Dopravci Infrastruktura Železnice

ČD Cargo zrušilo miliardové tendry na ETCS, AŽD podalo špatně nabídku

ETCS displej Ansaldo, zdroj: AŽD Praha
ETCS displej Ansaldo, zdroj: AŽD Praha

Společnost ČD Cargo musela už podruhé zrušit většinu soutěží na dodávku zabezpečovacího zařízení ETCS do svých lokomotiv. Důvodem jsou chyby jediného zájemce, společnosti AŽD Praha.

Vyplývá to z informací, které ČD Cargo zveřejnilo na svých stránkách, a z písemných zpráv na profilu zadavatele. I když firma nezveřejnila hodnotu zakázek, jde o téměř identické soutěže s těmi, které byly vypsány v roce 2016 a následně zrušeny v loňském květnu. Tehdy ČD Cargo poptávalo zabezpečení celkem 345 lokomotiv v hodnotě 3,5 miliardy korun a soutěž muselo zrušit, protože se nikdo nepřihlásil.

Oproti minulé soutěži teď byl alespoň jeden zájemce. Společnost AŽD Praha podala nabídku do všech tendrů, ze všech byla ale vyloučena, protože nepodala nabídka neodpovídala podmínkám zadávacího řízení a zákonu o zadávání veřejných zakázek. „Toto formální nedopatření způsobuje riziko nedodržení zákonných postupů při pokračování v realizaci zadávacího řízení. Po zvážení všech s tím spojených rizik, a to i s ohledem na spolufinancování z evropského dotačního programu CEF, se zadavatel rozhodl tato zadávací řízení zrušit a opětovně vypsat zadávací řízení nová. ČD Cargo odhaduje přibližně dvouměsíční zpoždění spojené s touto skutečností,“ uvedlo ČD Cargo na svých stránkách.

Podle údajů na profile zadavatele byla AŽD jedinou firmou, která nabídky podala. „Je to pro nás velmi nepříjemné zjištění, ale míra rizika nedodržení zákonných postupů a s tím spojené případné krácení dotace je natolik velké, že musíme zadávací řízení nyní zrušit a opětovně vypsat nová,“ komentoval zrušení soutěže předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik. „Byli jsme ve fázi zadávacího řízení, kdy všechny zpracované podklady jak na straně zadavatele, tak na straně účastníků zadávacích řízení, bude možné využít jako základ pro zadávací řízení nová,“ dodal Bednárik.

Další dvě zadávací řízení ještě běží, jedno firma vypsala krátce po zrušení předchozího. Firma počítá s dotací na nákup technologie z fondu CEF. Podobnou soutěž vypsaly nedávno České dráhy. Zatím prvním dopravcem, který soutěž na ETCS zdárně dotáhl do konce, je Leo Express. Pro něj má zabezpečovač instalovat sdružení ČD-Telematika  a Alstom, tendr ale ještě není oficiálně ukončen.

ETCS (European Train Control System) je zabezpečovací systém, který umožní předávat strojvedoucímu informace o oprávnění k jízdě i o povolené rychlosti a současně bude kontrolovat, zda strojvedoucí tyto pokyny dodržuje.
Prostřednictvím systému ETCS předává traťová část do palubní části systému ve vlaku informace, které neustále stanovují a kontrolují dodržování maximální povolené rychlosti vlaku. Systémem budou muset být osazeny tratě i vozidla, v tuzemsku je jím vybaven zatím jen úsek Kolín – Břeclav. Povinnost nasazení takových vozidel bude od roku 2025.

5 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Regiojet v lokomotivach řady 162 ETCS dodelaval dodatečně?

    • Řada 162 Regiojetu nemá v současnosti instalované ETCS a projekt na jeho instalaci nebyl/není v současnosti vypsaný – pouze v rámci dotačního programu CEF mají schválenu 85% dotaci, ale není jisté, zda bude využita. Co se týče veřejné zakázky na instalaci ETCS do jednotek Leo Expresu, ta je dle informací na profilu zadavatele stále neukončena, informace o vítězi – ČD-Telematika a Alstom – tak není pravda, naopak – i tato zakázka by měla být zadavatelem nakonec zrušena.

      • Dobrý den, díky za info, předpokládali jsme, že když se ČD ve svém zpravodaji chlubí tím, že zakázku získali a je už jasno. Nicméně zatím není zakázka ani uzavřena, ani zrušena.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora