Dopravci Železnice

České dráhy chystají komerční vlak mezi Prahou a Brnem

InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy
InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy

Rostoucí poptávka po cestování vlakem mezi Prahou a Brnem přivedla České dráhy k nápadu na další komerční vlak na této trati. Po již dříve oznámeném odpoledním spojením z Břeclavi do Prahy  firma odtajnila plán na dopolední spoj z Prahy.

Záměr Českých drah zveřejnil Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře na své úřední desce.  Vlak s kapacitou 450 míst k sezení má jezdit pouze v pátek a vybrané dny před státními svátky, odjíždět má v 10:20 z Prahy, tedy 24 minut před railjetem z Berlína do Vídně. Nový vlak má vyjet poprvé v prosinci se změnou jízdního řádu.

Dosud je provoz vlaků Českých drah  mezi Prahou, Brnem a Břeclaví objednáván ministerstvem dopravy, zatímco soukromý RegioJet jezdí bez objednávky na komerční riziko. V minulosti České dráhy vypravovaly mezi Prahou a Brnem ještě komerční spoje D1 Express, které skončily s nástupem Dalibora Zeleného do čela drah. Vlaky byly tehdy poloprázdné, protože začaly jezdit dříve, než začala rozsáhlá modernizace D1. Teď naopak České dráhy řeší na trase kapacitní problémy, ministerstvo jim odmítá povolit například povinnou místenku do railjetů.

Expresní vrstva mezi Prahou a Brnem je součástí linky Ex3, která vede z Děčína až do Břeclavi. Loni stát za provoz těchto vlaků zaplatil podle aktuálního výkazu ztrát linek dálkové dopravy 334 milionů korun, ztráta na kilometr stoupla na 67 korun. Mezi Prahou a Brnem jezdí RegioJet mimo závazek. Na trasu Praha – Břeclav chce rovněž vstoupit i Leo Express s linkou z Prahy do Bratislavy přes Olomouc.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

A proč je vlastně jízdné v pátek večer a neděli večer zdražení na 245 Kč? V těchto dnech jsem pozoroval, že hlavně jezdí turisté do Vídně či do Prahy, z Brna jede v těchto dnech málokdo. V pátek večer a neděle večer bývá vyprodaný spíše Regiojet, Railjetem cestují hlavně turisti mířící z Vídně do Prahy a opačně (opět myslím pátek a neděle večer). Nevím o Metropolitanu, tím radši jezdit nedoporučuji, neustále zpoždění, porucha klimatizace, a přeplněný vlak již z Břeclavi. Každopádně si myslím, že komerční vlak v 10:20 z Prahy bude využíván..

Alex
Host
Alex

Proč? Jednoduché, větší poptávka :).

Jirka
Host
Jirka

Mně se hrozně líbí, jak autor tomu blbečkovi Zelenému pravidelně myje hlavu, zcela oprávněně a vyzdvihuje podnikatele, který jezdí bez dotací, pouze dostává proplacené státní slevy.

P.S.: mám IN 50 a doplatek do 1. třídy ČD.

Jirka
Host
Jirka

Pardon, chybí mi čárka před „a vyzdvihuje“.

Haha
Host
Haha

A kdopak zrušil nákup railjetů na Budapešť a tím ČD uvedl do dnešního vozového zoufaství?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Búú! Stát přece slevy z jízdného v komerčních spojích ČD neproplácí. Búú!

Sch
Host
Sch

Celá relace Ex3 zavání ucelovostí. Možnost jet bez přestupu rychlikem z Děčína do Brna nás stojí stamiliony ročně. Kdyby se soutěžilo Praha – Brno s určenými zastávkami, tak vzhledem ke komerčnímu potenciálu některých relací, by to mohlo vyjít skoro zadarmo.
A možná by se měl objednatel zamyslet, zda všechny ty zastávky potřebuji přímý výstup z rychlíku.

