České dráhy chystají komerční vlak mezi Prahou a Brnem
InterPanter, Brno hlavní nádraží, foto: České dráhy
Rostoucí poptávka po cestování vlakem mezi Prahou a Brnem přivedla České dráhy k nápadu na další komerční vlak na této
A proč je vlastně jízdné v pátek večer a neděli večer zdražení na 245 Kč? V těchto dnech jsem pozoroval, že hlavně jezdí turisté do Vídně či do Prahy, z Brna jede v těchto dnech málokdo. V pátek večer a neděle večer bývá vyprodaný spíše Regiojet, Railjetem cestují hlavně turisti mířící z Vídně do Prahy a opačně (opět myslím pátek a neděle večer). Nevím o Metropolitanu, tím radši jezdit nedoporučuji, neustále zpoždění, porucha klimatizace, a přeplněný vlak již z Břeclavi. Každopádně si myslím, že komerční vlak v 10:20 z Prahy bude využíván..
Proč? Jednoduché, větší poptávka :).
Mně se hrozně líbí, jak autor tomu blbečkovi Zelenému pravidelně myje hlavu, zcela oprávněně a vyzdvihuje podnikatele, který jezdí bez dotací, pouze dostává proplacené státní slevy.
P.S.: mám IN 50 a doplatek do 1. třídy ČD.
Pardon, chybí mi čárka před „a vyzdvihuje“.
Rj začal jezdit na této trase ještě před tím, než začal tento šílený útok na veřejné finance. Nevyzdvihuji, je tam jedna věta do kontextu.
Zelený byl nejhorsim GŘ ČD za posledních 15 let, na tom trvám.
Já to myslím zcela upřímně a s vaším názorem do puntíku souhlasím.
A kdopak zrušil nákup railjetů na Budapešť a tím ČD uvedl do dnešního vozového zoufaství?
Búú! Stát přece slevy z jízdného v komerčních spojích ČD neproplácí. Búú!
Celá relace Ex3 zavání ucelovostí. Možnost jet bez přestupu rychlikem z Děčína do Brna nás stojí stamiliony ročně. Kdyby se soutěžilo Praha – Brno s určenými zastávkami, tak vzhledem ke komerčnímu potenciálu některých relací, by to mohlo vyjít skoro zadarmo.
A možná by se měl objednatel zamyslet, zda všechny ty zastávky potřebuji přímý výstup z rychlíku.
Nevím o žadném rychlíku v relaci Děčín – Brno, pokud vím jezdí zde v současnosti pouze jeden vlak EC za den, plus teď se k tomu přidá jeden railjet, tudíž nás to asi zase stamiliony, o kterých píšete, stát nebude.
On porad jezdi. Sice to pise v praze konecnou, ale kdyz v berlineru zustanete sedet, tak vetsinou pokracuje dal do bratislavy pod jinym cislem.
„Mezi Prahou a Brnem jezdí RegioJet mimo závazek.“ – Mne to zase prijde jako takove kopani do Ceskych drah. Ano, stat je podporuje, ale taky jsou to prave CD, ktere prepravuji TISICE lidi do prace, skol, na vylety, akce atd. Myslite snad, ze by to na te lince Regiojet vsechno pobral? I ty TISICE cizincu mezi Prahou, Bratislavou a Budapesti, ktere ted v lete pendluji mezi mesty, hlavne mladych lidi z ciziny? Ti cizinci jsou casto bez mistenek a jsou radi, ze se vubec do vlaku vlezou a muzou jet i ve stoje. Potkavam je casto. (Navic Regiojet ani do… Číst vice »
Nevím, kde v tom vidíte kopání. Pouze konstatuji, že na této trase jezdí RegioJet mimo závazek. To je vše.
kope nekope. kazdy sveho stesti strujce. pokud by CD do Prahy z Brna na bizely pro deti takovu komfort jako RJ, pak jezdim s CD. jejich detske kupe je super. a v asrte televize s muzikou a videama. kdo jezdi s detma tohle proste oceni. u CD bych to s prckama asi nevydrzel. Obecne myslim, ze konkurence nikdy nezaskodi, je spon z ceho vybirat. a kazdej si vubere co mu vic vyhovuje.
