Dopravci Železnice Železniční průmysl

České dráhy dokončily novou opravárenskou halu v Brně, vejde se do ní celý InterPanter

Hala Českých drah Brno-Maloměřice. Pramen: České dráhy
Hala Českých drah Brno-Maloměřice. Pramen: České dráhy
České dráhy staví podobnou halu v Plzni a výstavbu chystají i v Chebu, Českých Budějovicích nebo v Olomouci

České dráhy po dvou letech od zahájení výstavby uvedly do provozu novou opravárenskou halu v Brně-Maloměřicích. Hala, kterou dráhy označují jako nejmodernější ze všech svých opraven, bude sloužit především údržbě elektrických jednotek.

„V Jihomoravském kraji provádíme údržbu mnoha elektrických jednotek, které provozujeme v dálkové i regionální dopravě. Museli jsme proto počítat i s neodkladnými investicemi pro zajištění adekvátního zázemí,“ uvedl šéf ČD Ivan Bednárik.

V hale se budou technici starat například o 132 metrů dlouhé jednotky InterPanter, které se nevešly do původní haly a bylo nutné je servisovat po částech. Na jednu kolej bude také možné současně přistavit až dvě jednotky RegioPanter.

Hala má dvě koleje o délce 150 metrů. K jejímu vybavení patří mimo jiné prohlídkové kanály a lávky, mobilní plošiny, mostový jeřáb s nosností 11 tun či zařízení na odsávání vakuových toalet. Nové zázemí vyšlo dráhy na 255,4 milionu, původní vysoutěžená cena přitom byla 219 milionů. „V době realizace v letech 2019 a 2020 došlo k dílčím úpravám projektu s ohledem na nové potřeby a požadavky na údržbu a opravy vozidel v daném regionu,“ píší České dráhy.

Hala poskytne zázemí InterPanterům, které dráhy provozují na dálkových linkách R13 (Brno – Břeclav – Olomouc) a R19 (Brno – Česká Třebová – Praha) a RegioPanterům, které obsluhují Jihomoravský kraj. Vedle ucelených jednotek zde budou udržovány i vratné soupravy s řídícími vozy.

Dráhy v souvislosti s halou také uvádějí, že má „potenciál využití pro servis nových elektrických jednotek Jihomoravského kraje“. Kraj si objednal u Škody Transportation 37 elektrických jednotek, dohoda o jejich údržbě v Maloměřicích ale zatím podle ČD nebyla uzavřena.

České dráhy chtějí své opravárenské zázemí posilovat i do budoucna. V současné době probíhá stavba nové haly pro údržbu v Plzni, další podobné stavby se chystají v Chebu, Českých Budějovicích, Havlíčkově Brodě nebo v Olomouci.

60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alan K

Halejuja. To na VUZ pod vedením odborníků jako Blažek a Klofanda halu na přípravu zkoušek postavili až na druhý pokus… nejprve byla krátká 😀

Petr

Pěkné to je

Pája

Takhle čistá hala byla můj sen. Škoda, že mi zdraví už nedovolí projít zdr. prohlídkou a dělat tam. Bez průvanu, zmrzlých prstů a bez deště. V kanálech jasno – mám na mysli osvětlení. Ještě fotky zázemí zaměstnanců by to chtělo. 👍👏

Cestovatel z Vysočiny

Tak to je fajn, konečně mohou ČD na jednotkách InterPanter opravit fatální závadu z výroby, a sice tu parodii na 1. třídu, která je na úrovni výklopného sedadla někde v uličce. Vše podpořeno absurdním provedením dveří, kdy jedny se při jakémkoli pohybu rukou pořád samy otevírají, zatímco druhé musí člověk po každém zastavení a promenádě cestujích z 2. třídy chodit pořád zavírat.

Zdeněk

Měl bych dotaz/myšlenku na toto téma. Za XY let tu budou krajské jednotky. ČD nemá nic jisté a může se stát, že to projede. Nemusí docházet pak třeba na truc nebo z jiného důvodu k údržbě JMK jednotek v majlontu. Čd tu nechá jen intery a regia pošle jinam neboť tu budou k ničemu když nebude nic vozit pod trolejí v regionálce. To pak bude taková hala k čemu? Tak dala by se tu udržovat trakce 800 či cokoliv jiného co zde zbude. Pro někoho hororový scénář, ale není úplně nereálný….

