lot
Železnice Železniční průmysl

ČD dokončí novou opravárenskou halu v Brně do konce roku, přesune do ní údržbu panterů

Stavba nové opravárenské haly v Brně - Maloměřicích. Foto: České dráhy
Stavba nové opravárenské haly v Brně - Maloměřicích. Foto: České dráhy

Ve středisku údržby Českých drah v Brně-Maloměřicích už stojí hrubá stavba nové haly pro údržbu elektrických jednotek RegioPanter a InterPanter. Začala se stavět loni na jaře a na podzim má být hotová. Nejpozději od poloviny prosince, kdy začne platit nový jízdní řád, se do ní má údržba přesunout. Vlaky se do haly původně určené pro údržbu lokomotiv nevešly, řekl ředitel Oblastního centra údržby Východ Zbyněk Rederer.

Nyní je třeba pětivozovou jednotku do haly přistavit a prohlédne se část, která v ní stojí. Poté je potřeba posunovací lokomotivou přes přesuvnu nasunout do haly druhou část vlaku. „Podle provozní situace to trvá půl hodiny i hodinu. Časové ztráty jsou velké,“ řekl Rederer. České dráhy přijde nová hala na 219 milionů korun, staví ji společnosti TSS Grade a Doprastav.

Zaměstnanci se těší na novou halu, kde odpadnou časové ztráty při přesunech vlaků a v zimě tam nebude profukovat jako ve staré hale, kde musely zůstat otevřené dveře.

V depu si od nové haly, která je se 153 metry o 20 metrů delší než pětivozová jednotka, slibují i další přínosy. Součástí je trafostanice pro napájení haly i zkoušení elektrozařízení jednotek pro stejnosměrný i střídavý proud. Dosud bylo možné jednotku zkoušet jen na střídavém systému a pro zkoušky a diagnostiku některých závad bylo nutné vyjíždět s vlakem za dělení napájecích soustav do Svitav. Regionální i rychlíkové jednotky Panter v sobě mají trakce pro oba typy soustav, které českou železniční síť dělí zhruba na severní a jižní polovinu. „Díky této možnosti odpadnou i některé poruchy a zvýší se spolehlivost jednotek,“ očekává Rederer.

V hale budou dvě koleje. Každá má sloupkový prohlížecí kanál, u jedné bude pevná lávka pro kontrolu zařízení na střeše, na druhé bude mobilní lávka. Jedna z kolejí bude mít zařízení pro vývaz dvojkolí, tzv. hříž. Nad oběma bude jedenáctitunový jeřáb a součástí budou i běžné technologie pro údržbu včetně odsávacího zařízení pro vakuová WC a vedení na doplnění písku. V Brně se dělají práce od bezpečnostních prohlídek po 5000 ujetých kilometrech až po velké periodické prohlídky po 300 000 kilometrech. „Můžeme dělat i neplánované velké opravy,“ doplnil Rederer.

Zatím není zřejmé, zda se v hale za 219 milionů korun budou ošetřovat i jednotky Škody Transportation, které si objednal Jihomoravský kraj. Má jich být 37. „Zatím se uskutečnily s dodavatelem pouze informativní schůzky, prvoplánově je hala stavěná pro vozidla ČD. Záleží na tom, jaké bude mít výrobce požadavky,“ řekl Rederer.

Pracoviště v Maloměřicích se má dál modernizovat a opravovat, čeká se totiž, že objem výkonů elektrických vlaků na jižní Moravě poroste. Brzy se má začít elektrizovat trať z Brna do Zastávky a v plánu je elektrizace tratě z Brna do Veselí nad Moravou.

ČTK

19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PanterDriver

Škoda, že do té haly nepovede trolej. To by se to přistavení do opravy ještě urychlilo.

Vašek

Rád bych viděl zaměstnance, který se těší na novou halu proto, že odstraní prostoje a on bude moci makat v jednom kuse. Ledaže by to bylo to „Nové myšlení“.

