Dopravci Železnice Železniční průmysl

České dráhy začaly hledat náhradu za elefanty, zvažují nákup až 120 jednotek

Elektrická jednotky 471 City Elefant v Praze - Uhříněvsi. Foto: České dráhy
Elektrická jednotky 471 City Elefant v Praze - Uhříněvsi. Foto: České dráhy
Nové jednotky mají jezdit až rychlostí 200 km/h, první chtějí České dráhy převzít v roce 2026.

České dráhy udělaly první krok k pořízení nových dvoupodlažních jednotek, které by měly v budoucnu doplnit a postupně nahradit elektrické jednotky CityElefant.

V takzvaných předběžných tržních konzultacích oslovily hlavní výrobce železničních vozidel s poptávkou, která má dopravci ukázat, co průmysl nabízí a podle toho vypsat i samotnou soutěž na pořízení vozidel.

Budou nejprve doplněním a postupně přirozenou náhradou stávajících jednotek 471, jichž provozujeme 83,“ řekl v měsíčníku Českých drah Železničář Jiří Ješeta, člen představenstva zodpovědný za osobní dopravu. Podle něj jsou už nyní jednotky ve druhé polovině své životnosti. Odstávku z provozu plánuje dopravce na roky 2030-2040.

České dráhy v dokumentaci pro konzultace uvádí, že nové dvoupodlažní jednotky bude nakupovat nadvakrát. V období od roku 2026 do 2030 90 jednotek, v letech 2038-2039 30 jednotek. Na rozdíl od stávajících jednotek řady 471 je chtějí dráhy vícesystémové. Hlavním důvodem je chystaný přechod české železnice na střídavou napájecí soustavu.

České dráhy pořizovaly poslední dvoupodlažní jednotky do roku 2013. Aktuálně vyrábí Škoda Vagonka netrakční dvoupodlažní soupravy pro ČD a nasazení v Moravskoslezském kraji.

Informaci o konzultacích poslaly České dráhy celkem osmi výrobcům: kromě tuzemské Škody Transportation ještě Alstomu, Bombardieru, CAF, Siemensu, Stadleru, Pese a Newagu.

Rychlost až 200 km/h nebo automatické sčítání

V technických podmínkách je minimální počet míst k sezení 400, proto zakázku označují jako EMU400.  České dráhy požadují rychlost nejméně 200 km/h, nebrání se ale i nabídce na vlaky do 160 km/h. Podmínkou je nejméně 30 míst pro jízdní kola. Z jednoho stanoviště strojvedoucího může jít podle požadavků dopravce ovládat i vlak spojený ze čtyř jednotek. Kromě dnes již standardního vybavení nových vlaků jako je klimatizace, wi-fi či USB zásuvky, je podmínkou také technologie automatického sčítání počtu cestujících v jednotce. České dráhy očekávají reakci od výrobců do poloviny září.

O nákupu nových jednotek se mluví delší dobu zejména pro provoz v rámci Pražské integrované dopravy. Vedení dopravce v minulosti přesvědčovalo Prahu a Středočeský kraj, že by stačily jednopodlažní jednotky. K vypsání soutěže ale nakonec nedošlo.

Odebírat
Upozornit na
guest
296 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
jirka

Nejsem pražák, ale do Prahy dojíždím. Myslím, že nejstarší soupravy City Frogy, 451 a 452 jezdily nejvíc a nejdéle právě v okolí Prahy a byly starší než 460. Tak si snad ty 471 zasloužíme. Oni je ČD ale tak rychle po nehodách ruší, že fakt nebude čím je nahradit.

Gajda

Osobně mi přijde, že pokud nevymyslí Škodovka něco s čím bude muset uspět, tak jediný co dává smysl je Kiss na 200. To nějak vypadá, má to svoji kvalitu a už to chvilku jezdí. A všechno co ČD požadují to splňuje – jen nevím tedy ty 4 spojený jednotky. Ale to už by asi doladit šlo

Graylag

Jak tu čtu diskuzi, nechápu proč si to tolik lidí vykládá tak, že s nákupem nových vozidel půjdou Elefanty do šrotu. Jste normální? Proč by to ČD dělaly? Prostě se jen Elefanty přesunou na druhotné výkony kde vytlačí ještě starší vozidla.
Jestli někdy Elefanty půjdou skutečně do šrotu, tak až teprve s přepnutím napájecí soustavy. A to hned tak definitivně nebude.

Avlaky

Však se to v článku píše

Tom

Není to trochu pozdě? Chápe někdo, jak chtějí řešit ČD ETCS? To vybaví elefanty do roku 2025, aby mohli rok jezdit na koridorech, a od roku 2026 je začnou nahrazovat?

MildaIV

Elefanty patří k otmu nejnovějšímu a nejmodernějšímu co ČD mají. Když vidím kolik osobákú je stále složeno z lokomotivy a 3 nebo 4 vagónú, tak bych se o ty Elefanty nebál. Nevěřím, že tohle hledání skončí nákupem.

Zdrasa

Hele je super, že dráhy plánují do budoucna, co bude po Elefantech, takový vizionářský přístup bych tu ani nečekal. Ale přeci jen, o chlup víc bych uvítal plánování konce béček a honeckrů. Jsem jen prachobyčejný laik s minimem technických znalostí, ale z hlediska komfortu cestujících jsou prostě béčka a honeckry mnohem větší ostuda, která by se měla řešit. Snad toho nechci až tolik.

Apollo17

No ta Bečka se řeší(50 vozů se vyrábí a na 180 je výběrové řízení),Honecry také (vyrábí se 31 Panterů ČD,37 Panterů jihočeského kraje).Ty budou mnohem dřív,než dvoupodlažní jednotky.

Jirka

Ty pantery jsou pro Jihomoravský kraj naštěstí 🙂 Honeckery pak budou moci s klidem jezdit zase na EC, kde využijí svou rychlost. 🙂

Martin V.

A mimořádnou kapacitu. Ukažte mi jiný vůz vhodný pro EC, který má 96 míst k sezení. 🙂 Na vytížených spojích se to bude hodit.

Jakub

Proč ne, po té modernizaci vypadají Honeckery dobře. Kdyby tam dali i klimu, mohly by na EC kompletně vystřídat současné otevřené vozy.

Kosmik

A výrobci za ten měsíc odpoví…Za peníze v Praze dům.

Jakub

Mám radši elefant

Vojta Valeš

Ještě ani není představa jaké to bude a už víte, že máte radši Elefanta. Tomu říkám objektivní člověk.

Bert

Elefanti byli údajně konstruováni na životnost 40 let. Že by nejnovější dojezdili už po 27? A ty nejstarší, do kterých se kromě WiFi, zásuvek a USB bude dávat ještě nový záchod, by skončili 7-8 let po rekonstrukci?

Prag

Podstatný bude, jestli se do nich bude dávat ETCS za 20 melounů kus minimálně.

Jakub

Podstatné je, že si jich sprejeři už neváží – to vypovídá o tom, že společnost (ačkoliv specifická společnost) je už vnímá jako zastaralé. A to hlavně proto, že jezdí pořád špinavé. Je totiž takové pravidlo sprejerů nesprejovat na pohled nové vlaky, tedy s novým a čistým lakem nebo ty vzhledem moderní.

jan

Myslím. že elephant tady bude ještě tak 30let.

Michal

V poslední řadě slyšíme o řadě tržních konzultacích. Výběrek vypsaných je mnohem méně a objednaných vozidel ještě méně. Jak je na tom výběrko na 180 vozů? Už skoro rok ticho. Výběrko na motoráky zrušili. Připadá mi to jak jen předvolební aktivita, která po volbách zase utichne a moc se toho nekoupí.
Kéž bych se mýlil. 🙂

Bob

Předvolební? Představenstvo Českých drah je voleno na pevné funkční období?

Od lesa

Ne, ale ve vhodnou dobu je odvoláno nebo odstoupí sami po politickém tlaku a každá vládnoucí partaj si obsazuje trafiky ve státních podnicích svými tzv. „odborníky“, případně nějakou trafiku přenechá jiné partaji, když má malou podporu občanů.
To jste si ještě nevšiml?

???

A kdy konečně začne ČD hledat náhradu za.řadu 460 resp. 560. To co jezdí na Moravě je prostě hrůza ze 70-tých let. Nebo jsou tyto jednotky snad teprve ve své první polovině své životnosti???

Původní varák

560 jsou vyřešené. Jihomoravský kraj přece pořizuje vlastní Pantery…..

