ČD mění vzhled 1. třídy. Červené sedačky zmizí, nové čalounění dostávají CityElefanty

1. třída s novými potahy v jednotce CityElefant. Foto: České dráhy1. třída s novými potahy v jednotce CityElefant. Foto: České dráhy

Vozy Českých drah prochází největší barevnou změnou interiéru za poslední roky. Červená barva sedaček, dlouho typická pro 1. třídu, začíná

36 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Sova

Jinak pokud se týká Elefantů, tak tady byl kdysi článek, že jejich obdoba jezdí ve Finsku dálkové tratě, kde kvůli přidělené kapacitě musí dopravci jezdit dvoupodlažními vozy, aby dosáhli požadované kapacity.
Tady u nás bych to zavedl také. Chceš kapacitu, bude přidělen čas, až si ji naplníš na patro ! No ale přiznávám, že úplně nevím, jak je to s tunely na páteřních koridorech.

Martin

Mohli by prosim do vsech cityelefantu dat vypinace na svetla nad okny? Tak jako u te prvni dodane soupravy… Nerad si pripadam jako vystavni kus ve vyloze,… A rad bych videl alespon trochu ven za tmy…

xxxyyy

Pěkný: máme čtyři verze Najbrtu v 1. třídě (hnědý, šedý, modrý a červený), dvě verze Najbrtu ve 2. třídě, 1. třída reko Pendolino a reko Ampz 143, 2. třída reko Pendolino a teď tohle. A také tři verze lokomotiv (lichoběžník, lichoběžník se šedou a nyní bílý pruh) + nespočet verzí vagónů (bílé a černé rámy kolem oken, šedá střecha, modrá střecha, s bílým pruhem, bez pruhů, piktogramy ve fontu ČD Fedra, v obyč. fontu…). České dráhy asi dosud nepochopili, že korporátní vzhled znamená sjednocení, nikoli každý pes, jiná ves.

Martin

Me se vubec nejvice libi barevny exterier Pendolin a interier by mel byt vice sjednoceny, i kdyz chapu rozdily na ruznych typech vlaku jako mestske a dalekove…

petr.r

Ale zase ta barevnost vlaku je pro cestující lepší v orientaci.

Jirka

to mate tezke. Zmeny prichazeji tak rychle, ze nez se stihnou vozy protocit na opravnach, stihnou systemovi specialiste a manazeri vymyslet tri proměny,aby prokazali svou urednickou nepostradatelnost…

Pitrys

Nevím jak ty pražské ale ty naše Elefanty jsou stále jako nové, snad jednou jsem viděl ošoupaná sedadla z přední strany, ale jinak mi to na výměnu nepřipadá.

jan

No v Praze jsou jak u Prasat. V severomoravském téměř jak nové.

liberal shark

Doufám, že se to brzo projeví i na první třídě Jižního expresu. Tam jsou interiéry horší než ve stoletém bor*delu :-(.

Jan Sova

Jižní expres (myšleno na Šumavě ??)
Jel jsem loni v létě s dětmi ve větší skupině na trati kolem Lipna. Táhl Brejlovec a dva vozy byly z Elefanta, nahoře byly permanentně stažená okénka :D. Interiér teda opravdu rázovitý, ale počasí popřálo dětem dobrý výlet.

Milan

Je součástí rekonstrukce také výměna wc za podtlakový typ? Už kolikrát jsem viděl, že lidi se bezostyšně jdou „vytentononc“ když je vlak ve stanici a to pak není hezký zážitek chodit kolem:/

Martin Khunas

vakuová toalety tak jsou už od výroby jen v prvních kusech ne to se bude řešit v budoucí rekonstrukci.

