České dráhy hledají dodavatele ETCS za 1,2 miliardy do Brejlovců a Panterů
Lokomotiva 750.7. Autor: Bc. Fiip Španihel – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16052786
Ceny rostou s tím, jak se blíží 1. leden 2025. Po tomto datu nebudou smět na nově zabezpečené tratě vlaky bez palubní části systému
Asi začnu dělat ETCS
Good luck. 😀
Brzo zjistíte, že abyste mohl vybírat miliony, nejdříve musíte narvat miliardy a k tomu pár let práce týmů opravdových expertů.
Proč pořád nevěřím, že se od r. 2025 spustí bezvýhradný provoz ETCS na vybraných tratích bez nějakých výjimek, změkčení apod? Proto, že jsem už 40 let na dráze?
Je hezké pozorovat , jak se nezadržitelně blíží šetření na všem kvůli Covid situaci, jak už první kraje jsou před spuštěním osekání dopravní obslužnosti a to pravděpodobně na dlouho v kontrastu evropského byrokrata , který naprosto zaslepen rouškou bezpečnosti si se svým ETCS šlape cestu dál….. Tady nebudou peníze na daleko důležitější věci, víc lidí nebude mít co žrát a my to prohulíme za tyto a podobné kraviny ?? No to snad ne….. Armádě se jen tak šmahem může vzít 10 miliard a tady se to takhle prožere ? Doufám , že až se tohle dozví laická veřejnost a lépe… Číst vice »
Jako 18 mil. na jedno vozidlo, to je šílené. To radši opravme regionální tratě. Výměna kolejí. Zrychlení.
Jo. Aby pak na nezabezpečených lokálkách byly ty rány ještě větší.
Nebo aby kraje místo vlaku bez ETCS raději objednaly daleko bezpečnější autobusy
Proč né? Lidé dnes neradi chodí 3 Km do polí na zastávku, když jim staví autobus na návsi, anebo mají před domkem dvě auta.
Však není jen etcs.
Jaké jsou ceny za montáž ETCS na západ od nás? Kolik by stála montáž do Railjetu od Siemensu, když je to jejich výrobek? Proč tam ETCS není už z výroby? Vždyť tak staré jednotky to nejsou a muselo se vědět, že během krátké doby to bude nutné vybavení.
„Proč tam ETCS není už z výroby“ Třeba jako u pendolin? No protože v současnosti nemusí odpovídat aktuálním potřebám a specifikacím a také to nikdo nepožadoval k uvedení do provozu.
já bych krotil nadšení z těch pendolin, je tam sice nainstalována ETCS, ale bohužel v již neaktuální verzi, čili se bude muset pravděpodobně demontovat (což jsou další náklady) a nahradit aktuálními verzemi, takže o nějakých úsporách bych si dovolil pochybovat….
A proč není kompatibilní?
jak jsem psal, je ve starší verzi, když již nejde aktualizovat pouze SW ale musí se změnit i HW, jinak nebude kompatibilní se současnou traťovkou….ono to bude s aktuálností jednotlivých baseline zajímavé i do budoucna….
Doufám, že současně definované vydrží nějaký čas. Přeci jen, když se kupovala pendolina, ještě u nás s ETCS nebylo vůbec nic.
To ale neni normalni u bezpecnostniho systemu.
Zkuste si to predstavit u jaderne elektrarny. Nova verze bezpecnostniho SW a je nutne vymenit z podstaty nevymenitelny hardware?
nejsem schopen, posoudit „normalitu“ tohoto řešení, jen popisuji reálnou situaci
Takže Dukovany mají bezpečnostní systém na hardwaru z roku 1985? Mají tam procesory 8080 nebo už 8088? 🙂
Uvědomte si, že se bavíme o generační obměně, ne o záplatě jedné vadné funkce.
Protože se objednával někdy v roce 2004?
Tak jsem zvědavý jestli se u nás v roce 2025 opravdu začne opravdu jezdit na ETCS. Letos jsou volby na MD většina ministrů dlouho nevydržela a koncepce u nás žádná není. Záleží, kdo se dostane ke korýtku a jaké budou jejich priority.
Vysvětlí mi někdo, proč je tohle potřeba? Zvýší to bezpečnost na železnici? Nebo proč se to vůbec dělá? Mě to přijde jako vyhozený prachy, ale rád se dozvím něco dalšího
Bezpečnost dopravy to nezvýší vůbec. Jde jen o to, aby bylo kde krást.
