lot
Dopravci Železnice

ČD Cargo převzalo třetího Dragona pro svůj polský byznys

Lokomotiva Dragon od Newagu. Foto: Jan Šindelář
Lokomotiva Dragon od Newagu. Foto: Jan Šindelář

Společnost CD Cargo Poland převzala už třetí lokomotivu Newag E6ACT přezdívané Dragon pro přepravy těžkých vlaků s uhlím. Firma je stoprocentní dcerou ČD Cargo.

„Nasazujeme ji na těžké uhelné vlaky ze Slezska do elektrárny Kozienice,“ řekl Michal Roh z ČD Cargo. Všechny tři šestinápravové stroje má pronajaté od společnosti Industrial Division. „Jde o ideální lokomotivu pro přepravy velmi těžkých vlaků na polské síti, kde bychom jinak nutně nasazovali dvě standardně výkonná hnací vozidla,“ řekl už dříve výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth.

ČD Cargo má v Polsku aktuálně přes dvacet lokomotiv, základem jsou polonizované stroje 163 a 130. Loni firma převezla v Polsku 3,8 milionu tun, s podílem 2,13 % je firma v první desítce největších polských nákladních dopravců. Letos plánuje polské zastoupení pobočka další expanzi až na 4,2 milionu tun.

Newag je s lokomotivami Dragon úspěšný, firma nedávno oznámila dodávku 31 lokomotiv pro PKP Cargo. Lokomotivy mají být schválené i pro provoz v Česku.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
IGCT

Verze pro ČDC je pouze na 3kV DC ??

Vnější pozorovatel

Na Newagu ocenuji to, že stojí stranou a jede si to svoje. Co na to Pesa a její Gama?

Kubrt

Co konkrétně znamená „stojí stranou a jede si to svoje“? Které firmy stojí uprostřed a nejedou si to svoje?

Qěcy

Zajímaly by mne příčné účinky těchto šestikol na trať. Zda budou muset jezdit podle kulatých rychlostniků, či ne.

Vnější pozorovatel

Trochu si rypnu. Zajímaly by vás i u eurodualu od Stadleru?

Kubrt

Tak jasně že ano, ale s EUROdualem sem zatím nikdo jezdit neplánuje, zatímco s Dragonem ano, takže je to aktuálnější otázka 🙂

Qěcy

Jistěže. Už jsou údaje o nich venku?
Protože v Česku je jistá poptávka po jednodílných lokomotivách, které utáhnou více, než 6,4 MW čtyřkoláky. Adheze je adheze, čili je potřeba více než 8 hnacích koleček. 🙂 za minimální dodatečné náklady.

Qěcy

Zapomněl jsem dodat, že přechodnost 3 lokomotivy v Česku dost omezuje, pro mnoho dopravců se tak stávají nezajímavými.

Vnější pozorovatel

Ok. Já si to rýpnutí nemohl odpustit. 🙂 Řekl bych že u nás je to dáno i trochu geografii. V polsku bude těch obloukove problematických tratí o něco méně takže tam je logicky o tato vozidla větší zájem. Ale i u nás jsem před lety zaznamenal že se čeká určitá renesance sestikolaku. Tak uvidíme jak často tady Dragon uvidíme.

Kubrt

No a pak jsou taky země, třeba Norsko nebo Rumunsko, kde jsou tratě velmi obloukovité, ale šestinápravových lokomotiv se tam nebojí. Tudíž bych ještě přidal jakýsi zvykový faktor – přístup ke stavbě železnic, jejich údržbě. Vzpomeňme, jak Č(S)D od 50. do 90. let zápasily s hmotností lokomotiv. Ještě v 90. letech vznikla řada 714.2 s nápravovou hmotností 15 tun, protože na některé tratě bylo i 16 t u řady 714.0 moc… Podobně když v 90. letech poklesla nákladní doprava, první se vyřazovaly šestinápravové lokomotivy, někdy až hystericky.

Rýpal

Některá nová šestikola mají příčné síly nižší než Větroň. Takže kulaté rychlostníky nehrozí. Snad je to případi Dragona

Qěcy

A která? Co vím, tak podle hranatých smí v Česku jen MaximaCC, ale to je dáno absencí trakčáků v podvozku, tudíž menším rozvorem a menší hmotností podvozku. Takový podvozek se snáze optimalizuje.

Rýpal

Viz níže příspěvek „ythomas_ct“.
Pokud vím, Eurodual má snad hodně podobný/stejný podovozek jako Euro4000. Jasné, v ČR zatím jen Maxima, ale pokládám za otázku času, kdy budou další.

ythomas_ct

…tak to by mě také moc zajímalo. Jde totiž o dosahované kvazistatické vodicí síly a v ERATV jsou uvedeny hodnoty 59,9 kN pro DRAGON 2 (https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/11-032-0002-6-001) a 60 kN pro EURO4000 (https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/11-001-0003-9-001). Nicméně ani jedné z těch hodnot osobně moc nevěřím a obecně je známo, že v registru jsou občas blbosti. Kde se zhruba pohybuje realita u současných čtyřnápravových lokomotiv, dokládá např. záznam TRAXXu, kde je uvedeno 69 kN (https://eratv.era.europa.eu/Eratv/Home/View/11-042-0004-1-001). Na druhou stranu, vždycky je asi možná nějaká výjimka z pravidel…

Martin V.

A jaký je limit na kulaté rychlostníky?

Kubrt

60 kN.

Martin V.

Aha, dík. Tak to je docela na knop! A TRAXXy snad jezdí podle kulatých?

ythomas_ct

…no, ono to nemusí být tak úplně 60 kN. Ona se v tom kritériu totiž projevuje modifikace limitní hodnoty kvazistatické vodicí síly, kterou zavedla UIC 518:2009, takže se uvažuje vliv střední hodnoty poloměru oblouku.*) A kde to „trochu nevychází“, tak se asi dá udělat i nějaká výjimka, protože všechny moderní lokomotivy jsou v tomhle ohledu standardně dosti na hraně, nebo spíš i lehce za ní. Jinými slovy – TRAXXy, vectrony, 380 ani činné taurusy nemusí jezdit podle kulatých…

*) https://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=2ahUKEwj2–SRwuXlAhUJJFAKHUXwDiIQFjABegQIABAC&url=http%3A%2F%2Fold.www.szdc.cz%2Fdocumentpublisher%2Fdownload%3FdocumentId%3D1%253B%25234e2a524a-0d61-4fcb-be28-f37155ab2837%26contentId%3D0&usg=AOvVaw2MyfjrD9zwCpzcJcLW0x2A

jiný Petr

Řekl bych, že ty příčné účinky nebudou tak špatné, neboť tyto lokomotivy jezdí na obloukovité trati do Muszyny, kam takové ET22 nesmí.

Manitou

Existuje „hybrid“. Řada 184. Má 3 podvozky.

ythomas_ct

…ano, 184.5. Tomu říkám šestinápravová lokomotiva! A obavy o to, že není kam dát trafo, pokud by to mělo žrát i střídavinu, lze vyvrátit příkladem ze Švajcu: Re620. 😉

Qěcy

A tyhle BoBoBiny mají jaké Yqst?