Jenomže-jel jsem před měsícem,zdela konkrétně v pátek 12.6. ve 14:47 vlakem RJ z Prahy do Brna.naštěstí s místenkou,ale i tak to byl masakr.Chodbičky i nástupní prostory ucpané pasažéry bez místenek a jejich zavazadly,dojít na wc nebo nedejbože do jídelního vozu téměř nereálné,že by kolem projel minibar nehrozilo.Na všem bylo nejúsměvnější,že jsem vyfasoval místenku do tichého oddílu.Průvodčí napomínal lidi i za hlasitější šepot a zdůrazňoval jakési standardy…ve své podstatě měl pravdu a byl v právu,ovšem v té konkrétní situaci to působilo poněkud trapně. Osobně byl byl u vlaků RJ pro povinné rezervace,i když vím,že se to někdy může otočit i proti… Číst vice »
Anton, a nejsou oni trochu přecitlivělej? V článku se do ČD nekope, naopak se jim tímto článkem dělá pěkná reklama. Nejsou oni náhodou Zasloužilý člen Modré armády I. stupně?
Anton… pár věcí: 1. ČD přepravují statisíce, ne tisíce. RGJ bych si tipnul desetisisíce… denně. 2. Svůj komentář opíráš moc „cizince“. Přitom článek je o komerčním vnitrostátním vlaku. 3. Tento server píše především p. Sůra a dodává nám tím cenné informace ze světa železnice, které by jsme se jinde nedozvěděli. Za odměnu jsme si tak trochu zvykli, že v jeho článku o vlaku ČD je 2x zdůrazněno, že RGJ jezdí na komerční riziko. A už to moc v diskuzi neřešíme. 4. Pokud se ti nelíbí bod „3.“, můžeš napsat pod článek komentář a následně se nechat vtipným způsobem označit za… Číst vice »
takovy dotaz, co treba udelt obcas nejaky, pokud mozno obektivni, aktualni a zajimavy clanek… Sura by ho urcite z verejnil. remcat umi kazdej. co zkusit byt ten “ na druhy strane“?
Babiš peče statisíce chlebů denně pro lidi, kteří chodí do práce, do škol, na výlety, na akce.
Myslíte si, že by nějaký malý soukromý pekař dokázal chlebem zásobovat statisíce lidí v Praze? No vidíte, takže malé pekaře je nutno zakázat, obzvlášť, když Babiš ten chleba peče za dotace. Princip je tentýž.
Railjet z Berlína do Vídně?
O tom se přece už psalo, že to chtějí Rakušané …
V návrhu JŘ SŽDC je plánován od 5. 5. 2020, v opačném směru od 4. 5. Je plánován v mezitaktu mezi Berlinery, pár minut před/po Krušnohoru. Z Prahy pokračuje jako dosavadní RailJet 77 Vindobona do Grazu, z opačném směru navazuje na dosavadní RailJet 76…
Ať neke, ziskový vlak ČD? Nevěřím.
Ale néééé, musíme je dotovat, ztráta neztráta. Protekcionismus jak za bolševika vítězí!!!! A nebo ne, ať plavou a snaží se. Veřejné finance zajásají.
Při neprůhlednosti účetnictví ČD a různým dofinancováním bokem lze u nich jen těžko hovořit o vlaku na „komerční riziko“… Minimálně v kalkulacích nebudou vozidla, režie pokladen, dispečinku apod. A když to ekonomicky nevyjde, tak se to spláchne nějakým dalším transferem. Prostě „riziko“ nula.
Tak asi to účetnictví zase tak neprůhledné nebude, když do toho vidíte a máte tak dobrý přehled i vy ne?
