dkv-spojujeme

ČD dokončí novou opravárenskou halu v Brně do konce roku, přesune do ní údržbu panterů

Stavba nové opravárenské haly v Brně - Maloměřicích. Foto: České dráhyStavba nové opravárenské haly v Brně - Maloměřicích. Foto: České dráhy

Ve středisku údržby Českých drah v Brně-Maloměřicích už stojí hrubá stavba nové haly pro údržbu elektrických jednotek RegioPanter a InterPanter.

Ve středisku údržby Českých drah v Brně-Maloměřicích už stojí hrubá stavba nové haly pro údržbu elektrických jednotek RegioPanter a InterPanter. Začala se stavět loni na jaře a na podzim má být hotová. Nejpozději od poloviny prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, se do ní má údržba přesunout. Vlaky se do haly původně určené pro údržbu lokomotiv nevešly, řekl ředitel Oblastního centra údržby Východ Zbyněk Rederer.

Nyní je třeba pětivozovou jednotku do haly přistavit a prohlédne se část, která v ní stojí. Poté je potřeba posunovací lokomotivou přes přesuvnu nasunout do haly druhou část vlaku. „Podle provozní situace to trvá půl hodiny i hodinu. Časové ztráty jsou velké,“ řekl Rederer. České dráhy přijde nová hala na 219 milionů korun, staví ji společnosti TSS Grade a Doprastav.

Zaměstnanci se těší na novou halu, kde odpadnou časové ztráty při přesunech vlaků a v zimě tam nebude profukovat jako ve staré hale, kde musely zůstat otevřené dveře.

V depu si od nové haly, která je se 153 metry o 20 metrů delší než pětivozová jednotka, slibují i další přínosy. Součástí je trafostanice pro napájení haly i zkoušení elektrozařízení jednotek pro stejnosměrný i střídavý proud. Dosud bylo možné jednotku zkoušet jen na střídavém systému a pro zkoušky a diagnostiku některých závad bylo nutné vyjíždět s vlakem za dělení napájecích soustav do Svitav. Regionální i rychlíkové jednotky Panter v sobě mají trakce pro oba typy soustav, které českou železniční síť dělí zhruba na severní a jižní polovinu. „Díky této možnosti odpadnou i některé poruchy a zvýší se spolehlivost jednotek,“ očekává Rederer.

V hale budou dvě koleje. Každá má sloupkový prohlížecí kanál, u jedné bude pevná lávka pro kontrolu zařízení na střeše, na druhé bude mobilní lávka. Jedna z kolejí bude mít zařízení pro vývaz dvojkolí, tzv. hříž. Nad oběma bude jedenáctitunový jeřáb a součástí budou i běžné technologie pro údržbu včetně odsávacího zařízení pro vakuová WC a vedení na doplnění písku. V Brně se dělají práce od bezpečnostních prohlídek po 5000 ujetých kilometrech až po velké periodické prohlídky po 300 000 kilometrech. „Můžeme dělat i neplánované velké opravy,“ doplnil Rederer.

Zatím není zřejmé, zda se v hale za 219 milionů korun budou ošetřovat i jednotky Škody Transportation, které si objednal Jihomoravský kraj. Má jich být 37. „Zatím se uskutečnily s dodavatelem pouze informativní schůzky, prvoplánově je hala stavěná pro vozidla ČD. Záleží na tom, jaké bude mít výrobce požadavky,“ řekl Rederer.

Pracoviště v Maloměřicích se má dál modernizovat a opravovat, čeká se totiž, že objem výkonů elektrických vlaků na jižní Moravě poroste. Brzy se má začít elektrizovat trať z Brna do Zastávky a v plánu je elektrizace tratě z Brna do Veselí nad Moravou.

Vizualizace nové haly ČD, Brno-Maloměřice.
Pramen: ČDStavba nové opravárenské haly v Brně - Maloměřicích. Foto: České dráhyStavba nové opravárenské haly v Brně - Maloměřicích. Foto: České dráhyStavba nové opravárenské haly v Brně - Maloměřicích. Foto: České dráhyStávající opravárenská hala v Brně - Maloměřicích. Foto: České dráhy

ČTK

Tagy Brno - Maloměřice České dráhy InterPanter opravárenská hala RegioPanter
19 komentářů