer-sedm-miliard-korun-nejvice-pro-olomoucky-kraj-68515/
„Již dříve jsme podepsali výrobu 31 jednotek s dvěma vozy a nyní k nim závazně objednáváme dalších 19. Jejich nasazení plánujeme v letech 2023 a 2024 v krajích Olomouckém, Moravskoslezském a Jihočeském,“ řekl člen představenstva ČD a náměstek generálního ředitele pro obchod Jiří Ješeta.
Nezbyde pak pár slonů pro Prahu? Vychovej pantera, zachráníš slona.
A Kolín – ČT jen Honeckery + sysel
Stačí říct, jsou volné Bdt 👍
Bdt jsou legendy, na ty nesahat 🤩
Ne, zcela vážně, ten, kdo ty vozy tehdy stvořil musí být na své dílo, zastaralé už v době vzniku náležitě hrdý… Něco tak příšerneho snad žádná železnice světa nevymyslela, tyhle vozy jsih důvod, proč mají někteří lidi k jezdeni vlakem takový odpor, protože představují to úplně vše z toho nejhoršího železničního klišé – Pišteni brzd, nepohodlí na kozenkach, smradlavy záchod s výkaly padajícími na koleje a legendární zalamovaci dveře. Už aby to jednou pro vždy odtahloz z kolejí, před 20 lety bylo pozdě.
Lepší než honekry.btd po modernizaci celkem ujdou..jasne že do 21 století nepatří.
Pár let zpátky jezdilo plno Bdt,Bt,Bh a nikdo s nimi problém neměl. Já s nima jezdil rád a nikdy jsem si nestěžoval. Měl jsem je radši než 451 a bymáče.
Jak jste přišel na to, že s nimi „nikdo problém neměl“? Já a snad každý, koho znám, je už odnepaměti co to jezdí považujeme za naprosto katastrofální vozy… Jak jsem napsal, pro mnohé lidi, co vlakem nejezdí a argumentuji zastaralosti a nepohodlí jsou důvodem právě tyto vozy… Co naplat, že už na většině trati snad nejsou, pořád jsou prostě symbolem nepohodlí, zoufalosti, spinavosti a zastaralosti české železnice… A dokud budou jezdit byť jen na jedné jediné trati, bude to prostě špatně.
Proti výše zmíněným a ještě 810,010,021 to byly ještě pohodlné vozy. Že jsou lidi v poslední době takový fajnovky a štítí se koženky a hnojícího WC a vadí jim pískání brzd a některý raději vdechují sajrajt z klimatizace než aby se nechali ofouknout čerstvým vzduchem to se nedá nic dělat.
Koženek ubylo těžce po modernizaci bdt
I když jsou tyto vozy značně zastaralé, jezdím s nimi docela rád – zas tolik nepohodlné mi nepřipadají. Asi už jsem také starý… Třesou se méně než panter, osvětlení se dá přepnout na žárovkové – a tak je možné i odpočívat, hlavu si můžete opřít o ucho sedačky, nad každým sedadlem dostatek místa pro zavazadlo, dostatečný počet WC, i to větrání okny mi připadá příjemnější než zatuchlá klimatizace. Škoda, že těmito vlastnostmi mnohá moderní vozidla neoplývají…
Bh hezky houpaly.
Původní Bdt (279, 280) žádné pištící brzdy nemají. To jen původně ještě starší vozy Bt, u kterých byl postaven prostor na kola.
Přesně tak, Bdt mají kotouče, takže se pištění nekoná. To je také jejich jediné plus.
Mezi Bdt_něco (ex Bp?) a Bt (resp. ještě Bh v době, kdy byly) bych si dovolil vidět zásadní rozdíl. Plyš, kotouče, lehce chodící dveře… Samozřejmě morálně to pořád bylo špatné, ale pamatuju jak šlo o v rámci doby tzv. „lepší“ vozy (včetně třeba nasazení na Ex HK – Plzeň a „lepší“ část chebských R).
nepletete si to s něčím? Bdt279 kupříkladu měly slušný základ (asi hlavně pojezd), taky z nich vznikly sysly a vozy ABpee…
ano, interiér nebyl nic moc, ale to byl snad standard socialistických železnic. horší než honeckery to nebylo…
Proč se jim vlastně říká Honeckery když většina byla dodána až po revoluci?
Ale objednavka na ně přišla těsně před revoluci a pádem vychodonemeckeho zločineho režimu, proto Honeckerova pomsta
Jaký je rozdíl v provozních nákladech mezi lokomotivou s třemi vagóny a EMU240? Předpokládám, že provozní náklady jsou nižší u EMU240. Jen by mne zajímali, konkrétní čísla z provozu.
Rozdíl v hmotnosti není úplně zanedbatelný..