Hans

Tam to vyřešili nejlíp! Kraj bude vlastníkem nových souprav a tudíž si sám bude určovat, kam se s nimi bude jezdit. A dopravce jen bude řídit vlaky podle objednávky kraje, ale bez souhlasu majitele je nebude moci přemisťovat. Za to je pravda, že na krajských úřadech platí, že JAKÝ PAN, TAKOVÝ KRÁM.

Vitapb

V čem spočívá výhoda? Nerejpu, opravdu se ptám. Nebo jsem nerozluštil sarkazmus?

kakov

přesně v tom, o čem se píše, jednotky budou kraje, tudíž kraj rozhodne, kde budou jezdit…

nestane se, že z ničeho nic se dráhy rozhodnou přesunout je na druhý konec republiky a do JMK poslat nějaký šrot, samozřejmě to lze vyřešit i smluvně u jednotek dopravce, ale asi se JMK spolehlivost (ne jen ČD) dopravců nelíbí

Vitapb

Já to teda moc jako výhodu nevidim. Dopravce velikosti ČD by v ideálním světě měl mít dostatek záloh pro danou linku a zasmluvněný standard. Tyto zálohy by mohly být sdílené pro více linek, pro optimální využití dlouhodobého majetku. Důležité je, aby přijel vždy vlak parametrů daných smlouvou. V době, kdy není jednotka potřeba, ať ji klidně využívá jinde. Nebo ne?
Ale co, z železnice se dělá v poslední době pěknej kočkopes. Každý kraj vymýšlí kolo, místo aby se všichni domluvili a udělali třeba velké výběrko, kde by byl větší tlak na cenu/údržbu/kvalitu/sdílenost dílů..

XXXD

To samé si kraj ale může pojistit smlouvu a vlaky vlastnit vůbec nemusí.

XXXD

Čímž netvrdím, že JMK to udělal špatně. Ba naopak nakoupil vlaky převážně z dotace a ještě patří jemu.

Apollo17

Přesto měl problémy,aby v zastupitelstvu odhlasovali zástupci kraje doplatek k dotaci (těch 15 procent) z krajského rozpočtu.

M H

To se teprve uvidí…kraj zvolil cestu a koupil 37 jednotek. Otázka je, které všechny linky to pokryje zejména vzhledem k plánované elektrifikaci do Zastávky a do Veselí…aby z toho nakonec nebyl kočkopes. Tedy až budou potřeba další vlaky, dokoupí je kraj? Plus je otázka, jestli například díky tomu nepřijdeme od osobáky Brno – Žďár n. S., které zajíždějí poměrně daleko do kraje Vysočina. Navíc nebýt tohoto plánu, mohli jsme v JmK mít nové Pantery již od prosince 2019. ČD by to stihly, pokud by se to zasmluvnilo zavčas, podobně jako v případě linky Klatovy – Beroun. Místo toho tu budeme… Číst vice »

Od lesa

Ano, jsou teprve v první polovině.

MarSei

To je úplně jednoduché: v oněch zmiňovaných letech 2030 – 2040 příjdou pražské elefanty na severní Moravu a tím pádem se po dalších 10ti letech nahradí řada 460. A pražáci tradičně budou mít to nej… jako vždy.

Panda

460 je fakt ostuda, ale proč sem zase vtahujete nějaké bojůvky proti Pražákům, obzvlášť když jste úplně mimo: – Pražáci reg. železnici využívají celkem málo (okrajové městské části, výlety…) – Kromě Elefantů je to kolem Prahy fakt slabota – Bdmtee, Bmto, 810, 814, 854, 845… – Zvyšte tlak na MS kraj (připomínky, volby…), který dává ČD smlouvy bez VŘ, s příslibem opravy 810 apd. – Pražské Elefanty se mají vyřazovat, ne přesouvat, ale dost pravděpodobně to bude později než je uvedeno v článku… – Místo Elefantů, přesouvajících se naopak do Prahy, má MSK dostat novější Pantery, které kolem Prahy nejezdí… Číst vice »

Hans

Lidí komentují to, co všichni vidíme. Když se po zabotlamech 451 začaly dělat vřeštíci 460, tak ty se Pražákům nehodily, protože jsou extra vysokopodlažní, a tak je nacpali do Mostu a Ostravy, ale 441 Ostrava-Kunčice ukradli a nechali si je v Praze. Pak po zavedení výroby Elefantu 471 NE, ŽE BY nahradili nevyhovující 460 novými nízkopodlažními jednotkami. Zase si je nastali do PrahY a na Mostecku a Ostravsku nadále nechali ty morálně zastaralé nevyhovující vřeštíci 460!!! Za to máme CSD a ČD chválit? To je jasné, že poté se na Pražáky snese sprcha nadávek. A už je to tady zase… Číst vice »

Panda

A nebylo třeba shromažďování řady v méně depech efektivnější? 460/810 jsou ostuda zejména objednavatele, tzn. ostravských komoušů a jejich odvozenin (+ ujetého Unucky z ODS), které si tam pořád lidé volí a kteří s ČD podepisují „super“ smlouvy. A znovu – kolem Prahy ŽÁDNÉ moderní motoráky nejezdí (jako například kolem Liberce, Plzně, Ústí či Olomouce). A elektrická trakce je, resp. v blízké budoucnosti bude oproti Praze/StČK modernější v polovině krajů (zejména Ústí, Plzeň, Olomouc, Brno). A znovu – vlaky do Prahy jezdí zejména mimopražští.

Filemon44

Šašku,kdy jsi v Mostě viděl naposledy ř.460?

Hans

Jen krátce před tím, než si Krajský úřad Ústeckého kraje vynutil smlouvámí nízkopodlažní vlaky, před několika málo lety. Nechat někde stát dvě nebo tři 460 jako zálohu byl na údržbu zcela neefektivní nesmysl, tak je ČD nacpali na Moravu. Poznalo se ihned, které to jsou, protože byly čtyřvozové a ty předtím na Moravě nejezdily. Dodnes jimi nahrazují výpadky 471 na Ostravsku, o Olomoucku ani nemluvě, tam jsou běžné, na tratí do Nezamyslic jimi nahradili i Zabotlamy. 451 čili EM475 z výroby na Mostecko a Ostravsko šly jen z počátku, už v 70.letech je v těchto krajích nahradily460, což způsobilo pokles… Číst vice »

Původní Pražák

Myslet?? Trochu silné slovo, zdá se. V regionální doprave jezdi to, co si objednavatel, tedy kraj, objedná a hlavně zaplatí. Tady ti s tím nikdo nepomůže, to musis kvicet jinde.

Jirka

Však v MSK jste teď vítězoslavně několik týdnů okupovali prostor se superrekonstrukcí řady 810. Takže v kraji máte to, co si zvolíte. Na podzim máte možnost opravy. Sám kraj chtěl ty 810 v provozu. Ale zase na beskydy dostanete push-pully s brejlovcem aspoň. 🙂

KarelF

Do dopravních webů nerad cpu politiku, ale bohužel koho volíte tak tím co objednají jezdíte.

Od lesa

Chyba, v roce 2040 budou jezdit 560 s přečalouněnými sedačkami u Prahy, protože už tam bude podle SŽ střídavka.

Kubrt

Brno a Olomouc budou zapanteřeny do 2023, Bohumín nevím – tam je priorita 810 s klimatizací a snění o vodíku. Nicméně i MSK se jednou dočká…

Martin V.

Aby z toho nakonec nebyla 810 s klimatizací přestavěná na vodík. 🙂

T.Pal

Dobré připomenutí. Snad s tím u některého z výrobců uspějete. Zasloužíte si to. 🙂

ABC

Zdá se že výrobci se můžou přetrhnout

Honza Plomer

A leckomu to dělá radost. Jen nevím proč. Škoda.

Jaroslav

Škoda? 🙂

Mýval

Neberte si to osobně. Konstatoval prostě pravdu. Bez dalších poznámek.

KarelF

Nejsem z oboru, ale vypadá to velmi dobře a po pročtení mne to dává smysl v reálném nasazení v provozu. Dobrá práce.

Erik Ziak

Zaujímal by ma názor diskutujúcich na dávnejšie predstavenú jednotku:

http://www.railvolution.net/news/d-dart-a-double-deck-emu-with-three-axle-bogies

Ďakujem!

Graylag

Obecně třínápravové podvozky aby měly bezproblémový chod potřebují radiální stavění (natáčení náprav v podvozku). Což se považuje za složitější a dražší řešení než klasické dvounápravové podvozky. A to i za cenu kratších skříní z důvodu hmotnosti. Proto se do toho žádný z výrobců nehrne a většinou zůstává jen u konceptů.
Na druhou stranu možná jednou některý výrobce tohle řešení zkusí, osvědčí se a pak ho naopak uvidíme na každém rohu.

