egoe-plus
Doprava ve městě Dopravci Železnice Železniční průmysl

České dráhy nasadily v Praze a Středočeském kraji první jednotky CityElefant s Wi-Fi

Jednotka CityElefant na Negrelliho viaduktu. Foto: České dráhy
Jednotka CityElefant na Negrelliho viaduktu. Foto: České dráhy
Součástí úprav je nové čalounění sedaček nebo výměna podlahy.

Cestující v prvních deseti elektrických jednotkách CityElefant v Praze a Středočeském kraji mohou nově využívat ve vlaku zásuvky k dobíjení elektroniky nebo připojení k Wi-fi. České dráhy zařadily do provozu prvních deset jednotek řady 471 po částečných úpravách.

Jde o změny, které vyplývají z desetileté smlouvy dopravce s Prahou a Českými drahami. Celkem projde úpravou 70 jednotek. „Wi-Fi je nyní vybaveno deset souprav a instalace do dalších bude postupně pokračovat v průběhu celého roku, aby nebyla omezena disponibilita těchto velmi intenzivně využívaných jednotek. Do konce roku tak plánujeme vybavit všech 70 pražských souprav,“ řekl ředitel Regionálního obchodního centra ČD v Praze Jakub Goliáš. Práce probíhají v rámci vyvazovacích oprav jednotek v DPOV.

Přečalounění i nové displeje

Dopravce i objednatelé doufají, že tato změna přinese zatraktivnění cestování vlakem. U jednotek probíhají i další vylepšení.  Jedná se například o úpravy dveří, kdy jsou vnitřní ovládací tlačítka přemístěna z rámu dveří přímo na křídla dveří a jsou doplněna o funkci předvolby. To umožňuje cestujícím navolit otevření dveří ještě před zastavením vlaku a zrychluje výstup a nástup cestujících.

Dosazovány jsou i nové vnější informační displeje s LED technologií. Dále pak také probíhá výměna podlahových krytin a přečalounění sedadel. Tyto úpravy jsou již provedeny na 12 jednotkách tohoto typu. V příštích letech dostanou vozidla také nejmodernější zabezpečovací systém ETCS.

České dráhy v současnosti provozují celkově 82 patrových bezbariérových vlaků CityElefant. Z toho 70 jich obsluhuje linky Pražské integrované dopravy a 12 jednotek je nasazováno na spoje v Moravskoslezském kraji. Vlaky nabízí až 310 míst k sezení a ročně najezdí okolo 13 milionů kilometrů.

Již od loňského roku probíhají modernizace obdobného rozsahu i u motorových vozidel řady 810 a 814 RegioNova, které obsluhují linky v okolí pražské metropole. Do konce roku 2022 plánujeme postupně vybavit Wi-Fi, zásuvkami pro dobíjení drobné elektroniky a dalšími prvky výbavy více než tři desítky vlaků těchto řad.

Odebírat
Upozornit na
guest
70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
soumar

Mně přijde vtipné, že dřív měla wifi i ostravská MHD, včetně možnosti dobíjet nejen ze sítě 230, ale i z USB. Poloha zásuvek je komická, ale budiž; v jiných vagónech bez problémů přežívají zásuvky pod sedadlem… Řešit otvírání dveří jakkoliv jinak, než jedním tlačítkem u dveří, které cestující zmáčkne kdykoliv během jízdy, fírovi se objeví info o požádání (které buď ignoruje, protože tam staví stejně, nebo vyhoví, vyšší level je propojit systém s informací o pozici a přítomnosti zastávky na znamení, jako mají autobusy MHD :-))) a po zastavení se dveře samy otevřou, je nonsens a byl nonsens už před… Číst vice »

Lemmy

Wifi a zásuvky mají už několik let i mnohem menší dopravci, tady ČD opět mohutně zaspalo. (Zásuvky, wifi, infivindi ztlumitelné osvětlení jako v 001 a 002).
Jinak je Elefant celkem povedené vozidlo, které v pohodě dá další dvě dekády…

Radim

No bez WI-FI si dnes někteří nezavážou ani tkaničku od bot.

Lemmy

Když máte notebook, není cesta „zabitý čas“.

soumar

Ano, wifi na krátkých cestách, jídlo a kafe na delších, je pro mě zásadní argument použít vlak.

Jaaa

První třída se sdílenou područkou? Jakto?