Třívozový panter (640): 160 t
Lokomotiva 363+3xBdmtee: 210 t
Navíc Panter při brzdění vrací energii zpátky do troleje , což staré lok. neumí.Zase spotřebuje energii na klimatizaci v létě, což výše uvedená souprava ušetří.
Naviac Panter v obratovej stanici netreba obiehať čo je tiež zásadné + oproti klasickej súprave s mašinou.
Klimatizace se dá vypnout. Centrální zavírání dveří navíc může zkrátit pobyty ve stanicích, vlakvedoucí nemusí obíhat.
No vypínat klimatizaci je blbost.To se vypnou i ventilátory,které přivádí čerstvý vzduch,odtahují vydýchaný a vypnou se vzduchové clony u dveří.Když tam nejsou větrací okna, nemělo by se tak přepravovat cestující.
No jo, ale z Pantera nejde mimo špičky ušetřit 40t odpojením jednoho vozu. 😀
To sice ne, ale i bez toho jednoho vozu je lokomotiva a dva vozy těžší..
Nejvyšší čas na soutěž na nové EMU160/240 a nejspíše i EMU310+.
Probíhají předběžné tržní konzultace na EMU 400.
Ale to jsou spíše náhrady slonů/rozšíření počtu kapacitních jednotek pro Prahu a okolí.
IMHO Prioritou spíš je sehnat ETCS do RailJetů a do CityElefantů. Osobně se domnivám, že o HARMONOGRAMU nákupu EMU400 se mj. rozhodne i s ohledem na 3 probíhající akvizice nových lokomotiv: a) až 50 a b) až 90 lokomotiv pro ČD. c) Plus další lokomotivy pro ČD Cargo. Neboť v současné situaci by řešením pro pasažerské nádražáky v ČR (zejm. pro ČD a taky pro Flirty LEO a 162 RGJ) mohlo být eventuelní vládní rozhodnutí o rozvolnění tempa ETCS, s ohledem na harmonogram změny napájení. https://zdopravy.cz/szdc-chysta-jizdni-rad-pro-prepinani-na-stridavy-proud-v-polabi-39705/. Tj. jako posilu pro Elefanty použít ojetiny s cílem „dojezdit“ staré/starší lokomotivy na 3kV… Číst vice »
Až mě mrzí, že Axelovi čtivo neobsahuje terminologie „lokotky a elektrovagonky“
Jojo, Axel už není co býval.
Axel hlavně tvrdil, že už tu nebude přispívat.. ale to už vlastně několikrát 🙂
Ale kvač, buďte rád za pasažérské nádražáky, zavedené v rámci boje za zpřístupnění odporných termitů sprosté veřejnosti.
To je naprostá blbost. Doplňovat Elefanty ojetými šroty (ať už odkudkoli) opravdu není potřebné, jelikož je doplňují už dnes. EMU 400 mají sloužit právě k tomu, aby Elefanty nejdříve doplnily a následně je pak i nahradily.
Zabij sysla, zachráníš slona. 😀
Jde o 3 věci: a) obtížně se odhaduje poptávka. Vzhledem k probíhající změně životního stylu (včetně dojíždění do práce vs. homeoffice). Tipnu si, že tento efekt se nadprůměrně projeví právě okolo Prahy Čili variabilní možnost počtu dvoupatrových vagonků zánovních/z vetešnictví vs. pevně spojené vagony do EMU 400 b) Došly prachy. Viz rozbor situace ve Středočeském kraji https://zdopravy.cz/borecky-nelikvidujeme-verejnou-dopravu-ve-stredoceskem-kraji-neexistuje-zazracne-vychodisko-85876/ c) relativní přebytek loko na 3kV a bez ETCS = v ČR se bude hůř a hůř hledat obživa pro tuto techniku/zázemí/odborníky… V rámci ČD/ČDCargo slouží přes 100 kousků typů 122/123/130/141/150.2/151/181/182/371/372 (ovšem některé slouží např. v Polsku). Další staré lokotky na 3kV jsou… Číst vice »
Ad a) Dovolil bych si tipnout, že tato změna životního stylu není příliš výrazná, a když, bude se týkat víc té skupiny, která volí auto, než vlak.
Ad c) Netýká se EMU400 doplňujících CityElefanty. Těžký syslograf je na tuto službu celkově nevhodný, jeho využití je podobně moudré jako honění Regionovy na koridorové Os.
ad c) Já nepsal o importu ojetých vagonů jako je sysel, nýbrž o obyčejných dvoupatrových Logicky, že ojeté vagony včetně nějakého Sysla v dvoupatrovém proveden (Doppelstock-Steuerwagen) budou výrazně dražší (tj. nad finanční možnosti pasažerských nádražáků v ČR), neboť umožňují lepší, snadnější používání po dojezdu do cíle než klasické vagony kdy loko musí objet na opačný konec vláčku. https://www.deutsche-reisezugwagen.de/category/wagendaten/700-bis-799/page/2/ A možná si nerozumíme…. Nemluvím o vlaku výhradně z dvoupatrových vagonků, nýbrž mix jedno- a dvou-patrových vagonků (zhruba podobný efekt jako je Desiro HC=High Capacity) a ještě spíš taková ta skladba vagonků jako používá italský ALEX v Bavorsku z Hofu. Starých jednopatrových… Číst vice »
Ráčil jste si všimnout, čím se tady na středoseveru jezdí?