Osobně se mi ale více líbí Alstom Omneo. Připadá mi, že stejného efektu dosahuje mnohem jednodušší cestou.

Erik Ziak

Omneo je aspoň už vyrobený, ale podľa mňa má dvere nerovnomerne rozložené. Neviem odhadnúť ako dlho by musel staničiť, najmä ak vezmem v úvahu nutnosť prekonávať schody medzi dverami a vloženým vozňom bez dvier. Minimálne pri výške perónu 550 mm nad TK. Omneo sa ponúka aj pre peróny 760 mm a 920 mm nad TK. Pri 920 mm to môže byť zaujímavejšie, lebo prekonávanie schodov medzi dolným podlažím bude nevyhnutné.

Graylag

Rovnoměrnost rozložení dveří Omnea je pro cestující na peronu horší, to máte pravdu. Jenže je zase mnohem lepší z pohledu cestujícího ve voze, protože na rozdíl od Elefantu nemusí chodit tam a zpátky. A teď co je lepší? Upřednostnit rychlejší výstup, nebo nástup?
Teoreticky nejblíž ideálu je v tomhle NIM. Jenže ten zaprvé nejde udělat na 550 a zadruhé je to stísněná ponorka.

dopravopat

NIM prináša určité zlepšenia čo sa nástupu a rozptylu cestujúcich týka. Ale tie rampy do spodného podlažia sú krkolomné (daň za vysoké peróny). Ja si NIM pre 550 mm viem predstaviť, dokonca aj so širšími dvojdielnymi dverami, ale problém neefektivity využitia dĺžky ostáva – a pri širších dverách sa iba zväčší. Dva dvojnápravové podvozky zaberú nutne viac priestoru než jeden trojnápravový „jakobs“ medzdi článkami.

Honza Plomer

Jen bych doplnil, že za drahé je považováno radiální stavění u dvounápravových podvozků, tedy u klasické stavby 1 podvozek na cca 13 metrů, u „Jakobsových“ jednotek cca 1 podvozek na 16 (dnes až 20) metrů. U tohoto vozidla s podvozkem na 24 metrů skříně je ta vyšší cena obhajitelnější, navíc konstrukce tohoto rad. stavění je výrazně jednodušší. https://www.youtube.com/watch?v=6p4kP56isY0

Graylag

Já vám věřím. Ale otázka je, jestli ty počty takhle vycházejí i výrobcům. Vzhledem k tomu, že to nikdo nevyrábí, se přímo nabízí otázka, jestli jste nezapomněl něco započítat. Třeba provozní náklady, tooling, něco. Nebo to samozřejmě může být jen vliv absurdně velké setrvačnosti železničního byznysu.

Honza Plomer

Vzhledem k tomu, že jsem vlastně jediný člověk co to prosazuje, tak se dá říct, že tlak na výrobce neni veliký. Ekonomické výhody jsou nesporné a technická proveditelnost ověřená, ale je to vše až dost velký krok pro interní vývoj bez zákazníka a zákazník dnes často vybírá to na trhu a ověřené. Bohužel.

dopravopat

Určite nie ste jediný. Mne sa to tiež pozdáva, ale to je môj rýdzo súbjektívny názor. Problémom ostáva skutočnosť, že taký podvozok nemá žiaden výrobca vyvinutý a ak nebude mať istotu objednávky aspoň istého počtu kusov, tak do toho rizika nepôjde. Je to tak trošku paradox doby, kedy trhové podmienky znamenajú menšiu mieru inovácie (z istého uhlu pohľadu), než státom (štátnymi firmami) priamo zadávané objednávky bez súťaže. Dnes ťažko možno spoliehať na „prestíž“, ani tí najväčší hráči na trhu nepôjdu do toho rizika.

Kalanis

No aby mohli vyhodit Tornáda a další opravdu historické vysokopodlažní škopky, tak 120 kousků nestačí. Minimum je cca 200 (brněnský uzel), pokud by se rozházely i na podkrušnohorskou a do okolí Budějovic, tak 250 se celkem uživí.

_Pavel_

Jihomoravský kraj si raději nakoupí vlaky sám.

Kalanis

Může je dostat až mezi posledními. Ale jako beru – došla jim s těma střepama od ČD trpělivost a shání si vlastní.

Apollo17

Shání si vlastní díky 85 procentní dotaci.Ostatní kraje ji nemají,tak si o „vlastních“ vlacích můžou jen zdát.

Jirka

Bohužel no, voják se stará, voják má.

Kubrt

Poschodove soupravy ma smysl nasazovat jen tam, kde je to nevyhnutelné z kapacitních důvodů. Takže v ČR jen kolem prahy, všude jinde jsou výhodnější jednopodlazni vlaky.

libcha

To mě zaujalo. Co konkrétně zvýhodňuje jednopodlažní vlaky tak, že se dvoupodlažní vyplatí jen tam, kde jsou nutností? Je cena „za sedačku“ ve dvoupodlažních vlacích jednoznačně vyšší?

Dvoupodlažní vlaky jsou zejména potřeba tam, kde je vysoký poměr počtu cestujících vůči délce nástupišť. Což bývá největší problém v uzlových stanicích, takže se to může týkat i Brna hl.n.

Jaaaa

Vyšší poměr dveří na pasažéra (rychlejší výměna cestujících)
Bez schodů vyšší bezpečnost (by dnes mělo být)
Větší přehlednost pro obsluhující personál

Honza Plomer

Na rychlost výstupu cestujících nemá vliv počet sedadel. Je-li 4-vozová jednotka jednopodlažni s kapacitou dejme tomu 320 sedadel, tak z dvoupodlažní vystoupí 320 cestujících za podobný čas – dvoje dvoukřídlé dveře na vůz. Pokud jich vystupuje víc než 320 (kapacita dvoupodlažní 4-vozovky je kolem 400-420) tak je to zákonitě delší čas, ale to už zase nejde srovnávat. Ostatně k vystupování celé kapacity nikde nedochází a kdyby, tak v koncových stanicích.

Kalanis

Občas dochází. Praha – Masarykovo nádraží.

Jaroslav

„Ostatně k vystupování celé kapacity nikde nedochází a kdyby, tak v koncových stanicích.“

KarelF

Koncová stanice doslova a do písmene zde je pak čas jedno. A argument rychlého obratu je jedno, protože než přejde strojvedoucí tak všichni jsou venku a i uvnitř.

VTT

Ve druhé polovině 90. let se do Porúří dostaly nové patrové vozy, tak s nimi zkoušeli provoz na S-Bahnu (na S1). Hlavně kvůli prvnímu důvodu nasazení těchto vozů na S-Bahn odmítli, zato na (tehdy) StadtExpresu (dnes linka RE 1) bylo jejich nasazení naprostým úspěchem.

Bobík

No,ale to v příměstské dopravě nesmí být část vlaku v 1tridě jak to dělaj v Praze

Alexandr Mikulka

Já mám z občasného ježdění pocit, že kolem Šalingradu to jezdí ještě narvanější, než kolem Prahy.

Jaaaa

Honeckery jsou velmi stísněné, no.

Tomariero

V okolí Budějovic z velké většiny klasiky panteři kteří už jsou objednáni

Od lesa

Tak to je výhra v loterii!

Od lesa

Ještě ani pořádně nevychytali dětské nemoci 471 a už chtějí něco nového…
Předpokládám, že dostali opět obrázek mašinky a jako malé děti křičeli „tu chci, tu chci“.
Že ještě nebyl vyroben, natožpak vyzkoušen jediný kus nevadí, ono je to baví neustále to opravovat.
Jenom daňového poplatníka to nebaví neustále sponzorovat!

Původní varák

Plně souhlasím s hodnocením 471. A pokud ty nové budou zase od Šádewerke, tak souhlasím i s tím ostatním…..

Od lesa

Tak každý, kdo okusil 471 může napsat několikatidílný román na téma závady.

Nevím, jestli na odboru kolejových vozidel ještě vodí za oranžové provázky loutku Rosťu Nováka.
I když i v Plzni teď metou nová košťata, ale když se koukneme na taškařici jménem NIM Express…

Prag

Tam se nic vychytávat už nebude, je to konstrukce poplatná době návrhu a dneska už je lecos jinde.

ModráGuma

Zajimalo by mě jestli ty novotiny budou mít Automatické vedení vlaku

Panda

To už je samozřejmost, ne?

jal

To moc samozřejmost není.