Velvěty.
Jak pitevní protokol zemřelého strojvedoucího zněl na infarkt?
Nějaké argumenty nebo je jenom potřeba si plivnout?
doufejme že zvýší. alespoň to je deklarovano.
A je vůbec třeba,aby měl výpravčí ve stanici releovku,Esu…,aby nepustil vlak na obsazenou kolej,nesprávně nepřehodil výhybku,nepustil vlaky proti sobě?Stačil by přeci levný telefon,přepínač na přestavení výhybky a návěstidla.Bylo by to levný.Kdyby něco zkazil,dostal by pokutu 50 tisíc 🙂
Ano. Za prvé je to výrazný pokrok v zabezpečení na železnici, kdy systém automaticky sleduje rychlost a směr vlaku a umí upozornit strojvedoucího nebo i automaticky zabrzdit, když jede moc rychle, nebo jede, kam nemá.
Navíc to zavádí jednotný systém v celé Evropě, takže to přinese zlepšení a potažmo i úspory v mezinárodní dopravě, případně v liberalizaci trhu s expanzí do zahraničí.
Souhlasím, ale:
ETCS má smysl zavést rovnou jako level 2, protože ETCS L1 znamená v českých podmínkách zbytečně drahé investice, které navíc sníží propustnost již tak přetížených tratí. Oproti tomu ETCS L2 tu propustnost zvyšuje.
Však se v ČR zavádí L2.Tak v čem je problém?
S tím zvyšováním propustnosti u L2 opatrně 😉
Já se v tom vůbec nevyznám. Uměl by mi někdo vysvětlit, co je na té mobilní části tak drahé? Můžete předpokládat něco znalostí z elektroniky, procesorů, teorie pole, zpracování signálů a kybernetiky.
Myslím že cena je z 9/10 tvořena velkou poptávkou, chce to každý tak proč si na tom nevydělat
Tomu bych rozuměl. Zajímalo by mě ale, kolik je v tom know-how takového, že do tohoto odvětví s tak dobrými maržemi nevstoupí někdo další. Takové marže lze udržet jen tehdy, kdy vstoupit na takový trh je velmi obtížné (drahé či z regulatorních důvodů nemožné).
Drahe, know-how se ziskava hodne hodne dlouho. A vzhledem k relativne omezene poptavce se to nevyplati.
Z 9/10 to určitě není, takovéhle technologie levné nejsou, ale tak čtvrtina by to být mohla.
Mobilní část ETCS sama o sobě není levná, protože je extrémní poptávka, nám nepomáhá ani blbý kurz k Euru. Není to spotřební zboží, výrobce na celé roky vývoje a práce, updatování revizí ETCS norem, bezpečnostních certifikátů, TSI a co já vím, prodá jen pár tisíc kusů. Ke všemu je to fail safe technologie, tady jde o život. Ona je to spíše soustava různých modulů (bezpečná komunikace po GSM-R, odometrie, GNSS, vyhodnocování balíz, STM modul národního zabezpečovače. Ale pochybuji, že vás někdo nechá podívat se na detaily jejich řešení a kalkukace. O dost dražší jsou přestavby starších vozidel protože: – ve… Číst vice »
Tak je to třeba nejspíš odložit no.. Přebyrokratizované, přecertifikátované.
Odložení posune problém o pár let dál ale nic na něm nezmění. Chce to omezit celou tu drážní byrokracii (nejen kolem etcs) a pak to půjde levněji ale k tomu nebude politická vůle.
Změna pravidel třeba na „ETCS musí mít každá nová mašina, staré můžou jezdit dokud se LS na dané trati nerozpadne,“ by pomohla.
Rozdíl mezi cenou nové mašiny s ETCS a bez není tak velký, jako stojí montáž.
Jednodušší bude stroje bez ETCS vytlačit z koridorů a bude to bez kompromisů. Udržování LS a KO také není zadarmo, navíc to strašně limituje možnosti tratě.
No, jen hlupáci nesmí dát podmínku, že vozidla z regionálních tratí bez etcs nesmí přijet na nádraží do uzlu.
