ČD Cargo promění další peršingy na esa, soutěží modernizaci 18 lokomotiv řady 163
Lokomotiva 363 láká nové zaměstnance pro ČD Cargo. Pramen: ČD Cargo
Společnost ČD Cargo chystá v příštích letech další modernizaci lokomotiv řady 163, aby uměly jezdit i na síti s trakční
modernizace donekonečna a ještě dál..
teď už zbývá nějak zmodernizovat ještě ty starý páry 🙂
Nebylo by lepší místo pochybných modernizací pořídit nové lokomotivy?
1. Montáž Traxxe, Vectrona v DPOV pro ČD Group.
2. Smartron CZ nebo čínský Bizon (politicky správně) a montáž v DPOV?
3. Pořízení ojetin 15-20 let starých ojetin a upravit je k tomu, co je schváleno?
185 na 186, nebo 1116 na 1216 nebo 189 a upravit na verzi CZ.
Díky rozhodnutí nic nekupovat (90. léta) a jen modernizovat zde chybí 1-2 generace ne tak starých lokomotiv pořád se staví na lokomotivách Škoda z 80.let.
V podstatě by se s takovým názorem dalo souhlasit. S první částí určitě. Nicméně 1116 a 1216 jsou jiné lokomotivy. Tvrzení že zvenku jdou úplně stejné je velmi lákavé. Investice do přestavby takového rozsahu jsou srovnatelné s náklady na „igbt do bastardů“ a podobné nesmysly. 186 a 189 u nás mohou jezdit (byť s drastickými omezeními). Každá věc má svoji konstruktérem stanovenou dobu používání, které se říká životnost. Když to bude fungovat dýl, konstruktérovi čest. Také doma do svojí naftový voltáfky f tédéíčku nedáváte montovat moderní Common-Raily. Ale proč ne? Vždyť by to mělo lepší odpich a spotřebu… Protože se… Číst vice »
Máte na mysli nějaké konkrétní 15 – 20 let staré ojetiny, které by byly k mání? Když sečtete cenu ojetin (pokud vůbec nějaké budou) plus úpravy pro provoz v CZ, tak jsme finančně nastejno s tou rekonstrukcí nebo spíš výš.
Pánové, mám s dovolením dotaz, možná dva? Opravdu se dá vlézt do sumy 18,2 mil. Kč, potažmu cca 20 mil. Kč, to když se do zakázky rozpustí drahý prototyp? Kamkoliv se v příspěvcích na tomto serveru podívám (ale i jinde), se všude v této branži rozhazují nehorázné sumy, či si někdo až neomaleně o takové i říká. A tak nevím, protože s oborem přímo nejsem spojen, zda s ETCS (články se zmiňují, že AŽD chce za vystrojení 10 až 15 mega), trafem (nevěřím, že v těchto výkonových rozsazích je za pusu, nebo bude vytěženo a repasováno z přebývajících 240, 242…),… Číst vice »
Částečně jste si odpověděl sám. Laminy jsou staré, rám i laminátová skříň vyžilé. Navíc regulace probíhá odbočkami na transformátoru, s tím na DC systému nic neuděláte.To by bylo na komplet nové řešení elektrické výzbroje po vzoru 363.5 či Belgičanky a vzhledem ke stáři stroje tedy nemyslitelné. I když by se mi dvousystémové laminátky moc líbily 😁. Mě spíš napadlo, jestli by bylo reálné upravit na provoz na 25 KV bastardy 372. Má to masivní trafo pro 16,7 Hz tak jestli by bylo reálné převinutí a odbočka aby to zvládalo obě frekvence. Pak ale samozřejmě komplet novou elektro výzbroj protože odporově… Číst vice »
Zdravim. To s Bastardama skutečně je asi v rovině fantazie. Moc si nedokážu představit, že by někdo podstoupil proceduru od projektu, přes výrobu nejspíš naprosto atypických součástek až po schvalovací proces kvůli odporovým, skoro 30 let starým strojům a ještě jen pro tuším 8 strojů ČDC pokud počítám dobře. Nápad zajímavý na jednu stranu, Podobný stroje má TSS kdesi v kopřivách a asi by se dalo lecos z toho využít. Každopádně otázka, jak moc by se to vyplatilo podstoupit, kvůli přestavbě strojů v tak omezeným počtu. Na to odborník skutečně nejsem 😌
Jasně, reálně se dá spíš počítat s tím, že 372 skončí u Koleje Czeskie, kde svoji střídavou část budou moci využít k přetahům do Německa. V případě zásadnější přestavby jsem měl na mysli i překopání elektrické výzbroje a odstranění odporové regulace. Klidně již bez DC části. Po přepnutí pravobřežky na střídavinu už by byla zbytečná. A dovedl bych si představiti úpravu i 371 od ČD maminky. Za pár let se s DC mašinou nedostanete například do Žiliny ani od Čadce a do Starého Města již docela brzy. Takže co s nimi, když nebude práce ani pro Krysy.
