České dráhy koupily v Rakousku další čtyři „taurusy“. Vysvětlují to i nespolehlivostí lokomotiv řady 380
Čtyři lokomotivy mají tahat hlavně vlaky mezi Polskem a Rakouskem.
České dráhy uzavřely kupní smlouvy se společností Wiener Lokalbahnen Cargo na dodávku čtyř použitých lokomotiv Siemens 1216 (ES64U4, Taurus). Nasadí je hlavně na trati mezi Bohumínem a Břeclaví.
Uzavření kontraktu vyplývá z informací na profilu zadavatele. Kupní cena za čtyři lokomotivy je 11,1 milionů eur (283 milionů korun). Jde konkrétně o lokomotivy číslo 9181 1216 951-4, 9181 1216 952-2, 9181 1216 953-0 a 9181 1216 954- 8. Převzetí lokomotiv se předpokládá začátkem října a po jejich zevrubné prohlídce a drobných úpravách dle provozních potřeb Českých drah budou během zimních měsíců uvedeny do pravidelného provozu.
Českým drahám nákup už na jaře schválila dozorčí rada. „Nasazení lokomotiv je potřebné co nejdříve především na linku dálkové dopravy Ex4 na vlaky 104/105 Graz – Wien – Břeclav – Bohumín – Kraków – Przemysl v úseku Bohumín – Břeclav – Wien – Graz, u nichž aktuálně dochází k nucenému přepřahu ve stanici Břeclav. Tento přepřah (který je momentálně z důvodu nespolehlivosti provozu řady 380 na území Rakouska) zásadně ovlivňuje přesnost plnění jízdního řádu obou vlaků v obou směrech, což se negativně projevuje nejen ve vnitrostátní přepravě v úseku Břeclav – Bohumín, ale též na území Polska a Rakouska,“ uvedly České dráhy na profilu zadavatele. Lokomotivy řady 380 vyrobila Škoda Transportation. Podle dopravce lze uvažovat o nasazení těchto lokomotiv mezi Prahou a Bohumínem.
Nejrychlejší lokomotivy ve flotile
Loni nakoupily České dráhy v Rakousku dvě stejné lokomotivy. Aktuálně jde o nejrychlejší stroje ve flotile Českých drah. „Nakupujeme nejmodernější osobní vozy pro dálkovou dopravu na rychlost 230 km/h a potřebujeme také odpovídající hnací vozidla. Posilujeme tím svou pozici v mezinárodní dálkové dopravě. Zásadní investice do rozvoje infrastruktury a s tím související zvýšení rychlosti a zavedení jednotného evropského zabezpečovače plánuje i Česká republika. Proto bychom rádi využili možnost výhodně pořídit tato vozidla pro rychlost 230 km/h, která již jsou vybavena palubní částí ETCS,“ vysvětlil letos na jaře předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik.
Lokomotivy se již kvůli novým normám TSI nevyrábí, přesto patří mezi kvalitní a spolehlivé stroje. České dráhy jejich spolehlivost znají i ze souprav railjet, které táhnou či sunou stejné stroje. „Taurusy splňují naše budoucí požadavky na lokomotivy pro dálkovou mezistátní dopravu, mohou tak zároveň být záložním řešením pro nové vlaky, které mají jezdit rychlostí 230 km/h například do Německa,“ dodal Bednárik.