Apollo17

Ono pro kraj bude ty Pantery servisovat výrobce.A ten si na 30 let asi nebude stavět údržbové středisko za čtvrt miliardy,ale využije nějaké prostory,které budou k dispozici.Třeba LEO servisuje své jednotky ve Vršovicích v depu ČD, v depu Ústí nad L. servisuje Siemens Vectrony ČD C, EP C a jiných.

medical_examiner

To rozhodopádně, protože za 30 let nebude existovat ten kraj…👺
Respektive bude, ale pouze pro účely justiční (krajský/apelační soud), a pro účely církevní hierarchie(diecéze).
Žádný hejtman, žádný krajský úřad…👺

Kubrt

Žadný truc nebude, peníze rozhodují.

Jirka

Ví někdo co přesně ČD plánují v Havlíčkově Brode?
Novou halu pro el.jednotky co mají dorazit?

Cestovatel z Vysočiny

Tam je nyní situace natolik napjatá, že nestíhají opravovat ani těch několik regionov a RS.

Ondra

Nevíte, kdy mají být do provozu uvedeny ty nové vlaky pro JMK?

Dušan

Od roku 2022 budou chodit a první jednotka má být už letos v létě.

medical_examiner

A odkdy budou jezdit?

Dušan

Od začátku 2022 jak budou chodit tak mají jít rovnou do provozu…

Dušan

Těch 150 metrů není nic moc – buď na jednu kolej dám 2 x 650 (105,8 m) nebo 640+650 (132,3m) nebo 1×660.0/660.1.

Ale už tam nedám:
– 2 x 640 (158,8m)
– 660+661 (JmK – 185,9m)
– 660+650 (159,1m)
– 2 x 661 (159,4m)

Těch 10 chybějících metrů tam furt strašně provozně lavíruje:-(

medical_examiner

Asi by to byl nepřekonatelný problém, postavit tu halu trochu delší…

Dušan

Možná, že se to fakt už nevlezlo – to fakt nevím, ale je chyba mít možnost odstavit pouze 2 ks čtyřvozovek (nebo pětivozovek) a nemoci už k nim přidat dvě dvouzovky – jako u Regiopanterů do dálkovky to třeba tak nevadí, ale u regionálek čtyřvozovek to už možná vzhledem k intervalům jejich prohlídek vadit může….

Luke

Ta hala má tuším přes 150m, něco kolem 154. Takže do těch 159 chybělo fakt málo

vagonář

Je to taková nudlička, ještě dvě koleje navíc by se šikly.

medical_examiner

Místo vhodné k servisu a opravám se hodí vždy…

Cestující, teď ale doma

Měl bych dotaz k Interpanterům na R13 a R19. V provozu jezdí pouze 5-ti vozové jednotky, které se někdy posilují o další 3 vozovou jednotku? Jeli někdy v provozu se cestujícími spojené dvě 3 vozové jednotky nebo dvě 5-ti vozové jednotky?

Marek

3 vozové ano linka R 13 Olomouc-Brno R.828 ,R 829 R 811, R 812 R 803, R 804 jako posílení kapacity objednávky MD .
jiné linky ani 5 vozové nevím otázka spíše pro někoho kdo dělá přímo s dráhou

Hrošík

Dvě pětidilné jednotky jezdivaly na Prahu, o spojení tři jednotek nevím.

Martin

Tři spojené jednotky jezdívaly v r. 2019 na R13 každou neděli v 19:36 z Brna Dolního n. do Hodonína. Pro cestující byla ale přístupná jen první jednotka v čele soupravy.

Bylo to tak, že 2 třívozové přijely s R do Brna Dolního n., kde už čekala 3. jednotka. Po spojení to jelo zpět jako Sp (?) směr Hodonín.

Luke

To je právě problem, pokud máš spojený dva trivozovy InterPantery nebo jeden 2vz a jeden 4vz Regio, tak se nikam nevlezou

Hája

Dvě třívozové JPJ 660 001+660 002 jezdí stabilně spolu již několik let na trase Brno – Olomouc. Dvě pětivozové JPJ jen výjmečmě, při nějaké mimořádnosti.