Víte, u nás si každý rád zanadává na EU, ale zvláštní je, že ETCS se nejvíce rozvíjí v zemích mimo EU. Dokonce mimo Evropu. Což potvrzuje, že to je dobrý systém.
cenovky vskutku vypecene…
cena ETCS pravidelně překračuje zůstatku cenu starších vozidel…
dobre řešení to nemá…akorát to zakonzervuje vozový park na dlouho dopředu…ty vynaložené náklady se musí amortizovat
To není pravda, ty vozidla která jsou na ETCS moc stará se zase vyřadí
Neví náhodou někdo, jak je na tom CZ-LOKO se schválením ETCS na řadě 744.1? Už je to cca rok a půl od předání Cargu – https://zdopravy.cz/firma-cz-loko-predala-cd-cargu-prvni-tuzemskou-lokomotivu-se-zabudovanym-etcs-35095/
„To jsou ceny, které ještě před rokem dráhy považovaly za ekonomicky nepřijatelné.“
Já už jsem to kdysi pod nějaký příspěvek ETCS psal, ale napíšu to klidně ještě jednou:
Oproti minulým zrušeným soutěžím si ČD, a.s. dopředu zajistilo vyšší míru EU-spolufinancování, neboť 13-prototypů má být spolufinancováno z uzavřené výzvy „Deployment of on-board ETCS in selected prototypes“ financovaného z prostředků CEF 2019 – viz link níže:.
Link: https://ec.europa.eu/inea/sites/inea/files/cefpub/cef_transport_map-2019.pdf
A další spolufinancování bude/může probíhat skrze prostředky CEF nebo OPD, příp. z národní dotace SFDI.
Jsou tak nenažraní i zahraniční dodavatelé ETCS, nebo je to česká specialita?
tak mobilní část ETCS zatím nikdo z tuzemských dodavatelů schválenou nemá….
Nneí to česká specialita. Před asi 2 roky si stěžovaly NS (Holanďani), že celkové výdaje na instalaci ETCS onboardů (tj. i včetně odstávek) na asi 96 vozidel je přišly na nějakých 100 mil. EUR.
Když už fňuká Holanďan…
Je to kusová výroba, není to výrobek z té často omílané levné montovny. Kdyby to bylo tak jednoduché jako pračka, tak by to výrobci praček vyráběli a nabízeli.
Bastlení do mašiny která na to nebyla navržená, asi něco stojí 😀 ale taky tu máme složité schvalovací procesy a monopol stylu nutnosti certifikace.
Opravdu nesmrtelné lokomotivy.
To víte – vyčistí si brýle, napojí se – a makat!
Jaké všechny El. Loko od ČD dostanou ETCS?
380
362/363
162/163
263
371
Ještě nějaké?
163 a 363 ne
U 363 to je logické, když tou dobou už u matky žádná existovat nebude.
A s čím se plánují tahat Osobáky Kolín – Třebová? Vzhledem k reko Bdmtee neočekávám v nejbližší době nové soupravy.
jako vždycky. 162WTB
a 162 také ne, pouze WTB
A s tím zbytkem bude co?, 2025 pro ně konečná, nebo půjdou Cargu?
těžko říct, asi budou jezdit pouze mimo koridory
A proto byly předloni zadány zakázky Vybavení 18 ks elektrických lokomotiv řady 162 wtb a Vybavení 12 ks elektrických lokomotiv řady 162.
dodatkovalo se….
362, 162 WTB, 380
362wtb
A 263/371 nic?
odporova regulace u bastardu asi nedava smysl a 263 moc neni…..
U bastardů to trochu chápu, ty se asi prodají Cargu a půjdou do Německa
Ale princezny, však jsou na střídavě napětí u nich to za to stojí
Dva prototypy lokomotivy byly plzeňskou Škodovkou (tovární typ 70E) vyrobeny v roce 1984 a o rok později předány ČSD, kde byly zařazeny do depa Jihlava. Po důkladném zkušebním provozu bylo následně přistoupeno k sériové výrobě, z výše uvedeného důvodu ale bylo nakonec vyrobeno jen dalších deset lokomotiv, které byly dodány v roce 1988 do lokomotivního depa v Bratislavě. Po rozdělení Československa získaly nově vzniklé ČD pouze zmíněné dva prototypy, celá desetikusová série zůstala na Slovensku, kde je nyní provozována Železničnou spoločností Slovensko, jež stroje nasazuje na tratě v oblasti Bratislavy a západního Slovenska elektrizované soustavou 25 kV / 50 Hz.… Číst vice »
Nestojí, protože nejdražší je prototyp. A u princezen by byl jeden prototyp a jedna sériová instalace (slovenské princezny jsou překopané, takže společně by to taky udělat nešlo.