Co je „středosever“?
Středozemě na serveru.
Krpy a tak. Je to řež.
Jednotky ř. 460 to nejsou, že?
Co si nasmlouva to dostane.
S4 ve třívozovém jednopodlažním provedení? Snad jen mimo špičku a jinak zdvojeně alespoň do Kralup.
Ano zdvojené po Kralupy, dále do Ústí jednotlivě.
Třeba by mohly jezdit z Prahy do Kralup spojené s nějakou dieselelektrickou jednotkou která se dá napájet kabelem z elektrické jednotky. Z Kralup by dieselelektrická jednotka pokračovala do Slanýho
Kdyby něco takového existovalo, tak by to tam jezdit mohlo.
Jak to vlastně dopadlo s tím duálním panterem?
Estonské motorové a elektrické Flirty spolu jezdit můžou a strojvůdce v elektrické jednotce může startovat a vypínat spalovací motor v té druhé. Ale nevím jestli takto pravidelně jezdí.
Do Slaného bych ale preferoval buď BEMU nebo ten přestup na R4, přece jen stavět ve všech Řežích je taky otrava.
Teď čtu že odpovídám na něco trochu jiného. Napájet druhou jednotku kabelem, no nevím… přímo 3 kV? Resp. 25 kV pokud bude brzy konverze? To asi ne. A nižší napětí by znamenalo dimenzovat vstupní výkonové prvky té elektrické jednotky dvojitě. Spíš to bude směřovat k té baterce.
svého času měly trakcni motory diesel elektrických i elektrických loko stejně napětí, ne?
Ano to můžou mít, ale přes co se to napětí z troleje k těm motorům dostane? Pokud přes komponenty ve druhé jednotce, je potřeba je náležitě dimenzovat pro krmení i té první jednotky, což nemá celkově moc smysl.
ano, treba silnější trafo atp… je to ale tak velký rozdíl hmotnosti?
Pantery mám na své cesty docela rád, jen houšť a větší kapky. Obměna vozidlového parku je už dávno potřeba. Také bych se připojil k volání po několika dvouzdrojových jednotkách tam, kde už teď vozidla těchto vlastností chybí. Baterie, diesel, vodík, gyroskop s generátorem, stlačený vzduch, bublinky – to už ponechám na fantazii. 😉
To je otázka hlavně budoucího možného provozního konceptu linek a technických možností u vozidel. Takže kam bude S4 jezdit? Z Prahy do Slaného, Velvar a Břízy? Pak je potřeba řešit 60 km dojezd, tedy cca 500kWh energie. Gyroskop, stlačený vzduch, bublinky a diesel bych vyloučil a zbývají baterie nebo vodík. Pokud vezmu, že elektrická energie je již vyrobena, pak uložení energie do baterie a její zpětný výdej je s účinností cca 80%, zatímco cesta „zeleného“ vodíku je trnitější: jeho výroba je s účinností cca 30% a pak ho proženeme palivovým článkem s účinností 50%, takže jsme na 15ti procentech a… Číst vice »
Ad „To je otázka hlavně budoucího možného provozního konceptu linek a technických možností u vozidel.“
A nákladů životniho cyklu
V loňském textu Marktanalyse alternativer Antriebe im deutschen Schienen-personennahverkehr je mj. uveden odhad, že cca 60% až 95% nových smluv na regionální pasažérské vlakové linky nemá zatím vyřešeno jestli dieslové nebo baterkové/hybridni (BEMU, FCEMU, FCEMU/BEMU)
… Mluvím o období 2025 až 2030 ve smyslu začátku nové smlouvy na konkrétní regionální linky
Já jsem narážel i na to, že vysloveně nespokojenost s Pantery ze strany cestujících jsem téměř nezaznamenal. Většina z nich ani netuší, jestli je trať elektrifikovaná, natož jakou soustavou. Tudíž by bylo docela vhodné odstranění nějakého toho přestupu, ale není žádoucí dieselová jednotka pod trolejí. „Parciální Panter“ už teď v celé ČR chybí.
Petře, co takhle stacionární dobíjení v obratech? Nebo krátké úseky s trolejí kolem obratových stanic? Je jasné, že to chce tak jako tak vysokonapěťové dobíjení, žádnou zásuvku z veřejné sítě. Musí se to dobít co nejrychleji.
