České dráhy musejí přijmout strojvedoucí navíc kvůli nové vyhlášce o pracovní době

Strojvedoucí v lokomotivě 362 WTB. Ilustrační foto: Zdopravy.czStrojvedoucí v lokomotivě 362 WTB. Ilustrační foto: Zdopravy.cz

České dráhy budou nařízení vlády plnit už od nového grafikonu. Arriva počítá se změnou turnusů.

České dráhy budou muset přijmout další nové vlakvedoucí a strojvedoucí kvůli změně nařízení vlády 589/2006, které prodlužuje povinnou dobu odpočinku mezi směnami. Podle generálního ředitele Českých drah Ivana Bednárika chybí dopravci aktuálně 38 strojvedoucích.

Podle letos schválené změny legislativy se strojvedoucím a vlakvedoucím prodlouží čas odpočinku mezi směnami na nejméně sedm hodin namísto stávajících šesti. Změny mají podle vlády zamezit možnému přetěžování strojvedoucích. Právě to může být podle některých strojvůdců jednou z příčin železničních nehod.

Podle současných pravidel mají strojvedoucí za normálních okolností nárok na nepřetržitý odpočinek mezi dvěma směnami alespoň 11 hodin během 24 hodin. Zaměstnavatel však může u po sobě jdoucích směnách odpočinek zkrátit až na šest hodin. V takovém případě musí strojvedoucímu zajistit možnost spánku na lůžku a zároveň následně prodloužit o dobu zkrácení následující odpočinek.

Grafikon je už nakreslený se sedmihodinovým odpočinkem na lůžku, chybí nám v tuto chvíli 38 strojvedoucích, plus vlakové čety; budeme dělat nábory a školení a stavy doplníme,“ citoval server Odborového sdružení železničářů Obzor Bednárika.

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského se České dráhy na nové nařízení připravují už se změnou grafikonu 12. prosince, nikoliv až od 1. ledna, kdy začne platit. „Do kalkulace potřeby personálu související s novým jízdním řádem vstupuje více různých faktorů a výsledky těchto propočtů zatím nejsou s ohledem na prověřování některých vstupů dostupné. V každém případě nové nařízení bude mít dopad především na mobilní personál, tedy profese strojvedoucích a vlakvedoucích,“ dodal Šťáhlavský.

Ostatní dopravci zatím změny v počtu personálu neplánují, směny mají obvykle už nyní naplánované s delším odpočinkem. „Změny ve vládním nařízení u nás nepovedou k navýšení počtu strojvedoucích, změní se ale turnusy a rozvržení pracovní doby provozních zaměstnanců,“ řekl mluvčí Arrivy Jan Holub.

Tagy České dráhy nařízení 589/2006 pracovní doba strojvedoucích
146 komentářů