České dráhy finišují s pokrytím CityElefantů wifi, ve středních Čechách přibyly zásuvky
Elektrická jednotky 471 City Elefant v Praze - Uhříněvsi. Foto: České dráhy
Jednotky CityElefant denně přepraví pětinu všech cestujících na tuzemské železnici.
Trošku mě překvapuje, jak velké negativní emoce dokáže vyvolat zmínka o zbytečnosti WiFi v regionálních vlacích. Podle dat z roku 2019 nemělo datový tarif pouze 18% uživatelů chytrých telefonů. Tenhle podíl se navíc každým rokem zmenšuje.
https://www.czso.cz/documents/10180/90577057/06200419.pdf/6f465ecb-ec36-492e-bcc8-fd136d154cd1?version=1.1 , strana 47.
Tuto diskusi čtu při cestě vlakem z Ústí do Benešova, používám při tom WiFi ČD. A nevím, proč bych ji měl používat jen během hodiny jízdy v EC a už ne během následující hodiny v ešusu.
No, já bych byl rád, kdyby nám tu u Berounky taky někdy ty ešusy jezdily. Poslední dobou mám štěstí jen na východní Němce – Patra občas zpestřený Honeckerem. Potom neřeším wifi, ale jak se vejít na sedačku, na výšku či na délku. A ten rachot pojízdnýho železářství obyvatele podél trati asi taky těší.
jestli to nebude spíš tím, že telefony mají čím dál větší spotřebu elektřiny s kterou si výrobci těch krabic rozhodně nelámou hlavu…a zaplatí to kdo při stále vyšších cenách? ať si do telefonu čimí ale za své…podpora online závisláků opravdu není cestou
Jistě, pojďme se vrátit do jeskyně a lovit mamuty a pak se po pár letech přesunout ke hlinenym destičkam a klinovemu písmu… Na co pokrok, že? 🤦♀️… Fakt nechápu, kde někteří komentují i na tomto webu žijí…
V zaplivané posluchárně univerzity života V. cenové skupiny.
Zásuvky a wifi, to je novodobá narkomanie. Ani ten vlak nikam nemusí jet, hlavně, že obojí má.
samozrejme, je skoda vyuzit cas straveny ve vlaku praci.
Jaké procento asi doopravdy pracuje a jaké procento kouká na kraviny? A že by byl národ nějak vzdělanější moc nepozoruji, někteří ani neumí pořádně svůj jazyk.
A i kdyby všichni koukali na kraviny, no a sakra? Při každodenním dojíždění mají dělat co? Koukat kolem sebe a „komunikovat s druhými“? 🤦♀️
.. Nevím jak pro vás, ale pro většinu lidí je dojíždění otrava a chtějí ho využít nějak efektivně či příjemne. A představa, že si s nerudnym důchodce na sedačce naproti budu povídat o počasí nebo o tom, proč mladým kazí budoucnost a volí Babise, je v dnešní době zcestna a úplně mimo…
Připomínám, že je řeč o příměstských spojích. Pokud má přes 80% lidí data v mobilu, tak si maily, noviny, nebo cokoliv jiného dělat může i bez wifi.
Pointa je pak spíše v tom, jestli má dopravce poměrně nákladně instalovat internet jenom proto, aby pár lidí šetřilo data.
V našem kraji je wifi i v regionálních busech a co znám lidi, tak se na ni stejně nepřipojují, protože prostě mají svá data, přes které je připojení zabezpečené a rychlejší.
pokud někdo považuje dojíždění za otravu, tak je to jednoduché. Nejezdit tak daleko a vykonávat činnosti blíže domova…na tom není nic složitýho…to na co se lidi namotivují tak to pak žijí a třeba když se rozhodnou, že to otrava je, tak to tak bude, ale nic se tím nezlepší…ono pak je zajímavé sledovat takové lidi „nezábavy“ z psychického hlediska a utrápenosti
Argument jako bota…. Chci dělat určitou práci, tak musím dojíždět, pokud v místě zaměstnavatele nebydlím… A dojíždění si chci zpříjemnit a trávit ho efektivně, a ne cumet z okna, nebo komunikovat s rwndim cizími lidmi… Jste úplně mimo, proberte se do roku 2021 a zjistěte si, kde se většinové společnost nachází a co chce…. A k argumentů, že jde o příměstské vlaky.. I v něm můžete v jednom meru trávit hodinu a vic, to jsou 4 hodiny času denně, 14 hodin týdně, 48 měsíčně… To sorry, ale to je hodně času na to ho trávit tím, že budu cumet s… Číst vice »
no, když se bude zdarma rozdávat kafe, já myslím že po tom taky poptávka bude….
Proč tu píšete pod různými nicky? Hádám, že xyz jste taky vy, protože obě analýzy spolu souvisí a oba přispěvatele maji až záhadné shodné názory, jak by měla být VHD dráha a pokud možno co nejméně atraktivní :D… Ano, po jakémkoli zlepšení služeb VHD bude poptávka a může přilákat lidi z aut, s vaším pojetím by se jezdilo minimálně za dvojnásobek tr 10 a pokud možno ve starých srotech bez služeb navíc… Pak se těším na ty silnice 🙂
tak určitě, nějaká na dobré slovo fungující wifina přiláká z aut hodně lidí
Neodpověděl jste na otázku, ale co taky čekat od trola…
Nejsme ve škole že. takže se klidně ptej na chceš a já ti na co chci odpovím 🙂
… na co chceš …
No já jen, že psát po různými nicky bývá proti pravidlům diskuzních for :-).. To samé trolling a další vámi nejspíš velmi oblíbené činnosti
Co kdybyste si někdy zkusil přečíst třeba knížku?
Já teda nehraju na ty plusy a mínusy.
Jen se podělím o svůj názor.
Vyberu si tu nejlepší vlakovou zemi, Švýcarsko.
Krásná příroda, skvělé vlaky jezdící naprosto přesně (až na m.ú.)
WiFi ve vlaku? Neexistuje.
Garantovaná WiFi v TGV z Basileje nefunguje.
Mám 59 gb v Evropě, ale ouha CH není v EU, moje chyba.
Nu což, maličkosti vyřeším na data. Fotky a videa pošlu na Wi-Fi v hotelu.
Je sice fakt, že v zemi vrcholků hor WiFi ve vlaku není, nic to ovšem nemění na tom, že u nás využití a dojížďka do práce funguje v režimu „pracovní tábor“, minimum volného času za násobně nižší mzdy, objednávku vlaků, systém prodeje jízdenek, cenotvorba, úroveň údržby a kolejového svršku a všudypřítomná patina chudoby, to jaou zásadní rozdíly. Internet je opravdu je malý doplněk, aby si cestující hleděl svého.
to mluvite o city elefantu, jednomu z nejpovedenejsich vozidel, ktere u nas jezdi?
V podstatě Vás chápu.
Na to existuje i moje odpověď, kterou učím i své děti.
„Vždycky máš nabidku si vybrat možnost přepravy z bodu A do bodu B.
Je to jen na tobě, všechno ty kecy okolo je jen hromada srač..“
to je právě o tom, jestli internet a vše k tomu co „patří“ je ještě služba nebo závislost. Služba je možnost ale tím, že jsou data neomezená se vytváří závislost….podle toho, co píšete, tak tam je to možné vidět, že internet je ve Švýcarsku možností a je to podstatně lepší než se postupně propracovat z otrocké závislosti na technologiích…a přitom se nedá říci, že by Švýcarsko kvůli tomu nějak jako celek skomíralo
Pokud jde o dálkovou dopravu, tak tam je využití jasné a WiFi je potřeba z důvodu lepšího signálu a častější práce s notebookem. Něco jiného je regionální doprava s dojezdem do cca. hodiny. A zde by mě docela zajímalo, jak moc cestující WiFi pro reálnou práci využívají. V současnosti jsou k dispozici okna s malým útlumem signálu, takže není problém připojení pro data z telefonu. Podle ČSU má data v mobilu v rámci paušálu přes 80% uživatelů chytrých telefonů a tento podíl bude zřejmě nadále stoupat, takže nějaké vyřízení mailů a menší surfování problém není, případně si lze udělat hotspot.… Číst vice »
No, jen je ale třeba se podívat, jaké datové objemy naši operátoři „v rámci paušálu“ nabízejí…
Na druhou stranu kolik toho jste schopen během půl hodiny reálně prosurfovat. Druhá věc je ta, proč se má většina cestujících skládat na ty, kterým je líto zaplatit si data 😉
hele nechces uz jit delat neco uzitecnyho, nez se tady ztrapnovat? doporucuju spis manualni nez intelektualni cinnosti.
Jako nezlobte se, ale my jsme si nepotykali. Jako člověk, který se pohybuje roky ve vývoji vlaků mám celkem přesnou představu, kolik tyhle věci stojí a že to rozhodně není zanedbatelný náklad. A proto si myslím, že u osobáků jedoucích krátkou vzdálenost je to náklad poměrně zbytečný, protože má většina lidí stejně data v mobilu.
Proč to posuzovat podle délky ramene a podle využití pro reálnou práci? Elefant pendluje sem a tam a každou chvíli nastoupí někdo, kdo se chce na chvilku připojit. V rychlíku sice bude připojený déle, ale souprava pak třeba někde hodinu čeká na obrat. U Elefantů je spíš nevýhoda, že mimo špičku pracovního dne jich řada postává nevyužitých, ale to zčásti platí i pro rychlíkové vozy. A to jestli se wifi použije na reálnou práci, na čtení novin nebo na projíždění facebooku, je myslím z hlediska motivace cestujícího celkem jedno. Prostě možnost surfovat může být argument, který v očích zákazníka do… Číst vice »
Protože v dálkové dopravě člověk reálně potřebuje kvalitní připojení k práci s ntb. Pokud jedu 20 minut vlakem, tak mi na přečtení novin, nebo vyhledání spoje bohatě stačí běžná data.
Samozřejmě je příjemné takovou službu mít, otázkou je, co je všechno možné z objednávky VHD platit. Třeba doprava v rámci PID je jízdným krytá pouze z 10-15% a doprava spolkne zhruba 35% rozpočtu města. Jakékoliv zdražení jízdného je politicky neprůchodné, takže se celá doprava v okolí Prahy řítí do celkem velkého maléru.
Pokud by si měli lidi vybrat mezi wifi a rušením spojů, tak asi většina lidí tu wifi oželí.
tarif ceskych drah se zdrazuje kazdorocne. jizdne pod se zdrazovalo v srpnu.
rusi (nahrazuji se autobusem) spoje pro jednotky lidi a wifi se pridava do vlaku, ktery za den odveze tech lidi tisice. jsi dezorientovany osel.
Jenomže tady je řeč o příměstských vlacích, kde velká většina jezdí na časové jízdenky kraje. Doporučuji přečíst tenhle článek, který situaci v rámci PID docela podrobně rozebírá.
https://zdopravy.cz/nazor-naklady-za-20-let-stouply-o-61-proc-by-mela-zdrazit-v-praze-mhd-56152/
Existuje pojem „datový limit“ a taková kauza, kde už téměř 10 let reis politici předražené data v ČR, slyšel jste o tom někdy? 🙂 To, že má 80 % lidi data je sice hezká statistika, ale nic o potřebě WiFi vzhledem k limitum neříká.. A článek a zkušenosti mluví jasně, WiFi je velmi zadaná služba anihdy, když na ex a EC vlacích CD WiFi ve většině vagonu (Bmz) není, je slyšet dost nemistne poznámky od cestujících
U dálkové dopravy je to jasné. Jde mi spíše o krátké příměstské spoje. V dálkové dopravě se připojuji normálně, ale v regionálním autobuse s wifi jsem se upřímně ještě nepřipojoval.