Než to projednáš a postavíš, tak máš polovinu životnosti vozidla za sebou…
Za mě, žádná radost. Doufám, že to má aspoň nízké servisní náklady.
Takže Týniště nad Orlicí – Choceň budou jezdit panteři. Ale Kolín-Pardubice-Choceň-ČT budou stále jezdit Honeckery. To je docela na hlavu…
Tak každé objednává jiný kraj, to je prostě jen vidět rozdílný přístup.
Jiný kraj, jiný mrav.
alespoň zůstane zachována pestrost 🙂
A navíc třívozový, podle mě to bude na téhle trase Týniště nad Orlicí – Choceň vozit vzduch. Vím, že to občas pokračuje dále do Hradce, ale tady by se kapacita měla podle mě vyřešit zahuštěním taktu, dvojolejka jako podmínka je plánována.
To nepochybně bude, protože tam není osídlení, které by vlaky obsadilo až na stojáka … můžete začít vymýšlet nízkopodlažní elektrický vůz, který by se zkuploval v Týništi se zbytkem soupravy …
Pražské TRAM taky jezdí na „konečnou“ mnohdy téměř prázdné ….
Tak zrovna Choceň je taková typická konečná na konci civilisace…
Podle mě by stačily dvouvozové a v Týništi podle potřeby připojovat další nebo to spojovat se soupravou od Rychnova.
Ale jak tu někteří píší, tak tady zrovna panteři jezdit nebudou, bude tu orientace na Sp + Os do Náchoda v nezávislé trakci.
Týniště – Choceň panteři jezdit nebudou. Pokud se stihne elektrifikace Solnice, budou jezdit tam.
Nevíte, jestli je část plánována i pro S7 pro náhradu Syslografů, jak bylo avizováno dříve? Viz: https://zdopravy.cz/stredocesky-kraj-a-praha-objednaji-u-cd-nove-vlaky-pro-kralupsko-a-berounsko-84299/
Ano
Díky za info, tak to je fajn.
Jinak ad Elefanty – nevím, jestli to je jen nějaký můj pocit, ale přijde mi, že čím dál tím častěji jezdím Syslografem, dvakrát jsem měl už i tu „čest“ jet soupravou s Honeckerama. V dobách před covidem jsem Syslograf až do Berouna (nemluvím o těch vložených spojích do Řevnic nebo kam) zaznamenal fakt jen výjimečně. Jsou nějaké problémy s údržbou?
Nevím, jak je to se spolehlivostí elefantů (k nám na Kralupy se náhradní souprava podívá naprosto minimálně), ale kažodpádně vzrostla turnusová potřeba ze 3 na 4 syslografy do Řevnic. Výskyt v Berouně je ta záložní souprava.
No turnusová potřeba 4 souprav na rameni Praha – Řevnice je už dlouho, respektive od té doby co je rameno na Český Brod opět propojeno s ramenem na Beroun (je pravda, že většina minulého roku byly ramena na Beroun a Řevnice propojená). Turnusová potřeba 3 souprav na rameni Praha – Řevnice, to už je docela dávná historie, to ještě jezdily zrychlené osobáky.
Vím, že předchozí článek tak přímo nevyznívá, ale nebylo to myšleno spíš tak, že syslografy budou nahrazeny uvolněnými ešusy?
Ne. Uvolněné elefanty budou potřeba na vlaky směrem na Lysou. Navíc už v současnosti elefanty horko těžko zajišťují všechny spoje, které mají (nebo nejezdí zdvojeně).
Nevíte, jesli bude nové jednotky i na trati Valmez – Hranice – Přerov (Olomouc) ? Kdysi jsem četl, že by konečně místo tornád měly být regiopantery, ale asi to vyšumělo…..
Ano, už jsou objednány, měly by být 2023 (?).
Po dodání..zmizí tornada do Třebové.z olomouckého zlínského i moravskoslezského kraje.
To už se do budoucna nepočítá s tím, že by to jezdilo až na Vsetín? Takže ze Vsetína Arriváckou „rožnovkou“ do Valmezu a tam přestup? Fakt skvělé…
To jste vyčetl kde?
No že napsal Valmez – Hranice – Přerov a Vsetín vynechal…
Ze Vsetína do Hranic a dál můžete jet expresem.
Mně by spíš zajímalo, co nějací Panteři s bateriemi. Pár let zpátky se o tom mluvilo skoro jako o hotové věci, že se to bude zkoušet v JMK, ale nějak to vyšumělo.
Názor samotného Jihomoravského kraje viz https://zdopravy.cz/jihomoravsky-kraj-oznamil-plan-soutezi-na-zeleznicni-dopravce-zvazuje-nasazeni-hybridu-95146/
Na vývoj bateriového pantera hodně tlačil tenkrát bývalý ředitel ČD Kupec, co si tak vzpomínám.
