České Budějovice – Linec 250 km/h. SŽ a ÖBB zadaly průzkum za 200 tisíc eur

Trať 196 České Budějovice - Linec, přejezd u Bujanova. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTrať 196 České Budějovice - Linec, přejezd u Bujanova. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Výrazně dříve by měl vzniknout zárodek nové tratě v podobě nového jižního dvoukolejného výjezdu ze stanice České Budějovice na Roudné.

Nová dvoukolejka pro rychlost až 250 km/h, smíšená doprava (osobní a nákladní) a stlačení jízdní doby pod hodinu. Takové jsou základní parametry, které má u budoucí tratě České Budějovic – Linec prověřit aktuálně zadaná studie.

Zakázku v hodnotě 204 tisíc eur (přes 5 mil. Kč) s názvem Technicko-provozní studie nové tratě České Budějovice – Linz (Verkehrlich-technische-Analyse Hochleistungsstrecke Linz – České Budějovice) společně zadaly Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) a Správa železnic (SŽ).

Děje se tak na základě smlouvy o spolupráci při přípravě nové trati, kterou ÖBB a SŽ uzavřely loni v září.

Zpracovateli studie jsou společnosti ILF Consulting Engineers Austria a Sudop Praha. „Předmětem společné zakázky je posouzení realizovatelnosti stavby nové tratě mezi Českými Budějovicemi a Lincem, definování jejích parametrů a prověření aktuálně možných variant trasy na českém a rakouském území,“ uvedl mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

K vyhodnocení výsledků studie má dojít příští rok v prvním pololetí. „Chceme se skutečně zaměřit na rychlost 250 kilometrů za hodinu,“ řekl minulý týden na konferenci v Českých Budějovicích Pavel Paidar, ředitel odboru přípravy staveb SŽ.

Úvahy o stavbě nové dvoukolejky přitom nejsou nové. V minulosti se řešily dvě varianty: Kaplická a Krumlovská. Na začátku dekády se ale SŽ vrátila k myšlence vylepšení stávající jednokolejky s tím, že Rakušané jsou v jednání vlažní. Nyní po vtažení ÖBB do problému je znovu ve hře velkorysé rychlé spojení s podobnými parametry na obou stranách hranice.

Úvahy a změny plánů nicméně oddalují realizaci, ke které mělo původně dojít v první polovině 30. let.

„Konkrétní časový horizont realizace nemůžeme v tuto chvíli s ohledem na aktuální stupeň přípravy (zpracování studie) předjímat. V obecné rovině předpokládáme možnou realizaci stavby po roce 2040. Konkrétní termín však bude záviset na výstupech ze společné studie, výstupech z navazující projektové přípravy, době projednání stavby, případné aktualizaci ZÚR, možnostech financování stavby a řadě dalších faktorů,“ dodal Gavenda.

Výrazně dříve, a to začátkem 30. let, by ale měl vzniknout zárodek nové tratě v podobě nového jižního dvoukolejného výjezdu ze stanice České Budějovice na Roudné. Stavba bude součástí modernizace budějovického uzlu. Výše zmíněná studie proto řeší pouze úsek Roudné – Linec.

Trať České Budějovice – Horní Dvořiště prošla dílčím vylepšením na přelomu století, kdy byla elektrifikována. Zůstala však v původní klikaté stopě, která se z velké části drží původní stopy někdejší koněspřežky.

Tagy České Budějovice - Linec ÖBB Správa železnic trať 196 České Budějovice - Horní Dvořiště
72 komentářů