umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Dopravci Informační technologie Železnice Železniční průmysl Zprávy

České dráhy hledají dodavatele ETCS za 1,2 miliardy do Brejlovců a Panterů

Lokomotiva 750.7. Autor: Bc. Fiip Španihel – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16052786
Lokomotiva 750.7. Autor: Bc. Fiip Španihel – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16052786
Ceny rostou s tím, jak se blíží 1. leden 2025. Po tomto datu nebudou smět na nově zabezpečené tratě vlaky bez palubní části systému

České dráhy pokračují v sérii velkých tendrů, skrze které hledají dodavatele mobilní části ETCS pro svá vozidla. Dnes vypsaly dva: na osazení elektrických jednotek řad 640, 650, 650 AVV, 660 a 661 (RegioPanter a InterPanter) a Brejlovců řady 750.7. Odhadované ceny přitom nepřestávají růst.

Rámcová smlouva na vybavení 51 jednotek rodiny Panter má odhadovanou hodnotu 935 milionů korun, což vychází na více než 18 milionů na vozidlo. Předpokládaná celková cena u 19 lokomotiv 750.7 činí 311 milionů, což je více než 16 milionů na jeden stroj.

To jsou ceny, které ještě před rokem dráhy považovaly za ekonomicky nepřijatelné. Loni v únoru kvůli tomu zrušily tendr na vybavení až 154 hnacích vozidel a řídících vozů, kdy v balíku byly i zmíněné Brejlovce. AŽD Praha tehdy jako jediný účastník požadovala 2,362 miliardy korun, tedy přes 15 milionů korun za vozidlo. Dráhy to odmítly, neboť jejich odhady mluvily o zhruba 10 milionech na vozidlo.

Ceny rostou s tím, jak se blíží 1. leden 2025. Po tomto datu nebudou smět v tuzemsku na tratě osazené ETCS vozidla bez palubní části systému. Vysoké ceny souvisejí s omezeným počtem dodavatelů na trhu.

Dráhy mají od prosince v běhu i další velké tendry na ETCS, nedávno u nich posunuly uzávěrku ze začátku ledna na druhou polovinu února. Některé tendry jsou přitom opakované. Běží soutěže na osazení sedmi railjetů (odhad 203 mil.), sedmi pendolin (322 mil.), 71 motorových vozů řady 842 a řídících vozů řady 954 (1,032 mld.) a 20 lokomotiv řady 380 (540 mil.).

Dodavatele ETCS vysoutěžily České dráhy pro 146 elektrických lokomotiv za 1,864 miliardy korun.

132 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
dáva

Asi začnu dělat ETCS

Y.K.

Good luck. 😀
Brzo zjistíte, že abyste mohl vybírat miliony, nejdříve musíte narvat miliardy a k tomu pár let práce týmů opravdových expertů.

Vašek

Proč pořád nevěřím, že se od r. 2025 spustí bezvýhradný provoz ETCS na vybraných tratích bez nějakých výjimek, změkčení apod? Proto, že jsem už 40 let na dráze?

Jouda

Je hezké pozorovat , jak se nezadržitelně blíží šetření na všem kvůli Covid situaci, jak už první kraje jsou před spuštěním osekání dopravní obslužnosti a to pravděpodobně na dlouho v kontrastu evropského byrokrata , který naprosto zaslepen rouškou bezpečnosti si se svým ETCS šlape cestu dál….. Tady nebudou peníze na daleko důležitější věci, víc lidí nebude mít co žrát a my to prohulíme za tyto a podobné kraviny ?? No to snad ne….. Armádě se jen tak šmahem může vzít 10 miliard a tady se to takhle prožere ? Doufám , že až se tohle dozví laická veřejnost a lépe… Číst vice »

jan

Jako 18 mil. na jedno vozidlo, to je šílené. To radši opravme regionální tratě. Výměna kolejí. Zrychlení.

Vašek

Jo. Aby pak na nezabezpečených lokálkách byly ty rány ještě větší.

Leinad

Nebo aby kraje místo vlaku bez ETCS raději objednaly daleko bezpečnější autobusy

Vašek

Proč né? Lidé dnes neradi chodí 3 Km do polí na zastávku, když jim staví autobus na návsi, anebo mají před domkem dvě auta.

jan

Však není jen etcs.

