ETCS do lokomotiv 363.5 ČD Cargo zajistí pětice firem pod Telematikou

Lokomotivy řady 363.5 jsou často provozovány ve dvojicích. Autor: Matijak – https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=45405844Lokomotivy řady 363.5 jsou často provozovány ve dvojicích. Autor: Matijak – https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=45405844

Potenciál na retrofity u ČD Cargo pak má již pouze poslední typ lokomotiv a to jsou vybrané kusy z řady 230/240 a 242.

ČD Cargo dovedlo k podpisu smlouvy tendr na dodávku zabezpečovače ETCS do 30 lokomotiv řady 363.5. Zakázku vypsanou loni v červnu získala jako jediný zájemce společnost ČD-Telematika, která ve sdružení zastřešuje dalších pět firem: Siemens Mobility, Škoda Transportation, AŽD Praha, TRAMECo Systems a ČMŽO-elektronika. Vyplývá to z písemné zprávy zadavatele. Cena činí 21,75 milionu eur, tedy zhruba 533 milionů korun. Instalace proběhne v závodě Škoda Pars v Šumperku.

„Je to důležitá nosná řada, u které si nedovedeme představit, že by ETCS nedostala,“ řekl deníku Zdopravy.cz šéf ČD Cargo Tomáš Tóth. Dvousystémové lokomotivy řady 363.5 vznikly přestavbou původní jednosystémové řady 163 v letech 2010 až 2013 a dnes jsou řazeny k velmi efektivním hnacím vozidlům. ČD Cargo je využívá především v mezinárodní dopravě, schváleny pro provoz jsou i na Slovensku a v Maďarsku.

Právě mezinárodní kontext dodává zakázce podle člena představenstva ČD-Telematiky Tomáše Businského „zvláštní význam“. „Součástí dodávky na klíč je totiž i homologace pro provoz v Maďarsku, které tak po Slovensku a Polsku dále rozšiřuje oblast, kde jsme takové služby klientovi schopni dodávat,“ uvedl Businský.

ČD Cargo je v tuzemsku průkopníkem takzvaného retrofitu, tedy osazení systému ETCS do starších vozidel. Jako první tuzemský dopravce vysoutěžilo ČD Cargo retrofit už v březnu 2019, a to do 78 lokomotiv řad 163 a 363. I tehdy vyhrála ČD-Telematika (s partnery  AŽD Praha, Alstom a ČMŽO-elektronika). Celková hodnota zakázky, která by měla být dokončena letos, je 29,9 milionu eur (cca 766 milionů korun).

„Potenciál na retrofity má již pouze poslední typ lokomotiv a to jsou vybrané kusy z řady 230/240 a 242. Vím, že jde o relativně starší řadu vozidel, nicméně nelze je v horizontu dalších 10 let nahradit novými interoperabilními lokomotivami. Bylo by to i optikou jejich nasazování na vybrané trhy zbytečné,“ doplnil Tóth.

Tagy ČD Cargo ČD-Telematika ETCS řada 363.5
25 komentářů