Původní varák

Mají to výrobky jen od Šádewerke, Siemens a Bombardier nikoliv. Zaplaťpánbůh…..

Panda

Aha, díky moc za info. A mají nějakou obdobu nebo je to stále pouze v rukou strojvedoucího (a případně vlak. zabezpečovače, který ovšem u nás zatím téměř neexistuje)? Předpokládám, že pod ETCS už bude AVV zbytečnější, tzn. v roce 2040 snad na všech tratích s těmito jednotkami…

Petr Šimral

Pozor. ETCS je pouze zabezpečovač. Tedy umí brzdit a odbrzdit v případě překročení rychlosti.
Automatiku jízdy pak řeší jiné systémy, například ARR či AVV.

Panda

Chápu, ale AVV může mj. znamenat určitou prevenci chyb strojvedoucích (byť občas zapomenou, že ho mají vypnutý apd.). Při funkčním ETCS tato výhoda padá.

Leinad

Nechtěnému vypnutí se dá předejít. Při vypnutí AVV začít řvát a chtít to potvrdit živákem, když to fíra nepotvrdí tak mu vypustit vzduch.

Od lesa

ETCS je hlavně pořádná díra do rozpočtu každého dopravce, tedy pokud za sebou nemá rejdaře, který nám sem vozí všelijaký svinčík z Číny.

Dalibor

no eleg´fanti tu už taky pár let jezdí, a nesmrtelný (jako Béčka a 810 nejsou). Nových jednotek je potřeba…

Urban Transport Lover

No to je dobře -už to na těch Elefantech začíná bejt vidět…
Do roku 2026 budou opravena všechna 4 důležitá nádraží – Hlavák, Smíchov, Holešovice(budova) i Masaryčka – ostatní jako Hostivař(už je), Vršovice, Radotín(slibují), Vysočany(slibují) a Libeň(uvidíme) a tak by si to zasloužilo už i nové vlaky..
Palec nahoru pro ČD

asdefasdf

Jde to vidět na elefantech v Praze, které jsou dost vyježděné. Ty v moravskoslezském kraji jsou v pohodě.

jal

To ovšem není vyježděností, ale vandalením a sprejením. To je na severu Moravy o mnoho procent menší.
Hliníkové skříně nerezaví, takže nemusí být problém modernizace a neznalec nepozná, že to není naprosto nové. 160 na naprosté většině tratí stačí.

Pitrys

Elefanti ČD mají sice převod na 140, ale na to příměsto to u Prahy i Ostravy vesměs stačí.

KarelF

Tak to by mne zajímalo jak se stalo, že Elefant vyjel čas Pendolína.

Já, kdo jiný

To má být mimo jiné ta expanze do zahraničí?

Urban Transport Lover

tak ty ojeté Elefanty by v zahraničí bez problému udaly – na spostě tratí na východ od nás by to byl obrovský sok dopředu..

JirkaJJ

Tak elefanty by byly upgrade i na mnohých tratích v ČR. Např. na trati Olomouc-Přerov nám jako osobáky pořád jezdí Tornáda…

Od lesa

Nepočítám-li část Slovenska a Polsko, o kterém východě je řeč?

Jiří Kocurek

Bluharsko, Rumunsko a Srbsko jsou střídavé. Moldávie naftová. Ukrajina má široký rozchod a na východ od Lvova je střídavá. Pobaltí je také na širokém rozchodu. Itálie a Slivinsko jsou na jih od ČR.

Jestliže na východ od vás je na východ od Prahy, tak ano, tak si ČD odkládají šrot. A když se to tam někomu nelíbí a zařídí se jinak, tak celostátní stávka, protože vždycky se tam odkládal šrot.

Od lesa

Po válce sovětští soudruzi také odtáhli z Kořenova Krokouše a nevadilo jim, že mají jiné napětí i rozchod. Pak to zjistili a táhli to do DDR.
Nebo by se to mohlo prodat do Číny a dopadlo by to jako s iPhonem. Původní originál neuměl MMS, čínská kopie ano a ještě navíc byla na 2 SIM. Tak že by se opakovala historie?

KarelF

🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂 🙂

Alf

Systém automatického sčítání už měla kdysi dávno jedna plzeňská tramvaj KT8 – reklamní na Gambrinus ligu. Byla tam polovina sedaček označená jako „domácí“, druhá polovina jako „hosté“ a stav se průběžně zobrazoval na displeji.

Medvěd

V neděli jsem vyzvedával na nádraží svého otce. Přijel tornádem …. oči mi sjely na výrobní štítek a nestačil jsem se divit … rok výroby 1971 …. je až zarážející, že to dokázalo vydržet téměř 50 let v provozu …

Kamui

Tak ono vydrží ledasco, jde o to jestli je to ekonomické. Japonci svoje Šinkanzeny vyrobí, deset let provozují non-stop, a pak jdou místo nějaké generální opravy do šrotu, protože se to tak prostě vyplatí. A ono to má jistou logiku, za deset let se technika dost posune, a přitom po generálce (která mnohdy není o moc levnější než nové vozidlo) máte pořád technicky a morálně zastaralý škopek. CityElefanti jsou koncepčně zastaralí již dnes.

Panda

U Šinkanzenů se ale výrazněji mění úspora energie, bezpečnostní normy aj. než u příměstských jednotek. Navíc mají naježděno výrazně více…

Hajnej

Tak zrovna tu možnou úsporu energie bych (v relativních číslech) viděl větší u často zastavujících vlaků…

Panda

U zastavujících pomalejších vlaků bych očekával, že bude zásadní např. rekuperace, zatímco u Šinkanzenu to bude spíš aerodynamika a další úsporná řešení při velmi vysokých rychlostech. Očekával bych, že u toho druhého je v poslední době technologický pokrok rychlejší (rekuperace u Elefantů už je).

Jiří Kocurek

Njn, ale z nějakého důvodu měly jednotky 460 odporové řízení (560 tyristorové) a rychlíkové lokomotivy dostaly koncept nefuk s poukazem na to, že aerodynamika patří do letectví, ne na železnici.

Pezos

Morální zastarávání se dá z velké části odstranit modernizací v půlce (nebo po třetinách) životnosti. Ale u nás je to asi nedostižný cíl, protože ty popelnice typu 460, 810 a podobně jezdily 40 let v podstatě netknuté.

Technické zastarávání je horší, obzvlášť když je vozidlo zastaralé už v době výroby (pro soc. vozidla konce 70. a hlavně 80. let poměrně typické).

Kamui

Morální zastaralost elefanta (že je to v podstatě lokomotiva s přepravou cestujících a dva vleky) těžko napravíte nějakou modernizací. Dnes se používá distribuovaný pohon, jako mají panteři.

Pezos

No, třeba Bombardierí Twindexx Vario má taky hnací koncové a nehnací vložené vozy.

Prag

Komplexní rekonstrukci na dva hnací koncáky včetně střídavý výzbroje si představit umim, pokud budou skříně pevnostně v cajku. Ale asi by to nepřišlo o moc levnějc než nový jednotky.

Kamui

Já bych se ani nedivil, kdyby tohle bylo dokonce dražší než nová jednotka. Protože by se to muselo vypapírovat, v případě takového velkého zásahu fakticky znova od nuly.

Prag

To by se ale asi musela i ta hypotetická čtyřvozka s vloženym trafovozem na střídavou praxi, když by se tam nějak dobastlovaly trakční propojky mezi vozama a podobně. Ale samotná skříň by neměla trpět korozí ani únavou a bejt teoreticky „věčná“. Ekonomicky samozřejmě jak by to vyšlo.

Urban Transport Lover

Nikdy jsem v tom nejel – tohle u nás v Praze a okolí nikdy nejezdilo… Ale vygoogloval jsem si to a z venku to vypadá jako pěknej robustní vláček – jen ten interiér by potřeboval facelift – to ale zas tolik nestojé..
http://www.atlaslokomotiv.net/katalog/460/oddil.jpg

Kubrt

Tohle jezdilo i do Prahy- na nekterych osobacich z Ústí nad Labem. Vizuálně se mi libi, ale dnešní požadavky jsou jinde…

Pe.tr

Jestli Vám po tomto srdce plesá tak to je na změnu prášků . Maly děti tomu říkají prvohory.

Bob

Jo jasně, vypadá to příliš komfortně a pohodlně, je třeba to zmrvit podle dnešních požadavků. Okna zabednit a začernit, sedačky nacpat blíž k sobě a potáhnout vyšeptalou plyší a posunout tak, aby lidi nekoukali do oken, ale do sloupků atd.