Honza D.

Jaké jsou ceny za montáž ETCS na západ od nás? Kolik by stála montáž do Railjetu od Siemensu, když je to jejich výrobek? Proč tam ETCS není už z výroby? Vždyť tak staré jednotky to nejsou a muselo se vědět, že během krátké doby to bude nutné vybavení.

bkv

„Proč tam ETCS není už z výroby“ Třeba jako u pendolin? No protože v současnosti nemusí odpovídat aktuálním potřebám a specifikacím a také to nikdo nepožadoval k uvedení do provozu.

Olda

já bych krotil nadšení z těch pendolin, je tam sice nainstalována ETCS, ale bohužel v již neaktuální verzi, čili se bude muset pravděpodobně demontovat (což jsou další náklady) a nahradit aktuálními verzemi, takže o nějakých úsporách bych si dovolil pochybovat….

Leinad

A proč není kompatibilní?

Olda

jak jsem psal, je ve starší verzi, když již nejde aktualizovat pouze SW ale musí se změnit i HW, jinak nebude kompatibilní se současnou traťovkou….ono to bude s aktuálností jednotlivých baseline zajímavé i do budoucna….

Y.K.

Doufám, že současně definované vydrží nějaký čas. Přeci jen, když se kupovala pendolina, ještě u nás s ETCS nebylo vůbec nic.

jura

To ale neni normalni u bezpecnostniho systemu.
Zkuste si to predstavit u jaderne elektrarny. Nova verze bezpecnostniho SW a je nutne vymenit z podstaty nevymenitelny hardware?

Olda

nejsem schopen, posoudit „normalitu“ tohoto řešení, jen popisuji reálnou situaci

Vbb

Takže Dukovany mají bezpečnostní systém na hardwaru z roku 1985? Mají tam procesory 8080 nebo už 8088? 🙂

Uvědomte si, že se bavíme o generační obměně, ne o záplatě jedné vadné funkce.

Vbb

Protože se objednával někdy v roce 2004?

Zrzek

Tak jsem zvědavý jestli se u nás v roce 2025 opravdu začne opravdu jezdit na ETCS. Letos jsou volby na MD většina ministrů dlouho nevydržela a koncepce u nás žádná není. Záleží, kdo se dostane ke korýtku a jaké budou jejich priority.

Člověk

Vysvětlí mi někdo, proč je tohle potřeba? Zvýší to bezpečnost na železnici? Nebo proč se to vůbec dělá? Mě to přijde jako vyhozený prachy, ale rád se dozvím něco dalšího

medical_examiner

Bezpečnost dopravy to nezvýší vůbec. Jde jen o to, aby bylo kde krást.

Jiří Kocurek

Velvěty.

medical_examiner

Jak pitevní protokol zemřelého strojvedoucího zněl na infarkt?

Vbb

Nějaké argumenty nebo je jenom potřeba si plivnout?

Gwann

doufejme že zvýší. alespoň to je deklarovano.

Apollo17

A je vůbec třeba,aby měl výpravčí ve stanici releovku,Esu…,aby nepustil vlak na obsazenou kolej,nesprávně nepřehodil výhybku,nepustil vlaky proti sobě?Stačil by přeci levný telefon,přepínač na přestavení výhybky a návěstidla.Bylo by to levný.Kdyby něco zkazil,dostal by pokutu 50 tisíc 🙂

Hop 💻🚂

Ano. Za prvé je to výrazný pokrok v zabezpečení na železnici, kdy systém automaticky sleduje rychlost a směr vlaku a umí upozornit strojvedoucího nebo i automaticky zabrzdit, když jede moc rychle, nebo jede, kam nemá.
Navíc to zavádí jednotný systém v celé Evropě, takže to přinese zlepšení a potažmo i úspory v mezinárodní dopravě, případně v liberalizaci trhu s expanzí do zahraničí.

Matyáš Pilz

Souhlasím, ale:
ETCS má smysl zavést rovnou jako level 2, protože ETCS L1 znamená v českých podmínkách zbytečně drahé investice, které navíc sníží propustnost již tak přetížených tratí. Oproti tomu ETCS L2 tu propustnost zvyšuje.

Apollo17

Však se v ČR zavádí L2.Tak v čem je problém?