Ah tak, v tom případě ano, myslel jsem že by to mohlo být podobné jak u ESA,
Ty lokomotivy by měli být i podobné stejně ve vnitr(ikdyž každá má jiný systém) , když jsou vyvýšené ve stejnou dobu
Nevěřte tomu, i u vozidel z jedné řady je velká rozmanitost co se týká různých úprav, které ve finále můžou způsobit rozdílnost zástavby OBU ETCS
a v Německu ETCS potřeba nebude?
ETCS musí být na TEN-T.
za ten zbytek bordelu s ním si můžeme sami. je tam víc tratí, než musí být. dtto zákaz dosazovani národního zabezpecovace
Německo má tuším termín 2030
Ne, nic. Ani 150/151 už nic.
371 si myslím že ne, vzhledem k počtu kusů.
A budou ty tendry ČD čtyř nebo pětinápravové?
Šestinápravové podle kulatých rychlostníků 😂
Proč to nemají pantery už z výroby , 750.7 už taky mohly mít přípravu.. stejně 2025 to není reálné ,to si jen sz (DC) vymyslelo termín..
Termín si nevymyslelo SŽ. Ale Ministerstvo dopravy ČR…
….nutno dodat, naprosto nesmyslně
Ale někdo to musel MD „napovědět“, samo o sobě není schopné cokoliv vymyslet.
Makáme, chcete řešení na všechny problémy dráhy? – tady máte ETCS…
Proč? No protože si to asi tehdy ČD neobjednaly. Těžko to tam ten výrobce bude dávat jako bonus zdarma.
Date to tam a mezitím loko třeba shoří ani jste to nevyužil, a 15 mega je v čudu.
Jako 163100 WTB ?
A proč není pravidlo „všechno nové musí mít ETCS, staré verky můžou dojezdit dokud se LS nerozpadne“
Tak vemte si, jak dlouho lokomotiva, nebo jednotka slouží. S tímto pravidlem by akorát došlo k tomu, že tu budou ještě 30 let jezdit vozidla bez ETCS.
A mezitím se zab. systém může změnit/modifikovat a budete mít ten problém stejný jako je dnes.
Občas je prostě potřeba udělat čáru a říct: Od toho dne to bude takhle, bez vyjímek. Jinak se nikam neposunete
Počítá se s ETCS id o lokomotiv řady 754?
Podle všeho ne.
A co příprava do Regionov?
Ty snad skončí ve šrotu.
To pochybuju. 😀
Víte snad o nějaké smysluplné náhradě?
I Vy provokatére. Mám tu zase psát to sprostý slovo na Au.. 😀 Místo Šukafonu jak dělaný. Ušetřený prachy se pak klidně mohly šoupnout, třeba do nákupu pár nových jednotek.
Elektrobus? Trolejbus? Jako jistě, je tady jistá nepřekonatelná obtíž v podobě otěru penumatik. Což je teda proti emisím Reginovy zcela srovnatelná emisní zátěž, takže má rozhodující váhu. Pro některé…
S nevyhnutelným poklesem přepravních výkonů přijde i menší potřeba vozidel. Díky tomu celková částka za přestavby kvůli ETCS může být i nižší. Nechci už vidět pravidelně dunící brejlovce v centru Prahy na Masaryčce.
Tak zatlačte na Odpůrce modernizace trati do Kladna.
Proč? Není třeba zatlačit na Času Dost, aby byly nové motorové nebo jaké jednotky na Kladno?
Pláčete hezky na špatnpu autoritu. Co si kraj(e) zaplatí to dostanou – bez ohledu na dopravce. Když chtějí to je nejlevnější… Nové DMU by sice asi byly provozně levnější, ale ty odpisy…
ČD vozidla slíbily. Chyba kraje je věřit dobrému slovu a nedat za každý spoj pokutu za nedodrzene řazení.
Brejlovci jezdí z Masaryčky na osobácích do Mělníka a Mladé Boleslavi
Občas vlak veze tolik lidí, že by se mohli vézt v lokomotivě.
