ČD chtějí pro noční vlaky novou značku NJ, přímý spoj k Jadranu letos nevyjede
České dráhy letos nepočítají s přímým spojením Česka a Chorvatska vlakem. Linka z Prahy do Splitu, která umožňovala cestujícím vzít
České dráhy letos nepočítají s přímým spojením Česka a Chorvatska vlakem. Linka z Prahy do Splitu, která umožňovala cestujícím vzít s sebou i auto, nevyjede.
Podle mluvčího Petra Štáhlavského je důvodem změna vedení vlaků v Budapešti. „Vlaky do/z Prahy jezdí nově do/ze stanice Budapest Nyugati pu., zatímco noční vlak do Chorvatska odjíždí z nádraží Budapest Keleti pu. Z uvedeného důvodu není možné zajistit přechod přímých vozů mezi těmito dvěma rameny,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.
České dráhy podle něj mají zájem zajistit i nadále přímé spojení do Splitu, proto prověřovaly se zahraničními partnery alternativní trasu například přes Rakousko nebo přes Slovensko a Maďarsko mimo Budapešť. „Bohužel tyto trasy jsou však v letošním roce nepoužitelné, a to buď z ekonomických důvodů nebo z důvodů plánované výlukové činnosti,“ dodal Štáhlavský.
Při cestě vlakem k moři je tak letos nutné přestupovat a volit kombinaci spojů z ČR do Maďarska nebo Rakouska a pak přípojů ve směru Balkán / Itálie. Směrem na sever, k Baltskému nebo Severnímu moři, kam ale nesměřuje tolik turistů, jezdí přímé spoje do Hamburku a Kielu v Německu s možností přípojů do dalších letovisek (Sylt, Rujana).
Konce přímého vlaku se chytli autobusoví dopravci, Flixbus a Regiojet letos posílí spojení do Chorvatska.
Kromě tento týden oznámeného sezónního vlaku z Bohumína k polskému Baltu se objeví letos v prosinci na českých kolejí ještě další novinka: přímý noční vlak mezi Vídní a Berlínem přes Polsko, který pojede přes Břeclav a Bohumín.
České dráhy se na start připravují i tím, že u Úřadu průmyslového vlastnictví v polovině května zažádaly v o zápis dvou ochranných známek NJ a ČD NJ. Použít je chtějí právě na trase mezi Břeclaví a Bohumínem.
„ČD jsou partnerem ÖBB a kooperují při provozu nočních vlaků. Tato kooperace se může prohloubit v případě provozu plánovaného nočního vlaku Vídeň – Bohumín – Berlín pod značkou Nighjet. V této souvislosti jsme zajistili registraci loga ČD NJ,“ vysvětlil Štáhlavský. Jaké další plány se značkou mají, neuvedl.