Jako JMK by chtěl, aby byla jednotka BEMU na ale jeden životní bateriový cyklus kvůli nákladům – čili napřed baterka, ta by se pak ale vyhodila a vznikla by čistě elektrická jednotka, jenže takových tratí a ramen, které se do doby náhrady baterky za elektriku trať komplet elektrifikovala se moc asi nenajde – možná Zastávka u Brna – Jihlava, ale razítko Vám na tu elektrifikaci nikdo nedá, to samé na rameno Šakvice – Břeclav – Znojmo.
Choceň asi jen v případě zpoždění elektrizace Solnice, jinak se tam s elektrikou od Týniště vůbec nepočítá, viz https://www.dopravakhk.cz/filedownloads-689-cc4cd7a53c96
Proč? Uvedený zdroj nereflektuje právě další dodávku panterů a na spojích Hradec Králové – Choceň elektrické vlaky určitě jezdit budou (a i dnes jezdí).
Nebudou. Z Hradce Králové do Chocně se s přímými vlaky výhledově nepočítá.
Navíc i ten váš odkaz nijak nasazení panterů do Chocně nepopírá, jen by to chtělo dívat se i do tabulky a ne jen na obrázky.
V té tabulce je jen trochu vágní „(– Choceň/Rychnov n. Kněž.)“ což teda chápu tak, že zatím Choceň a po elektrizaci Rychnov, což je v souladu s jasně hovořícími obrázky.
To už si jen domýšlíte podle svého. Pokud by to byla pravda, tak by to znamenalo, že přímé vlaky Choceň – Hradec Králové jen tak zaniknou, takže by se najednou snížilo množství spojů v úseku Choceň – Týniště nad Orlicí (nebo by najednou muselo začít jezdit víc vlaků do Náchodu, což by ale bylo dost divné, jiné linky tímto směrem z Chocně nejsou uvedeny). Mimochodem do Rychnova a Solnice jsou v tabulce uvedeny i další linky, takže to vaše vysvětlení moc nesedí. Nemluvě o tom, že dle map by EMU do Chocně neměly jezdit v žádném období.
Dotaz na redakci… jestli chápu správně, tak těchto 31 kusů uvažovaných pro dopravu zejm. v Praze+Středočeském kraji může být od 2029 bez práce a budou „mrtvou vahou“ v majetku v pasažerské ČD? Např. na lince pražského S – S49 a S61 – je dopravci garantováno, že pro techniku bude práce 15 let a poté může dopravce si PORUČIT, že použitou techniku prodá za tržní cenu Hlavnímu městu Praze. Vycházím z pasaže z textu před půl rokem: „Kraj se rozhodl, že nevyužije opci na prodloužení smlouvy s Českými drahami po roce 2029 a dopravce vybere v otevřené soutěži. Praha tuto opci… Číst vice »
https://youtu.be/A5ESth2KSEM
Asi tak 🙂
strašně zvláštní, jak to tady poslední rok začíná mít grády, většina už ví co má kdo za názory a hlavně, že je třeba u každého příspěvku axela dát palec dolů (neříkám, že nejsou z 99% mimo).. tradice už máme, ale co dál ptám se? zákony?😀
IMO to víc vypovídá o Vás než o Axelovi.
Ale pst 😉
Ne, nechápete správně.
Axel uvažuje negativně. Jemu jsou nové jednotky proti jeho přesvědčení. Zase tady rozvine svůj monolog o tom jak by se mělo jezdit z čeho to platit. Jako pod každým článkem.
Pán ráčí být amaterským telepatem?
Já prostě položil dotaz, neboť nemám informace.
Z toho málo informací, se mi zdá, že v zhruba v témže období, týž subjekt (Praha+Střední Čechy) v podobné situaci se rozhodovaly rozdílně.
Pro S61+S49 chtějí poskytnout garance dopravci který by investoval do zbrusu nové techniky. Zatímco v tomto případě žádné garance dopravci. Nebo se pletu?
Na telepata si hrajete vy svými předpoklady.
Axeli, s prominutím, dotaz jste nepoložil, jen jste ventiloval jakousi svou domněnku, navíc způsobem, který je pro většinu lidí nesrozumitelný. Možná, až jednou nebudete exhibovat a položíte opravdu dotaz, se Vám odpovědi dostane.
Mě připadá racionální se ptát na využití po roce 2029. Tj. využití po zbývajících 15 až 25 let životnosti. (ČD tvrdí obvyklá životnost je 20 až 30 let a čtu-li správně článek, tak dodány by měly být v 2024… což je cca 5 let do roku 2029)
Podmínky pro linku pražskou S49+S61, byly mnohem luxusnější – z pohledu dopravce.
