Dopravci Železnice Železniční průmysl

Největší zakázka ČD Cargo v historii. Firma shání až 55 nových lokomotiv

Vectron 383.006 ČD Cargo s reklamou na vozové zásilky, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Vectron 383.006 ČD Cargo s reklamou na vozové zásilky, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Společnost ČD Cargo vypsala zatím největší zakázku ve své desetileté historii. V soutěži za zhruba pět miliard hledá dodavatele až 50 interoperabilních elektrických lokomotiv a pěti dieselových.

Zakázku největší nákladní dopravce v zemi zveřejnil na svém profilu zadavatele.  I když dopravce neuvedl odhadovanou cenu, při stávajících cenách nových lokomotiv půjde  až o pětimiliardovou zakázku.

Podle zadávací dokumentace má jít o rámcovou smlouvu, v které se ČD Cargo zaváže k nákupu nejméně deseti elektrických lokomotiv a tří dieselových. Může ale postupně odebrat až 50 elektrických a pět dieselových. Opce bude platit čtyři roky po podpisu smlouvy. První nové lokomotivy chce firma už letos a příští rok.

Firma už dříve oznámila, že chystá velkou soutěž na stroje, která by měla výrazně snížit průměrné stáří vozového parku a umožnit současně i expanzi do zahraničí. ČD Cargo proto po dodavateli chce, aby lokomotiva mohla zajíždět do Německa, Rakouska, Polska, Maďarska a na Slovensko, vyhrazuje si i právo na to, aby mohlo požadovat později schválení a vybavení pro provoz ve Slovinsku a Chorvatsku. Hlavním kritériem bude cena.

Elektrické lokomotivy mají být vícesystémové s výkonem nejméně 5 MW. V případě dieselových požaduje dopravce výkon 2,4 MW.

Firma loni rozšířila svůj vozový park o nové lokomotivy Siemens Vectron, díky kterým může se svými stroji zajíždět bez problémů častěji do zahraničí.

Podle předsedy představenstva ČD Cargo Ivana Bednárika bude dopravce řešit nákup nových lokomotiv z externích zdrojů.

Překvapivý může být požadavek na interoperabilitu u dieselových lokomotiv. „Důvodem je existence obchodních případů přes nelekritifikované hraniční přechody i řešení problému první a poslední míle,“ vysvětlil Bednárik.

ČD Cargo chystá ještě další velkou soutěž na obnovu dieselových lokomotiv.  Podle Bednárika soutěž začne během několika týdnů.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Michal
Host
Michal

50 mašin je opravdu hodně. Bohužel to není realita, jen novinářsky nafouknutá opční doložka.

Strojů potřebujou pár na cizinu a ve zbytku se jim – i když pro mě zcela nepochopitelně – pořád vyplatí provozovat věci typu dvojitá laminátka, případně rekonstruovaná esa…

Pořez
Host
Pořez

Je to skvělá zpráva.Doufejme že tyto nové stroje už brzo uvidíme .Já myslím že to budou v elektrice jednoznačně další Vektrony.Je to zkrátka skvělá lokomotiva a může vlastně všude.Také by se dalo řešit dílem s traxx od bombardieru kde jsou kvality srovnatelné.U dislu se nechám překvapit…no už se těšim.Ps.kdyby někdo věděl přesně v současné době na jakých vlacích jsou vectrony ať už cargácký nebo cd a hlavně časově jejich průjezdy ústim nad orlicí ať to sem prosim hodí…předem díky za váš případný zájem.Váš fanda.

Marek
Host
Marek

byl bych rád, kdyby se konečně chytla Škodovka, je strašná škoda, že firma s takovou historií, není dneska schopna získat žádné pořádné zakázky :/ navíc je mi proti srsti aby všechny miliardy tekly jenom do Německa :/

Milan
Host
Milan

A mně je proti srsti, aby miliardy z této firmy tekly kamsi na Kypr! Už jen miliardová arbitráž vůči ČD, na kterou jsme se složili těmto šmejdům všichni, je dostatečně pádným důvodem, aby si Škoda Transportation se svou vanou 380 u ČD ani neškrtla.

Majitelé Škody Transportation vyvedli na Kypr 20 miliard
https://www.euro.cz/byznys/plzenska-mala-domu-majitele-skody-transportation-vyvedli-na-kypr-20-miliard-1368464

Škoda vyhrála miliardovou arbitráž s Českými drahami. Skandální, říká Ťok
http://zpravy.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/skoda-vyhrala-miliardovou-arbitraz-s-ceskymi-drahami-skandalni-rika-tok-1246756

petr.r
Host
petr.r

bylo, ted to má novýho majitele a vyrábí se to tady. A teoreticky za ty peníze můžou čd, měli počkat na soud.