Vendelín

Tak doufám, že se z brněnské haly poučí, a naprojektují dostatečně velká vrata, aby jimi projely krom panterů i mašiny. V Brně vratama mašina bez poškození neprojela.

Hujer

Doufejme, že se z haly poučí ostatní depa. Určitě pro údržbu krok dopředu, ale hala mohla být delší, aby do ní vlezly dvě trojdílné 660 a širší vrata, aby skrz ně projely lokomotivy.

Gwann

a kde je nějaká hala pro muzejní 560?

Jiří Kocurek

Tady: https://mapy.cz/letecka?x=18.3194059&y=49.7837723&z=19

Vejdou se tam všechny, když na to přijde. A ta jedna historická 560+060+460 může být v Šumperku.

Krusky-Stredohori

Tak schválně jak dlouho ty podlahy vydrží čisté. Dále záleží jak se k tomu budou chovat zaměstnanci od mistrů po mechaniky/elektroniky/elektromechaniky. Jinak Děčín koukám nic, asi tam tu vozovku zruší a vyjezdí to z Chebu/Prahy.

MildaIV

Opravovat soupravy co jezdí Praha – Děčín v Praze asi není ta levnější možnost.

medical_examiner

Ve Vršovicích a Michli nemůže být všechno…

Jenda-71

Bude ta hala stačit? Těch jednotek bude v Brně dost přibývat.

liposh

Já myslím, že v Maloměřicích je místo na minimálně další 4 takovéhle haly. A finančně taková hala není až tak závratně drahá. … Takové štěstí s místem všude nemají.

Dominik

Tak jelikož ty další budou kraje, tak nikdy není řečeno, že je budou udržovat ČD.

Kubrt

Smluvně směrem ke kraji je bude udržovat výrobce, ale je dost pravděpodobné, že nějakou formou v té údržbě budou zapojeny i prostory maloměřického depa a stávající – budoucí bývalí? – zaměstnanci ČD.

MildaIV

Kéž by v budoucnu Brno čekali takovéhle problémy.

liposh

Jen tak mezi řečí, viděl jsem na fotkách tu první Regiopanteráckou jednotku pro JMK a ta růžová vypadá líp, než jsem čekal, ale ten černej pruh kolem oken vypadá zas mnohem hůř, než jsem čekal, takže v součtu očekávaný debakl.

Vašek

Jen tak dál. Moderní technika musí mít moderní zázemí a třeba přiláká i servismany na úrovni. Ještě je důstojně zaplatit.

Tonda Sehnal

No, ještě by to chtělo lépe doladit načasování… První je asi lepší mít zázemí, až pak techniku…

glosátor

Obojí je třeba mít v podstatě současně – zázemí bez techniky by zbytečně jen chátralo nevyužité.

Vašek

Nojo, Tonda aby nebyl chytřejší. Třeba si musíš vybrat. Koupíš si garáž a chodíš pěšky, neb nemáš na auto. Nebo si koupíš auto, jezdíš a při tom šetříš na garáž.Co je lepší? Jasně, jasně, jsou půjčky.

medical_examiner

…taky existuje centrální zamykání a operativní leasing, takže k čemu garáž…

jirka

jasně, to ale většinou těžce vázne. Jo taky by to chtělo fotku – jestli maj tam i pracující lidi pěkné nové moderní zázemí

Apollo17

Pracující lidi tam určitě mají,protože ty jednotky jezdí a je na nich prováděná údržba.

Dominik

Kdo je podle Vás opravář na úrovni (promiňte, ten anglicismus je hrozný), jako, že ti, co tam dělají, nejsou dost kvalifikovaní?

jan v

Spíš nejsou dost zaplacení. Což snižuje jejich životní úroveň.

vagonář

Ale naštěstí ne kvalitu odvedené práce.

Vašek

To byste se divil. Schopní jdou za lepším, lemplové zůstávají.