XXXD
Host
XXXD

Nevím o žadném rychlíku v relaci Děčín – Brno, pokud vím jezdí zde v současnosti pouze jeden vlak EC za den, plus teď se k tomu přidá jeden railjet, tudíž nás to asi zase stamiliony, o kterých píšete, stát nebude.

Jiří
Host
Jiří

On porad jezdi. Sice to pise v praze konecnou, ale kdyz v berlineru zustanete sedet, tak vetsinou pokracuje dal do bratislavy pod jinym cislem.

Anton aus Tirol
Host
Anton aus Tirol

„Mezi Prahou a Brnem jezdí RegioJet mimo závazek.“ – Mne to zase prijde jako takove kopani do Ceskych drah. Ano, stat je podporuje, ale taky jsou to prave CD, ktere prepravuji TISICE lidi do prace, skol, na vylety, akce atd. Myslite snad, ze by to na te lince Regiojet vsechno pobral? I ty TISICE cizincu mezi Prahou, Bratislavou a Budapesti, ktere ted v lete pendluji mezi mesty, hlavne mladych lidi z ciziny? Ti cizinci jsou casto bez mistenek a jsou radi, ze se vubec do vlaku vlezou a muzou jet i ve stoje. Potkavam je casto. (Navic Regiojet ani do… Číst vice »

Dalibor
Host
Dalibor

kope nekope. kazdy sveho stesti strujce. pokud by CD do Prahy z Brna na bizely pro deti takovu komfort jako RJ, pak jezdim s CD. jejich detske kupe je super. a v asrte televize s muzikou a videama. kdo jezdi s detma tohle proste oceni. u CD bych to s prckama asi nevydrzel. Obecne myslim, ze konkurence nikdy nezaskodi, je spon z ceho vybirat. a kazdej si vubere co mu vic vyhovuje.

Filemon44
Host
Filemon44

Jenomže-jel jsem před měsícem,zdela konkrétně v pátek 12.6. ve 14:47 vlakem RJ z Prahy do Brna.naštěstí s místenkou,ale i tak to byl masakr.Chodbičky i nástupní prostory ucpané pasažéry bez místenek a jejich zavazadly,dojít na wc nebo nedejbože do jídelního vozu téměř nereálné,že by kolem projel minibar nehrozilo.Na všem bylo nejúsměvnější,že jsem vyfasoval místenku do tichého oddílu.Průvodčí napomínal lidi i za hlasitější šepot a zdůrazňoval jakési standardy…ve své podstatě měl pravdu a byl v právu,ovšem v té konkrétní situaci to působilo poněkud trapně. Osobně byl byl u vlaků RJ pro povinné rezervace,i když vím,že se to někdy může otočit i proti… Číst vice »

David
Host
David

Anton, a nejsou oni trochu přecitlivělej? V článku se do ČD nekope, naopak se jim tímto článkem dělá pěkná reklama. Nejsou oni náhodou Zasloužilý člen Modré armády I. stupně?

Anonymni Petr
Host
Anonymni Petr

Anton… pár věcí:
1. ČD přepravují statisíce, ne tisíce. RGJ bych si tipnul desetisisíce… denně.
2. Svůj komentář opíráš moc „cizince“. Přitom článek je o komerčním vnitrostátním vlaku.
3. Tento server píše především p. Sůra a dodává nám tím cenné informace ze světa železnice, které by jsme se jinde nedozvěděli. Za odměnu jsme si tak trochu zvykli, že v jeho článku o vlaku ČD je 2x zdůrazněno, že RGJ jezdí na komerční riziko. A už to moc v diskuzi neřešíme.
4. Pokud se ti nelíbí bod „3.“, můžeš napsat pod článek komentář a následně se nechat vtipným způsobem označit za modrou gumu 🙂

Dalibor
Host
Dalibor

takovy dotaz, co treba udelt obcas nejaky, pokud mozno obektivni, aktualni a zajimavy clanek… Sura by ho urcite z verejnil. remcat umi kazdej. co zkusit byt ten “ na druhy strane“?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Babiš peče statisíce chlebů denně pro lidi, kteří chodí do práce, do škol, na výlety, na akce.
Myslíte si, že by nějaký malý soukromý pekař dokázal chlebem zásobovat statisíce lidí v Praze? No vidíte, takže malé pekaře je nutno zakázat, obzvlášť, když Babiš ten chleba peče za dotace. Princip je tentýž.

