Dopravci Železnice

České dráhy nasadily do provozu svůj nejrychlejší stroj

Lokomotiva 1216.903 Taurus Českých drah. Pramen: ČD
Lokomotiva 1216.903 Taurus Českých drah. Pramen: ČD

České dráhy po několika měsících úprav nasadily do běžného provozu první ze dvou lokomotiv Taurus, které koupily loni v srpnu v Rakousku. Stroj řady 1216 (Siemens ES64U4) vezl poprvé ve středu odpoledne vlak EC 105 Porta Moravica z Bohumína do Břeclavi. Dráhy to oznámily na twitteru.

Druhá lokomotiva se má dostat do provozu v krátké době. „Lokomotivy Taurus budou jezdit s vlaky EC mezi Bohumínem a Břeclaví, po otevření hranic z Bohumína až do Vídně. Denně pak najedou v průměru asi 850 kilometrů,“ uvedly dráhy.

České dráhy zakoupily stroje, známé pod obchodní značkou Rakouských spolkových drah (ÖBB) Taurus, od společnosti Swietelsky Baugesellschaft za zhruba 140 milionů korun. Jejich úpravy pro český provoz zahrnovaly například dosazení jiných hlav (smykadel) sběračů a přenastavení softwaru.

Oba stroje jsou přiděleny do Oblastního centra údržby Východ, Střediska údržby Bohumín. Lokomotivy se v běžném provozu objeví mezi Bohumínem a Vídní v čele vlaků EC 100/101 Moravia Vídeň – Katovice, EC 102/103 Polonia Vídeň – Varšava a EC 106/107 Sobieski Vídeň – Gdyně. Po dobu mimořádného stavu a uzavření hranic budou jezdit podle dočasného „koronavirového“ oběhu mezi Bohumínem a Břeclaví na spojích EC 100/101 Moravia, EC 104/105 Porta Moravica a EC 130/131 Báthory.

Dvojice lokomotiv dosáhla při technicko-bezpečnostních zkouškách rychlosti 250 km/h. Stroj 1216.903 vyvinul dokonce rychlost 253 km/h a je tak nejrychlejším vozidlem v držení českého dopravce. Zkoušky i rekordy ale dělal v zahraničí pro předchozí majitele. Tuzemské pendolino vyvinulo v roce 2004 na koridoru u Břeclavi mezi Vranovicemi a Podivínem při testech rychlost 237 km/h. Jako maximální konstrukční rychlost se u něj uvádí 230 km/h.

České dráhy používají stejné lokomotivy pro provoz railjetů. Stroje ale nejsou jejich, patří ÖBB a ČD je používají v rámci vyrovnání přeshraničních výkonů. Taurusy vozí i regionální vlaky mezi Českými Budějovicemi a Lincem.

Siemens vyrobil více než 500 lokomotiv Taurus v různých provedeních.

78 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zlámalík

Fakt byl problém nastříkat i ty vnitřky světel, jak to mají railjety? 😛

Martin V.

A oči měl zalité krví…

Ondřej

Býk musí mít oči rudé vztekem. Jinak je to jen starej vůl 😀

Elb

Je s 380 tak špatné, že se musí jejich současný oběh doplňovat dalšími stroji? Nebylo by v „současné“ situaci lepší nasazovat je na Railjety a vydělat na Rakušácích? Případně nerozhází nějak vyrovnávku výkonů nasazování do Německa?

Jan Šlezingr

S vámi musí být zážitek obchodovat.

CD snad maji s OeBB nějakou smlouvu, ne?

Elb

Maji smlouvu o vyrovnávce výkonů, kdy výkon není vyrovnán vozy, kilometricky, vyrovnává se finančně, takže pokud bude ČD dávat do oběhu více vozidel, které teď OBB hodně chybí, tak by vyrovnávaly finančně a určitě k tomu jsou otevření..

Apollo17

To je blbost.Ve společném výkonu je 10 lokomotiv OBB+ 3 soupravy railjet a 7 souprav railjet ČD.

Milan

jenže teď se přes hranice nejezdí, a ve které státě co z těch vozidel zůstalo a je používáno? Jsou-li všechny 3 railjety OBB v Rakousku a všech 7 railjetů CD v ČR, tak vlastně OBB z vozidel ČD teď nic nevyužívá, ale ČD z vozidel OBB využívá 7 lokomotiv Taurus jen pro vnitrostátní provoz v ČR a OBB za to bude muset platit, Takže pokud by na ten provoz dočasně použil své 2 lokomotivy Taurus, tak na Rakušácích sice reálně nic nevydělá, ale skutečně ušetří!