1. Jel jsem ve čtvrtek a v úterý Regiojetem z Havířova do Prahy a zpět a na nádraží nebo ve vlaku jsem neviděl an „socky“ ani vysoký podíl důchodců nebo osob, za které se dorovnává ztráta. Předřečníka tedy prosím o přibližnou procentuální údaj o tom, kolik ve vlacích na komerční riziko jezdí dotovaných cestujících a z jakých zdrojů čerpá.
2. Doufám, že provoz vlaků v závazku veřejné služby na trasách, kde stát dostal nabídku na provoz na komerční riziko, skončí co nejdříve neboť se tam zcela zbytečně plýtvá stamilionovýmu částkami.
Problém je v tom, že na „komerční riziko“ ŽÁDNÝ dopravce nepojede v době, kdy to chce nebo dokonce potřebuje uživatel a „objednatel“ té dopravy, ale jedině v době, kdy se to bude hodit a vyplatí tomu dopravci …
Právě že komerční dopravce jede tehdy, kdy to uživatelé potřebují a ne kdy si vzpomene nějaký šotouš u objednatele. Komerční dopravce do šotoušsky a železničářsky přívětivého systému vnese jiného (obchodního) ducha a zajímá ho zejména platící cestující.
Tohle ale těžko mnozí rozdýchávají, ale dnes je poptávka zejména mezi Prahou a Ostravou uspokojena tak dobře, jako nikdy v minulosti.
Ale je oprávněný požadavek objednatele např. na taktovou dopravu, nebo na zastávky, kde se na komerční riziko nevyplatí zastavit. Erár tak doplácí na službu pro ty, pro které se to komerčně nevyplatí.
Ale např. u autobusů PID objednatel tvrdě kopíruje poptávku a buď tak jede ráno 6 krát za hodinu a dopoledne třeba 2,5 hodiny nejede nic. Takže ne vždy to tak funguje.
Takže lidé, kteří pojedou v sedle a ne ve špičce, tudíž jich nebude tolik, mají smůlu, protože se to soukromníkovi nebo klidně i ČD mimo závazek nevyplatí. Gratuluji.
Strojvůdce Příhoda: Aha, proto i po letech se najde množina lidí, která je naštvaná, že do Prahy neodjedou z Ostravy po osmé večerní nebo, že se tam nedostanou před pátou ranní. O lidech, co se na to nádraží nepřijdou rozčilovat, ale už předem ví, že mají ztíženou cestu ani nemluvě.
Jmenujte aspoň množinu 6 cestujících?
Tornda? A ten dá za víc než 6..
A není tu náhodou stát od toho, aby si vlak v okrajových částech dne objednal a hlavně si zařídil, aby ho mohl objednat? Hovořím v okrajových částech dne, tj. zejména pozdě večer. Tedy ano, vlak z Ostravy do Prahy v cca 20:30 hodin by jezdit určitě měl, ale tady je fakt na státu, aby ho objednal. Před lety takový vlak jezdil, byl to asi pětivozový vlak, několikrát jsem s ním jel. Z Ostravy byl odhadem plný vždy tak ze třiceti až čtyřiceti procent… Nesmysly typu vlak, který pojede z Prahy tak, aby byl v Ostravě před pátou nemá smysl řešit… Číst vice »
tak tak. pokud nejaka trat je komercne vydelecna, nemely by tam dotovane spoje vubec byt. pto ty, co jezdi komercne je to v podstate nekala konkurence a pro stat/kraj je to vyhazovani penez, ktere by sly ucelneji investovat do trti, kde to fakt bez dotaci nejde
To víte. Na proplácení je zákonný nárok a někoho nebetyčně štve, že někdo ten nárok uplaňuje. Protože přes vzteklé rudo před očima nedokáže pochopit, že plné jízdné a sleva + doplatek znamenají v obou případech stejnou tržbu. 200+0 = 100+100 = 50+150
Že na jedné lince i tentýž dopravce s částí vlaků vydělává na vlastní riziko a na část si nechává doplácet ztrátu, není podvod jen ze strany dopravce, jak to rozpočítává, ale především ze strany samotného státu, že a jak tam vlaky objednává a pouští.