Košičan

Trend – ekonomizace. Tak to dnes chodí. Bohužel. Podívejte se do jiných, soudobých či novějších příměstských jednotek. Řada z nich 1. třídu nemá a spousta z těch, co ji ještě mají, tak např. v podobě uspořádání sedadel 2+2 jako ve druhé třídě, s podobnou roztečí, stejným typem sedaček a maximálně lepší opěrkou hlavy nebo s područkami, které „dvojka“ nemá anebo není v sezení rozdíl vůbec žádný a jen je dosazen třeba velký, rozkládací stolek místo malého či větší počet zásuvek.

Osamělý Vlk

Myslím, že to jezdí už tak čtvrt roku, i když přesně neřeknu.

medical_examiner

Já na 471 se zásuvkami narazil už 15.prosince

Komcen

A na jaké trasy budou nasazovány?

Hans

Postupně na všechny kromě Moravskoslezského kraje.

medical_examiner

Na Opava – Těším budou taky ty push-pully?

zdeněk

wifi a zasuvky to je pokrok

medical_examiner

Lepší pozdě než nikdy…

Martin

Jenom se zeptam, a dosadi tam konecne i vypinace svetel, tak jako jsou osazeny u tech prvnich souprav?
Ty zrcadlova okna jsou desny, alespon by si clovek nepripadal jako ve vyloze odkud je na nej videt jako na osvetlene zbozi a opacne z vlaku je to jako by clovek koukal do zrcadla.

Lektor

Ty ásuvky v úrovni hlavy jsou proč? Není nic lepšího než když se vám okolo hlavy motá kabel, nedejbože cizí.

jouda

Dá se nějak takto modernizovaná souprava poznat na první pohled? Třeba podle těch oranžových info panelů?

Osamělý Vlk

Modernizovaná souprava má oranžové transparenty ukazující trasu, původní varianta má žluté. To je prakticky jediná změna viditelná zvenčí, pokud člověk nestojí u jednotky.

Vbb

A platí to i naopak?
Tzn. pokud jsou oranžové panely, tak je to nová souprava?
Obávám se, že asi ne.

rychlodráha

To současné otvírání dveří, to je světové unikum. Na něj už by se měla vtahovat ochrana kulturního dědictví.

Lektor

Mě to přijde lepší než ošmatlávat půlku vlaku.

Leinad

Zákaz předvolby, každé křídlo zvlášť. 🙂
Aby náhodou pobyty Os nebyly krátké.

Martin

Ano,je to světové a pro cestující nejlepší,ale zase na onj chudák fíra,co veze např 4 jednotky. Při téhle modernizaci se již nedá prochazet skrz jednotku a většina servisáků podlahových krytin otevírá nozové odjištění nástupních dveří. A když máte ty 4jednotky a udělá to na posledním voze,tak se projdete…

Leinad

Jak nedá procházet, čelní dveře 071 jsou zazděné?

Vbb

🙂

PetrJ

Také by již mělo mít ovládání dveří klasickou předvolbu – tak jako v busech.

Leinad

A signalizuje se fírovi, mohlo by to při včasném zmáčknutí taky fungovat jako „zastávka na znamení?“

Dominik

Ešusy mají extra tlačítko pro zastávku na znamení.

medical_examiner

Ale z nějakého důvodu moc nepoužívají…
Mohli by to zkusit třeba v Chuchli a Srbsku…

XXXD

Zastávka na znamení je na tratích, kde se nejezdí asi tak čtyřicítkou, v podstatě nepoužitelná, protože ten vlak by tam musel stejně výrazně přibrzdit, takže to nemá cenu řešit. V případě té Chuchle by spíš dávalo smysl omezit počet spojů, které by zde ve špičce zastavovaly, u Srbska to ani nemá smysl řešit, protože tam jezdí 1-2 pár(y) spojů za hodinu. Ale uvidíme, třeba bude Chuchle v mírně posunuté poloze vytíženější.

Leinad

To ano, nicméně byl by to trolling na cestující, povinnost zmáčknout dvě tlačítka.

PetrJ

No, mít či nemít wifi ve vlaku mi zní podružněji než mít či nemít spolehlivou a technicky způsobilou dopravu. Platí to i v souvislosti s datovými tarify, které jsou již dostupné kdekomu. Přečalounění lze chápat jako opravu starého poškozeného, takže jde o splněnou podmínku serioznosti. Více by to chtělo zapracovat na pohonném a ovládacím ústrojí směrem k efektivnosti a spolehlivosti.