Olda

S tím zvyšováním propustnosti u L2 opatrně 😉

Kolemjdoucí

Já se v tom vůbec nevyznám. Uměl by mi někdo vysvětlit, co je na té mobilní části tak drahé? Můžete předpokládat něco znalostí z elektroniky, procesorů, teorie pole, zpracování signálů a kybernetiky.

Avlaky

Myslím že cena je z 9/10 tvořena velkou poptávkou, chce to každý tak proč si na tom nevydělat

Kolemjdoucí

Tomu bych rozuměl. Zajímalo by mě ale, kolik je v tom know-how takového, že do tohoto odvětví s tak dobrými maržemi nevstoupí někdo další. Takové marže lze udržet jen tehdy, kdy vstoupit na takový trh je velmi obtížné (drahé či z regulatorních důvodů nemožné).

Bespi

Drahe, know-how se ziskava hodne hodne dlouho. A vzhledem k relativne omezene poptavce se to nevyplati.

Y.K.

Z 9/10 to určitě není, takovéhle technologie levné nejsou, ale tak čtvrtina by to být mohla.

Y.K.

Mobilní část ETCS sama o sobě není levná, protože je extrémní poptávka, nám nepomáhá ani blbý kurz k Euru. Není to spotřební zboží, výrobce na celé roky vývoje a práce, updatování revizí ETCS norem, bezpečnostních certifikátů, TSI a co já vím, prodá jen pár tisíc kusů. Ke všemu je to fail safe technologie, tady jde o život. Ona je to spíše soustava různých modulů (bezpečná komunikace po GSM-R, odometrie, GNSS, vyhodnocování balíz, STM modul národního zabezpečovače. Ale pochybuji, že vás někdo nechá podívat se na detaily jejich řešení a kalkukace. O dost dražší jsou přestavby starších vozidel protože: – ve… Číst vice »

jan

Tak je to třeba nejspíš odložit no.. Přebyrokratizované, přecertifikátované.

Stráťa

Odložení posune problém o pár let dál ale nic na něm nezmění. Chce to omezit celou tu drážní byrokracii (nejen kolem etcs) a pak to půjde levněji ale k tomu nebude politická vůle.

Leinad

Změna pravidel třeba na „ETCS musí mít každá nová mašina, staré můžou jezdit dokud se LS na dané trati nerozpadne,“ by pomohla.
Rozdíl mezi cenou nové mašiny s ETCS a bez není tak velký, jako stojí montáž.

Y.K.

Jednodušší bude stroje bez ETCS vytlačit z koridorů a bude to bez kompromisů. Udržování LS a KO také není zadarmo, navíc to strašně limituje možnosti tratě.

jan

No, jen hlupáci nesmí dát podmínku, že vozidla z regionálních tratí bez etcs nesmí přijet na nádraží do uzlu.

Y.K.

Víte, u nás si každý rád zanadává na EU, ale zvláštní je, že ETCS se nejvíce rozvíjí v zemích mimo EU. Dokonce mimo Evropu. Což potvrzuje, že to je dobrý systém.

Gwann

cenovky vskutku vypecene…

cena ETCS pravidelně překračuje zůstatku cenu starších vozidel…

dobre řešení to nemá…akorát to zakonzervuje vozový park na dlouho dopředu…ty vynaložené náklady se musí amortizovat

Avlaky

To není pravda, ty vozidla která jsou na ETCS moc stará se zase vyřadí

Petr Tříska

Neví náhodou někdo, jak je na tom CZ-LOKO se schválením ETCS na řadě 744.1? Už je to cca rok a půl od předání Cargu – https://zdopravy.cz/firma-cz-loko-predala-cd-cargu-prvni-tuzemskou-lokomotivu-se-zabudovanym-etcs-35095/

Dušan

„To jsou ceny, které ještě před rokem dráhy považovaly za ekonomicky nepřijatelné.“

Já už jsem to kdysi pod nějaký příspěvek ETCS psal, ale napíšu to klidně ještě jednou:

Oproti minulým zrušeným soutěžím si ČD, a.s. dopředu zajistilo vyšší míru EU-spolufinancování, neboť 13-prototypů má být spolufinancováno z uzavřené výzvy „Deployment of on-board ETCS in selected prototypes“ financovaného z prostředků CEF 2019 – viz link níže:.
Link: https://ec.europa.eu/inea/sites/inea/files/cefpub/cef_transport_map-2019.pdf

A další spolufinancování bude/může probíhat skrze prostředky CEF nebo OPD, příp. z národní dotace SFDI.