Romanero
Host
Romanero

Milan: přesně tak, do teď jsem ten shit číslo 380 nerozchodil. Takhle mi dodavatel nadělat na záda, tak jde doživotně na černou listinu.

Petr.r: Jo? A po kolika letech jsme ten zázrak uviděli na kolejích? A jak to bylo s tím schválením v rajchu? A kolik to stálo (i bez pokuty a úroků)? Škodovka si za peníze nás všech hrála ve volném čase na modeláře 1:1. To samé 15T, tam nabízeli klimatizaci za redukci o 4 trakční motory, dobráci. Dražší tramvaje a lokomotivy, aby člověk pohledal. Ale jo, jděte si koupit Felicii za půl milionu.. Hmm?

Romanero
Host
Romanero

Raději na Kypr nebo do PPF? Já teda raději osvědčenou německou kvalitu, která jezdí.. Neslyšel jsem jedinou kritiku na Siemens a jejich stroje, o to snad jde ne..

Dan
Host
Dan

Ohánět se v tomto případě historií není namístě – Polaroid ani Nokia už taky nejsou, co kdysi. A odvolávání se na historii, tradice a pokrokovost firmy ČKD při zadání výroby Pendolin taky úplně nedopadlo. Je to vlastně stejné, jako když si jdu koupit třeba šunku, přečtu si složení a opět zjistím, že v té německé je nejvíc masa a často je i levnější, než ta naše „klasa“.

Matů
Host
Matů

Milan: Firma Škoda je je registrovaná v ČR, proto všechny daně platí zde v ČR (DPH, ze zisku, všechny odvody zaměstnanců…). Zisk který zde zdaní pak odejde kyperské matce, která ho znovu (ne)zdaní na Kypru. Přesně stejně jako například Škoda Auto a všechny ostatní firmy s cizím vlastníkem.

Mirek
Host
Mirek

To by bylo, aby si tohle Kellner neošefoval.

bkp
Host
bkp

Tak schválně, jak to bude:
a) Škoda (když už má schválenou lokomotivu)
b) Siemens (když už jich pár Cargu dodal)
c) Bombardier (ten se na českém trhu docela chytl)
d) zakázka bude zrušená

noerf
Host
noerf

To je otázka, jaká lokomotiva může jezdit do Chorvatska a Slovinska, podle toho lze usuzovat na výsledek. Ale vzhledem k tomu, že s firmou Bombardier nespolupracuje, tak c) to asi nebude.
Takže tipuji a).

Vojtěch Zvolský
Host
Vojtěch Zvolský

Ja bych si vsadil na Vectrony MS a DE.

Tomáš
Host
Tomáš

Tak je to určitě obří šance pro Škodovku, ne že ne. Akorát vzhledem k počtu prodaných kusů tam zřejmě obchodníci trochu chrápou, tak doufejme, že si tohoto výběrového řízení vůbec všimnou. 😀

Petr Doležal
Host
Petr Doležal

Zadávačka je psaná na SIEMENS a zvlášť u těch dieslů je docela diskriminační – např. musí být (diesel)-elektrický přenos výkonu a EDB, takže se nemůže hlásit VOITH s řadou 783 s čistě hydraulickým přenosem (Voith Maxima 30 CC).
Navíc dle zadávačky nevyhovuje ani řada 380, takže ŠKODA je aktuálně úplně ze hry…výsledek bude Vectron a Eurorunner ER 20 s diesel-elekrickým přenosem = každopádně oboje vede na stoje SIEMENS.

Petr Tříska
Host
Petr Tříska

Z jakého konkrétního důvodu vypadává ze hry řada 380??

Pavel
Host
Pavel

Siemens to nebude má plnou výrobní kapacitu na několik let dopředu…

Petr Šimral
Host
Petr Šimral

Vyhraje to Siemens nebo se to zruší. Dodací lhůty jsou nepřiměřeně krátké, navíc je tam paket Slovinsko + Chorvatsko s úzkými sběrači. ER20 je již dávno mrtvá, navíc nevyhovuje zadání, dnes to je Vectron DE. Bombardier nemá v daném termínu produkt, protože MS2e končí s výrobou na konci roku 2018 a u MS3 má pro rok 2019 vyprodáno. Navíc nemá zatím vyřešeno Slovinsko a Chorvatsko. Škoda – malosériovka, myslím si, že není schopná splnit krátké termíny dodání, pokud by dokázala zapůsobit cenou. Vyřešit v takto krátkém termínu balkánský paket, ETCS 3.4.0 (kdo jim ho prodá?) a ještě se vejít do… Číst vice »

Petr Tříska
Host
Petr Tříska

ČD Cargo stanovilo minimální technické podmínky, zde je požadavek na rychlost min. 140 km/h a vybavení systémem ETCS (Baseline 3).

Newsletter

Výběr editora