Jako že máme drahá data je fakt a je potřeba to řešit. Otázkou je, jestli je poměrně nákladné zavádění wifi do všech vozidel VHD řešení.
Tak su ludia, co si myslia, ze verejna doprava ma byt nepohodlna a hnusna, a potom jej nadavaju, ze oni nijakou sockou nikam jazdit nebudu (a cuduju sa, ze su upchate cesty). Toto je krok tym druhym smerom.
zase nejakej duchodce z prahy, ktery nikdy pravidelne nedojizdel, nema co delat a zaroven potrebuje bejt za kazdou cenu chytrej?
tak znovu: je potreba do vlaku prilakat lidi, lidi chtej klimatizaci, wifi, pohodlny sedacky a pripadne kafe. proto se tam ty veci davaji, dobry jitro.
Nevím, jestli to je problém jen Prahy a středočeského kraje, ale z hlediska vzhledu mi CityElefanty přijdou jako nejzanedbanější vlaky, čímž myslím stav laku a jeho čistotu. Chápu, že je v Praze vandalismus, ale podle mě na něj nejde svádět všechno… Meziměstské vlaky a vlaky jiných společností vypadají z venku lépe… Netušíte, v čem je problém? Např. ve smlouvě?
Graffiti člověk neovlivní. Neřekl bych že vypadají hůř, Jančura zrovna také nemá soupravy které září. Zrovna ČD a SÚ Jih má jako jedna z malá dep myčku. Samozřejmě že se během proběhů co mají zašpiní. Dejme tomu že na myčku se ta souprava dostane asi 1x za měsíc. Lak vypadá vybledlý kvůli mytí Graffitů a u starších kusů se již s většími modernizacemi nepočítá, jelikož půjdou jako první do šrotu (001-016). Ono taky u těch starších chybí na stanovišti druhá obrazovka, nemají pískování a celkově už vypadají morálně zastaralé.
Bohužel jaké si to lidi udělají, takové to mají.
Mám pocit, že míra četnosti grafity na těchto vozidlech se v poslední době zvýšila. Neumím posoudit, nemám data zda jsou sprejeři aktivnější, nebo ČD méně peněz vynakládá na odstraňování grafity. Jsem ale nešťastný, pokud se nemohu podívat z okének dvou vozů, protože okna jsou plně neprůhledná.
Taky se mi zdá, ale může to být jenom můj pocit. Stačilo by „umýt“ okna aby bylo vidět, jinak je mi fuk jak to vypadá z venku. Důležité jsou okna a vnitřek
Když je vifina, není potřeba mít umytá okna, stejně všichni čumí do mobilů. : – )
Leo expres je důkaz.
Problém s vandalismem není moc právě problémem Prahy, ale měst, ve kterých Elefantové „přenocovávají“. Není ekonomicky možné zajistit noční hlídku pro jeden či max 2 odstavené elefanty na každém druhém nádraží u Prahy.
To je možné, že dopravce pochybil.
Je možné zajistit hlídku na aspoň jednom nástupišti?
V neděli večer zdržela skupina sprejerů vagon metra ve stanici Rajská zahrada na lince B. Hromadně stříkali barvu na soupravu po celé její délce.
Zdroj: https://www.idnes.cz/praha/zpravy/vandalove-posprejovali-metro-rajska-zahrada.A211011_094348_praha-zpravy_rsr
Možná mi něco v matematice uniklo, ale věta: „Z celkem 82 jednotek 471 je aktuálně wifi v provozu v 77, zbývajících šest bude hotových do prosincové změny jízdního řádu.“ mi úplně nedává smysl. Aniž bych zapojil množiny tak 77+6=83 a ne 82. A protože bude pokryto 246 vozů, tak 246:3=82, takže chyba bude v jednom z čísel 77 nebo 6.