Martin V.

Tohle je velmi moderní vlak z doby mého dětství (ve verzi 560 na Tišnovce). Dnes, když do toho v Brně náhodou sednu, tak si hned uvědomím jak oba stárneme. 🙂
– není nízkopodlažní
– nejen morálně, ale dnes i fyzicky zastaralé (přečalounění to vážně nespraví)

Elefanty je potřeba modernizací udržovat na úrovni doby (podle mne ještě desítky let), ale řady 460 a 560 je nutné zcela nahradit.

David

Řada 560 jezdí jen v Jihomoravském kraji, pokud se nepletu (+ Slovensko). Nechápu, proč by je tam měly ČD nahrazovat, když už kraj avizoval, že si jednotky koupí sám.

Kubrt

Slovensko už dávno ne.

Jaaaa

Tak 460.

liposh

Slovensko mělo taky 560ky, ale střelili je brňákům hned po revoluci 😀 A to, co dnes jezdí v Brně (tuším, že souprav je 6) jsou různě nakombinované tyhle české slovenské 560ky.

Martin V.

Jasně, myslel jsem, že je potřeba je fyzicky nahradit a ne zrecyklovat. Pokud si JM kraj koupí vlastní soupravy, tak to je samozřejmě taky náhrada.

Prag

Tam je ovšem náhrada jednoduchá, Pantery nebo jakýkoli jiný jednopodlažní jednotky až po Leo Flirt 🙂

Jiří Kocurek

Z fotky nepoznáte, že tomu vypovídají službu dveře. Že to často jede jen na jeden motorák. Že to při berždění trhá uši, zato neumí rekuperovat. Že to má vůzbroj naprosto nevhodnou. Že nastoupit s kočárkem je poněkud obtížné.
Zkuste si udělat výlet do Přerova, vemte to do Nezamyslic, z Nezamyslic do Olomouce a zpátky do Prahy. Ideálně s bicyklem a mimo špičku. Sebere vám to veškeré iluze.

Pavel

Nejrychlejší a nejefektivnější náhrada 1 starého krámu by bylo ukončení kouty – nezamyslice v prostějově. Ušetřena 1 souprava. A svižný motoráku dzbel-pv-nezamyslice-němčice.

KarelF

Já jsem tady také 49 let. A nějakých 2000 let zpět jste byl rád když jste se dožil 30 let.

Tom

Myslím, že to není úplně hloupá strategie, ale vzhledem k ambiciózním plánům, které ČD poslední měsíce mediálně vydávají, se obávám o jejich včasný naplnění.

Jak to například vypadá s expresními 180 vozy pro Hamburg a Budapešť? Od podzimu není znám žádný posun.

A pokud se plány podaří, tak se jistě i skrytě počítá s tím, že nějaký ten Elefant přebere výkony mimo Prahu a nahradí vysokopodlažní soupravy. Doufám, že už v tu dobu vůbec nebudou tvořeny tornády, ale možné je lecos :D, no ale hlavně už by mohly úplně vymizet soupravy 163 + cokoli na Os.

Cyklista

Poslední dobou je mnoho zajímavých prohlášení =)

Ale buď se změní systém financování všeho možného (nebude se nakupovat do majetku) nebo budou muset ČD Správě železnic „prodat“ všechny dceřinky aby bylo dost financí na provoz…..

Jaaaa

Stačí pozemky pod nádražíma a můžou nakupovat stovku nových pendolín.

Pe.tr

A když bude docházet lowe tak se to zase bezúplatně převede na ČD a postupně opětovně přeprodávat státu / SŽ .

Bpee

Předposlední věta je opačně. Nebyl to dopravce, nýbrž ROPID a kraj, který přesvědčoval dopravce, aby nepořizoval patrová vozidla. Ostatně proto taky jsou Push-Pull soupravy na Ostravsku a ne v okolí Prahy. 🙂

Haha

Když myslíte… 🙄

David

ZÁPIS z 35. jednání pracovní skupiny ROPID – České dráhy, a.s.
Místo konání: ROPID, 26.2.2014
Přítomni:
ROPID Ing. Martin Jareš, Ph. D., Ing. Václav Haas
1. Modernizace vozidlového parku
· obsáhle byla diskutována problematika obnovy vozidlového parku, především
byla diskutována nutnost náhrady elektrických jednotek řady 451
· Ing. Jareš zdůraznil, že ROPID do budoucna předpokládá objednávat pouze
jednopodlažní vozidla, další navyšování počtu dvoupodlažních jednotek odmítá

Celé pdf sem vložit nejde. Propagátorem jednopodlažních jednotek byl ing. Martin Jareš, který už ale na ROPID nepracuje.

Honza Plomer

Pan Pšenička na ROPID nastoupil v době kdy bylo řešení jpj v pokročilém stádiu a s pomocí ČD tento nesmysl zažehnal. Nepopírám, že po nástupu myšlenku na 7-vozové jpj mohl prezentovat. 3-vozové jpj na Kralupy jsou zase jiný příběh. Jinak záměr pořízení 7-vozových jpj je pokud vím originálně (pominu-li obchodníky ŠTRN) od Jáji a Páji.

David

Úplně pravdu nemáte. První zmínka o jednopodlažních jednotkách pro linku Praha – Benešov od ing. Jareše je v zápisu 21.3.2013, kdy byl ing. Jareš vysokým činovníkem ROPID. Když byl posléze „delimitován“ na Středočeský kraj a IDSK, tak tam myšlenku rozvíjel průběžně také a našla by se v zápisech třeba ze dne 15.10.2015 a 12.11.2015. V roce 2017 mezi 14.9. 2017 a 5.10. 2017 dokonce proběhla zkouška pantera na relaci do Benešova, která potvrdila vypočtené jízdní doby pro jednopatrovou jednotku. Až nástupem Petra Pšeničky došlo ke změně, kdy se dokokce Petr P. na jednání pracovní skupiny divil, proč se objednávají jednopodlažní… Číst vice »

LiborV

Upřesnění: Praha patrová vozidla chce, Středočeský kraj ne.

Kubrt

Jak s tim souvisí push-pully do Frenštátu?

Prag

S dvěstěmetrovejma peronama to ale neni moc reálný. To by to muselo svištět po deseti minutách a na to zas neni dost kolejí.
Jinak se patráky do přímesta obecně zas tak moc nehoději, protože maj delší pobyty, málo dveří na přepravní kapacitu plus schody to zdržujou.

VTT

Patráky by se hodily na ty spěšňáky, jejichž síť tu začíná pomalu vznikat. Taková kacířská myšlenka, když se nahoře mluví o šinkansenech – těm příměstským jednotkám dát troje dveře na vůz (na každou stranu :-)), jako je běžné v Japonsku.
Mimochodem, mám pocit, že po zavedení Sp vrstvy na benešovské trati se elefantům trochu ulehčilo.

Zabakovec

S tím jak přibývají zastávky, tak stejně většinou rozjezd na víc jak 100-120kmh až na výjimky nebude reálný, ač se vzdáleností od Prahy to již bude lepší 🙂

Jan

Pokud budou mít dostatečný výkon tak není problém. Ne všechny zastávky jsou do 2 km od sebe.

asdfg

Tří vozovému panterovi stačí něco kolem 3,5-4km mezi zastávkami udělá 160.

Panda

Jednotky mohou být využívány na spěšné vlaky, na kterých pojedou například do Berouna, Poříčan nebo Neratovic po VRT, resp. s méně zastávkami. Navíc mohou být jako víkendové/svátkové posily na rychlíky.

Já, kdo jiný

A jak to stávající tratě poberou?

Panda

Tak předpokladem je, že tyto jednotky budou využívat mj. nové výjezdy na Beroun, Poříčany a Neratovice… Je to optimistické, ale to je i náhrada Elefantů do roku 2040…

VTT

Tak do Benešova i Kolína už ty Sp jezdí. A nějak se to na ty tratě naskládá, i když blbě.

Luboš Beneš

No na Beroun víc jak 80-100 fakt nepojedou, leda by levitovali nad kolejemi-a to Škoda umí vyrobit -)))

Panda

Spěšňák na Beroun pokračující zastávkově na Plzeň/Příbram může jet tunelem 200… Vím, že je to trochu sci-fi, ale u těchto jednotek se počítá s horizontem cca 50 let…

Petr

120 jednotek ale stačit nebude. Pokud budou umět i střídavinu umožní to například po 170 zajíždět z Prahy až na hranici kraje .