Za cca dvě pětky do Brna, vlak plný socek, kávička zdarma s donáškou pod rypák, rozdíl jízdného dorovnává stát. To je to komerční riziko? Celé podnikání na liberalizované železnici je o tom, jak se přicucnout ke státnímu cecku, který je narvaný desítkami miliard korun a začít ho dojit. Nic jiného to není, protože opravdu podnikat na železnici jaksi nejde. Náklady budou vždy výrazně vyšší než výnosy.
Jen podotknu, že ta „kávička“ není zdarma, ale v ceně. Je to sice prkotina, uznávám, ale docela mě to fascinuje, nejen u Jančury, jak často se u věcí, které jsou v ceně tvrdí, že jsou zdarma.
A přesto s „věcmi v ceně“ je jízdenka v 99% levnější než u ČD, kde není v ceně ani místenka, pokud člověk nenakupuje v eshopu. A u spojů za hranice ani tam ne, ba je tam ještě „dálkový“ příplatek za sedačku.
Pokud by ČD neměly „akční“ jízdenku okolo 219 Kč, tak jsou v „holovlaku“ dražší na obyčejné jízdné, než i Relax u RJ, který je v servisu daleko nad 1. třídou ČD a přitom za cenu „dvojky“. U ČD má jednička smysl pouze v případě, že chci teplé jídlo během cesty, jinak je to předražené jak…
Nezáviď.
Komerční riziko je že ta šaráda může skončit stejně rychle jako začala.
kdyz se cecky nabizi nedivte se, ze se na ne nekdo pricucne. zruste vsechny dotace a za chvili bude jasne, co se vyplati a co ne. vlaku osobnich znacne ubyde.
Zrušte všechny dotace v dopravě, a napůl rozsypaný systém se rozsype na devět desetin, mnozí se přizpůsobí tak, že větší části nebo celé cesty pojedou vlastní popelnicí, někteří studenti se ubytují v sídle nebo poblíž školy, někteří si chuť na studium ve vzdálené škole nechají zajít, a nebude to žádná škoda, v jiných případech to škoda bude; někteří si najdou práci v místě bydliště, přibude těch, kteří se nedostanou do a z práce, a přicucnou se na Úřad práce … . Jistěže mnohé dotace jsou akorát kontraproduktivní, ale zrovna v dopravě je vhodné, aby stát byl garantem dobré funkčnosti a… Číst vice »
Stát nařizuje slevy, takže stát dorovnává jízdné, co je na tom divného? Ale nevíme, co by se stalo, kdyby stát ty slevy nenařizoval a nedorovnával? Možná by soukromníci jezdili dráž? Možná by dávali slevy ze svého? Možná by nejezdili? Ale to nemůžeme vědět, protože soukromníci začali jezdit v době, když už stát ty slevy nařizoval, i když v nepoměrně jiné výši.
Horší je, že u linek na objednávku MD se dopravce snaží snížit jízdné na úroveň komerčních linek a roste mu ztráta, kterou následně vyúčtuje státu.
A vy jste v tom vlaku byl také jako ty socka nebo jak to víte, kdo v něm jel?
Od doby zavedení slev je pro mě provoz „na komerční riziko“ takový … bez toho rizika.
Jinak ten vlak mi přijde vzhledem k trasování úplně zbytečný. Není ve špičce, a v trase předjíždí R 867. Jediný co je na něm zajímavé je to, že je trasován v „taktu“ s vlaky RegJ.
Zbytečný vlak to je. Navíc bude znovu blokovat kapacitu na přetíženém koridoru pro nákladní dopravce.
Jsi asi dlouho nejel vlakem do Brna, viď?