A to jako potom nemôžu jazdiť niekde inde?
Jasně, že můžou. To já přece nevylučuji.
Už tady byl jeden myslím že se jmenoval nějak Medicimbal anebo nějak podobně. Ten taky viděl co bude za 10,15,20 let. Vždy to tady veštil. Byly to bláboly a cucani z prstů. Stejně jako vy. Možná máte přehled, ale vaše urputné prosazování své pravdy, infantilní vyjadřování a vlastní názvosloví z vás dělají blbá, který otravuje ostatní.
.
Pane Apten – už je to strašně nepřehledné, takže netuším na co přesně jste reagoval.
Nicméně k Vaší poslední větě = máte-li tento pocit, tak zčásti zažíváte to co si myslí řada lidí, kterým jsem doporučoval přesednout z vlastního auta do hromadné dopravy zejména do vlaku
Tj.
Cestovat vlakem, zejména na dálkové trasy by mohla by to být docela bezva služba. Ale lidi, kteří tu službu poskytují, spíše odrazují (nesrozumitelností, nelogičností, občas lemplovstvím atp.) nové cestující.
Prý podobný pocit, jako když člověk koupil novou Škoda 1000MB = docela OK, ale obrovská spousta drobných nedodělků, drobných závad = „1000 Malých Bolestí“
Ale to je váš názor, který prosazujete až s nehorázným sebevědomím. Já když jedu dálkovým vlakem, vyberu si dopravce a návaznosti podle apky.
Když to nepasuje, tak jedu autem. A to cestuji třeba s kolem přes celou republiku. Nemám problém. Nevidím že by linky jezdily nějak blbě. Holt se přizpůsobím dané situaci. Dovolenou trávím vlakem často. Hold do práce jezdím kolmo nebo autem. Podle počasí.
Nejde o mě, a ani o Vás ve smyslu cestujících. Jde o to, že ČD prostě vozí příliš „vzduchu“ a příliš málo solventních cestujících.
A nezájem cestujících způsobuje pak spoustu dalších problémů, např. že ČD neumí přidat „pár korun“ svým odborníkům, na dojíždění.
A to máte spočítané? Zase cucate z prstů. Jeden je poloprázdný druhý zpola plný. Záleží na úhlu pohledu. Doba, kdy byly dělničáky přeplněné je pryč. Všichni nezačínají v 6 hod. Proč by mělo ČD přidat pár korun na dojíždění ? Mého zaměstnavatele taky nezajímá, že dojíždím 30km.Jo kdybych měl místo obvykle práce někde jinde než ve smlouvě,tak mi proplácí tu cestu. Tak že Vám jde o to, že nedostanete příspěvek na dopravu, a přitom se utrácí za nové jednotky, které podle vás budou vozit vzduch, místo aby vám přístavili vlak ideálně tak abyste se do práce dostal včas a domu… Číst vice »
Promiňte, ale já z nádražského provozu nedostávám ani korunu. Živiím se úplně v jiném oboru. A pokud jde o naplnění kapacity = mě to nemusíte vysvětlovat. Řešením by bylo buďto zhruba 1/3 až 2/3 pasažérské ČD zredukovat. Nebo ať řadoví pasažerští nádražáci bojují o zákazníky-cestující, aby měli na výplatu atd. Podle mého, když řadoví lidi v pasažérsé ČD se začnou chovat normálně a když ke své nádražácké odbornosti budou spolupracovat s odborníky na prodej, tak spousta nyní nadbytečných nádražáků si práci udrží. Ale opakuji – není jiné cesty než změnit své myšlení ŔADOVÝCH nádražáků, že SLOUŽÍ cestujícím. Z pohledu utracených… Číst vice »
Ano. Vagonky, vláčky….este chybí návěstidýlka…
Aspoň budou zánovní vozy pro muzeum..
Prioritou bude spíše hledat využití pro
typ 843,
typ CityElefant,
a pro Pendolína (s ohledem na důvody kvůli kterým byly sešrotovány polosesterské Pendolína provozované ve Švýcarsku)…
A pro lokomotivy typu 380.
Jen 843.
Vse ostatní bude jezdit dale beze změn.
