dpp

ČD Cargo převzalo poslední elektrickou lokomotivu s ETCS po retrofitu

Poslední lokomotiva řady 363 po retrofitu ETCS. Foto: ČD - TelematikaPoslední lokomotiva řady 363 po retrofitu ETCS. Foto: ČD - Telematika

Zakázka vyšla na zhruba tři čtvrtě miliardy korun.

Sdružení ČD – Telematika a AŽD Praha dnes předalo poslední lokomotivu řady 163 a 363, u kterých pro ČD Cargo provádělo instalaci zabezpečovacího systému ETCS. Celkem prošlo takzvaným retrofirem 78 lokomotiv. Úplně poslední lokomotivou dovybavenou systémem ETCS v rámci této zakázky se stalo vozidlo 363 256-9.

„Všechny lokomotivy jsou vybaveny systémem ETCS firmy Alstom, konkrétně nejnovějším systémem Atlas,“ řekl Tomáš Businský, člen představenstva a ředitel úseku telekomunikačních a infrastrukturních služeb ČD – Telematiky.

„Převzetí poslední sériové lokomotivy 363 256-9 pro nás znamená, že máme 78 velmi perspektivních lokomotiv připravených pro výhradní provoz vlaků pod dohledem ETCS, který v České republice bude ve větším rozsahu zahájen od roku 2025,“ řekl událost Tomáš Tóth, předseda představenstva ČD Cargo. Posledním krokem v celé zakázce bude dokončení schvalovací procedury pro provoz 13 lokomotiv řady 163 s aktivním ETCS v Polsku. Zakázka vyšla na 766 milionů korun.

ETCS získají i lokomotivy 363.5

Jsme moc rádi, že české firmy dostaly v této složité době příležitost podílet se na budování systému ETCS. Je to věc velmi důležitá pro naši ekonomiku, zaměstnanost a odborně technický růst specialistů AŽD. Díky této příležitosti a nabytým zkušenostem se budeme moci zapojit do výběrových řízení i v dalších zemích,“ říká generální ředitel AŽD Zdeněk Chrdle. K montáži a úpravám docházelo v ČMŽO – elektronika.

V dodávkách mobilních palubních jednotek ETCS v Česku má Alstom dlouhodobě největší podíl. Už dříve firma dodala 69 kusů pro České dráhy a dalších více než 130 setů se z již uzavřených kontraktů vyrábí a bude dodáváno průběžně v budoucnosti.

Implementace zabezpečovače do lokomotiv řad 163 a 363, které patří mezi klíčová hnací vozidla ČD Cargo, byla zahájena v březnu 2019. Česká republika plánuje od 1. 1. 2025 zavedení tzv. výhradního provozu pod ETCS na vybraných páteřních koridorech. Režim výhradního provozu znamená, že na tyto tratě již nebudou mít přístup hnací vozidla bez palubních jednotek ETCS.

Společnost ČD – Telematika aktuálně pracuje i na dovybavení 30 vícesystémových elektrických lokomotiv řady 363.5 ČD Cargo. Ty vznikly přestavbou jednotek původní řady 163 v letech 2010-2013.

Tagy AŽD Praha ČD Cargo ČD-Telematika ČMŽO - elektronika ETCS lokomotiva řady 163 lokomotiva řady 363
30 komentářů