Lolookie
Host
Lolookie

Railjet z Berlína do Vídně?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

O tom se přece už psalo, že to chtějí Rakušané …

MartinS.
Host
MartinS.

V návrhu JŘ SŽDC je plánován od 5. 5. 2020, v opačném směru od 4. 5. Je plánován v mezitaktu mezi Berlinery, pár minut před/po Krušnohoru. Z Prahy pokračuje jako dosavadní RailJet 77 Vindobona do Grazu, z opačném směru navazuje na dosavadní RailJet 76…

Zelenay
Host
Zelenay

Ať neke, ziskový vlak ČD? Nevěřím.

Jarda
Host
Jarda

Ale néééé, musíme je dotovat, ztráta neztráta. Protekcionismus jak za bolševika vítězí!!!! A nebo ne, ať plavou a snaží se. Veřejné finance zajásají.

Panelák
Host
Panelák

Při neprůhlednosti účetnictví ČD a různým dofinancováním bokem lze u nich jen těžko hovořit o vlaku na „komerční riziko“… Minimálně v kalkulacích nebudou vozidla, režie pokladen, dispečinku apod. A když to ekonomicky nevyjde, tak se to spláchne nějakým dalším transferem. Prostě „riziko“ nula.

Lektor
Host
Lektor

Tak asi to účetnictví zase tak neprůhledné nebude, když do toho vidíte a máte tak dobrý přehled i vy ne?

Radovan Komínek
Host
Radovan Komínek

1. Jel jsem ve čtvrtek a v úterý Regiojetem z Havířova do Prahy a zpět a na nádraží nebo ve vlaku jsem neviděl an „socky“ ani vysoký podíl důchodců nebo osob, za které se dorovnává ztráta. Předřečníka tedy prosím o přibližnou procentuální údaj o tom, kolik ve vlacích na komerční riziko jezdí dotovaných cestujících a z jakých zdrojů čerpá.
2. Doufám, že provoz vlaků v závazku veřejné služby na trasách, kde stát dostal nabídku na provoz na komerční riziko, skončí co nejdříve neboť se tam zcela zbytečně plýtvá stamilionovýmu částkami.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Problém je v tom, že na „komerční riziko“ ŽÁDNÝ dopravce nepojede v době, kdy to chce nebo dokonce potřebuje uživatel a „objednatel“ té dopravy, ale jedině v době, kdy se to bude hodit a vyplatí tomu dopravci …

Strojvůdce Příhoda
Host
Strojvůdce Příhoda

Právě že komerční dopravce jede tehdy, kdy to uživatelé potřebují a ne kdy si vzpomene nějaký šotouš u objednatele. Komerční dopravce do šotoušsky a železničářsky přívětivého systému vnese jiného (obchodního) ducha a zajímá ho zejména platící cestující.

Tohle ale těžko mnozí rozdýchávají, ale dnes je poptávka zejména mezi Prahou a Ostravou uspokojena tak dobře, jako nikdy v minulosti.

Sch
Host
Sch

Ale je oprávněný požadavek objednatele např. na taktovou dopravu, nebo na zastávky, kde se na komerční riziko nevyplatí zastavit. Erár tak doplácí na službu pro ty, pro které se to komerčně nevyplatí.
Ale např. u autobusů PID objednatel tvrdě kopíruje poptávku a buď tak jede ráno 6 krát za hodinu a dopoledne třeba 2,5 hodiny nejede nic. Takže ne vždy to tak funguje.

