ČD Cargo poprvé shání ke koupi elektrický „šestikolák“, soutěží dodávku až 22 lokomotiv
Bombardier TRAXX MS3 v barvách ČD Cargo. Foto: ČDC
Nové lokomotivy mají sloužit hlavně pro zahraniční expanzi.
Nové lokomotivy mají sloužit hlavně pro zahraniční expanzi.
Chodím na Vašu stránku pravidelne a je obdivuhodné, koľko správ dokážete za deň vychŕliť. Ale nezaškodilo by, keby ste si text po napísaní aspoň raz prečítali. Veľakrát totiž pôsobí ako nesúrodý „zlepenec“, v ktorom Vám ujdú podstatné veci alebo nadväznosť jednotlivých odsekov. Aj teraz tam chýba, koľko vlastne šesťkolákov ČD Cargo kupuje.
NEWAG ma o to zajem!
>Máme od různých výrobců signály, že by je tento segment zajímal.
Zýmenc předvedl ten zájem v případě ÖBB celkem názorně.
Nicméně když se dívám do zadáváčky, je to zjevně napsáno na EuroDual.
Jiná ekvivalentní lokomotiva (zatím? na věky?) neexistuje.
To by mohlo být pěkné osvěžení v čím dál více unifikovaných flotilách.
Jo, takové osvěžení je přesně to, po čem provozovatelé touží..
Holt, to vypadá, že život je navzdory všem pokusům o unifikaci pořád ještě bohatší než něčí představy 😉
Lokomotiva je snad něco živého? Zrovna vozový park by neměl být módní přehlídkou. Narozdíl od snahy navléct lidi do uniforem, zákonem kodifikovat účes a barvu vlasů…
Ale no tak, nedělejte z toho náboženství. Firma si přeje, firma bude (zřejmě) mít. My kolemjdoucí zaplesáme, fotografové pofotí a zaměstnanci se holt další rok obejdou bez vánočních odměn. Moc to prožíváte pánové, je to jenom železná dráha 😉
Jako v Brně, od každého typu 4 kusy. A provoze nevěš se.
To je pěkné a co něco nového v nezávislé Trakci?
Tři bizoni, 5 effishunterů, běžící dodávka 50 rekobanglí? Co konkrétně by Cargo v nezávislé trakci potřebovalo?
Cargu chybí diesely?
Chybí ty provozní. V Hradci Králové stojí moc hezký plot u depa.
No provozní rozhodně. A to provozní je, jezdí kolikrát silou vůle.
Zajímalo by mne, jak celkový dojezd a výkon má ta lokomotiva s Last Mile, jestli by to utáhlo kontejnerové vlaky z Otrokovic do Lípy nad Dřevnicí, neboť to je jediný úsek mimo dráty pro tyhle vlaky.
Nějaký základní přehled jsem uvedl dole. Vectron LM bude mít podobné parametry jako ten Traxx; 180 kW diesel je jen na posun; do Lípy by to asi dojelo, ale strašně pomalu.
A na tomle přejzdu 1/4 hodiny žádná míra. Zácpa „lepší“ než v Praze. Sežeňte někdo postrkovou 810 ať mu s tím pomůže, už tam trčí 4 trolejbusy. https://mapy.cz/s/polabemejo
Mimochodem, to křížení s trolejemi od trolejbusu.. to by se elektrifikovalo jak?
Mimoúrovňově…
Pozri si Prešov, tam to funguje dlhšiu dobu.
Jenze tam si drahy vyrvali vyjimku ze zakona… a nechapu, ze kdyz ted to meli rozkopane, tak ze to neudelali konecne mimourovnove….
v Přešově je navíc 3kV stejnosměr na té trati. Do Zlína má být 25 kV střídavé
To si dělají výběrové řízení „na zkoušku“? Hledají 6 lokomotiv, které už mají vysoutěžené? Takže Bombardier se tam hlásit nemusí a Siemens ví jakou cenu nabídnout aby vyhrál. Navíc vzhledem k propadu koruny bych nečekal, že lokomotivy na trhu nějak zlevnily.
No a co když Siemens nabídne o kousek míň, aby vyhrál, ale Bombadier s tím bude počítat a nabídne o dva kousky míň, protože to bude chtít radši dodat za cenu o dva kousky nižší než to nedodat vůbec. No a když s tímhle bude počítat Siemens a bude to chtít… Ono to fakt není tak jednoduché a jasně dané, jak se vám asi zdá. Jo, ta opce asi ohraničuje cenu shora (nikdo se nebude dělat s nabídkou, která by byla horší), ale směrem dolů, což je pro Cargo asi důležitější, to nějak otevřené je. Uvidí se taky, jak budou… Číst vice »
„…až 22 nových elektrických lokomotiv různých typů“
Nepoučitelní.
je to marný, je to marný, je to marný …
Každý pes, jiná ves. Nic lepšího si nelze přát.
Last Mile! Čeština by to neuměla vyjádřit?
Tak něco vymyslete! „Poslední kilometr“ je docela dlouhý text. Je to nová technologie, tak se to musí napřed dostat do podvědomí, do jazyka.