Ve strojovně?
No, u těch Panterů je to vždy za dvě stanoviště, tzn. 9 a kousek za stanoviště, to zní docela rozumně. Zřejmě je tam už příprava.
A lokomotiva jako nemá dvě stanoviště?
Pokud vím, tak tam se to dá uhrát na jedno zařízení. Jednotky jsou moc dlouhé.
Nejsou, kritickou vzdáleností balízových antén od EVC je 100m, tak se vleze i pendolíno:)
Tam jsou hodnoty dvě: technická a „funkční“.
Technická se skládá ze dvou částí: vzdálenost, přesněji řečeno délka kabelů mezi anténou a BTM (kde navíc musí být splněna podmínka násobku půlvlny, a to pro každý kabel zvlášť), a vzdálenost, resp. délka linky (sběrnice) mezi BTM a EVC.
„Funkční“ vzdálenost je pak max. vzdálenost, se kterou je ochotno ETCS pracovat při „předsouvání“ max. bezp. začátku vlaku před polohu antény.
Není poměrně rozdíl ve „vzdálenosti“ těch stanovišť? Na lokomotivě podlě mě stačí jedno ETCS (EVC, JRU, odometrie, GSM-R….) se dvěma moduly DMI, pro každé stanoviště jeden.
Čelní vůz jednotky bude mít koplet celé ETCS (ale třeba mě někdo opraví).
A co je tam za rozdíl?
Čelní vůz potřebuje lízátko aby přečetl návěst, ale proč mít víc beden? 😀
Protože jsou nějaká technická omezení délky komunikačních linek. Před asi 10 lety byla max. vzdálenost mezi EVC a DMI nebo BTM tuším 29 metrů (a myslím že tam ještě bylo nějaké omezení na vložené konektory), teď je to o dost víc.
Minimálně 100 m by se mělo umět, řada 480 Leo Expresu by byla v pohodě, Pendolino má délku 185 metrů nebo kolik.
To je zajímavé. A řeší se to tak? Jeden EVC na jednotku?
Problém té vzdálenosti ještě může být, že délka jednotky ≠ délka kabeláže.
Ano, řeší se to tak.
No pokud se podaří EVC umístit někam do středu EMU tak teoreticky máte 100m oběma směry což by mělo v pohodě stačit
Prakticky ale potřebujete pětimetrovou prodlužku, ikdyž je to 3 metry daleko. Od zásuvky na zem a pak zase nahoru.
Jo, nad tím jsem uvažoval. 🙂
Vida lidé už si zvykli na ceny ,ještě chvíli a 15 bude taky super.
Tak minimálně RailJety mohly mít dávno vyřešený, kdyby se s nima připojili k OBB.
Railjety už asi budou mít přípravu, ne? Tam to tedy zase asi taková darda nebude. Nejhorší jsou ty přestavby, kde se VZ vůbec nepočítalo a je to velký zásah do vozidla, si myslím.
Když fíra chce udělat kravinu*, tak mu vypustím všechen vzduch 😀
Že ETCS v přípravných mašinách umí snížit rychlost a spoustu dalších zásahů do řízení, to je detail, ve staré mašině bude jediný zásah okamžitě zastavit. (Ostatně chovat se tak, aby mi ETCS zasáhlo, stejně může znamenat spánek atd.)
ETCS rychlost snížit neumí, umí prásknout ventilem nouzové brzdy nebo poptat „někoho“ o zavedení úplného provozního zabrzdění. A pak bude umět říct, jaká rychlost ho neuráží (ale zasnažit se opět musí někdo jiný).
Pořádně umět to říct bude jen v lepším případě, kdy bude datově propojené s „něčím“.
Ano, ATO over ETCS;)
Chci vidět ETCS na historických mašinách, hlavně čoudách.
Asi bude v tendru, ale čudlíky u rychloměru.
Třeba na Papouškovi? Nebo na Bejčkovi? Kde?!
Siemens nabízí mobilku v krabicích k montáži třeba na ochoz lokomotivy. Tak když se to natře na modro… 🙂
Tak pro inspiraci můžte zajet do Anglie. Postavili úplně novou LNER A1 a nacpali do toho soudobé zabezpečovače.
https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Peppercorn_Class_A1_60163_Tornado#Certification