XXXD

No když už by si mělo s jednotkou dít něco vyloženě po technické stránce, tak zrovna u 471 by to chtělo vzít komplet (jednotka je jen na stejnosměr, pouze 1 vůz s hnanými nápravami, pouze třívozová varianta – byla by vhodná i čtyřvozová, asi trochu zbytečně hlučná klimatizace – dnes už by se dala udělat tišší), ale hádám, že to už by pak bylo výhodnější raději koupit rovnou celou novou jednotku.

Ondra

čtyřvozová jednotka – toto jde udělat hned, s konfigurací 471-071-071-971 se počítalo od začátku konstrukčně i v software a je to tak i otestované, trakčně ale nic moc napájecí soustava – ve 471 není pro trafo místo (na rozdíl do Jánošíka 671), uvažovalo se o vložení trafovozu, ale ten by si jako úplně nový typ vozu musel projít všechny razítka a zkoušky, takže přestavba 471 na dvousystém je jen v hypotetické rovině více hnacích vozů – jednotku lze poskládat i 471-071-(071)-471, ale jedna z těch 471 musí být pasivní (chová se pak jako 971); k tomu, aby byly obě aktivní,… Číst vice »

XXXD

Ano svým komentářem jsem chtěl právě říct, že u 471 už v podstatě žádné technické změny nemají smysl. První úpravou, která by byla totiž potřeba, by bylo přidání trafovozu a to zvlášť kvůli schvalování, jak jste popsal, nedává moc smysl. Jinak soupravu 471 – 071 – 071 – 971 lze složit samozřejmě hned, ale, jak jste řekl, nebude trakčně nic moc, takže by byla maximálně tak pro trať 171, a navíc by pak musely být i soupravy 471 – 971, což nejsou soupravy pro tratě 011, 171, 221, 232 (asi ani pro 091).

Leinad

Dvojče by mohlo jezdit na S49, ale to je tak jedno nebo dvě.

Miroslav Zikmund

Pokus s dvojčetem byl v rámci prototypů 001, 002, pro nedostatek kapacity se pak dodělával vložák 071 002.

PetrN

Vidíte, a mi jako cestujícímu je pohonné ústrojí úplně, ale úplně ukradené :).. Chci ve vlaku služby, které mohu při cestě využít, jako je třeba WiFi, díky které můžu při cestě pracovat 🙂 a datové tarify, které jsou k vůli kartelu nejdražší v Evropě sem opravdu netahejte

Jirka

Bohuzel jako clovek z provozu vidim, jak si toho lidi „vazi“: Toalety ponicene a pocmarane azaz, stolecky taky, pod nema i nekdy zvykacky, poskrabane skla, rozrezane sedacky atd. :/

A to nemluvim o expertech, co ukradli SIM karty z nekterych vagonu…

V tomto je mi lito, jak CD to pusti do provozu pekne a vylepsene, daji za to velke penize, ale casem to zase lidi ponici…

Karek

To by chtělo zjistit na jaké trase se takto demolují soupravy a tam nasadit ty největší zgarby. Lidi pak můžou nadávat spoluobčanům, ne ČD.

Lektor

Myslíte si, že si lidí mslí, že ty vlaky ničí někdo od ČD?

Gwann

ne, ale nadávají, že to nechávají jezdit poničené. stejně jako pokálený záchod s rozmotaným papírem je problém ČD a ne toho prasete, co to spáchalo

M H

Přesně. Za cokoliv špatného, nefunkčního může v očích většiny cestujících ČD. Nikoli ten, kdo to zničil…bohužel.

Karek

Vážně si myslíte že jsem to myslel takto?

Gwann

no, spíš na těch linkách, kde je ničeno, u toho zkusit někoho lapit.na poprvé by to skončilo klidně jen podmínkou, ale jít si kvůli dalšímu záchytu při rozřezávání sedaček na pár měsíců sednout asi chce málokdo

martin.k

Otázkou potom je, zdali není na čase vlaky, kde dochází k vandalismu nejčastěji (podle mého názoru právě 471) osadit vnitřním i vnějším kamerovým systémem. V MHD i ve vlacích v zahraničí se mi to zdá jako už relativně běžná věc.