Zkrátíme-li to na lokomotiva s LaMi, tak z toho časem vyjde lokomotiva s lamou… 🙂
já bych to jen eSeMeSkoval bez diakritiky, co se s tím budeme párat, ani bych neskloňoval.. je to stejně jedno ..
čeština jo 😀
Last mile je termín používaný z angličtiny asi ve všech jazycích. Jsem proti počeštění.
V češtině se přeci používá poslední míle. Ale je to takový kočkopes.
Poslední míle je v pořádku překlad, když už někdo na překladu trvá 🙂
Hlavně bych se nezapojoval do takových kreativních překladů jako „poslední kilometr“, když pak člověk pracuje s více jazyky, tak to už dělá bordel.
Když člověk pracuje s více jazyky tak se očekává že jim taky rozumí ne?
Ano, a pak dostanete text v češtině a budete mít lokomotivu s dojezdem poslední kilometr, si jen řeknete, co to sakra je?!
Poslední kilometr je nepřesný překlad. „Posledních 1609 metrů“ je přesnější 🙂 🙂 🙂
(Boris Hybner: Někdo to rád horror: „…Scotland yard. Přeložím: skotský metr. Přeložím přesněji: skotských 91 centimetrů“ 🙂 )
Určitě, napsat „poslední míle“ je asi něco nepřípustného, jak to u některých vypadá
Posledního 1,6 kilometru. Tedy jestli vám to přijde jednodušší. 🙂
Vážně: Asi bych to, když už, počeštil jako „diesel na dojezd“.
No jo, ale co když na tu poslední míli dají místo diesel agregátu nějaký akumulátor nebo kondenzátor?
Taky je trochu otázka proč přesně se to v našich podmínkách má jmenovat míle. Pak by nebylo třeba ani to přepočítávat (a zjišťovat o jakou míli se vlastně jedná, aby bylo přesnosti učiněno zadost)
Protože nejde o délkový pojem, ale terminus technicus na „poslední kousek cesty“. V nákladní dopravě nejčastěji zajíždění na vlečky, v osobní dopravě, třeba cesta od železniční stanice nebo od metra k domu.
Pán to stejně myslel sarkasticky.
Ono se to používá i jinde. Např. datové rozvody, dnes často na optice, ale last mile může být metalický kabel.
Ach jo, tihle bláznivý národní buditelé. Last Mile je především obchodní název, který se i zkracuje v označení vozidel jako LM pro jejich rozlišení. To budete chtít překládat i Lidový Automobil Rovníkový vítr (Volkswagen Passat), nebo Přenosný dálkomluvič Jablko? Jděte do háje…
Jděte tam taky.
Je trochu něco jiného značka a něco jiného označení vlastnosti, obecné technologie atd.
Jó, zlaté technologie KK (kompaktní kotouček), ČVK (číslicový všestranný kotouček), MP (modrý paprsek), nebo v posledních letech letící ChDM (chytrý dálkomluvič), v brašně nosit nabušený „poznámkový blok“ aka náklíňák ci modernější „iTabulku“. A připojovat se k mezisíti po BE-VĚ, bezdrátové věrnosti (ta věc podle normy 802.11) a kvůli ero-ušce mít zapnutý modrý zub. Vstříc porozumnění. 😀
Od KK, ČVK i MP jsem již upustil. Teď mám všechno v obláčku.
Už samotné slovo „lokomotiva“ je převzaté. A podobně jako „depo“ by to čeština přeložit uměla. Otázkou je proč. Víno pochází z latiny a čaj z čínštny. Ananas pochází z jazyka jakéhosi indiánského kmene, ale pojďme tomu říkat jablkošiška.
Máte pravdu , ale s akcentem na reálnou absenci nativniho komunikačního prostředku v kometářích preferuji češtinu. Neboli s důrazem na skutečný nedostatek rodného jazyka v komentářích volím a mám raději češtinu. V mém povédomí souhlasím s panem Olivou , jazykovědcem který vnímá , že buď to cizí slovo potřebujeme anebo jeho módní užívání zanikne.
Mimochodem slovenský “rušeň” je krásné slovo.
Existuje-li pro nějakou věc „ošklivácký cizí“, a „hezky-český“ název, z 99 % se prosadí ten s nižším počtem slabik („last majl“ jsou 2 slabiky, to sotva něco českého překoná).
Protože člověk je tvor líný, a čím míň je potřeba artikulovat při zachování významu, tím líp.
Přesně z toho důvodu se konci kusé koleje říká šturc…
Ještě by se dalo uvažovat o zkrácené verzi „Last Mileage“. „Poslední vzdálenost nebo poslední úsek“ volně přeloženo 🙂
Moc nechápu, proč Cargo nakupuje lokomotivy pro expanzi do zahraničí, když nemá vyřešený ani provoz v Česku. Lokomotivy první generace dojezdí nejpozději se zavedením povinného ETCS, ale těchto několik desítek lokomotiv těžko nahradí 8 Vectronů, 10 Traxxů a možná 10 lokomotiv z nové soutěže. A na využití té opce na 40 Traxxů nebudou prachy.