Díky za postřeh, už je to správně:)
to je duležitá wifi, jinak by lidi byli v prdeli, neumějí číst ani v jízdním řádu
Přesně tak, co si to ty zákazníci dovolují, chtělo by to zavést před nástupem do vlaku povinnou zkoušku ze znalosti KJŘ a jeho přelepek!
Kdyby dopravce pořizoval vozidla s okny (=ve voze by byl stejný signál jako venku), byla by poptávka trochu menší.
A pokud by průvodčí a revizoři místo produktivního scanování QR kódů pravidelně jezdících (s paušálem) raději řešili santusáky a neplatiče, nemusel bych ani z kapsy vytahovat nosič lítačky.
To je pravda jeden borec a jedna borkyne mě na 8km lokalni trati co jezdím 2x denne už 21 let, v posl.dobe na in100, jsou schopni dukladne kontrolovat pořád (pry kvuli revizorovi)….
A nenapadlo Vás, že ta kontrola a skenování QR kódů nebo načítání karet je nutná pro vykazování ztráty? Pro dělení toho, co doplácí kraj, stát, krajský IDS, dělení tržeb z one ticket… Bez patřičných dat načtených z jízdenky je to pro dopravce totéž, jako kdybyste nejel.
V brutto smlouvě mě to nenapadlo.
Takže vifina v hospodách a další jiných prostorách je z důvodu nepropustných oken. Aha.
Zajímavé- když se vifina do vlaku dá, je to špatně a když tam není, tak taky. : – )
Dneska už prostě nikdo neumí kamenopis. Jízdní řád má být vytesán do kamane runovým písmem ogham.
A hlášení by se mělo dělat v morseovce.
Wifi je naprostá nutnost.Bez navigace by někteří netrefili ani na „hajzl“ a to pak to znečištění bylo o řád vyšší.
mne se zda, ze vsichni v mojem okoli umi idos pouzivat.
Elephant cestující láká. Panter..
To, co se děje v modernizacích elefantů, je naprostá „antikoncepce“. Nejstarší kusy se neunifikují se zbytkem, někde je wifi dřív než zásuvky, pak má minimálně jeden kus jakési nové monitory v interiéru, ale stále nefunkční… Opravdu co kus, to originál.
Ty monitory jsem ještě nikdy neviděl v provozu. Viděl je vůbec někdo funkční?
Je fakt že elefanty se dělaly v několika variantách ..unifikace ano pokud to je technicky možné.
No jestli to bez unifikace vydrželo 20 let, tak bych řekl, že těch pár let, než nejhorší kusy vyřadí, to už nějak vydrží.
Čím chcou ty vyřazené nahradit?
https://zdopravy.cz/ceske-drahy-zacaly-hledat-nahradu-za-elefanty-zvazuji-nakup-az-120-jednotek-58257/
No…, jako vize dobrý, ale obávám se kouzelného slovíčka – „grešle“. Takže, abychom nebyli vděční, za redukovaný počet nových, a za část jednotek CityElefant překopaných na střídavou výzbroj (jedna alternativa) nebo bez hnacího vozu jako push-pull jednotku s něčím co se sežene (jestli nějaký starší lokomotivy s domácí produkce by vůbec vybyly, či něco z ciziny na způsob rekonstrukce „Belgičanek“ od CZ LOKO), např. v modelu LOK+071+071+971. Nechci nějak aktivovat debatu jak je to strašný, bylo to již zde několikrát řešeno a uvědomuji si nevýhody dané koncepce, třeba ne všechny, ale trochu jsem k tomu načetl. Ale …, ten strašák… Číst vice »