Avlaky

Bude však je to o 1 polovinu více než jich je v provozu teď

Petr

No je pravda, že ČD nemusí mít všechny současné výkony , takže něco sanují i jiní dopravci, potažmo kraje. Ale stejně toho bude celkově potřeba víc než dnes (Hrbatá, PraK, atd)

Vendelin

Sice chápu, že první elefanty jsou devadesáta léta, ale !

My se pečeme v plechových šrotech ze sedmdesátých a osmdesátých let, objíždíme nemožný vozy z let stejných a za ty nikdo náhradu nehledá???

Panteři sice budou, ale né všude a za všechny vlaky….

Avlaky

Ale elephanty jsou na stejnosměr

Twix

Jestli mluvíte o soupravách s Honeckery a jednotkách 460/560, řekl bych že ty budou nahrazeny Pantery/Elefanty/novými EMU dříve, než dojde ke skutečnému nahrazování Elefantů novými EMU.

Jiří Kocurek

Jednotky 560 budou nahrazeny … vozidly jiného dopravce. Jednotkám 460 hrozí totéž.
Už ani Zemkovy dvacetileté Vrakosy nikdo nechce. Co potom se starým střepem který překročil 50 let stáří, aniž by byl nějak výrazně modernizován?

Avlaky

460? Kdo je nahradí?

Petr

To vypadá na čtyřvozové jednotky…

MlB

Hlavně něco co bude mít funkční a ovladatelnou klimatizaci, v Elefantu člověk prakticky nezažije nic rozumného mezi vedrem a mrazem…

Ondra L.

Take by ta klimatizace nemela byt tak hlucna. Jak je ten vydech umisteny nahore, tak to se ten hluk nese opravdu do dalky. Na nasem nadrazi se ty jednotky odstavuji na noc a ta letni noc s tim neprerusenym nekolikahodinovym hlukem je pro spoustu lidi peklo. Nese se to i nekolik ulic od nadrazi a je to vlastne hlavni duvod stiznosti na hluk – lide si nestezuji na vlaky jako takove, ale na tu klimatizaci cityelefantu.

KarelF

To mne také zaujalo, že ta klima dělá větší bordel než ten vlak sám o sobě. Zase se tedy musí nechat, že pokud ty klimy jedou non stop tak jsou asi celkem dobře vyrobené, protože o poruchovosti se moc nemluví. Rozhodně se mluví více o klimách na běžných vagonech.

frantam

Mám takový laický dotaz k tomu přepínání. Zřejmě to vidím moc jednoduše, ale nedá mi to: To se prostě nemůže SŽ říci, že třeba, já nevím, 15-16.3.2025 se přepne celá republika na střídavinu? Proč nejde prostě udělat víkendovou hurá akci, všechno předtím připravit – postavit nové měnírny, najmout mraky lidí, připravit materiál, projekty, povolení, atd. – a pak plánovaně na dna dny (nebo víc) odstavit část tratí v republice, dělat ve dne v noci, přepojit napětí na střídavinu, někde i vyměnit trakční vedení a zapnout to? Lidi s tím budou počítat, dopravci s tím budou počítat a bude to všem… Číst vice »

asdfg

Akce Z už tu 30 let nemáme. 😀

frantam

To si trochu pletete, akce Z byla o tom, že se sešli občané a prostě něco postavili.
Tohle je docela něco jiného.

Erik

V akci Z bychom měli D1 už po rekonstrukci 😆😂🤣

jozka

Ciste teoreticky ano, ale v 70.letech uz akce Z byla soucasti planu. Obyvatelstvu se oznamilo,. ze si v pristi petiletce postavi prodejnu a bylo.

asdfg

sarkasmus 😉

Prag

Ve smyslu potřebnýho personálu je to docela stejnýho, kolik si myslíte že se tady najde kvalifikovaných „přepínačů“ aby to za víkend stihli? Jenže holt to neni házení lopatou, na to je třeba kvalifikace. Spíš se budou přepínat jednotlivý rekonstruovaný úseky postupně, ale nejdřív na to musej bejt vícesystémová vozidla v každym depu.

Kubrt

Ano, jseš naivní:-)
Napájecí stanice by se čistě teoreticky daly postavit a připravit na den D, ale s trakcnim vedenim to nejde tak rychle. Ostatně ani ty transformovny v reálu nejdou takto provést- narazis na kapacitu dodavatelů zařízení.

FrantaM

Trakční vedení by se dočasně mohlo nechat, ne?

Graylag

Trolej samotná se nechat může, ale musel bys předělat stožáry kvůli izolaci.

asdfg

Já si myslim že jde nechat jen stejnosměrná a pustit do ní střídavinu, při záměně izolátorů, opačně nikoliv, kvůli vysokým proudům na stejnosměru.

Graylag

To právě že ne. 3 kV napětí umí obloukem přeskočit při normálních podmínkách cca 3 cm. 25 kV ale v těch stejných podmínkách přeskočí 25 cm. Čili nejpozději při prvním dešti vám střídavý proud izolátory prostě obejde a vyzkratuje se.

Proud nemá vliv na izolátory, ale na průřez troleje. Čili abyste měl přepínatelný hybrid, potřebujete tlustou trolej která snese vysoký stejnosměrný proud. Ale taky masivní izolátory které snesou vysoké napětí střídavé soustavy. Proto je to ta nejdražší a nejhorší varianta.

asdfg

Však píšu, že by se dala nechat stejnosměrná troleje, pokud se vymění izolátory za „silnější“ na 25kV.

Graylag

Už chápu. Musíte si hlídat interpunkci. Takhle je to případ „propustit nelze popravit“.

KarelF

Musíte vyměnit i trolejový drát pokud nemá průřez pro 25kV.

Pezos

Jenže nestačí vyměnit izolátory, musí se vyměnit odpojovače, bleskojistky, omezovače přepětí a další zařízení. Přičemž něco z toho se ani nedá připravit moc dopředu (typicky ty ochrany proti přepětí).

frantam

chápu 🙂

a8n

I trakční vedení by bylo ještě celkem řešitelné. Největší problém je potřeba stíněných kabelů a výměna prvků traťové výstroje nekompatibilních se střídavinou.

Senior

Chlapče kdyby to bylo tak jednoduché už by to třeba bylo.Trolej na SS napětí je jiná než na ST napětí.Musí se postavit nové napáječky.Dohoda s Čezem a jiné a jiné.

Graylag

Narážíš na to, že jak stejnosměrný tak střídavý systém má své specifika. A aby to šlo, musel bys nejprve všechny tratě přestavět tak, aby vyhovovaly pro oba systémy. Což je tak neskutečně drahé, že tím celé přepnutí ztrácí smysl. Uvedu příklad. Stejnosměrná napájecí soustava je drahá, protože potřebuje tlustou trolej, podchytit bludné proudy a více napájecích stanic.. Ale zase šetří na jednodušších stožárech, menších izolátorech atd. Střídavá soustava šetří na troleji, neřešíš bludné proudy a stačí ti méně napaječek. Ale zase potřebuješ mít složitější stožáry, větší izolátory a v některých případech i předělat třeba mosty. Když uděláš trať která umí… Číst vice »

Avlaky

Ještě je dobré si uvědomit že nové jednotky s lokomotivy budou muset někde být odstavené a to taky zabere nějaké místo

Hajnej

Dvakrát ano: vidíš to moc jednoduše a jsi moc naivní.

Jiří Kocurek

Takže postavit měnírnu. Potom 5 roků počkat na termín T, zatímco stará to musí vydržet. A když nevydrží, tak se plán rozsypal.

Jiří Kocurek

Totiž ty měnírny nepostavíte během půl roku. Nejsou kacity a sotva bude nějaká firma ztrojnásobovat kapacitu kdvůli zakázce na půl roku – možná tak při sběru brambor, ale zaškolit pracovníky v tomhle oboru nějakou dobu trvá a stojí mraky peněz. A kdo by šel na 1 rok s vědomím, že potom bude jemu podobných na trhu práce přebytek.

libcha

Třeba Warszawska Kolej Dojazdowa tímhle způsobem přepnuta byla. Akce byla spojena i s generační obměnou vozidel, přičemž některé jednotky byly vyrobeny jako dvousystémové. Vzhledem k tomu, že šlo o přepnutí 600V= na 3kV=, nebylo to tak náročné na infrastrukturu. Ono udělat trakční sestavu univerzální tak, aby do ní šlo pustit 3kV= i 25kV~ je drahé, protože musí být v různých směrech předimenzovaná.