M H

Otázka je, jestli by to pomohlo…“profesionální ničitelé“ by si našli cestu jak ničit dál…

medical_examiner

Třeba by ukradli i tu kameru…

FACEPALM

Holt je to tady samej dobytek. Tak mě napadá, jak by to vypadalo, kdyby byla znovu zavedena 3.třída. Lidi by si to dřevo asi brali domů do krbů nebo na táborák a všude by byly očesané vagony.

Lukáš

Ještě když jsem chodil na střední, tak někteří spolužáci měli na intru na pokoji spoustu součástek z vozu B. Jsem si z nich dělal srandu, že si za chvíli sestaví celé Béčko.

medical_examiner

Jó takhle sedačka z AB349…to by bylo jiné kafe…

XXXD

Tak to bohužel u některých je, ala řešení, že se nic nového dělat nebude a budeme jezdit jen v pojízdném šrotu, se mi nezdá jako ideální. Není důvod trestat i lidi, kteří za to nemohou, navíc by pak všichni, kdo mohou, přesedli na auto a silnice by byly ucpané ještě mnohem víc než předtím.

Nechápu

Hadam, pan je nadrazak z ČD tabora, cestující jsou pro něj substrát a musit ho vozit je za trest. Ideálně jen brát dotace a brát platy za nic.

Kubrt

Tlačítka s předvolbou – už 25 let po T3M2 Dveře Volí Cestující? Halelujá.

Vbb

Jenže to není problém tlačítka, ale řídicí jednotky dveří.

dizgrafyq

A dočkají se někdy Elefanti i nového laku? Je zvláštní, že některé lokomotivy nebo vozy prošly už několika najbrtími laky, ale Elefanti dál jezdí ve 20 let starých barevných schématech. Mají na to nějakou výjimku nebo se jim do toho prostě nechce?

ABC

čekají na nové schéma pid? 🙂

-TR-

Jestli náhodou není problém v tom, že Elefanti jsou nejčastějším terčem sprejerů v okolí Prahy…

V. K.

Kde je vlastně ti sprejeři vůbec napadají? Na odstavném nádraží nebo někde v koncových stanicích? Jestli by nestačilo vylepšit ostrahu.

David

Oni ty koncové stanice v síti PID je moc a tak to asi ohlídat vše nejde. Spíše by to chtělo nějaký omyvatelný lak, kterým po průjezdu myčky odstraní graffity

Lukáš

Panťáky se přes noc odstavují v každé obratové stanici mimo Prahu, kvůli ranním dojezdům do Prahy. To by musela být ochranka v každé z nich a to je nereálné.

Lemmy

Proč by to bylo nereálné? Nemusí to být jen ochranka, funguje i oplocený a osvětlený areál. A stanic je 5, ve většině z nich je možnost oplotitelné vlečky.

Martin Toman

Téda, to je věc. Dráhy se probraly. 😀😀

Zvědavý cestující

Proč jsou opět zásuvky 1,5 nad zemí? Proč nejsou v úrovni stolku, aby bylo možné nabíjený mobil používat nebo odložit na stolek? Taktéž zdroh notebooku visící na stěně není optimální. Ví někdo, jaký je k tomuto umístění důvod?

vagonář

Jen se domnívám, že je to prostě nejlevnější a nejjednodušší řešení.

M H

Čekal bych, že se sáhne jen do stropních panelů, do kterých se možná sahá už i kvůli osvětlení. Zatímco v případě stolků by bylo potřeba řešit panely boční…takže ano, je to nejjednodušší a nejlevnější řešení. Plus může být důbod i vandalismus – zásuvku pod sedadlem či pod stolkem zalepíte bez povšimnutí žvýkačkou, ale když je na stěně nad sedadly je šance, že vás u toho někdo uvidí…

Nechápu

Pár jsem jich už zalepil a nkkdo si toho nevšímal, kde berete, že si vás někdo všímá? 🙂

MLB

Za zásuvky palec nahoru, ty rozhodně přijdou vhod.

M a R

A na vnitřní displeje taky došlo, kolikrát to byl rozsypaný čaj. Ty zásuvky v první třídě nad hlavou teda nic moc…

medical_examiner

Myslíte klasické panely, nebo ty pokusy s obrazovkami?