ČD vrátí do provozu brněnskou Pětasedmu, olomoucká Matylda má být připravena na sezonu

Parní lokomotiva 534.0323 Kremák v dílnách ČD Muzea. Pramen: České dráhyParní lokomotiva 534.0323 Kremák v dílnách ČD Muzea. Pramen: České dráhy

Na vyexpedování Matyldy čeká lokomotiva 365.024 z roku 1923, jejíž opravu chce dílna ČD Muzea poté dokončit.

30 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
petr

no,ta liberta na té první fotce je tam úžasná

tarten

Mám dotaz, který bude asi označen za hloupý, ba přímo směšný, a právem, protože je to jakoby zavádění systému tam, kde žádný systém není a hlavně nikdy nebyl. Přesto se zeptám, co si o tom myslíte, protože potřebuji společnou řeč s „neželezniční veřejností“. Řadu 475 jsem zvyklý přezdívat Šlechtična, přestože v některých depech se jí běžně říkalo Pětasedma. V téhle zprávě jsou použité obě přezdívky, ale na stránce ČD jen Pětasedma, přestože Šlechtična je dost výrazné označení. https://www.cdnostalgie.cz/vozidla/parni-lokomotivy/-36954/ Proč? Má to nějaké historické opodstatnění, že třeba kusy 475.101 a 475.179 byly v depech, kde se Šlechtična neříkalo, nebo se Šlechtična… Číst vice »

hank

475.0 (zrušena 1962) prý byla bába s nůší… Ale to už jsem sám nezažil. Přezdívku šlechtična jsem poprvé registroval už v r. 1964, kdy byla použita ve známé dětské knížce Miloslava Hlavatého s obrázky Jiřího Boudy Svět na kolejích. Od lidí z branže jsem ji však až do r. 1989 neslyšel, vždycky jenom pětasedma nebo štokr. Štokr se jí říkalo v Bulharsku (pro ostatní: Bulharsko = depo České Budějovice), ale tam vždycky museli mít nějaké extrabuřty, takže to, čemu normální lidi říkají štokr, tam překřtili na bugatku; a uchráněny nezůstaly ani moderní trakce – žehlička se bulharsky bůhvíproč řekne hepeta.… Číst vice »

vasek.beroun

Jak píšete. Byla to skoro vždy pětasedma. Stejně tak se nikdy nepoužívaly přezdívky, jako žabotlam, tornádo, banán, krysa a pod.

Liposh

Tyvogo, tak to se nám ta oprava válce pro brněnskou šlechtičnu fakt ta ten rok posunula. 😁 Prej na jaře 2023 se to zadá a na podzim 2023 bude hotovo a na přelomu let 23 a 24 už bude jezdit ( to říkali loni v únoru)

Michal P

a to bude ještě halo, protože má celkem sjeté obruče a solidní plochy na nich …..

fabec

Ví se, z jakých důvodů se ty opravy tak protahují? U 365 to je obecně známé, tam by to asi vydalo na film…Ale u Matyldy jsou jaké problémy? Nedostatečná pracovní kapacita?

eLzyx

jak to vlastně bude s provozem těchto parních lokomotiv až bude všude ETCS?
Co jsem koukal na nějaké britské projekty novostaveb parních lokomotiv (třeba LNER Class P2), tak tam s instalací zabezpečovače počítají, aby to mohlo jezdit i po hlavních tratích plnou rychlostí.

Dan

Předpokládám, že existuje i možnost udělení výjimky pro konkrétní jízdu při dodržení určitých podmínek. Nebude to možné dělat ve velkém, ale cesta by to byla.

fabec

Před časem dávali ČD na FB fotky z instalace přenosného ETCS na 354.195.

Václav

556.0506 neví někdo jestli je někdy v plánu?

asdf

Šeptá se že ne, pro tak velkou páru není využití.

Martin

Využití by bylo,jen by musel někdo chtít….