No jo 450 míst, to budou celé 4 vagony, na to je třeba dneska vlak, jen škoda, že se to nevědělo v roce 2011, tehdy šotoušci přesně na toto nadávali. Co takhle přidat ty 4vz jako posilu k jinému Ex a v Brně svěsit a zbytečně neblokovat kapacitu pro náklady.
O tom dost pochybuji. Do té časové polohy žádnou trasu nákladního vlaku stejně nevložíte.
To bych, s dovoleném, neslučoval. Kompenzace za slevy jízdného jsou stav, kdy dopravce dostane, co by dostal za plně platícího cestujícího. Teoreticky by měl mít stejně, nedá se nicméně oddiskutovat, že reálně to má pozitivní vliv na vytíženost vlaku a profitabilitu.
Dotace ZDO jsou vyloženě objednávkou jízdy vlaku a jsou mnohem, mnohem vyšší než kompenzace slev.
Postavíš-li reklamu na tom, že z bodu A do bodu B pojedeš za dvacku, tak budeš mít vlak plný kolenovrtů a skutečné náklady ti dorovná stát pomocí kompenzací. Ovšem reklama z bodu A do bodu B za tři stovky je něco jiného. To už je o tom komerčním riziku, náklady ti musí zaplatit zákazníci a ty je musíš přesvědčit, že cesta s tebou je nejlepší možná volba.
ČD inzeruje podobné ceny zcela běžně také, tam to nevadí? RJ míří na studenty, kteří s ním jezdili i předtím.
Prosímvás, která je ta doba zavedení slev? Co vím, tak slevy pro děcka byly i za dob jednotných ČSD v ČSSR.
Provoz na lukrativní trati by jen šel stejně jako konkurenci… Co kdyby ale aspoň trošku zlepšili kvalitu cestování na ostatních tratích, nebo třeba na trase Praha-Brno přes HB, když už chtějí tuto trasu, kde až na jeden vůz je zbytek tragédie…
Moc tomu nerozumím, ale nezáleží to spíš na MD nebo na krajích? Podle mě jezdí to co je objednané.
Když jede to co je MD objednané na Žatecké tak to je taky špatně.
ona trasa pres havlbrod neni urcena pro tranzit, ale spis pro dopravni obsluhu vysociny. jet z prahy do brna touto strekou leda kdyz nsou primy pres trebovou vyprodavy. jede to tamtudy podstatne dyl, nez pres trebovou
Jak se to vezme. Včera hlásili 3 hodiny v koloně. Což v momentě, kdy rychlík přes Kutnou Horu to jede 3 hodiny 25 minut, je už opravdu konkurence-schopné…
Jistě. Onehdá při ledové kalamitě jsem jel Praha – Pardubice cca 14 hodin. Tam už by byl konkurenceschopný i koňský povoz….
Mnoo na běžkách by se to možná při troše tréninku dalo taky předehnat. Padesátku jezdí sportovci lehce pod dvě hodiny a rozhodně nejezdí po lautr rovině, jako je trasa Pardubice Praha. Trénovaný běžkař by to pod 10 hodin mohl zvládnout.
Ondřej: To bylo avizovaný dopředu na Po- St. Kvůli mostu nad VM + navíc uzavřená slinice 602(geniální koordinace). Ode dnešního odpoledne by se to mělo výrazně uklidnit. Kdo tam včera jel a vyloženě nemusel, je na hlavu.
Nepotřebujete-li ovšem jet tím autem, že… 😉
v jaky kolone? srovnavam trasu vlaku pres havl brod a pres trebovou. rozdil cca hodina ve prospech trebova. tak proc jet vysocinou?
Srovnáváte expres přes ČT a rychlík přes HB. Když srovnáte rychlík přes ČT (Svitava) a rychlík přes HB (Vysočina), tak ten rozdíl bude jen 30 minut. Takže možná by se při rozumném výpočtu dal poslat přes HB expres, který by zastavoval jen v HB a možná KH a ukázalo by se, že je jen o 20 minut pomalejší než přes ČT.
jenze takovy vlak neexistuje. potrebuju praha brno, pak ctu cas a je mi v podstate jedno jak se ten vlak jmenuje a kudy jede.
