České dráhy nasadily do provozu svůj nejrychlejší stroj

Lokomotiva 1216.903 Taurus Českých drah. Pramen: ČDLokomotiva 1216.903 Taurus Českých drah. Pramen: ČD

České dráhy po několika měsících úprav nasadily do běžného provozu první ze dvou lokomotiv Taurus, které koupily loni v srpnu

České dráhy po několika měsících úprav nasadily do běžného provozu první ze dvou lokomotiv Taurus, které koupily loni v srpnu v Rakousku. Stroj řady 1216 (Siemens ES64U4) vezl poprvé ve středu odpoledne vlak EC 105 Porta Moravica z Bohumína do Břeclavi. Dráhy to oznámily na twitteru.

Druhá lokomotiva se má dostat do provozu v krátké době. „Lokomotivy Taurus budou jezdit s vlaky EC mezi Bohumínem a Břeclaví, po otevření hranic z Bohumína až do Vídně. Denně pak najedou v průměru asi 850 kilometrů,“ uvedly dráhy.

České dráhy zakoupily stroje, známé pod obchodní značkou Rakouských spolkových drah (ÖBB) Taurus, od společnosti Swietelsky Baugesellschaft za zhruba 140 milionů korun. Jejich úpravy pro český provoz zahrnovaly například dosazení jiných hlav (smykadel) sběračů a přenastavení softwaru.

Oba stroje jsou přiděleny do Oblastního centra údržby Východ, Střediska údržby Bohumín. Lokomotivy se v běžném provozu objeví mezi Bohumínem a Vídní v čele vlaků EC 100/101 Moravia Vídeň – Katovice, EC 102/103 Polonia Vídeň – Varšava a EC 106/107 Sobieski Vídeň – Gdyně. Po dobu mimořádného stavu a uzavření hranic budou jezdit podle dočasného „koronavirového“ oběhu mezi Bohumínem a Břeclaví na spojích EC 100/101 Moravia, EC 104/105 Porta Moravica a EC 130/131 Báthory.

Dvojice lokomotiv dosáhla při technicko-bezpečnostních zkouškách rychlosti 250 km/h. Stroj 1216.903 vyvinul dokonce rychlost 253 km/h a je tak nejrychlejším vozidlem v držení českého dopravce. Zkoušky i rekordy ale dělal v zahraničí pro předchozí majitele. Tuzemské pendolino vyvinulo v roce 2004 na koridoru u Břeclavi mezi Vranovicemi a Podivínem při testech rychlost 237 km/h. Jako maximální konstrukční rychlost se u něj uvádí 230 km/h.

České dráhy používají stejné lokomotivy pro provoz railjetů. Stroje ale nejsou jejich, patří ÖBB a ČD je používají v rámci vyrovnání přeshraničních výkonů. Taurusy vozí i regionální vlaky mezi Českými Budějovicemi a Lincem.

Siemens vyrobil více než 500 lokomotiv Taurus v různých provedeních.

Tagy České dráhy Lokomotiva Taurus Top
78 komentářů