Technicky neproveditelné a bytostně propastné rozdíly. Trafo z 242 a všeobecně odbočkových lokomotiv má na výstupu sekundární části podstatně nižší napětí (1150 nominál, kdyžtak mě opravte), tudíž nemůže sloužit původnímu PM. Měniče 263 pracují jako řízený usměrňovač se sekáním vln periody. Velmi zjednodušeně. Takže z 263 nelze vyrobit dvousystémové loko bez celkové změny silové části.
Dík, ušetřil jste mi totéž vysvětlování 🙂
Ještě bych dodal, že trafo z lamin/plecháčů má vlastně kaskádu tří vinutí (autotrafo, primár, sekundár) (plus pomocná vinutí jako topení či pom. pohony), takže je pro uvažovaný účel o jedno velké vinutí větší a těžší, než je nutné 🙂
Díky. Díky za osvětlení. Rámcově odpovědi chápu a určitě mne Vaše odpovědi evokují další zvědavostní otázky, ale uvědomuji si, že abych se při hlubší diskusi chytal, musel bych dočíst pár knížek nejen o silnoproudé elektrotechnice, točivých strojích atd…, ale i hlouběji nakouknout do konstrukce našich lokomotiv. Typicky zmínka o nízkém napětí na sekundáru Tr u starších řad. Znamená to, že motory na 163-ce jsou konstruovány na vyšší napětí, nebo PM je pulsní měnič, taktéž zkonstruovaný na jiné spínací napětí. Zmínka o vinutí navíc je poté již spíše třešničkou na dortu problematiky. Kdyby to jinak klaplo, tak za „darovaného koně“, který… Číst vice »
Nákup nových strojů by samozřejmě byl nejlepší, ale modernizace peršingů je pořád lepší, než nedělat nic a čekat, jak to divadlo kolem konverze a ETCS dopadne. I soukromí dopravci se snaží, byť to mají mnohem jednodušší, co se týče počtu strojů. Nejhůře na tom jsou České dráhy, ty vesměs stále vyčkávají, což je problém. Peršingy jsou stroje napříč dopravci, jejich modernizace a dovybavení střídavkou a ETCS by mohlo přinést nižší náklady. Ví někdo, jak to vypadá s Bastardy? Ty měly dostat kompletní tyristorovou výzbor, využít se měla v podstatě jen skříň. Ale asi do toho nikomu nechce (čemuž se tedy… Číst vice »
Že by do Bastardů přišla tyristorová výzbroj mi přijde velmi nepravděpodobné. Pokud už by k tomu došlo, tak bych to viděl na modernější tranzistorovou.
Máte pravdu, zaměnil jsem to. 🙂
Nikdy jsem o tom neslyšel. Z jakých pramenů čerpáte? JPP? 🤠
Nevím, kde jsem to četl nebo slyšel. Možná na nějakém jednání na OKV kvůli dualizaci elefantů a peršingů, tak to tam možná někdo zmínil jako možnost, i když značně neefektivní. Takovou rekonstrukci by možná zvládlo i DPOV a alespoň na nějaké období by se vykryla zvýšená potřeba dvousystémových lokomotiv, než budou nové.
Bastardy jsou plně vytíženy na Německo, na vnitro se využívají výjimečně. Jinak přestavba na modernější stroj je dle mého názoru možná s technologií, která je použitá u 363.5, tedy s IGBT tranzistory.
Máte pravdu, viz výše.
Proč se dopravce tak připravuje na ETCS?
Dopravce koupil vozidla (680, 471,…), SŽ řekla „JUST dáme něco nekompatibilního“
Nechápu,,, můžete mi prosím tento příspěvek někdo vysvětlit? Díky 😉
Dopravci koupili vozidla připravená na ETCS, třeba Pendolina 680. SŽ řekla, že použije jinou a nekompatibilní verzi ETCS.