Ad Pendolína v pasažerské ČD = nemají ETCS, pokud vím…. A viz osud polosestrských ETR470 u švýcarského dopravce: „Pět z vyrobených jednotek patří Trenitalii, čtyři jezdily v barvách švýcarských SBB. Ty se nakonec rozhodly s výjimkou jediné pro muzejní účely všechny sešrotovat. Dopravci se nelíbily především vysoké náklady na údržbu souprav, v porovnání s jinými jednotkami až čtyřikrát vyššími. Švýcarské dráhy se neúspěšně pokoušely jednotky prodat, ovšem nenašly kupce.“ https://zdopravy.cz/trenitalia-ukoncila-provoz-pendolin-etr-470-jezdit-budou-v-recku-70642/ Ano, dalších 5x ETR470 je v provozu, ale ve firmě, která starších variant Pendolin provozuje několik desítek kusů a která „umí“ provozovat to co jinde odmítly (např. V250 od Ansaldo… Číst vice »
Pletete si pojmy a dojmy…jako obvykle.
wiki praví: Prvních pět jednotek bylo dodáno Českým drahám na přelomu let 2000/2001. Do ledna 2005 bylo dodáno celkem 16 jednotek ve starším provedení a jeden vložený vůz 071.008 navíc (471.002 byla dodána jako dvouvozová), do roku 2008 mělo být dodáno dalších 14 jednotek. V roce 2006 podepsaly České dráhy a ČKD Vagonka smlouvu o dodání dalších 30 jednotek.[7] K polovině dubna 2007 provozovaly České dráhy 27 jednotek, ke konci roku 2008 bylo ve stavu ČD již 42 jednotek, v září 2010 bylo v provozu 63 jednotek,[8] v dubnu 2011 celkem 70 jednotek.[9] V prosinci 2012 bylo v provozu ČD… Číst vice »
Gwann….Teď jsem nepochopil souvislost. Neboť já souhlasím s většinou Vašeho názoru.
Já psal, že pasažérská ČD tvrdí, že životnost je 20 až 30 let (vyjma komponent).
No a jestliže nejstarší CityElefanty jsou z cca 2000, tak v roce 2029 (po konci nynější smlouvy) jim bude těch cca 30 let.
Čili, když pan PvvS psal, že nové RegioPantery (dodaní předpokládám v 2024), půjdou v 2029 do muzea, tak IMHO vhodné techniky do záloh či do nostalgického provozu starší techniky má ČD spoustu a vhodnějších než RegioPantery.
Cityelefantu je málo…je za ně náhrada?? Není . Pendolina jezdí ..ČD nepsali o odstavení.nevsiml sem si že by vicesystemovych lokomotiv byl u ČD přebytek. A nakonec 843 predislokovaly se z depa Liberec do Trutnova …práce pro ně je.
Ad typ 380
https://zdopravy.cz/co-dal-s-lokomotivami-rady-380-ceske-drahy-nenasly-nikoho-na-instalaci-etcs-zvazuji-jejich-prodej-86861/
pokud za ně nebude náhrada tak je prodat nemužou… je to celé na hlavu
No co nebo kdo je tu na hlavu asi tak nejak tusime : – D
Ohledně „nutnost nahradit a prodat až pak“.. nejsme ve sporu. Akorát té nahrazované techniky v ČR bude potřeba asi dost v rámci pasažerské ČD/nákladní ČD Cargo … fuč budou: 150.2 151 371 a 371 a také jsem četl zdejší názor diskutéra, že ETCS nebude ani do 242 … uvidíme A podobný osud asi bude mít taky 122 a 123. Jestli ETCS bude v 130, 230 a 240 to zatím myslím není jisté. Ono v případě obou typů na 25 kHz už táhne na šestý křížek. Tipnu si, že bude eminentní zájem získat těch poslednich pár kousků typu 162 provozovaných v… Číst vice »
Axel ty a Tvoje domnienky. Je síce pravda že 380tky sa ČD pokúšajú predať, pochybujem že sa im to ale aj podarí. Jediný možný hlupák čo by ich mohol kúpiť je naše ZSSK, inak fakt netuším kto by si to vzal. To, že Švajčiari vyradili Pendolina neznamená, že to urobia aj ČD, takáto domnienka je úplne mimo mísu. 162jky od ZSSK ČD isto kupovať nebudú, načo by im tie verkle boli. ČD aj ČDC majú rozbehnuté tendre na multisystémové rušne a zvysoka pochybujem že tie haraburdy budú rekonštruovať. Niektoré rady rušňov ako 230 a 240 sú použiteľné okrem CZ aj… Číst vice »
Pane Mates, s velkou částí tohoto Vašeho komentáře souhlasím (buďto se shoduji s Vámi a v jiných samozřejmě jde o spekulace z mé strany). Jediné na čem se neshodneme jsou Pendolína firmy ČD (neboť mj. firma ČD má svůj názor vyjádřený např. v poslední Výroční zprávě zejm. v kapitole 14.1. Ztráty ze snížení hodnoty vykázané v účetním období). Čili je vyvrácen Váš názor: „takáto domnienka je úplne mimo mísu“. P.S. Dovolím si upozornit, že patrně jste nečetl předcházející část diskuze… Já se ptal na osud aktuálně objednané techniky po roce 2029 (po konci nynější smlouvy). Pan PvvS to hatoval svojí… Číst vice »
Tak končit na ETCS budou určitě 150,151,371 a 242 na zbytek aktuálně běží výběrko, případně už je dodavatel vybrán (čistě ČD).