KarelF

Tak jen dráty – trolej fakt za víkend ani prodloužený o nějaký svátek nevyměníte.

Laik

To skoro vypadá jakože to dráhy řeší včas, to by byl velký pokrok. Uvidíme jak jim to půjde. Co může Škoda aktuálně nabídnout?

XXXD

No mluvilo se o tom, že by se z toho push-pullu do Německa a Moravskoslezského kraje udělala jednotka, ale uvidíme.

Jan
Ketchup1970

Videl jsem tu práci , moc se mi to líbilo .kez by !

Tonda Sehnal

Zase tak nějak počesku… Autor této koncepce je jeden z vyšších úředníků generálního ředitelství ČD. Střet zájmů? Nevím. Stejně tak jako si jeden ze středních manažerů ČD založil firmu která dodává pískovací a mazací zařízení do vozidel ČD. Já bych si přál aby tohle už skončilo. Dohazovat kšefty ze státního sám sobě,,, všichni vidíme Bureše ale to není jen on. 🙄

Hajnej

Jde o různé J.P., byť v příbuzenském vztahu.

Kubrt

I kdyby, nevidím nic špatného, když „vyšší úředník“ dopravce má nějakou technickou vizi. Ostatně, v historii se tenhle model manazera-technika vyskytoval.

KarelF

Tak osobně se mne líbí úředník s vizí než většina úředníků bez zájmu a natož nějaké vize.

Jiří Kocurek

Jan Plomer (28) vystudoval na Ústavu automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel ČVUT. Tři roky pracoval pro Škodu Transportation, kde se podílel na vývoji tramvaje 18T pro turecký Eskisehir.
To asi bude shoda jmen ne? Že by zároveň pracoval ve Škodovce a zároveň na GŘ mi nepřijde reálné.

Tonda Sehnal

Všiml jsem si jeho jména v nějakých příspěvcích výše, třeba se on sám vyjádří 🙂

Prag

Takovejch konceptů můžou mít plný šuplíky z vlastních zdrojů. Podstatná práce je to až rozkreslit na level konstrukční a výrobní dokumentace a hlavně prokázat že je to vyrobitelný a funkční 😀

watslaw

Z hlediska využití místa je to zajímavé, ale obávám se, že nízká variabilita a výrobní i prozovní náklady podvozků a spojů mezi vozy to nevyváží. A nejsem si jist, jestli opravdu půjde ve srovnání s jednotkami ala 471 půjde tolik zmenšit prostor zabraný pohony, klimatizací, trafem, pantografem apod., aby ta „kapacita na metr“ fakt vyšla tak dobře.

Ten_z_Biliny

120 jednotek po roce 2038 je dobrý. Aspoň budou mít čím jezdit, až se po roce 2050 otevře trať Praha – Kladno

Strýček Fido

A co náhradu za 460, ty si nechají? :-))

Leinad

451 nahradily 814. 🙂

Ostravák

tak v Olomouckém kraji je mají nahradit Pantery

Avlaky

A ms kraji by mělo taky ne?

Hynek

Tak 460/560 není na našem území provozováno ani 40 a těch vlaků má být 120, vzhledem k tomu, že elefantů je v provozu dle článku 80, tak 460/560 půjdou dle mého názoru jako první. Navíc leckde je ještě dřív nahradí pantery.

Iva D.

GŘ chystá zrušit odbor strategie? Že jeho úředníci chrlí tyto vtipné zprávy o vozidlech co svět neviděl a neuvidí ve velkém množství.

ene bene

„Na rozdíl od stávajících jednotek řady 471 je chtějí dráhy vícesystémové.“ – Mají-li nákupy pokračovat až do roku 2039, je rozhodně rozumné vzít část dodávky v čistě střídavém provedení. Pár takových jednotek se uživí už dnes a jejich využitelnost by měla během toho dlouhého času růst.

-TR-

Ne. Lepší je koupit dvousystémové soupravy, protože nikdo dnes neví, kdy přesně se bude přepínat okolí Prahy na střídavinu.

ene bene

Myslím, že Morava je ještě stále součástí našeho státu.

Hajnej

Morava hned tak dvoupodlažní jednotky neuživí…

ene bene

Nevěřím, navíc první jednotka 2026, to taky není hned tak.

Kubrt

Řešit dnes technické detaily (čistě střídavý nebo dvousystem je minimální technický i cenový rozdíl) dodávek pro rok 2039 je zbytečné, specifikace tech vlaků se bude stejně průběžně upravovat.

asdfg

Ono je to jedno, protože ta stejnosměrná část neváží skoro nic. U moderních mašin je tam akorát navíc stejnosměrný hlavní vypínač a pár blbůstek a jde se na vstupní filtr. Těžší je ta střídavá, protože je tam navíc trafo a usměrňovač.

Avlaky

Myslí to cenově

asdfg

Pokud je mašina na AC, tak přidělání DC není tak drahé. Opačně je to o dost dražší.

Hajnej

Jenom pro úplnost je potřeba dodat, že přímý DC vstup si vynucuje řešení meziobvodu na 3 kV DC, kdežto čistá střídavina umožňuje zvolit si optimální napětí (ať už z hlediska napěťové třídy polovodičových prvků nebo izolace trakčních motorů)

Kubrt

To optimum se pohybuje kde? Díky.

Prag

To je sice hezký, ale přece nebudete u jedný serie jednotek řešit dvě různý konstrukce trakčních obvodů. A prvky i motory jsou naopak už vývojově optimalizovaný pro použití v tom 3 kV meziobvodu.

Lektor

Elegantní mají tu výhodu, že se jedná o prodejné vozidlo, tedy lze jejich prodejem případně snížit cenu nové jednotky. Takto to dělají například v Německu. Vlaky co se vyřazují u nás dnes jsou totiž prakticky neprodejný.

David

Velmi elegantní.

Robert Šalda

A kdo by si ty Elegantní koupil? Slovák konvertuje na střídavinu, Polák má jinou výšku Peronu a své domácí dodavatele. Belgičan, Ital? Nebo Ukrajinec pro provoz ze Lvova do Užhorodu?

Avlaky

Tak u nás taky jezdí stadlery z Německa co jsou pro jinou vyšku

Robert Šalda

Jde to také, ale ideální to není

asdfg

Lepší než prodej má smysl udělat reko a dosadit trafo do 471. „Panťáků“ není nikdo dost. Dodneška tu straší 460 a 560.

Avlaky

Pravda, ale co by pak dělali s 200 jednotkama?

asdfg

Však stačí zlikvidovat 460, 560, osobáky v sestavě mašina + Bymee/ Bdt/ Bmto + BDs a ještě budou jednotky chybět.

Tomariero

560 a část OS s bymakama nahradí Jihomoravští panteři, olomoucké 460 potom aktuálně soutěžené EMU240. V dalších krajích potom panteři z aktuální smlouvy na 50ks (jihočeskej plzeňskej, Vysočina a Vary). Zbytek už tak náročný na náhradu není.

asdfg

Tak královehradecký a pardubický kraj, tady je většina elektrických výkonů v podobě peršan+bymee+(sysel). To si taky myslim že by mělo v dohledné době zmizet, kvůli absenci nízkopodlažnosti a ZNZ.

Kubrt

Kam to trafo umístíte? Elefanty v klidu dozijou jako stejnosmery, ta konverze bude trvat desítky let.

asdfg

Nejsou ty litevský sloni na střídavinu? Takže trafo se tam vejít musí. V nejhoršim se za každým slonem bude vozit vagon s trafem a usměrňovačem. 😀

Robert Šalda

O dodělání trafousměrňovacího vozu dokonce i s trakčními podvozky se uvažuje (nebo už jen uvažovalo?). Ale zase to naráží na omezenou délku perónů. Ideální by bylo spolu s přestavbou Smíchova a mostu pod Vyšehradem to od Nuslí do Berouna přepnout na AC. Alespoň by nový most netrpěl bludnými proudy. Tedy alespoň od dráhy.

Kubrt

To je fakt, ostatně na Slovensku jezdí dvousystemove 671.

KarelF

Za bych to nedával spíš mezi s chodbičkou.

Radiátor

Snad nové jednotky nebudou mít hnaný pouze jeden vůz.

XXXD

Také si říkám. Snad je o tom taky něco v podmínkách. Čím více hnaných náprav, tím lépe, pod polovinu bych určitě nechodil. Tohle je totiž jedna z největších slabin 471.

