ČD Cargo posiluje v zahraničí, v Rakousku je už šestým největším dopravcem

Lokomotivy Siemens Vectron AC DPM pro ČD Cargo. Foto: Michal Roh / ČD CargoLokomotivy Siemens Vectron AC DPM pro ČD Cargo. Foto: Michal Roh / ČD Cargo

Přes 60 % státního dopravce je již mezinárodních.

Podíl ČD Cargo na celkovém objemu přeprav na české železnici letos dál mírně klesá (aktuálně pod 58 %), dopravci se ale daří pokles na tuzemském trhu kompenzovat v zahraničí. Přes 60 % všech přeprav státního nákladního železničního dopravce je mezinárodních. Firma zaznamenává velký růst v Rakousku.

Vyplývá to z dat ve výroční zprávě firmy. Do mezinárodních přeprav se zahrnují výkony, které vycházejí, končí, tranzitují nebo vůbec neprochází Českou republikou. „V případě dopravců patřících pod značku ČD Cargo se jedná v ročním vyjádření o objem převyšujícím 40 milionů tun zboží. ČD Cargo dnes již není pouze akciová společnost podnikající na liberalizovaném trhu v České republice, je Skupinou ČD Cargo, která provozuje železniční nákladní dopravu na vlastní licenci vyjma tuzemského dopravního trhu také v Německu, Rakousku, Polsku, Slovensku, Maďarsku a Chorvatsku,“ uvedl předseda představenstva Tomáš Tóth.

Jedním z příkladů expanze je Rakousko. Pobočka ČD Cargo vznikla v lednu 2019, kdy za sebou měla i první přepravu. V roce 2022 přepravila 1,9 milionu tun a podle oficiálních statistik rakouských úřadů tak stoupl tržní podíl ČD Cargo z 1,7 % v roce 2021 na 3 % v roce 2022. Je tak šestým největším dopravcem v Rakousku.

Proměna lokomotivního parku

„Můžeme se pochlubit v Rakousku referencemi z přeprav dřeva, automotive, agrárních a chemických produktů nebo silničních návěsů. Řada přeprav je uskutečňována v synergii s německou pobočkou a samozřejmě s mateřským ČD Cargo,“ dodal Tóth.

I proto došlo v Rakousku k rozšíření počtu lokomotiv, nově do Rakouska zamířily dvě lokomotivy Siemens Vectron řady 393 s dieselovým modulem na realizaci první/poslední míle na tratích bez trolejového vedení nebo na obsluhu nezatrolejovaných manipulačních kolejí a vleček.

O expanzi do zahraničí rozhodla firma v roce 2015. Cesta mimo český trh se stala jedním ze základů strategie firmy. Aktuálně je firma schopna pro své zákazníky zajistit kompletní přepravu od Jadranu po Severní a Baltské moře. Expanze přinesla i velkou modernizaci lokomotivního parku: firma nakoupila či si pronajala desítky interoperabilních lokomotiv Siemens Vectron a TRAXX MS3. „Lokomotivní park dále rozšiřujeme a na přelomu let 2025 a 2026 bude ČD Cargo vlastnit již 61 strojů z provenience obou výrobců,“ upřesnil Tóth.

Tagy ČD Cargo expanze ČD Cargo do zahraničí
33 komentářů