Vašek

Moderní mašiny nabité počítači budou potřebovat odborníky na počítače, ale i třeba zručné zámečníky. Nejlépe vyučené v oboru.
Příklad z praxe: Otevíraly se mi za jízdy dveře do strojovny. Zavolal jsem zámečníka. Přišel s majzlíkem a dvoukilovým kladivam s tím, že pobouchá zárubeň. Nakonec stačily tři podložky pod panty, aby dveře byly výš a západka zapadala, kam má. Kdybych ho to nechal pobouchat, už by to nikdo dohromady nedal. Tak asi tak.

Dominik

K té praxi, tak proč jste volal zámečníka, když jste věděl, co je potřeba?
Nepíšete konkrétní stroj, ale pokud to zrovna nebyl Vectron, tak na většině starších strojů se vždy něco najde, jak si pomoci.
Pravda, třeba ty mašiny pak konečně naučí, že stačí závadu odstranit mechanicky, nejlepší je mašina natřískaná počítači, ale aby poznala, že závada je odstraněna to ne, to musí být extra počítač, přes který jí to extra řekneme.
Nebo ještě lepší displeje místo klasických rychloměrů (byť třeba elektronických), který pak za jízdy vyhazují okno s chybovou hláškou.

Vašek

1. Vy nosíte po kapsách podložky?
2. Na opravy je pozemní personál.
3. Než začnete dělat za někoho jeho práci, zkuste si říci, co on udělá za vás?
Podle příspěvků jste asi strojveda. Zkuste mi uvést jedinou věc, kterou někdo udělá za vás?
Konkrétní řada 371,už se to událo před nějakou dobou.
A k té praxi, kolikrát se stalo, že jsem před výjezdem z depa přivolal odborníka něco opravit a bolely mne oči, když jsem viděl, jak to dělá.
A na konec, na to, co v závěru popisujete, už nestačí kombinačky a šroubovák. Na to je potřeba hlava, pane vachmajstr.

Dominik

1. To sice ne, ale na starších strojích se většinou dá něco najít, čím si, třeba jen dočasně, vypomůžu za jízdy, pak to napíšu do knihy a SAPu, ať se na to dílna podívá, až to tam přijede. Jasně musí to být závada, kterou jsem schopen něco udělat sám. 2. To máte pravdu, však já neříkám, že to musí být velká oprava, jen menší pomoc aby se s tím dalo jezdit rozumně. 3. Asi by se něco našlo, že někdy za mě něco, někdo udělal, ale určitě si čárky nedělám, takže nevím. Pokud je to ještě v depu, a je… Číst vice »

Vašek

Vše je myšleno při přebírání mašiny z depa, třeba i po provozním ošetření, kdy má být lok v naprostém pořádku. Jenže často nebyla. Nemusím nikoho shánět, stačí vycvakat na mobilu. A schválně jsem po vás chtěl jeden jediný příklad, kdo udělá něco za vás. Nevzpomněl jste si, vidíte. Mne také nic nenapadá. Jen se stále po nás chce, abychom dělali a napravovali něco za jiné. K tomu vašemu poslednímu odstavci, mechanické rychloměry se nevrátí ani náhodou, jistě jsou i násobně dražší. A že může mašina i servis fungovat na 1+ dokazují Vectrony, na nichž v současnosti jezdím. PS: Písečníky jsem… Číst vice »

Jerry

Určitě bude něco podobného i Olomouci.. staré depo je těžce nevyhovující.

Pražák

No doufám, že pokud by se v Olomouci taková jaká stavěla, že zase začnou šotouši protestovat proti demolici té staré s argumenty typu, že se jedná o jedinečné dědictví předků, které je zcela unikátní atp.

pohledem realisty

A ono tam snad není dost místa na to, aby nová hala mohla stát bez toho, že by kvůli tomu bylo třeba něco bourat?

Pražák

To není o místu, ale o penězích, proč by měly ČD udržovat něco co díky výstavbě nové haly už nebudou potřebovat jen proto, že tam kdysi opravagoly ještě parní lokomotivy a šotouši mají retro rádi?

Jiří Kocurek

Odpověď pro Vás oba: https://zdopravy.cz/ceske-drahy-investuji-pres-miliardu-do-noveho-depa-v-olomouci-73695/

V diskuzi: … alespoň 2 historická Tornáda.