Bram

…. chtít si zaplatit jízdu takové velké lokomotivy.

hank

U malých a nepříliš bohatých organizací z tohoto důvodu vývoj směřuje k provozování splašených kamen po tratích okolo domovského komína. Ale to není nic proti ničemu – když někde bude malá mašinka celý den pendlovat po 10kilometrové lokálce, možná udělá víc radosti široké veřejnosti než nějaká monstrakce s albatrosem pro šotouše. Na velká kola ať si šotouši jezdí do Německa – nebo v tuzemsku na akce sponzorované velkými soukromými korporacemi, které jich budou využívat pro svoje PR. Ano, taky mi chybí třeba 534.03 v pořádných horách, ale na nějaké horské lokálce může úspěšně jezdit i 310.0 nebo 313.4. Nechci moc… Číst vice »

Berhof

Dokázal by někdo říct, podle čeho se vybírají lokomotivy, do kterých se investuje a navrací se do provozuschopného stavu? Je např. šance, že se vrátí do provozuschopného stavu např. nulkový Albatros či Mikádo?

Pipa95

Hlavní aspekt je přechodnost, z toho důvodu se opravují malé lokomotivy. Nicméně, je v plánu návrat i jedné, vámi zmíněné lokomotivy.

Spokojenycestujici

ano, 498.022 ! Suska se v ceskych luzich a hajich ze Radek Panchartek ma investora…..

Rostislav K.

Po zkušenostech z minulosti (a obecně problematičnosti provozování vozidel „třetích stran“) se ČD při výběru vozidel ke zprovoznění (logicky) vyhýbá vozidlům, které nevlastní (což je případ třeba Mikáda či Albatrosa 498.106), tj. obávám se, že žádnou z uvedených už v provozu nezažiju, ale jsem rád, že jsem je zažil v minulosti…
Naopak Papoušek a další v textu zmíněné loko věřím, že si ještě zajezdí 😉

Berhof

Zrovna případ 106 Albatrose mi přijde hodně smutný. Kdyby státní organizace mezi sebou lépe spolupracovali, mohl být funkční exemplář reprezentující inženýrský vrchol našich parních lokomotiv. Takto ČD dává nemalé peníze do 112, aby byla alespoň ve vystavovatelném stavu.. 😐

498.112

ČD nedávají do 112 nemalé peníze. Oprava je v režii kluků z České Lípy a opravu financují sami i s pomocí transparentních účtů.

fabec

Papoušek je v pořadí. Jen kapacity a finance na opravy prostě nejsou neomezené 🙂 Podle všeho měl jít po 464.008, ale přeskočí ho 475.179

Michal P

Příběh 475.101 je zajímavý… https://www.youtube.com/watch?v=SFHhab00-_g Válec byl prasklý již před rozhodnutím o novostavbě tenderu. Stačí se podívat na záběry a poslouchat parní stroj. Nejspíše prasknul z důvodu vytavení ložiska při akci na Vlárské dráze kdy v plné rychlosti došlo k vytavení a následné vůli ojnice. Rany do parního stroje byly silné a byly slyšet až do 3 vozu kde jsem seděl. Pokud bude někdo tvrdit, že to tak není tak lže. Stačí se podívat na historické záznamy 475.101 a poslouchat parní stroj. Je smutné, že před opravou nikdo lokomotivu důkladně neprohlídl. Peníze, které se nainvestovali do opravy tenderu mohli jít… Číst vice »

Jiří Melich

Co to melete za kraviny? Kde na tom videu slyšíte rány do válců?? Co to je za výraz rány do parního stroje? Co je to tender?

asdf

https://m.youtube.com/watch?v=iPYkZfaoRx4&t=32s

Rázy jsou slyšitelné víc než dost…

Spokojenycestujici

Na videu, ktere sdilel autor komentare je jizda do Lednice. Posledni jizda pred odstaveni stroje z duvodu nevyhovujiciho stavu tenderu. Je jasne slyset jak na leve strane piska parni stroj presne tak, jak kdyz v roce 2021 jela 475.101 po velke oprave do Brna. Zde byl jiz parni valec praskly!

Stanislav Herman

477.0433 je co za stroj?

M 474 003

To je Skaličáko-Papoušek.

Experiment 89P13

Neví prosím někdo, jak je na tom 534.0432?

Aleš

Dělá se,rukou ani peněz není nazbyt…