XXXD
Host
XXXD

Takže lidé, kteří pojedou v sedle a ne ve špičce, tudíž jich nebude tolik, mají smůlu, protože se to soukromníkovi nebo klidně i ČD mimo závazek nevyplatí. Gratuluji.

Hynek
Host
Hynek

Strojvůdce Příhoda: Aha, proto i po letech se najde množina lidí, která je naštvaná, že do Prahy neodjedou z Ostravy po osmé večerní nebo, že se tam nedostanou před pátou ranní. O lidech, co se na to nádraží nepřijdou rozčilovat, ale už předem ví, že mají ztíženou cestu ani nemluvě.

Tronda
Host
Tronda

Jmenujte aspoň množinu 6 cestujících?

BLackList
Host
BLackList

Tornda? A ten dá za víc než 6..

Strojvůdce Příhoda
Host
Strojvůdce Příhoda

A není tu náhodou stát od toho, aby si vlak v okrajových částech dne objednal a hlavně si zařídil, aby ho mohl objednat? Hovořím v okrajových částech dne, tj. zejména pozdě večer. Tedy ano, vlak z Ostravy do Prahy v cca 20:30 hodin by jezdit určitě měl, ale tady je fakt na státu, aby ho objednal. Před lety takový vlak jezdil, byl to asi pětivozový vlak, několikrát jsem s ním jel. Z Ostravy byl odhadem plný vždy tak ze třiceti až čtyřiceti procent… Nesmysly typu vlak, který pojede z Prahy tak, aby byl v Ostravě před pátou nemá smysl řešit… Číst vice »

Dalibor
Host
Dalibor

tak tak. pokud nejaka trat je komercne vydelecna, nemely by tam dotovane spoje vubec byt. pto ty, co jezdi komercne je to v podstate nekala konkurence a pro stat/kraj je to vyhazovani penez, ktere by sly ucelneji investovat do trti, kde to fakt bez dotaci nejde

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To víte. Na proplácení je zákonný nárok a někoho nebetyčně štve, že někdo ten nárok uplaňuje. Protože přes vzteklé rudo před očima nedokáže pochopit, že plné jízdné a sleva + doplatek znamenají v obou případech stejnou tržbu. 200+0 = 100+100 = 50+150

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Že na jedné lince i tentýž dopravce s částí vlaků vydělává na vlastní riziko a na část si nechává doplácet ztrátu, není podvod jen ze strany dopravce, jak to rozpočítává, ale především ze strany samotného státu, že a jak tam vlaky objednává a pouští.

Samuel Novák
Host
Samuel Novák

Za cca dvě pětky do Brna, vlak plný socek, kávička zdarma s donáškou pod rypák, rozdíl jízdného dorovnává stát. To je to komerční riziko? Celé podnikání na liberalizované železnici je o tom, jak se přicucnout ke státnímu cecku, který je narvaný desítkami miliard korun a začít ho dojit. Nic jiného to není, protože opravdu podnikat na železnici jaksi nejde. Náklady budou vždy výrazně vyšší než výnosy.

Jan Soukup
Host
Jan Soukup

Jen podotknu, že ta „kávička“ není zdarma, ale v ceně. Je to sice prkotina, uznávám, ale docela mě to fascinuje, nejen u Jančury, jak často se u věcí, které jsou v ceně tvrdí, že jsou zdarma.

petr766
Host
petr766

A přesto s „věcmi v ceně“ je jízdenka v 99% levnější než u ČD, kde není v ceně ani místenka, pokud člověk nenakupuje v eshopu. A u spojů za hranice ani tam ne, ba je tam ještě „dálkový“ příplatek za sedačku.
Pokud by ČD neměly „akční“ jízdenku okolo 219 Kč, tak jsou v „holovlaku“ dražší na obyčejné jízdné, než i Relax u RJ, který je v servisu daleko nad 1. třídou ČD a přitom za cenu „dvojky“. U ČD má jednička smysl pouze v případě, že chci teplé jídlo během cesty, jinak je to předražené jak…

petr766
Host
petr766

Nezáviď.