Vojtíšek

Jsou tak nenažraní i zahraniční dodavatelé ETCS, nebo je to česká specialita?

Olda

tak mobilní část ETCS zatím nikdo z tuzemských dodavatelů schválenou nemá….

Koumes

Nneí to česká specialita. Před asi 2 roky si stěžovaly NS (Holanďani), že celkové výdaje na instalaci ETCS onboardů (tj. i včetně odstávek) na asi 96 vozidel je přišly na nějakých 100 mil. EUR.

Kalanis

Když už fňuká Holanďan…

Jiří Kocurek

Je to kusová výroba, není to výrobek z té často omílané levné montovny. Kdyby to bylo tak jednoduché jako pračka, tak by to výrobci praček vyráběli a nabízeli.

Leinad

Bastlení do mašiny která na to nebyla navržená, asi něco stojí 😀 ale taky tu máme složité schvalovací procesy a monopol stylu nutnosti certifikace.

Dancák

Opravdu nesmrtelné lokomotivy.

medical_examiner

To víte – vyčistí si brýle, napojí se – a makat!

Avlaky

Jaké všechny El. Loko od ČD dostanou ETCS?

380
362/363
162/163
263
371

Ještě nějaké?

Olda

163 a 363 ne

a8n

U 363 to je logické, když tou dobou už u matky žádná existovat nebude.

Dominik

A s čím se plánují tahat Osobáky Kolín – Třebová? Vzhledem k reko Bdmtee neočekávám v nejbližší době nové soupravy.

Toníček

jako vždycky. 162WTB

Olda

a 162 také ne, pouze WTB

Avlaky

A s tím zbytkem bude co?, 2025 pro ně konečná, nebo půjdou Cargu?

Olda

těžko říct, asi budou jezdit pouze mimo koridory

a8n

A proto byly předloni zadány zakázky Vybavení 18 ks elektrických lokomotiv řady 162 wtb a Vybavení 12 ks elektrických lokomotiv řady 162.

Karel

dodatkovalo se….

rejpal

362, 162 WTB, 380

Olda

362wtb

Avlaky

A 263/371 nic?

Olda

odporova regulace u bastardu asi nedava smysl a 263 moc neni…..

Avlaky

U bastardů to trochu chápu, ty se asi prodají Cargu a půjdou do Německa

Ale princezny, však jsou na střídavě napětí u nich to za to stojí

vagonář

Dva prototypy lokomotivy byly plzeňskou Škodovkou (tovární typ 70E) vyrobeny v roce 1984 a o rok později předány ČSD, kde byly zařazeny do depa Jihlava. Po důkladném zkušebním provozu bylo následně přistoupeno k sériové výrobě, z výše uvedeného důvodu ale bylo nakonec vyrobeno jen dalších deset lokomotiv, které byly dodány v roce 1988 do lokomotivního depa v Bratislavě. Po rozdělení Československa získaly nově vzniklé ČD pouze zmíněné dva prototypy, celá desetikusová série zůstala na Slovensku, kde je nyní provozována Železničnou spoločností Slovensko, jež stroje nasazuje na tratě v oblasti Bratislavy a západního Slovenska elektrizované soustavou 25 kV / 50 Hz.… Číst vice »

A. Mikulka

Nestojí, protože nejdražší je prototyp. A u princezen by byl jeden prototyp a jedna sériová instalace (slovenské princezny jsou překopané, takže společně by to taky udělat nešlo.

Avlaky

Ah tak, v tom případě ano, myslel jsem že by to mohlo být podobné jak u ESA,

Ty lokomotivy by měli být i podobné stejně ve vnitr(ikdyž každá má jiný systém) , když jsou vyvýšené ve stejnou dobu

Olda

Nevěřte tomu, i u vozidel z jedné řady je velká rozmanitost co se týká různých úprav, které ve finále můžou způsobit rozdílnost zástavby OBU ETCS

Gwann

a v Německu ETCS potřeba nebude?

