ČD Cargo poprvé shání ke koupi elektrický „šestikolák“, soutěží dodávku až 22 lokomotiv

Bombardier TRAXX MS3 v barvách ČD Cargo. Foto: ČDCBombardier TRAXX MS3 v barvách ČD Cargo. Foto: ČDC

Nové lokomotivy mají sloužit hlavně pro zahraniční expanzi.

Tuzemský železniční nákladní dopravce ČD Cargo vypsal soutěž na dodávku celkem až 22 nových elektrických lokomotiv různých typů. Poprvé soutěží i dodávku šestinápravových elektrických lokomotiv.

Zakázka zveřejněná na profilu zadavatele je rozdělena do několika částí, do každé se může přihlásit dodavatel zvlášť. Státní dopravce je chce použít hlavně pro svoji další expanzi do zahraničí.

Základem je dodávka šesti vícesystémových lokomotiv s povolením pro provoz prakticky ve všech evropských zemích. K nim ČD Cargo poptává ještě možnost opce na další čtyři lokomotivy. Buď další vícesystémové, nebo jen na střídavé napětí s provozem v Česku a okolních zemích.

Dvě lokomotivy pro Last Mile

Další částí soutěže jsou dvě vícesystémové lokomotivy s dieselovým pomocným motorem pro tzv. Last Mile výkony, které umožňují část jízdy mimo elektrizované tratě. „Máme v tuto chvíli dvě lokomotivy s Last Mile dieselem pronajaty v Rakousku, osvědčily se a již dnes víme, že je bez problémů uživíme,“ řekl výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth.

ČD Cargo má ještě opci na 40 vícesystémových lokomotiv TRAXX MS3 od Bombardieru, kterou může, ale také nemusí využít v plném rozsahu. „Soutěž nám slouží mimo jiné i k ověření toho, jaká je aktuální cenová hladina a dostupnost lokomotiv různého provedení na trhu. Chceme ujištění, že pořizujeme lokomotivy za těch nejlepších podmínek, a to jak cenových, tak i s ohledem na jejich vybavení. S růstem evropských výkonů na střídavé trakci mimo jiné sledujeme možnost dodávek nových lokomotiv bez 3kV DC. Samozřejmě dbáme i na to, aby budoucí park lokomotiv nebyl z pohledu řad mnohopočetný,“ vysvětlil Tóth.

Zatímco proměna lokomotivního parku na nové moderní vícesystémové lokomotivy běží v ČD Cargo již několik let, poprvé v historii firma soutěží dodávku nových šestinápravových lokomotiv. Ty na trhu zatím pro provoz v Česku neexistují.

V Polsku ale dceřiná společnost firmy CD Cargo Poland Spółka už využívá pronajatý stroj Newag Dragon. „Máme od různých výrobců signály, že by je tento segment zajímal. Jsou v Evropě určitě relace, kde se vyplatí jedna silná lokomotiva namísto dvou nových multisystémů,“ vysvětlil Tóth.

„Šestikoláky“ by případně dopravce nasazoval v ČR spíš omezeně, prioritně by byly určeny pro provoz v zahraničí, případně tranzity a dovoz vybraných těžkých vlaků do republiky. Vše však bude záležet na předložených nabídkách.

 

Tagy ČD Cargo šestinápravové lokomotivy Top vícesystémové lokomotivy
75 komentářů