Elb

No a že že společném výkonu je 10 lokomotiv OBB+ 3 soupravy railjet a 7 souprav railjet ČD? Tak tím jsou evidnentně výkony vyrovnané, kdy by to bylo 8 lokomotiv místo 10, tak už by evidentně nebylo.

Vbb

Jak byste chtěl „v současné situaci“ vydělávat na Rakušácích tím, že náš Taurus skončí v Břeclavi?
Jakože by Rakušák zaplatil za virtuální nasazení mezi Břeclaví a Vídní? Tak to by byl skvělý kšeft!

Elb

Vy si asi sedíte na vedení, i když zrovna pro jednodušší jsem to ještě dával do uvozovek, tedy tím nebylo myšleno současné stavění na hranicích, ale až se provoz vrátí do normálů. O situaci v Rakousku, kde byl zprovozněna každá použitelná lokomotiva, protože ty vícesystémové hodně vyjídá nákladní doprava, kde už se tady několikrát musel přepřahat Taurus za Eso jen proto, že jich Rakušáci mají málo, což se jistě bude stávat i v budoucnu, spolu s vypsáním výběrového řízení na pronájem minimálně 50 moderních vozů na deset let, které bude muset taky něco vozit… Neandrtálci se můžou umínusuovat.

Vbb

Až si z vedení odsedne vy, tak si ještě jednou přečtěte druhý odstavec článku, konkrétně druhý řádek.
Do Vídně zajíždět budou.

Elb

Ale místo 380, vy asi máte problém s chápáním textu…

Vbb

Vy zas máte problém s chápáním reality, že když máte s Rakušáky uzavřenou smlouvu na nájem jejich mašin, tak vám ten nájem naúčtují (nebo aspoň jeho podstatnou část), i když si tam dáte mašinu vlastní.
A to se opravdu vyplatí, Horste! Platit si tam vlastní mašinu a ještě platit Rakušákovi za to, že mu jeho Taurus stojí někde v kopřivách pod Bohdalcem.

Elb

Vy jste úplně mimo, OBB nemá s čím jezdit, reaktivují všechny odstavené lokomotivy, protože rozvoj mezinárodních nákladních a nočních vlaků jim stahuje více systémy. Poptávají pronájem 50 vozů kategorie EC na pronájem po dobu 10 lety, to bude muset taky někdo odvést, ne Rakušáci vůbec nestojí o to mít více strojů. 😀 😀 Současná smlouva je jen vyrovnávka výkonů 10 mašin a 3 červené Rj, proti 7 sedmi modrým jednotkám.

Jirka

ÖBB si koupili Vectrony. A ty nasazují především na nákladní vlaky, aby mohly Taurusy nasazovat na osobní dopravu.

Jirka

Jak tady bylo zmíněno. Mají je pronajaté v rámci výkonů. Proto my, posiláme na spojich eurocity z Polska do Rakouska 380 a to samé i na spojích Praha -Linec nasazujeme 380. A tímto se vyrovnávají výkony.

Divočák

Fešák , teď aby ještě někdo v dohledné době někam spěchal ( vlakem) ..aby na sebe vydělal

Dáda

ono než nastane to spěchání tak se musí pořídit vozy, který zvládnou to co mašina a tratě co dovolí to, co zvládne mašina. Takže si na to spěchání ještě chvíli v ČR počkáme.

Xaver

Jak je to vlastně s číslováním řad? Ona není povinnost dát vozidlu českou řadu, když jezdí pro českého majitele?

Michal Jaroš

Ne, není.

Xaver

Proč se teda např. německé motoráky 628 přeznačovaly na řadu 845?

Y.K.

Ne všechny. RegioJet používá DE registraci 628.

Vbb

Protože se po rekonstrukci přeschvalovaly. Ty nepřeschválené mají původní německé značení.

Tadeáš

Protože se dosazoval nový rychloměr a vlakový zabezpečovač a jelikož je nutné tyto zásahy do bezpečnostních prvků vozidla nechat schválit drážním úřadem, tak je jednodušší to přeregistrovat na českou řadu a jít s tím na český DÚ než na Německou EBU.

Xaver

Tak snad každé vozidlo musí mít schválení i od českého DÚ, aby vůbec mohlo jezdit po českých kolejích, bez ohledu na to, jestli se nějak upravovalo, ne?

Tadeáš

Schválení vozidla pro provoz na síti SŽ je věc jedna a schválení úprav na vozidle je věc druhá. Chápete?

Xaver

To samozřejmě chápu. Jen nevím, jestli to přeregistrování na českou řadu je nutné jen tehdy, když se schvalují nějaké úpravy.

Tadeáš

V zásadě ano.