Proč z toho neudělají rovnou 363.5 ?
To by bylo dražší.
Protože 363.5 je v podstatě nová lokomotiva,kde se použily staré podvozky s trakčními motory,rám lokomotivy a karoserie.
Podobně jsou na tom Pralinky, cena odpovídá.
A hlavně to byla a je hodně nepovedená reko….
Co já vím, tak to byla ta nejlepší reko, co se v Čechách udělala, právě proto, že zbyla jen „slupka“ a ve vnitř je to celé překopané
363.5 je nejlepší elektrická lokomotiva na které jsem kdy jezdil. Jen to chce ruce ,odbornici
K 363.5 mám asi jen jednu výhradu (ale to je problém i u Vectronů, apod…), po stažení sběrače a znovu zvednutí ji strašně dlouho trvá, než si „očichá“ napětí. U klasických 363 je prostě „čichací“ relé a je to během chvíle, ale u tohoto to trvá, což je o uváznutí, když je stahovačka máte těžký náklad a do toho ještě snížení rychlosti na 30 km/h.
Ještě slabý kompresor. Proti starým 163,363, 130, je to slabota. Ve dvojčeti je to lepší.
Jo třeba za Zdicema směr Stašov je výborná stahovačka přímo na úpatí kopce…
Když se do 163 rvou prachy za účelem provozu pod 25kV, tak pokud nebude rekontrukce zahrnovat výměnu silové a řídící části, tak je to dobrá pitomost. Tyristory jsou na hranici životnosti a analogová elektronika také
Jenže s tím asi úplně ČD Cargo až tak nepočítá, naopak – prototyp se odhaduje na cirka 45,5 mil. Kč a sériovka pak na 18,2 mil. Kč s tím, že 50% ze způsobilých výdajů se uhradí z Operačního programu Doprava 2. Těch 18,2 mil. Kč u sériovky je ještě méně, než za kolik to bude dělat Regiojet (upgrade z řady 162 na řadu 363) – tam jsou náklady odhadovány na 22 mil. Kč za kus a zase je tam již schválená dotace těch 50% – čili stejně jako u ČD Carga.
Čili náklady budou srovnatelné s instalací ETCS.
RJ bude předělávat 162 na 363? tzn. i změna převodu zpět na Vmax 120km/h?
Z té analogové elektroniky toho moc nezbylo původního, většina lokomotiv nemá ani původní tyristory, dneska se na nich lesknou tři písmena a ty nejsou ČKD, ale ABB. Ty součástky se pravidelně udržují kontrolují a v případě potřeby vyměňují.
přesně tak. Není v tom zásadně velký problém.
ale prd. Ty analogy se opravují úplně vpohodě. Je na to dost náhrad, tyristory taky dost vydrží… V mnoha jsem měl tu š¨čes se rýpat a nikdy jsme nenarazili na neřešitelnou situaci s náhradními součástkami.
A zkamarádí se analog se Syslem? (Pro Cargo bych považoval za užitečné jezdit ve dvojici 363+363)
Proč by lokomotiva ČD Cargo měla jezdit s řídícím vozem? 😃🤦 Vícečlenné řízení: viz mnoho příspěvků níže… Jen číst 😉
V zadávací dokumentaci se píše, že vozidla budou doplněna UIC zásuvkami a řídící systém bude umět komunikaci dle standardu NVL pro využití vícečlenného řízení. UIC zásuvky a standard NVL však využívá i řada 363.5 – zajímalo by mne proto, zda tedy bude možné propojit tuto modernizaci s řadou 363.5 do vícečlenného řízení, nebo bude možné vzájemně propojit pouze tyto dvě lokomotivy nové řady 363, tj. shodného typu. Jako ta možnost propojení i s řadou 363.5 se tady tak nějak nabízí:-))
Pozorně číst 😉 V zadávací dokumentaci je požadována možnost ovládání obou typů mezi s sebou 😉
Dík
pokud vše bude tak, ajk je plánováno paj je půjde kombinovat.
Zaujalo mě, že to má být levnější, než předchozí přestavby na 363.5. Napadá někoho důvod? Už jen kvůli inflaci bych čekal vyšší cenu.