ETCS musí být na TEN-T.

za ten zbytek bordelu s ním si můžeme sami. je tam víc tratí, než musí být. dtto zákaz dosazovani národního zabezpecovace

Olda

Německo má tuším termín 2030

Dušan

Ne, nic. Ani 150/151 už nic.

Petr Tříska

371 si myslím že ne, vzhledem k počtu kusů.

Já, kdo jiný

A budou ty tendry ČD čtyř nebo pětinápravové?

medical_examiner

Šestinápravové podle kulatých rychlostníků 😂

Jerry

Proč to nemají pantery už z výroby , 750.7 už taky mohly mít přípravu.. stejně 2025 to není reálné ,to si jen sz (DC) vymyslelo termín..

Jan Novotný

Termín si nevymyslelo SŽ. Ale Ministerstvo dopravy ČR…

Olda

….nutno dodat, naprosto nesmyslně

Petr Tříska

Ale někdo to musel MD „napovědět“, samo o sobě není schopné cokoliv vymyslet.

XB-1

Makáme, chcete řešení na všechny problémy dráhy? – tady máte ETCS…

SaulGoodman

Proč? No protože si to asi tehdy ČD neobjednaly. Těžko to tam ten výrobce bude dávat jako bonus zdarma.

ros

Date to tam a mezitím loko třeba shoří ani jste to nevyužil, a 15 mega je v čudu.

zaosai

Jako 163100 WTB ?

Leinad

A proč není pravidlo „všechno nové musí mít ETCS, staré verky můžou dojezdit dokud se LS nerozpadne“

moot

Tak vemte si, jak dlouho lokomotiva, nebo jednotka slouží. S tímto pravidlem by akorát došlo k tomu, že tu budou ještě 30 let jezdit vozidla bez ETCS.
A mezitím se zab. systém může změnit/modifikovat a budete mít ten problém stejný jako je dnes.
Občas je prostě potřeba udělat čáru a říct: Od toho dne to bude takhle, bez vyjímek. Jinak se nikam neposunete

Jiří 3

Počítá se s ETCS id o lokomotiv řady 754?

Hajnej

Podle všeho ne.

Pedro

A co příprava do Regionov?

D.S.

Ty snad skončí ve šrotu.

Pedro

To pochybuju. 😀

zdeva

Víte snad o nějaké smysluplné náhradě?

Tuzemák

I Vy provokatére. Mám tu zase psát to sprostý slovo na Au.. 😀 Místo Šukafonu jak dělaný. Ušetřený prachy se pak klidně mohly šoupnout, třeba do nákupu pár nových jednotek.

Jiří Kocurek

Elektrobus? Trolejbus? Jako jistě, je tady jistá nepřekonatelná obtíž v podobě otěru penumatik. Což je teda proti emisím Reginovy zcela srovnatelná emisní zátěž, takže má rozhodující váhu. Pro některé…

Kalina

S nevyhnutelným poklesem přepravních výkonů přijde i menší potřeba vozidel. Díky tomu celková částka za přestavby kvůli ETCS může být i nižší. Nechci už vidět pravidelně dunící brejlovce v centru Prahy na Masaryčce.

Jiří 3

Tak zatlačte na Odpůrce modernizace trati do Kladna.

Já, kdo jiný

Proč? Není třeba zatlačit na Času Dost, aby byly nové motorové nebo jaké jednotky na Kladno?

Bé, bé bé

Pláčete hezky na špatnpu autoritu. Co si kraj(e) zaplatí to dostanou – bez ohledu na dopravce. Když chtějí to je nejlevnější… Nové DMU by sice asi byly provozně levnější, ale ty odpisy…

Leinad

ČD vozidla slíbily. Chyba kraje je věřit dobrému slovu a nedat za každý spoj pokutu za nedodrzene řazení.

Dominic

Brejlovci jezdí z Masaryčky na osobácích do Mělníka a Mladé Boleslavi

None

Občas vlak veze tolik lidí, že by se mohli vézt v lokomotivě.

medical_examiner

Ve strojovně?

Radek

No, u těch Panterů je to vždy za dvě stanoviště, tzn. 9 a kousek za stanoviště, to zní docela rozumně. Zřejmě je tam už příprava.

Hasler

A lokomotiva jako nemá dvě stanoviště?

Radek

Pokud vím, tak tam se to dá uhrát na jedno zařízení. Jednotky jsou moc dlouhé.

olda

Nejsou, kritickou vzdáleností balízových antén od EVC je 100m, tak se vleze i pendolíno:)

Vbb

Tam jsou hodnoty dvě: technická a „funkční“.
Technická se skládá ze dvou částí: vzdálenost, přesněji řečeno délka kabelů mezi anténou a BTM (kde navíc musí být splněna podmínka násobku půlvlny, a to pro každý kabel zvlášť), a vzdálenost, resp. délka linky (sběrnice) mezi BTM a EVC.
„Funkční“ vzdálenost je pak max. vzdálenost, se kterou je ochotno ETCS pracovat při „předsouvání“ max. bezp. začátku vlaku před polohu antény.

Y.K.

Není poměrně rozdíl ve „vzdálenosti“ těch stanovišť? Na lokomotivě podlě mě stačí jedno ETCS (EVC, JRU, odometrie, GSM-R….) se dvěma moduly DMI, pro každé stanoviště jeden.

Čelní vůz jednotky bude mít koplet celé ETCS (ale třeba mě někdo opraví).

Leinad

A co je tam za rozdíl?
Čelní vůz potřebuje lízátko aby přečetl návěst, ale proč mít víc beden? 😀

Vbb

Protože jsou nějaká technická omezení délky komunikačních linek. Před asi 10 lety byla max. vzdálenost mezi EVC a DMI nebo BTM tuším 29 metrů (a myslím že tam ještě bylo nějaké omezení na vložené konektory), teď je to o dost víc.

Dušan

Minimálně 100 m by se mělo umět, řada 480 Leo Expresu by byla v pohodě, Pendolino má délku 185 metrů nebo kolik.

Y.K.

To je zajímavé. A řeší se to tak? Jeden EVC na jednotku?
Problém té vzdálenosti ještě může být, že délka jednotky ≠ délka kabeláže.

Dušan

Ano, řeší se to tak.

Olda

No pokud se podaří EVC umístit někam do středu EMU tak teoreticky máte 100m oběma směry což by mělo v pohodě stačit

Jiří Kocurek

Prakticky ale potřebujete pětimetrovou prodlužku, ikdyž je to 3 metry daleko. Od zásuvky na zem a pak zase nahoru.

Y.K.

Jo, nad tím jsem uvažoval. 🙂

ros

Vida lidé už si zvykli na ceny ,ještě chvíli a 15 bude taky super.

Gajda

Tak minimálně RailJety mohly mít dávno vyřešený, kdyby se s nima připojili k OBB.

Y.K.

Railjety už asi budou mít přípravu, ne? Tam to tedy zase asi taková darda nebude. Nejhorší jsou ty přestavby, kde se VZ vůbec nepočítalo a je to velký zásah do vozidla, si myslím.

Leinad

Když fíra chce udělat kravinu*, tak mu vypustím všechen vzduch 😀
Že ETCS v přípravných mašinách umí snížit rychlost a spoustu dalších zásahů do řízení, to je detail, ve staré mašině bude jediný zásah okamžitě zastavit. (Ostatně chovat se tak, aby mi ETCS zasáhlo, stejně může znamenat spánek atd.)

Vbb

ETCS rychlost snížit neumí, umí prásknout ventilem nouzové brzdy nebo poptat „někoho“ o zavedení úplného provozního zabrzdění. A pak bude umět říct, jaká rychlost ho neuráží (ale zasnažit se opět musí někdo jiný).

Hajnej

Pořádně umět to říct bude jen v lepším případě, kdy bude datově propojené s „něčím“.

Olda

Ano, ATO over ETCS;)

Kalanis

Chci vidět ETCS na historických mašinách, hlavně čoudách.

medical_examiner

Asi bude v tendru, ale čudlíky u rychloměru.

Kalanis

Třeba na Papouškovi? Nebo na Bejčkovi? Kde?!

Vbb

Siemens nabízí mobilku v krabicích k montáži třeba na ochoz lokomotivy. Tak když se to natře na modro… 🙂

Jiří Kocurek

Tak pro inspiraci můžte zajet do Anglie. Postavili úplně novou LNER A1 a nacpali do toho soudobé zabezpečovače.
https://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Peppercorn_Class_A1_60163_Tornado#Certification