Solorger z Hradce Králové

Do jisté míry mě těší, že ČD do ČR dostali nějakou lepší „ojetinu“ než doposud a i když je to moc pěkné, že ji mají ve vlastnictví, tak je mi to osobně docela jedno, nejdál sem se na Moravu dostal do Hulína, takže předpokládám, že danou lokomotivu uvidím tak za 20 let na nějakém, vnitrostátním vlaku nejdříve…

Daniel

Když se z Hradce přestěhujete do Pardubic, tak jí možná uvidíte dříve, než za 20 let.

Solorger z Hradce Králové

Trvale jezdím na Ústecko přes Prahu, takže ne dík, zůstanu Hradci.

Solorger z Hradce Králové

*věrný

Elb

Pokud to nebude v budoucnu jezdit vlaky na 230 km/h do Německa…

Solorger z Hradce Králové

No pokud se nepletu tam chtěli dráhy kdysi nasadit 380, tudíž si upřímně nemyslím, že by tam tyto stroje někdy mimo výjimečných případů se dostali.

Jan

No v tom Hulíne ju práve uvidíte najskôr.

Jiří Kocurek

Mno nemusíte absolvovat anabázi až do Hulína. Můžete vystoupit už v Přerově, aby ta cesta nebyla až tak daleká.

Martin

Přijede někdy k nám do Liberce ?

Já, kdo jiný

Zítra, ale nepřijede, nýbrž připluje nebo přiletí.

55p

a nebude to taurus, ale 380 a nebude to do Liberce, ale do Olomouce.

Solorger z Hradce Králové

No na R14 z Pardubic do Liberce by se tedy pěkně vyjímal ale přednost v tomto má a řekněme si narovinu i bude mít R10 Praha – Hradec Králové.

Jiří Šrámek

Čim to asi je…?

Lemmy

Na první pohled to vypadá na lobotomii…

Pe.tr

Možná to bude tím , že je elektrická .

fero

Super mašina, to že bude chodiť po hranicu znamená, že bude využitá na cca 44.8% svojho max. potenciálu?😏

Jarda

Až se otevřou hranice, tak bude samozřejmě jezdit až do Rakouska.

Vbb

A co je ten max. potenciál?

Jiří Kocurek

Mezi Brnem a Přerovem by měla jezdit dvousystémová lokomotiva s konstrukční rychlostí max 120 km/h, aby se neplýtvalo potenciálem, jelikož na trati je max 100 km/h. Ano, správná připomínka, od Přerova do Ostravy se jezdí rychleji. Jenže tam by se plýtvalo potenciálem dvou systémové lokomotivy. Druhý systém by tam nebyl využit.
Na trati Brno – Přerov dousystémovka s vmax 120 km/h potenciálem neplýtvá. Stejně tak jednosystémovka s Vmax 140 km/h na trati Bohumín – Přerov neplýtvá potenciálem. A proto by se mělo v Přerově přepřahat, aby se zabránilo plýtvání potenciálem

Tento Apríl má zpoždění, čtenářům se omlouvám.

Elb

Vcelku vtipné, vzhledem k tomu, co tady často bývá za idioty si jeden prvně myslel, že to je opravdu vážně. 😀

Martin

Sluší se dodat, že taurusy k nám jezdí i do Českých Velenic a Znojma (pokud teda jsou zrovna otevřené hranice).

Marek

A do Velenic dokonce maďarských drah 😊

Par

Na jednu stranu dobrý. Na druhou zase škoda že v Plzni nedokážou vyrobit spolehlivy stroj za konkurenčně schopnou cenu. A dodat jej státnímu dopravci za férovych podmínek. Po tom obchodním fiasku by měli postavit 5 nových 380. Vychytat na ní muchy. A půjčit je CD na 5 Let zadarmo… Aby obnovily důvěru… Pokud vím ty jejich loko pro DB ještě nejezdí..

Ten_z_Bíliny

Víte o tom, že v tý Plzni mají už dlouho jiného majitele?

patology_chef

Víte, dopravce neuzavřel smlouvu s majitelem Škody, ale se společností Škoda. Nový majitel firmu koupil již s takto poškozeným jménem (asi je radši za lukrativní kšeft) a je na něm, jak si chce nebo nechce spravit reputaci. Divím se, že nefrčí nějaká nespokojenost klidně cestou odborů – měly by požadovat po vedení firmy vysvětlení, jakto že Siemens vyrábí Vectrony ve velkém a Škoda s obdobným výrobkem suší hubu. Stejně tak na straně drážních odborů byl celou dobu tahanic se Škodovkou klid, když nepočítám pár dětských prohlášení… a to je asi dobře, protože takový OSŽ kromě vyhrožování stávkami nic jiného nepředvádí.

Dáda

Podle mého se Vectron os vany dost liší, SW je to úplně jinak řešená mašina.