Tam ten

To by jste se divil, sám tam pracuji a ty prostoje jsou šílený, na novou halu se tam čeká jak na smilování. Ono to není jenom o tom nic nedělat ale při tom čekání ani nemůžu odejít z pracoviště abych se náhodou na me nemuselo čekat, takže tam musím být, sedět a vyhlížet posun, občas je to k zbláznění

Axel

Pro Tam ten – máte-li informace z první ruky, tak prosím o reakci: Proč v Panterech bývají ty prodejní automaty úplně vyprodané, zejména když člověk v létě dorazil tak tak na Brno-Dolní, a přišel k vyprodanému automatu, tak to hodně mrzelo? Já myslel, že plnění automatů probíhá v noci během údržby, v Maloměřicích. Tak jsem myslel, že ty prostoje jdou využít.

Je to dotaz na vlastníka Panterů (firmu ČD) nebo na provozovatele automatů (to je Delikomat nebo … teď nevím)?

Martin H.

Panteři se do depa na údržbu dostanou pouze jednou za 3 resp. 5 dnů. Doplňování automatů v panterech proto probíhá v různou dobu na různých místech. V depu v Maloměřicích pouze jednou a to před vlakem 809. Pokud máte opakovanou špatnou zkušenost doporučuji napsat stížnost/podnět některým z oficiálních způsobů…

ICE_Laco

A na Slovensku sa len plánuje, že bude výstavba opravárenských hál – Nové Zámky a Humenné. Možno o 100 rokov …

DOMČA

Laco:
Na Slovensku se masivne investovali v 70. a hlavne 80. letech – proinvestovaly se neskutecne prostredky a stavelo se to nejmodernejsi co kdo dovedl predstavit.. Ted uz se ko ecne stavi na ceske strane – dvoukolejne koridory i zazemi.. Ale az ted – tedy zhruba o 40 let pozdeji.. Ted uz stavite na Slovensku nastesti za svy.. Takze asi tak..

Vašek

Domčo, nebuďte ošklivá. Vždyť život je tak krásnej.

Dušan

JMK objednal 4 a 2-vozovky s tím, že 4+2 mají být posilové spoje, tak by mne zajímalo, jestli by se vešla spojená 4+2 kombinace.

zdenek102

Dušane,
😀 tento „problém“ bude pravděpodobně vyřešen tak, že se před údržbou jednotky rozpojí a každá podstoupí údržbu zvlášť. To vás nenapadlo..?
A to ještě pomíjím fakt, že není vůbec jisté, zda právě v těchto prostorech bude probíhat údržba jednotek pro JMK.

X 1

Ne. Nevešla. Před údržbou nutno každou zvlášť.

Zdendik

Podle technických parametrů mají 2 spřažené 3-vozové Regiopantery 158,4m, takže ne

Radiátor

Off topic dotaz. Jak je to s přepínáním na Střídavinu v celé republice ? Je někde dostupný plán včetně harmonogramu ?

Franta Jouda

Ten harmonogram by byla stejná pohádka jako harmonogram stavby tratě na Kladno, pravobřežky, VRT a dalších projektů 🙁

Jiří Kocurek

Bohužel je to tak. Podobně jako dálnice do Ostravy: „Šimonovský půjde pěšky do Ostravy. Prohrál sázku.“

Zatím je jisté jen to, že letos se nestihne přepnout ani Říkovice – Nedakonice. A podle plánů z roku 2016 to už mělo být hotové.

Hrebicek

Nestihne, ale zacne se s pracemi. Hotovo bude do poloviny roku 2022.

Tomáš Gottschalk

Nebyla to náhodou dálnice do Vídně?

tondovo
Zdendik

SUDOP – Studie „Koncepce přechodu na jednotnou napájecí soustavu ve vazbě
na priority programového období 2014-2020
a naplnění požadavků TSI ENE“