Leinad

To je modrogumí výhoda 471 proti 451.

asdfg

471 vznikala v trochu jiné době, pořád to byla ta starší škola s uspořádáním motorový vůz + vozy a nově se to objevil řidičák. Panter je o generaci dál a má hnanou 1/2 náprav.

watslaw

Já se obávám, že to není ani tak o starší škole, ale zadání versus cena. Jeden silnější motor je levnější na pořízení i údržbu než dva menší (stejně jako v letectví vymírají čtyřmotoráky). Takže i 4 vozový Panter pro JMK bude mít jeden vlečný vůz, protože to nikdo nepožadoval a je to tak levnější. A pushpully pro MSK jsou taky nová záležitost. A i v Německu a Rakousku jsou tak populární pushpully, protože prostě cena. Takže jde o to, aby podmínka hnacích všech vozů byla v zadávacích podmínkách, stejně jako lepší variabilita (slepování zbytků jednotek po nehodách čelních vozů zejména… Číst vice »

Jenda-71

Pokud jen zvažují, tak tuto zprávu můžeme klidně vymazat z hlavy ….

XXXD

Tak jde hlavně o to, jestli to Středočeský kraj zaplatí, tam byla největší brzda pokud vím.

Petr

Ale ty vlaky jsou majetkem ČD ne kraje . S čím tam ČD jezdí je jejich boj. Soutěž pět let dopředu na patnáct let a přesná specifika včetně stáří jednotek . Kraj zaplatí co požaduje a co se vysoutezi . Toto je stále podpora neschopného dopravce a dojíždí mě na to všichni .

Jiří 3

Jenže ono se opravdu projevuje pořízení nových vozů v necenění kompenzace por provozování osobní odpravy v závazku.

Pe.tr

Tak to asi budou mít zadání všichni stejné ! U autobusu to jde , u kamionu taky. Chyba je výhradně v propagaci ČD a zjištování co by si přáli. Houbelec. Zadat data a soutěžit cenu . Nic víc , nic míň .

Hynek

Hlavně, že vysoutěžení dopravci tu jezdí s novými vozidly, ukažte mi jediného. Jde o to, co kraj zaplatí…

KarelF

Arriva ne.

roman

ČD chtějí nahrazovat Elefanty a přitom do dnes nebyli schopny nahradit Elektrické jednotky řady 460 novými vlaky nebo je aspoň zmodernizovat.

Radiátor

Nejspíš počítají s přesunem volných Elefantu na místo 460. Ale ano je to smutné.

Pete

Jako že by třeba do Olomouckého kraje místo konečně nového vlaku poslali Elefant od Prahy?

David

ČD nebyly schopné nebo takové jednotky OL a MS kraj nepožadují? Kraj je zákazník. A pokud chce kraj do soudného dne řadu 460, má ji tam.

Kubrt

Pantery pro OLK budou.

Avlaky

U nás mají jezdit 460 jen jako posily a zálohy, akorát jezdí v denním provozu

(Ms kraj)

Pete

Stačilo, že sem kdysi uklidili ty 451.

Hodně štěstí

To teda 451 a 452 měly větší výdržnost. 😁

XXXD

No to jak dlouho jednotky 451 a 452 byly, je negativní nikoli pozitivní.

David

Výdržnost? To jako že jsme si je tak dlouho vydržovali? Nebo myslíte životnost?

Petr

Cestující že to vydrželi …

Kubrt

471 taky budou jezdit do roztrhání těla, nebojím se, že by je čekalo vyřazení po 20 letech a prodej do Polska 🙂

Jan

Nové dodávky se dnes plánují až do roku 2039, reálně tedy zřejmě ještě později, elefanty tu budou jezdit ještě dlouho. Spíš bude limitem datum přepnutí napájení na 25 kV.

Jiří Kocurek

Výdržností asi myslíte životnost. Jednotky 460 přišly, když bylo Žábám 7 roků. Jednotka 460 byla myšlena jako náhrada 451/452. Jen se těch Tornád nepořídilo dost s odkazem, že náhrada přijde vpodobě jednotky 470 (Kraken) z roku 1991. To bylo nejstarším Žábám 23 roků.

Nejstarší jednotky 471 mají dnes 33 roků. Hledat za ně náhradu s předstihem cca 10 let je více než rozumné. A jsemsi jistý, že v roce 2030 budou 471 stále v provozu.

a8n

23 roků.

KarelF

Jsem si říkal, že za soudruha by byli elefanti.

Petr

Vypadá to , že se ČD už personálně spojili s Leo . Stále nové trasy , expanze do půl Evropy a těch nových strojů co by chtěli . Nejet zrovna rychlíkem z LB a nedívat se na super vozy co jedou na Letohrad … Špičkové PR , výsledek blízko nuly .

David

Nová doba, zvykejte si.

noerf

Docela by mne zajímalo, kde chtějí v příměstské dopravě jezdit rychlostí více než 160 km/hod. A na kolika místech využijí rychlost nad 120 km/hod v současné době.

D.S.

Napadá mě třeba na plánované VRT Praha – Poříčany, kde by mohly najít uplatnění třeba na Sp Praha – Kolín. Přeci jen se jedná o poměrně dlouhý časový horizont a dost věcí se do té doby změní.

Sitgestravel

Lol, s Brzdou provozu (Sprava zeleznic) se nezmeni nic.

MlB

Hezký sen.

roman

letiště ostrava-Studenka-Ostrava-Bohumín-Karviná-Mosty u Jablunkova je vetšinou rekonstruovaná na 160 km/h

XXXD

Tohle je pro Prahu a Středočeský kraj ne Moravskoslezský.

roman

v příspěvku se ptá je regionální trat rychlejší jak 120 km/h o Praze tam není ani slovo.

Avlaky

V.ms kraji máme taky elephanty

Petr

Tak tam taky jezdit nebudou 😀 leda na konci životního cyklu , protože to blízko do huti

David

Vzhledem k plánovanému vyřazování kolem roku 2070 je to rozumný požadavek.

asdfg

Nevim jak kolem Prahy, ale třeba z HK do Pardubic u zastávkového vlaku, udělá panter mezi Čeperkou a Stéblovou 150km/h. Pokud jede bez zastávek, tak 160km/h využívá. Proč by to nešlo kolem Prahy? A kupovat cokoliv s Vmax třeba 120 je podle mě krátkozraké.

Paja

Třeba plánují dělat o víkendu lepší rychlíky do Havířova z těchhle jednotek. To se už v praxi osvědčilo.

Jiří Kocurek

Skočte si do roku 1973 a začněte konstruktérům říkat, že 160 km/h je zbytečných, že žádné takové tratě pro lokomotivu řady 350 nemají.

kubisek

Však elefanty stačí po vzoru 810 několikrát reinkarnovat……

Zapa

Jenomže ty ešusy na to mají ještě nárok, v tom je ten rozdíl.

Miloš

A u 810 jiná možnost není. Fungují celkem dobře, nejsou drahé na provoz, po modernizaci na svůj účel komfort celkem plní.

Gwann

PS: pokud hodlají spravovat 4 jednotky, tak by měla dobrá správa začít prodlužovat ty zkrácené perony kolem prahy 😉

Zapa

Jestli spíš nejde o Sv jízdy jako v současnosti.

XXXD

Určitě ano. V provozu na lince běžne jen maximálně 2 spojené jednotky. Nicméně 400 míst na sezení, bych odhadl na 4 vozovou jednotku, čili délka 100-110 m. Takže to chce aledpoň těch 220 m dlouhé nástupiště.

Jan

Ideálně by to měly být tyto https://zdopravy.cz/novy-dvoupatrovy-vlak-pro-prahu-az-942-sedadel-autor-konceptu-hleda-vyrobce-11464/ , dvě jednotky se pak vejdou na 200m nástupiště a nabídnou přes 900 sedadel.

David

Jsou rozbitè?

Gwann

Při troše pěkných náhod by se nové jednotky mohli provozu ještě potkat s posledními kusy rady 460… 🙂

Ale obávám se, že při ceně odhadem 300 mio/kus na tuhle srandu nějakou dobu nebude…vzhledem k dalším nákupům…jako rychlikove vozy, DMU120, elektrické loko, spousta panteru, zastávka ETCS…

Tomariero

Proto dodávky až od roku 2026.

ABC

V roce 2026 budou tak vypisovat čtvrtou verzi poptávky 🙂

XXXD

Jenže podle toho, co se píše v článku, tak v roce 2026 už by se měly dodávat první jednotky, čili kontrakt bude podepsán o nějaký rok dříve.

David

Zastávku s takovým divným názvem bych teda nechtěl.

Jiří Kocurek

Automatické opravy jsou občas záletné/záludné.