Jarek
Host
Jarek

Komerční riziko je že ta šaráda může skončit stejně rychle jako začala.

Dalibor
Host
Dalibor

kdyz se cecky nabizi nedivte se, ze se na ne nekdo pricucne. zruste vsechny dotace a za chvili bude jasne, co se vyplati a co ne. vlaku osobnich znacne ubyde.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Zrušte všechny dotace v dopravě, a napůl rozsypaný systém se rozsype na devět desetin, mnozí se přizpůsobí tak, že větší části nebo celé cesty pojedou vlastní popelnicí, někteří studenti se ubytují v sídle nebo poblíž školy, někteří si chuť na studium ve vzdálené škole nechají zajít, a nebude to žádná škoda, v jiných případech to škoda bude; někteří si najdou práci v místě bydliště, přibude těch, kteří se nedostanou do a z práce, a přicucnou se na Úřad práce … . Jistěže mnohé dotace jsou akorát kontraproduktivní, ale zrovna v dopravě je vhodné, aby stát byl garantem dobré funkčnosti a… Číst vice »

MartinS.
Host
MartinS.

Stát nařizuje slevy, takže stát dorovnává jízdné, co je na tom divného? Ale nevíme, co by se stalo, kdyby stát ty slevy nenařizoval a nedorovnával? Možná by soukromníci jezdili dráž? Možná by dávali slevy ze svého? Možná by nejezdili? Ale to nemůžeme vědět, protože soukromníci začali jezdit v době, když už stát ty slevy nařizoval, i když v nepoměrně jiné výši.
Horší je, že u linek na objednávku MD se dopravce snaží snížit jízdné na úroveň komerčních linek a roste mu ztráta, kterou následně vyúčtuje státu.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A vy jste v tom vlaku byl také jako ty socka nebo jak to víte, kdo v něm jel?

Anonymni Petr
Host
Anonymni Petr

Od doby zavedení slev je pro mě provoz „na komerční riziko“ takový … bez toho rizika.
Jinak ten vlak mi přijde vzhledem k trasování úplně zbytečný. Není ve špičce, a v trase předjíždí R 867. Jediný co je na něm zajímavé je to, že je trasován v „taktu“ s vlaky RegJ.

Tronda
Host
Tronda

Zbytečný vlak to je. Navíc bude znovu blokovat kapacitu na přetíženém koridoru pro nákladní dopravce.

Mirek Zv.
Host
Mirek Zv.

Jsi asi dlouho nejel vlakem do Brna, viď?

Tronda
Host
Tronda

No jo 450 míst, to budou celé 4 vagony, na to je třeba dneska vlak, jen škoda, že se to nevědělo v roce 2011, tehdy šotoušci přesně na toto nadávali. Co takhle přidat ty 4vz jako posilu k jinému Ex a v Brně svěsit a zbytečně neblokovat kapacitu pro náklady.

BLackList
Host
BLackList

O tom dost pochybuji. Do té časové polohy žádnou trasu nákladního vlaku stejně nevložíte.

Y.K.
Host
Y.K.

To bych, s dovoleném, neslučoval. Kompenzace za slevy jízdného jsou stav, kdy dopravce dostane, co by dostal za plně platícího cestujícího. Teoreticky by měl mít stejně, nedá se nicméně oddiskutovat, že reálně to má pozitivní vliv na vytíženost vlaku a profitabilitu.
Dotace ZDO jsou vyloženě objednávkou jízdy vlaku a jsou mnohem, mnohem vyšší než kompenzace slev.