Modré zábradlí

Tušíte trochu k čemu jsou určeny odbory?

Václav

I odbory musí mít zájem na prosperitě a dobrém i jménu firmy. Všimněte si, do čeho všeho mluví odbory v Mladoboleslavské Škodovce, jak jim vadilo, že se má přesunout výroba Superbu do zahraničí.

Jiří Kocurek

Jakože odbry ČD by měly nařídit Škodovce v Plzni, co a komu bude vyrábět?

Stávka zaměstnanců ČD proti tomu, že Škoda Plzeň dodává tramvaje do zahraničí. Tuto výrobu má podle stávkujícíh zrušit a dodávat lokomotivy pro ČD.

jkjk

Taurus vyšel 70 mil. Kč za kus (použitý pravda). Nový Taurus, Vectron nebo Traxx vyjde asi na 110 mil. ks. 380 za 175 mil. kus tedy nepříliš překvapivě suší hubu …

Vbb

Cena 380 byla asi 120 mega. Připočítávat k ceně prohranou arbitráž je totéž, jako tvrdit, že v Praze je lístek na MHD za 1000 korun, protože jsem jel načerno a chytil mě revizor.
Za vámi uváděnou cenu by je Němci asi nekoupili.

jkjk

Polovička arbitráže byl doplatek kupní cena a druhá polovina inflační doložka, tedy žádné pokuty, ale součást kupní ceny.
Prodat v Německu 6 kusů není vzhledem k tamní velikosti trhu žádná sláva. A mimochodem, stále ještě nejezdí v běžném provozu.

Dáda

jestli se nepeltu, tak velký mašiny v Plzni odpískali a budou se věnovat jinejm aktivitám .(jednotkám)

Xaver

Úplně je neodpískali, ale teď pro ně nejsou prioritou. Možná v budoucnu.

jirka

nechápu proč když se mašina po dlouhé době dotáhne skoro do cíle tak to po chvíli jde do kytek? takového usilí lidí a času a pak to někdo nedotáhne do zdárného konce….chyba vedení ?, spiknutí ? kdo za to může?

Dáda

To skoro je ještě dlouhá cesta a pokud tam máte i koncepční problémy, tak to dotahování i docela „bolí“.

Já, kdo jiný

A proč by to dělali?

Miro

Protože vyhodnotili situaci na trhu a budu se věnovat tomu co umí a zároveň s čím mají šanci na uspěch.
28 ks 109E s ne zrovna nejlepší pověstí versus cca 1000 ks Vectronů, X set ks Traxxů – to asi nebylo nejtěžší rozhodnutí na světě kam dát peníze, zvlášť když mají dobré objednávky na rodinu Panterů.
Vcelku logické rozhodnutí.

Kuba

V době, kdy bylo 20 ks 380, tak Vectronů rozhodně nebylo 1000. Dnes už pozdě bycha honit, ale startovní čáru měly oba stroje dost podobnou. Škodovka to prostě neuměla/nechtěla prodat.

a8n

Ovšem jejich předchůdců ano. Startovní čáru tedy rozhodně stejnou neměly.

Vladimir

Pro DB vyvinuli v podstate novou masinu rady 380, tak nechapu, proc s ni nyni nevyjedou ven a to klidne za nizkou cenu pro ziskani zakazniku v ramci zlepseni reputace.

Miro

OK, může být, ale zatím nikdo neví jak se v provozu osvědčí. Když bude dobrá, určitě najdou prostředky na podporu tohoto produktu. Nyní ale mají napilno s panteří rodinkou, tak dají prostředky sem.
BTW – ví někdo nějaké novinky z Německa ohledně převzetí souprav DB a používání v běžném provozu?

Dáda

no tu novou 380 jsem zatím neměl tu čest poznat, tudíž nemohu soudit…. Ale myslím, že tak zásadně nová nebude. Upravenej SW, jiný GUI a to bude tak asi vše. Nebo že by se konstrukčně předělaly pohony? To s emi nechce věřit

Hajnej

Těch změn tam bylo víc, než jen „nějaké GUI“ – ona taková mašina fakt není PC střílečka…

Vbb

Asi proto, že nechtějí nalít stovky milionů do ekonomicky nejistého podniku.
Ale nikdo vám nebrání si pár stejných lokomotiv od nich objednat a pak je „levně nabízet“ k pronájmu.

Jenda-71

To trvalo ….. Ale jinak dobrý 🙂

Já, kdo jiný

Času Dost.
Stejně Vectrony 193.289-298 více méně stojí.

Lemmy

S COVID19 toho víceméně stojí celkem dost…

Pavel

Já je vídám každý den. Ať od Carga a nebo ČD…jezdí do Ústí