Asdf

první třídu měli v elefantech úplně zrušit

Milan

Zrušit ne, ale v os.vlacích cenově zatraktivnit, např. časový doplatek na Lítačce, ale nikoli za ceny ČD – 1990 Kč/3 měsíce, úlet!

jouda

Copak, nejsou korunky na 1. třídu? 🙂

asdf

Proč tahle reakce? První třídou na dálkových trasách někdy využiju, ale u příměstské dopravy moc nedává logiku, jelikož jedou lidé většinou na krátkou trasu a výhoda většího pohodlí není moc podstatná. A když jedu jednou týdně 2 stanice z Vysočan do Zelenče, tak si fakt na ty 2 stanice nebudu kupovat 1. třídu. Navíc když jí ani nemůžu koupit v rámci jízdenek PID. Navíc stačí se vlakem na téhle trati ráno projet – většinou přecpaný prasknutí, ale 1. třída prázdná… Můžeme argumentovat tím, že když se někdo nechce mačkat, ať si koupí jízdenku do 1. třídy. Ale má to právě… Číst vice »

železničář v důchodu

asdf:
Menší potíž je v tom, že „ešusy“ jsou o víkendech využívány i jinak než jen v příměstské dopravě a u kategorie vlaků „rychlík“ by 1. třída vozová asi neměla chybět ani o víkendech, zejména je-li tam provozována v pracovní dny v „klasické“ soupravě – takže rušit 1. třídu vozovou v „ešusech“ by zřejmě znamenalo více komplikací než užitku.

Martin Khunas

první třída na os. vlacích okolo prahy bývá často plná řada lidí si připlatí protože chce po cestě pracovat nebo relaxovat takže argument že je málo využívaná je scestný.

Milan

Plně obsazená není nikdy a spíš jen výjimečně cestuje více jak 4 osoby v celém oddíle.

Asdf

Nikdy jsem neviděl 1. třídu v Elefantu aspoň z poloviny obsazenou, natož plnou. Většinou tam vidím maximálně pár lidí.

jan

Ale kecy… V Praze je to hodně využívané.

Romanero

Asdf: Vy budete asi nový místní mudrlant, koukám, co vidí svět pouze ze své optiky, že? Zkuste si projít mapu linek PID a podívat se odkud kam až to jezdí. Udělejte si komplexní sčítací průzkum obsazenosti 1. třídy na všech linkách ve všech obdobích. A pak sem napište výsledky. On totiž svět nekončí 2x týdně v Zelenči. Za další. Je snad pochopitelné, že v první třídě je méně sedadel za účelem vyššího komfortu, tudíž méně lidí. První třída poskytuje navíc stoleček, dobře použitelný např. pro práci na PC. A jestli někdo čeká, že v 1. třídě bude natřískáno a lidé… Číst vice »

BoH

Romanero: Nic ve zlém, ale pokud je v první třídě například 30 sedaček (nevím, kolik jich tam je), tak účelem první třídy není to, aby byly obsazené čtyři. Neříkám také, že nebývá obsazenost lepší, pouze obecně reaguji na Vaši připomínku, že „nevadí, pokud jede v první třídě málo lidí, protože od toho první třída je“.

231man

Právě jsem v Zeleneči (OS 9423) a v 1. třídě přední soupravy je nás 12, tj. polovina. O ranních spojích nemluvě. Tam při jedné soupravě i 23 z 23!

jouda

V ranních spojích na S2/S22 je využita dostatečně, běžně 10-15 lidí na soupravu. Pokud jede jedna souprava (např. Os 9115), tak si často v Zelenči už do jedničky nesednete. Protože tam už sedí 23 lidí z celkové kapacity 23. Co je ale hlavní, počet cestujících se neustále zvyšuje a když je možnost si doplatit k tarifu PID, tak je to vidět ještě více. Lidi se to naučili využívat a těch pár korun si doplatí. Velmi často Praha-Čelákovice nebo opačně. Ale stejně tak i do Lysé nebo Milovic. Kde jsou ty časy, když jsem tam byl skoro sám! A to jezdím… Číst vice »

asdf

OK, zítra zrovna jedu do Zelenče, tak si jedničku opět zkontroluju a podám hlášení 😉 Jasně, je sobota, takže to není jako ve všední den, ale budu opravdu zvědavý.
Ale je fakt, že se to mohlo poslední dobou změnit. Ještě před pár lety tam nejezdil skoro nikdo.