Cargo již vysoutěžilo instalaci ETCS do několika řad lokomotiv a již i započalo s instalací. V tom je na rozdíl od ČD vcelku v reálném čase. Nicméně jako náhradu laminátek a dalších již odepsaných lokomotiv se 40 traxxů bude hodit.
No ono těch 122 a 123 je cca 30 provozních kusů, ty ani etcs nedostanou, k tomu 130 je 40, které by ho dostat měly, ale kdoví. A už teď u CDC je nedostatek elektrik.
122 a 123 je 40kusu provozních .a co persingy ty se mají překopat na esa ..je dobře že se počet lokomotivních rád sníží.v budoucnu na esa reko a nereko 130ky a traxxy a vectrony.
Bude se etcs instalovat i na žehličky 210 ,111 ? Na ty sem zapomněl.
Ty případné nové lomomotivy budou použitelné i v tuzemsku, zkrátka budou jezdit tam, kde pro ně bude práce. Škoda, že se pořád jde spíš po pár kusech toho a pár onoho, ale tak asi to maximum možného.
I ty bez 3kV DC jak je zmiňováno v textu?
Jasně; ČDC má pořád ještě hodně laminátek ve věku 50+, které taky potřebují náhradu.
ČD vypsaly výběrko na dodávku nových strojů, tak předpokládám, že jejich esa a perše nahradí u Carga dřevěné.
Jak daleko se dá vlastně na ten last mile dojet při například 500 tunách nákladu?
Podle názvu asi 1,6 kilometru.
Traxx AC3 má pomocný motor o výkonu 180 kW a nádrž na naftu 400 l.
Dragon je stejnosměrný šestikolák, takže možnosti jsou větší – 540 kW a 1500 l.
Jakýsi přechod mezi LM a Dual mode je UK dual, AC 4 MW a diesel 700 kW.
Pak je Vectron DM, čtyřnápravový diesel s pantografem.
Nakonec zatím jediný opravdový hybrid -šestinápravový EuroDual.
Na základe údajov, čo uviedol pán Kubrt pri mernej spotrebe dieslu 250ml na 1kW počas 1 hodiny a pri čerpaní 350L môže diesel pracovať pri plnom výkone cca 7.5 hodiny. Pri započítaní účinnosti trakčného reťazca 0.8 (+ešte cinnosť nabíjača a prípadne aj občasná činnosť kompresora) je trakčný vykon 140kW a pri rýchlosti 36kmh teda dokáže vyvinúť ťažnú silu 14kN. Pri uvažovanej záťaži 5788kN (500t vlak a 90ton rušeň) a uvažovanom mernom jazdnom odpore celej supravy 2N/kN na priamej a vodorovnej trati je celkový odpor súpravy 12kN, čo odpovedá zhruba tým 14kN ťažnej sily a teda takto ťažká súprava je schopná… Číst vice »
Díky; dá se nějak podobně odhadnout, za jak dlouho se na tu trvalou (?) rychlost takový vlak rozjede?
Za velmi, ale opravdu velmi dlouho.
To je mi jasný, ale zajímal mě aspoň nějaký přibližný výpočet 🙂
Ten si můžete stejně vetknout kamsi, protože předpokladem výpočtu je rovná trať. Jakmile tam máte oblouky, jízdu do odbočky nebo na vlečkách celkem časté větší sklony, přestává to platit a empirický závěr je, že jste rád, že to vůbec jede.
To se dá spočítat. Ponechám-li stranou odpory, které rozebral rušňovodič Peter, tak kinetická energie vlaku při rychlosti 10 m/s je 1/2 * 590 t * 100 m2/s2 = 8,2 kWh. Když to podělím trakčním výkonem, tak mi vyšlo 3,5 minuty, což je DOLNÍ odhad doby potřebné pro zrychlení. Vzhledem k těm odporům se to ale bude trvalé rychlosti blížit spíš asymptoticky. Takže reálně 10 minut?
Není možné stáhnout sběrač a pokračovat dále v jízdě bez zastavení? Tedy pokud bude volno na trati a tím využít rychlost vlakové soupravy?
To určitě možné je, jednou jsem se takhle vezl EC z Brna do Prahy a před ČT koukám, že se nějak loudáme. No a pak se ukázalo, že lokomotivě řady 350 po stahovačce před Svitavami nechutnaly 3 kV DC a nepodařilo se jí přesvědčit. Ale setrvačností jsme se přehoupli přes rozvodí a po spádu dojeli až do Třebové, kde vlak normálně zastavil u perónu a čekal na náhradní lokomotivu.
Za kolik ČD nakupují trojkové traxxy? Druhou věcí je, jak se rozšíří možnost použití těchto lokomotiv po Evropě (Nizozemí, Belgie, Švýcarsko, Francie, Dánsko, Chorvatsko, Slovinsko, Itálie). V tom má lokomotiva Vectron trochu náskok, ale také je o něco déle na trhu.