150.2 jsou v turnusu snad jen 3ks jinak max zálohy
242 skončí z velké většiny po dodání panterů, na R11 je nahradí dle mého 362 které se taktéž částečně uvolní po dodaní panterů.
Zbylé dvě řady budou nahrazeny pravděpodobně nečím novým (běží stále výběrko na 90 nových Lokomotiv)
Tomariero: chtěl jste říct, že budou pokračovat řekněme dalších 10 -15 let tyto typy?:
122,
123,
130,
180,
230,
240 a
372?
Nechme stranou těch pár kousků 141 a 263.
Slovem „Pokračovat“ myslím, že budou táhnout vagony v rámci firem ČD/ČD Cargo v ČR.
Tj. nevylučuji službu „zálohy“ v ČR nebo převod těchto loko do jiných regionů, např. na Balkán.
Psal jsem čistě ČD, ne ČD Cargo. Co se týká Carga tak pokračovat mají 130 a 230/240 (asi ne všechny), zbytek postupná náhrada.
Jen ze zvědavosti – proč oddělujete lokomotivy ČD a ČD Cargo?
Letos např. prý přešly lokomotivy/vyměnily kousky z řady 163.
163.216 a .245 a .248
za
163.029 a .040 a .048
A čistě převody bez protihodnoty probíhaly taktéž.
130 má dostat ETCS. takže pokračují. dtto 230 a 240.
Ad loko 130… pouze připomenu, že jsou z 70. let, tj. cca o 10 let mladší než 230/240
Ad 230/240 …lhůta pro nabídky byla minulý měsíc viz přehled lokotek včetně primárního a včetně okrajových regionu v rámci výběru dodavatele ETCS https://tenderarena.cz/dodavatel/seznam-profilu-zadavatelu/detail/Z0000988/zakazka/430726
rada 150 není buh-vi-jak rozsáhlá. 371/372 dtto. počítejte s tím, že uvolněné mašiny z Sp a Os nahrazene pantery můžou skončit na rychlicich, takže mašin bude dost.
ETCS nebude na všech tratích. cili nějaké 122/123 budou dále pro cargo jezdit.
s 230 a 240 se počítá. kdyby ráda 242 byla u Carga, tak se s ní asi taky počítá. místo pro nákladní loko střídavě trakce bude víc a vic
uvolněné mašiny z Sp a Os nahrazene pantery můžou skončit na rychlicich
Uvidíme. Nicméně vypadá to dost pravděpodobně.
Doplním ještě druhou prioritu… že kde to jen trochu půjde, tak bude snaha nahrazovat dieslovagonky, diesllokotky papáním mňam elektriky z pavučinky nad kolejemi.
a) Odborníci pasažerské ČD na elektriku v 2019 najezdili o 22 milionů vlak.kilometrů navíc oproti jejich službě v 2000.
Na diesl od 2000 do 2019 najezdili o 3,5 navíc vlak.kilometrů než za rok 2000
b) U ČD Cargo v 2019 najezdili o 11,5 míň vlak.kilometrů než v 2000.
Na diesl odborníci ČD Cargo najezdili o 6,5 míń vlak. kilometrů
Součástí smlouvy je i odkup jednotek zpatky Škodovkou v pripade ze CD pro ne nebude mit využití a nasledne budou ekologicky zlikvidovany : – D
No nevím, jestli je to nějak smluvně (a jak) ošetřené (jestli ne, tak předpokládám, že si za ně ČD daly asi vyšší odpisy), ale práce pro ně určitě bude. Na S4 se EMU 240 plánují dlouhodobě a mělo by dojít minimálně k elektrifikaci hrbaté (a i dalších tratí, kde by se dané jednotky mohly použít). Je úplně klidně možné, že budou potřeba i při přechodu z 471 na EMU 400 i po roce 2029.
Jo, taky nevím. Proto jsem se ptal…. Mě prostě připadá neekonomické po 5 letech předělávat interiér,až se bude hledat využití po 2029 Jestliže v ČR je zhruba 10 až 12 aglomerací, kde je dostatečná KUMULOVANÁ kupní síla, aby uživila provoz/investici do nové techniky, tak je zřejmé že regionální potřeby se liší. Např. v chudší Olomoucké aglomeraci bude větší tlak na „sardinkování“ sedaček a pokud možno v jednom standardu plus prostor univerzálně schopný přes týden převážet prcky v kočárku/v dětském koutku a o víkendu převážet kolaře (bo rovinatá Haná). Zatímco např. okolo Prahy bude větší důraz na nabízení prémiových služeb za… Číst vice »