A také by mě zajímalo, proč se předchozí modernizace jmenují 363.5 a tohle má být jen 363?
363.5 má být schopna jezdit až do Bulharska, u této varianty to vypadá na pouze tuzemskou verzi, proto se počítá s nižší cenou
.5 mají jiné vlastnosti, rekuperace, jiný výkon, započitatelná E-brzda. Taky mají zcela jinou silovou část, řídící systém. Dost jiných podstatných rozdílů oproti analogovému esu. Očekávám (obeznámení prosím vyraťte), že tyto 364.0 po reko budou mít původní trakční a pomocnou výzbroj, jen se doplní nutná střídavá část a nadřazené řízení (očekávám CRV&DPV po vzoru 363wtb). Proto ta nižší cena. Ale třeba se mýlím 😉
nemýlíte.
Díky za odpovědi 😉
Proč se ČD Cargo zbavuje laminátek, které mají výzbroj na 25kV/50Hz již z výroby a pak draze přestavuje řadu 163? http://www.vladanfoto.cz/clanky-laminatky-na-ustupu.html
protože výsledek je krapet modernější než lamino a hlavně bude dvojsystémový, zatímco lamino na DC jakci nezajede….
Nemluvě o komfortu obsluhy a aspoň o něco lepší pasivní bezpečnosti, proboha…
Jistě, když je možnost sát z veřejných fondů, nějaké marginální opodstatnění už se vymyslí.
Persingy jsou poměrně moderní a tím pádem se vyplatí je překopat na dva systémy.vicesystemovych k jo je u cdc málo.
Laminátka nedojede z Břeclavi do Přerova, musí cestou přepřahat. To je marginalita, že je potřeba mít v Nedakonicích lokomotivu navíc.
Ale zanedlouho už by to zvládnout mohla (když z Říkovic doplachtí). 🙂
A zpátky vytláčet na trať posunovací lokomotivou. Pořád je to to lokomotiva navíc. Už když ji bude potřeba odvěsit, tak se vlastní silou nehne.
@a8n: A v ss úseku jí bouchne VZ a bude tam hnít na koridoru půl hodiny než to někdo odtáhne…
Protože jim ještě netáhne na šedesát?
Protože čistě střídavá mašina je u Carga už skoro k ničemu, protože nikam pořádně nedojedete aniž by jste nemusel přepřahat za dvojsystém nebo jednosystém za asistence další dieselové mašiny nebo jet celý den vyhlídkovou jízdu např. Cheb-Břeclav přes jih republiky po jednokolejkách s úvratěmi.
U osobky už také přestávají mít čisté střídaviny význam po dodávkách Panterů do regionální dopravy v PK a JMK.
Tento článek je jen další střípek do mozaiky, že stavba (https://zdopravy.cz/modernizace-dozile-pravobrezky-z-usti-do-decina-ziskala-souhlas-mzp-stavet-se-ma-za-tri-roky-47004/) měla být navržena rovnou na AC 25 kV 50 Hz.
navržena a postavena na AC bude, jen dočasně tam bude puštěno DC
Dočasně na minimálně 30 let
Jednotka docasnosti je 1 furt.
1 furt = 23 let
ČD Cago che být evidentně připravené na ETCS a přepínání trakce což je pozitivní. A hlavně na tom začali pracovat včas.
Pokud se nepletu, tak podobné úpravy (instalace ETCS, převod napájení na oba systémy) chystal na podizm 2019 i Regiojet u lokomotiv řady 162, nevíte někdo v jakém je to stavu?
Proč mám pocit, že na ETCS CZ jsou nejlépe připravení dopravci ÖBB/ RCC a DB Cargo?
Nevím. Vysvětlíte mi to? Já si třeba myslím něco jiného.
Že by to bylo tím že v jejich flotile jsou Vectroni a Taurusy, které ETCS disponují? Jak jsou na tom vlastně RCC 753.6 a 744, mají ETCS nebo jen přípravu nebo nemají?
A Metrans nic?
No právě. Jedinej kdo v Česku má zkušební provoz pod ETCS jednomužně je MTR.
Já, kdo jiný: pokud Regiojet predělá ty 162, tak také nebude mít problém. Lokotrain má nyní ve flotile 10 Vectronů (7 vlastních a tři pronajaté) a jedenáctý zařadí někdy v červnu. Takže také na to není špatně.