Samuel Novák
Host
Samuel Novák

Postavíš-li reklamu na tom, že z bodu A do bodu B pojedeš za dvacku, tak budeš mít vlak plný kolenovrtů a skutečné náklady ti dorovná stát pomocí kompenzací. Ovšem reklama z bodu A do bodu B za tři stovky je něco jiného. To už je o tom komerčním riziku, náklady ti musí zaplatit zákazníci a ty je musíš přesvědčit, že cesta s tebou je nejlepší možná volba.

petr766
Host
petr766

ČD inzeruje podobné ceny zcela běžně také, tam to nevadí? RJ míří na studenty, kteří s ním jezdili i předtím.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Prosímvás, která je ta doba zavedení slev? Co vím, tak slevy pro děcka byly i za dob jednotných ČSD v ČSSR.

Pražský motoráček
Host
Pražský motoráček

Provoz na lukrativní trati by jen šel stejně jako konkurenci… Co kdyby ale aspoň trošku zlepšili kvalitu cestování na ostatních tratích, nebo třeba na trase Praha-Brno přes HB, když už chtějí tuto trasu, kde až na jeden vůz je zbytek tragédie…

Jiří
Host
Jiří

Moc tomu nerozumím, ale nezáleží to spíš na MD nebo na krajích? Podle mě jezdí to co je objednané.

Tronda
Host
Tronda

Když jede to co je MD objednané na Žatecké tak to je taky špatně.

Dalibor
Host
Dalibor

ona trasa pres havlbrod neni urcena pro tranzit, ale spis pro dopravni obsluhu vysociny. jet z prahy do brna touto strekou leda kdyz nsou primy pres trebovou vyprodavy. jede to tamtudy podstatne dyl, nez pres trebovou

Ondřej Pechar
Host
Ondřej Pechar

Jak se to vezme. Včera hlásili 3 hodiny v koloně. Což v momentě, kdy rychlík přes Kutnou Horu to jede 3 hodiny 25 minut, je už opravdu konkurence-schopné…

Honza
Host
Honza

Jistě. Onehdá při ledové kalamitě jsem jel Praha – Pardubice cca 14 hodin. Tam už by byl konkurenceschopný i koňský povoz….

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Mnoo na běžkách by se to možná při troše tréninku dalo taky předehnat. Padesátku jezdí sportovci lehce pod dvě hodiny a rozhodně nejezdí po lautr rovině, jako je trasa Pardubice Praha. Trénovaný běžkař by to pod 10 hodin mohl zvládnout.

Svojsin
Host
Svojsin

Ondřej: To bylo avizovaný dopředu na Po- St. Kvůli mostu nad VM + navíc uzavřená slinice 602(geniální koordinace). Ode dnešního odpoledne by se to mělo výrazně uklidnit. Kdo tam včera jel a vyloženě nemusel, je na hlavu.

petr766
Host
petr766

Nepotřebujete-li ovšem jet tím autem, že… 😉

Dalibor
Host
Dalibor

v jaky kolone? srovnavam trasu vlaku pres havl brod a pres trebovou. rozdil cca hodina ve prospech trebova. tak proc jet vysocinou?

MartinS.
Host
MartinS.

Srovnáváte expres přes ČT a rychlík přes HB. Když srovnáte rychlík přes ČT (Svitava) a rychlík přes HB (Vysočina), tak ten rozdíl bude jen 30 minut. Takže možná by se při rozumném výpočtu dal poslat přes HB expres, který by zastavoval jen v HB a možná KH a ukázalo by se, že je jen o 20 minut pomalejší než přes ČT.

Dalibor
Host
Dalibor

jenze takovy vlak neexistuje. potrebuju praha brno, pak ctu cas a je mi v podstate jedno jak se ten vlak jmenuje a kudy jede.