Umím si představit, že naklápěcí expres by po dokončené optimalizaci zvládl tuto trasu s 1-2 zastaveními za podstatně kratší čas, třeba 2:40-50. Přeci jen je tam rezerva, dnes se většinu času nejezdí nad 100 km/h a hodněkrát se zastavuje. Jízdní doba pak vyskáče. Po optimalizaci budou moci naklápěcí jednotky dosáhnout rychlosti někde až 115-160 km/h, přestože těch 160 opravdu minimálně.
Takový „komerční“ expres by pak mohl třeba pokračovat až do Ústí. 🙂
Kolik naklápěcích jednotek volných pro tuto trasu mají naši dopravci? Obávám se že se spíš blíží toto číslo do minusu
Momentálně 0. Časem ale může být vše jinak.
Hlavně jsou ty „naklápěčky“ velice účelně a efektivně využity na relaci Praha – Ostravsko + na Slovensko do Košic, kde jim je schopnost naklápět skříň úplně nejužitečnější …
jo to jo. tratim, kde by bylt prinosem se obloukem vyhybaji. to je takova zvlastni CD logika
Nejužitečnější by byly na Praha – Plzeň – Cheb, jenže: Tam to nelze kvůli prokladu s mnichováky.
Úkolem vlaku není využívat možnosti, ale vydělávat peníze.
Úkolem vlaku není vydělávat peníze, ale dopravovat/přepravovat.
A s touto logikou může zrušit jízdné úplně – lidé jsou přepraveni, železnice účel splnila. Že není na výplaty? Nevadí, účelem chození do práce je přece pracovat a ne vydělávat peníze. Jasné?
A jednoho dne se císař Ferdinan vzbudil a protáhl se v posteli. Najednou ztuhnul. Vždyť pro železnici nemá lokomotivy! A zrušil stavbu. Druhý den si uvědomil, že je nejen vůl, ale dokonce korunovanej! On minulý týden objednal lokomotivy, aniž by měl železnici!
Naklápění vlaků slouží spíše lepšímu pocitu cestujících než navýšení možné rychlosti. Odstředivé síly v zatáčkách (pro železničáře v obloucích) se tím změní jen málo.
Zrovna na Praha – Plzeň je rozdíl i 20 km/h a rozdíl v cestovní době po modernizaci 55 vs 63 minut Vk vs V130… 🙂
V tom případě by se měl grafikon zkonstruovat na systémovou jízdní dobu 75 minut, čímž by se odstranilo zpoždění vzniklé na rozpadající se trati kolem Berounky a vlaky by mohly jezdit včas. Dokud do toho nějaký plantážník nehodí vidle a za měřícím vozem nenaseká pomalé jízdy 30 km/h ke každému hradlu i výhybce, tam i červený terč.
Ta trasa přes Vysočinu je nejen delší, ale také pomalejší. A aby toho nebylo málo, tak také kopcovitější a vede méně zalidněnou oblastí. Ta trať by byla super pro nákladní dopravu, kdyby tam nebyly ty kopce. Ta trať by byla super pro osobní dopravu, kdyby zvládala Brno – Praha za 1:50 s vlakem na 200 km/h.
Není ani jedno z toho. Bodejť, ani jedno z toho nebyl důvok ke stavbě, je to trať pro přepravu vojska Lidové Armády.
Trať přes Vysočinu není delší než přes ČT. Zalidněnost krajiny není až tolik podstatná, mezi Kolínem a Brnem zastavují expresy jenom v Pardubicích a polovina v Třebové. Se zastávkou v HB by expresy přes Vysočinu obsloužily Jihlavu. A kdyby se podařila jízdní doba Praha-Brno 2:45, bylo by to použitelné. Ostatně při rekonstrukci tratě z Adamova do Brna se jízdní doby přes ČT a HB srovnají a 5 měsíců pojede vše přes Vysočinu.