Milan

Jezdím 1.tř. v průměru 1x týdně a jak jsem psal i ve zdejší diskuzi, po většinu cesty jedu sám třeba v celém vagonu, minulý týden přes Vysočinu a předevčírem z Rakovníku. Jediný úsek, kde není jistota, že budu mít privátní kupé je Praha-Pardubice.

jouda

Víkendy jsou např. na S2/S2x samozřejmě slabší, to je jasné. Plní se to hlavně v pracovní dny. Třeba před 10 lety jsem měl v rychlíku skutečně kupé pro sebe. Dnes jsme průměrně 3 až 4. Navíc i dnes už se dá doplatit i v rychlíku, který je v PID. Pak jsou některé linky, které mají v 1. třídě menší využití, ale to neznamená, že by tam neměla být. Ze dne na den si lidi pochopitelně nezvyknou. Vliv taky má, v jaké podobě je k dispozici. Je rozdíl např. mezi vozem typu A, oddílem v InterPanteru a 1. třídou Railjetu.

Jirka

Jouda: korunky na první třídu by byly a dokonce si ji i chci koupit, ale české dráhy mi to neumožní. První třída má být za nějaký rozumný příplatek a ne že mi e-shop napíše „vaše cena je 675 Kč, nechcete zkusit cestovat první třídou za 4150 Kč?“ Sorry? Takhle se lidi neinspirují, aby si doplatili za první třídu.

Jakub

Ano, jako každodenní dojíždějící Elefantem jsem si všiml fragmentace jednotek v posledním roce. Elefanti by se dali rozdělit do tří kategorií:
1) nové s agresivní ale tichou klimatizací, tvarovanými sedačkami – jsou rozeznatelné korporátním nátěrem
2) postarší s hroznými sedačkami, jemnější klimatizací – oranžovo-modré
3) staré jednotky s hlučnou klimatizací, rozvrzanými sklápěcími sedačkami (zde na obrázku) a hlučným bouchajícím podvozkem – jsou hranaté a bílé – těmito je občas opravdu zážitek jet, ale tyto kusy byly vyrobeny pravděpodobně ještě v minulém tisíciletí

Asdf

Romanero: Tím mudrlantem jste tady akorát Vy. Jestli máte nějaký „komplexní sčítací průzkum“, tak mi ho sem linkněte, rád si ho prohlédnu, ale žádný nemáte. Já si ho určitě dělat nebudu, stačí mi to, co vidím na vlastní oči. A pro mě svět opravdu nekončí v Zelenči. Teď bydlím 2 roky v Praze, ale 15 let jsem dojížděl pravidelně z Mnichovic, občas jezdím různě po okolí do všech směrů. Mapu PID znám velice dobře, možná lépe než vy, ale o to se přít nehodlám. Výsledek mého dlouhodobého pozorování je ten, že 1. třída je velice málo využívaná. Ne, opravdu neočekávám,… Číst vice »

kosočtverec s čárkou uprostřed

Vždy, když se kolem Vídně svezu s S Bahn, uvědomím si ten smutný rozdíl mezi prastarou jednotkou ÖBB 4020 a “moderním” Elefantem Českých drah. Čistý interiér s neutrálním dýchatelným ovzduším, příjemná kombinace pastelových barev, otvíratelná okna. Čisté a udržované WC. To bohužel nejsou atributy jednotek 471 ani ostatní ČD Regio zvěře..

Franta Jouda

Čisté WC? No když ráno vyjede jednotka s čistým WC, kdo myslíte, že ho posere při první jízdě? Vlakvedoucí s fírou asi ne…

železničář v důchodu

A umíte také něco jiného než pouze kritizovat na nepravém místě? Za často nevábný stav interiérů železničních vozidel mohou totiž především cestující, pro něž srovnání s dobytkem je často urážkou toho dobytka!

jan

No doufám, že to nebudou měnit najednou v celé čr. Protože ty červené potahy jsou hezké a nové.

železničář v důchodu

Některá sedadla ve 2, třídě vozové „ešusů“ už jsou opravdu hodně opotřebovaná, takže mají-li být postupně obnovena, nelze se na to netěšit.