Jakub
Host
Jakub

Umím si představit, že naklápěcí expres by po dokončené optimalizaci zvládl tuto trasu s 1-2 zastaveními za podstatně kratší čas, třeba 2:40-50. Přeci jen je tam rezerva, dnes se většinu času nejezdí nad 100 km/h a hodněkrát se zastavuje. Jízdní doba pak vyskáče. Po optimalizaci budou moci naklápěcí jednotky dosáhnout rychlosti někde až 115-160 km/h, přestože těch 160 opravdu minimálně.
Takový „komerční“ expres by pak mohl třeba pokračovat až do Ústí. 🙂

Miloslav
Host
Miloslav

Kolik naklápěcích jednotek volných pro tuto trasu mají naši dopravci? Obávám se že se spíš blíží toto číslo do minusu

Jakub
Host
Jakub

Momentálně 0. Časem ale může být vše jinak.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Hlavně jsou ty „naklápěčky“ velice účelně a efektivně využity na relaci Praha – Ostravsko + na Slovensko do Košic, kde jim je schopnost naklápět skříň úplně nejužitečnější …

Dalibor
Host
Dalibor

jo to jo. tratim, kde by bylt prinosem se obloukem vyhybaji. to je takova zvlastni CD logika

Haha
Host
Haha

Nejužitečnější by byly na Praha – Plzeň – Cheb, jenže: Tam to nelze kvůli prokladu s mnichováky.

Radek
Host
Radek

Úkolem vlaku není využívat možnosti, ale vydělávat peníze.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Úkolem vlaku není vydělávat peníze, ale dopravovat/přepravovat.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A s touto logikou může zrušit jízdné úplně – lidé jsou přepraveni, železnice účel splnila. Že není na výplaty? Nevadí, účelem chození do práce je přece pracovat a ne vydělávat peníze. Jasné?

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

A jednoho dne se císař Ferdinan vzbudil a protáhl se v posteli. Najednou ztuhnul. Vždyť pro železnici nemá lokomotivy! A zrušil stavbu. Druhý den si uvědomil, že je nejen vůl, ale dokonce korunovanej! On minulý týden objednal lokomotivy, aniž by měl železnici!

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Naklápění vlaků slouží spíše lepšímu pocitu cestujících než navýšení možné rychlosti. Odstředivé síly v zatáčkách (pro železničáře v obloucích) se tím změní jen málo.

Haha
Host
Haha

Zrovna na Praha – Plzeň je rozdíl i 20 km/h a rozdíl v cestovní době po modernizaci 55 vs 63 minut Vk vs V130… 🙂

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

V tom případě by se měl grafikon zkonstruovat na systémovou jízdní dobu 75 minut, čímž by se odstranilo zpoždění vzniklé na rozpadající se trati kolem Berounky a vlaky by mohly jezdit včas. Dokud do toho nějaký plantážník nehodí vidle a za měřícím vozem nenaseká pomalé jízdy 30 km/h ke každému hradlu i výhybce, tam i červený terč.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ta trasa přes Vysočinu je nejen delší, ale také pomalejší. A aby toho nebylo málo, tak také kopcovitější a vede méně zalidněnou oblastí. Ta trať by byla super pro nákladní dopravu, kdyby tam nebyly ty kopce. Ta trať by byla super pro osobní dopravu, kdyby zvládala Brno – Praha za 1:50 s vlakem na 200 km/h.
Není ani jedno z toho. Bodejť, ani jedno z toho nebyl důvok ke stavbě, je to trať pro přepravu vojska Lidové Armády.

MartinS.
Host
MartinS.

Trať přes Vysočinu není delší než přes ČT. Zalidněnost krajiny není až tolik podstatná, mezi Kolínem a Brnem zastavují expresy jenom v Pardubicích a polovina v Třebové. Se zastávkou v HB by expresy přes Vysočinu obsloužily Jihlavu. A kdyby se podařila jízdní doba Praha-Brno 2:45, bylo by to použitelné. Ostatně při rekonstrukci tratě z Adamova do Brna se jízdní doby přes ČT a HB srovnají a 5 měsíců pojede vše přes Vysočinu.

Partneři



CSCARGO
RSD