Dopravci Železnice

ČD Cargo převzalo třetího Dragona pro svůj polský byznys

Lokomotiva Dragon od Newagu. Foto: Jan Šindelář
Lokomotiva Dragon od Newagu. Foto: Jan Šindelář

Společnost CD Cargo Poland převzala už třetí lokomotivu Newag E6ACT přezdívané Dragon pro přepravy těžkých vlaků s uhlím. Firma je stoprocentní dcerou ČD Cargo.

„Nasazujeme ji na těžké uhelné vlaky ze Slezska do elektrárny Kozienice,“ řekl Michal Roh z ČD Cargo. Všechny tři šestinápravové stroje má pronajaté od společnosti Industrial Division. „Jde o ideální lokomotivu pro přepravy velmi těžkých vlaků na polské síti, kde bychom jinak nutně nasazovali dvě standardně výkonná hnací vozidla,“ řekl už dříve výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth.

ČD Cargo má v Polsku aktuálně přes dvacet lokomotiv, základem jsou polonizované stroje 163 a 130. Loni firma převezla v Polsku 3,8 milionu tun, s podílem 2,13 % je firma v první desítce největších polských nákladních dopravců. Letos plánuje polské zastoupení pobočka další expanzi až na 4,2 milionu tun.

Newag je s lokomotivami Dragon úspěšný, firma nedávno oznámila dodávku 31 lokomotiv pro PKP Cargo. Lokomotivy mají být schválené i pro provoz v Česku.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
IGCT
Host
IGCT

Verze pro ČDC je pouze na 3kV DC ??

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

Na Newagu ocenuji to, že stojí stranou a jede si to svoje. Co na to Pesa a její Gama?

Kubrt
Host
Kubrt

Co konkrétně znamená „stojí stranou a jede si to svoje“? Které firmy stojí uprostřed a nejedou si to svoje?

Qěcy
Host
Qěcy

Zajímaly by mne příčné účinky těchto šestikol na trať. Zda budou muset jezdit podle kulatých rychlostniků, či ne.

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

Trochu si rypnu. Zajímaly by vás i u eurodualu od Stadleru?

Kubrt
Host
Kubrt

Tak jasně že ano, ale s EUROdualem sem zatím nikdo jezdit neplánuje, zatímco s Dragonem ano, takže je to aktuálnější otázka 🙂

Qěcy
Host
Qěcy

Jistěže. Už jsou údaje o nich venku?
Protože v Česku je jistá poptávka po jednodílných lokomotivách, které utáhnou více, než 6,4 MW čtyřkoláky. Adheze je adheze, čili je potřeba více než 8 hnacích koleček. 🙂 za minimální dodatečné náklady.

Qěcy
Host
Qěcy

Zapomněl jsem dodat, že přechodnost 3 lokomotivy v Česku dost omezuje, pro mnoho dopravců se tak stávají nezajímavými.

Vnější pozorovatel
Host
Vnější pozorovatel

Ok. Já si to rýpnutí nemohl odpustit. 🙂 Řekl bych že u nás je to dáno i trochu geografii. V polsku bude těch obloukove problematických tratí o něco méně takže tam je logicky o tato vozidla větší zájem. Ale i u nás jsem před lety zaznamenal že se čeká určitá renesance sestikolaku. Tak uvidíme jak často tady Dragon uvidíme.

Kubrt
Host
Kubrt

No a pak jsou taky země, třeba Norsko nebo Rumunsko, kde jsou tratě velmi obloukovité, ale šestinápravových lokomotiv se tam nebojí. Tudíž bych ještě přidal jakýsi zvykový faktor – přístup ke stavbě železnic, jejich údržbě. Vzpomeňme, jak Č(S)D od 50. do 90. let zápasily s hmotností lokomotiv. Ještě v 90. letech vznikla řada 714.2 s nápravovou hmotností 15 tun, protože na některé tratě bylo i 16 t u řady 714.0 moc… Podobně když v 90. letech poklesla nákladní doprava, první se vyřazovaly šestinápravové lokomotivy, někdy až hystericky.

Rýpal
Host
Rýpal

Některá nová šestikola mají příčné síly nižší než Větroň. Takže kulaté rychlostníky nehrozí. Snad je to případi Dragona

Qěcy
Host
Qěcy

A která? Co vím, tak podle hranatých smí v Česku jen MaximaCC, ale to je dáno absencí trakčáků v podvozku, tudíž menším rozvorem a menší hmotností podvozku. Takový podvozek se snáze optimalizuje.

Rýpal
Host
Rýpal

Viz níže příspěvek „ythomas_ct“.
Pokud vím, Eurodual má snad hodně podobný/stejný podovozek jako Euro4000. Jasné, v ČR zatím jen Maxima, ale pokládám za otázku času, kdy budou další.

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

…tak to by mě také moc zajímalo. Jde totiž o dosahované kvazistatické vodicí síly a v ERATV jsou uvedeny hodnoty 59,9 kN pro DRAGON 2 (https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/11-032-0002-6-001) a 60 kN pro EURO4000 (https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/11-001-0003-9-001). Nicméně ani jedné z těch hodnot osobně moc nevěřím a obecně je známo, že v registru jsou občas blbosti. Kde se zhruba pohybuje realita u současných čtyřnápravových lokomotiv, dokládá např. záznam TRAXXu, kde je uvedeno 69 kN (https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/11-042-0004-1-001). Na druhou stranu, vždycky je asi možná nějaká výjimka z pravidel…

Martin V.
Host
Martin V.

A jaký je limit na kulaté rychlostníky?

Kubrt
Host
Kubrt

60 kN.

Martin V.
Host
Martin V.

Aha, dík. Tak to je docela na knop! A TRAXXy snad jezdí podle kulatých?

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

…no, ono to nemusí být tak úplně 60 kN. Ona se v tom kritériu totiž projevuje modifikace limitní hodnoty kvazistatické vodicí síly, kterou zavedla UIC 518:2009, takže se uvažuje vliv střední hodnoty poloměru oblouku.*) A kde to „trochu nevychází“, tak se asi dá udělat i nějaká výjimka, protože všechny moderní lokomotivy jsou v tomhle ohledu standardně dosti na hraně, nebo spíš i lehce za ní. Jinými slovy – TRAXXy, vectrony, 380 ani činné taurusy nemusí jezdit podle kulatých…

*) https://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwj2–SRwuXlAhUJJFAKHUXwDiIQFjABegQIABAC&url=http%3A%2F%2Fold.www.szdc.cz%2Fdocumentpublisher%2Fdownload%3FdocumentId%3D1%253B%25234e2a524a-0d61-4fcb-be28-f37155ab2837%26contentId%3D0&usg=AOvVaw2MyfjrD9zwCpzcJcLW0x2A

jiný Petr
Host
jiný Petr

Řekl bych, že ty příčné účinky nebudou tak špatné, neboť tyto lokomotivy jezdí na obloukovité trati do Muszyny, kam takové ET22 nesmí.

Manitou
Host
Manitou

Existuje „hybrid“. Řada 184. Má 3 podvozky.

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

…ano, 184.5. Tomu říkám šestinápravová lokomotiva! A obavy o to, že není kam dát trafo, pokud by to mělo žrát i střídavinu, lze vyvrátit příkladem ze Švajcu: Re620. 😉

Qěcy
Host
Qěcy

A tyhle BoBoBiny mají jaké Yqst?

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince