ČD vrátí do provozu brněnskou Pětasedmu, olomoucká Matylda má být připravena na sezonu

Parní lokomotiva 534.0323 Kremák v dílnách ČD Muzea. Pramen: České dráhyParní lokomotiva 534.0323 Kremák v dílnách ČD Muzea. Pramen: České dráhy

Na vyexpedování Matyldy čeká lokomotiva 365.024 z roku 1923, jejíž opravu chce dílna ČD Muzea poté dokončit.

České dráhy hodlají znovu rozpohybovat brněnskou parní lokomotivu 475.101 (Pětasedma, Šlechtična), kterou v květnu 2021 vyřadila z provozu porucha válce.

V těchto dnech je vyhodnocována veřejná zakázka na výrobu nového parního válce. Předpokládaná doba výroby je podle ČD zhruba osm měsíců. V mezičase proběhne výměna trubek v kotli lokomotivy a dořešení některých drobných oprav. „Pak už by nemělo nic bránit návratu lokomotivy do provozu,“ oznámily dráhy.

Lokomotiva 475.101 byla vyrobena v roce 1947 v plzeňské Škodě. Po absolvování zkušební jízdy v úseku Choceň – Pardubice, při níž dosáhla maximální rychlosti 115 km/h byla v prosinci 1947 v České Třebové předána tehdejším ČSD a přidělena do depa v Praze.

Postupně vystřídala řadu dep v českých zemích i na Slovensku, až zakotvila v Brně. Tam byla v roce 1979 vyřazena z provozu a převedena na vytápěcí kotel. O deset let později byla opět zprovozněna již jako muzejní stroj.

Stojí od května 2021. Tehdy měla zajišťovat nostalgické jízdy na trati Břeclav – Lednice, kvůli poruše válce ji ale musel nahradit Skaličák (433.001) z roku 1948. Paradoxem je, že se do Brna vrátila jen krátce předtím (v lednu 2021) po náročné tříleté opravě. Dostala mimo jiné nový tendr.

Ještě dříve slibují České dráhy příznivcům páry olomouckou lokomotivu Matyldu (313.432) z roku 1904. „Cílem je lokomotivu uvést znovu do provozuschopného stavu pro sezónu 2024. V současné době opravujeme budku strojvedoucího a připravujeme lokomotivu na lak,“ uvedl šéf ČD Muzea v Lužné Marek Plochý.

Čekání na Matyldu přitom připomíná čekání na Godota. Původně se počítalo s tím, že lokomotiva vyjede ještě před koncem roku 2022, pak ČD Muzeum odhadovalo její zprovoznění na polovinu roku 2023. Podobné to bylo u Pětasedmy, jejíž oprava se také odsouvá.

Na dokončení opravy Matyldy přitom čeká parní lokomotiva 365.024 z roku 1923, jejíž opravu chce dílna ČD Muzea po vyexpedování Matyldy dokončit. Příběhu této lokomotivy a její záchraně se deník Zdopravy.cz věnoval v říjnu 2022, kdy se vrátila po čtyřech letech z dílen Deutsche Bahn v Meiningenu. Tehdy Muzeum ČD mluvilo o jejím zprovoznění v roce 2023 u příležitosti stých „narozenin“ mašiny.

Vedle Matyldy probíhá také dílčí oprava lokomotivy 534.0323 Kremák a pokračuje oprava parní lokomotivy 464.008 Bulík. Na opravu zatím čekají parní lokomotivy 475.179 (Pětasedma, Šlechtična) nebo 477.043 (Papoušek).

Parní lokomotiva 365.024 z roku 1923 v dílnách DB v Meiningenu. Autor: Kay EckardtParní lokomotiva 475.101 (Šlechtična) Českých drah. Pramen: České dráhyParní lokomotiva 313.432 Matylda z roku 1904. Pramen: ČD NostalgieParní lokomotiva 534.0323 Kremák v dílnách ČD Muzea. Pramen: České dráhyParní lokomotiva 534.0323 (Kremák). Pramen: České dráhyOpravy parních lokomotiv v dílnách ČD Muzea v Lužné. Pramen: České dráhy
Tagy ČD Muzeum České dráhy parní lokomotivy železniční nostalgie
30 komentářů