ČD Cargo chystá modernizaci dalších dieselových lokomotiv, zvažuje i dvouzdrojové

Nasazení modernějších lokomotiv má díky nižší poruchovosti vést ke snížení počtu provozovaných strojů.

Společnost ČD Cargo vypíše v příštích týdnech další velkou soutěž na modernizaci až třiceti lokomotiv řady 742. „Spolehlivost těchto vozidel výrazně klesá, ubývá náhradních dílů a je tak i čím dál složitější tato vozidla udržet v tak vysokém počtu v provozu,“ řekl předseda představenstva ČD Cargo Tomáš Tóth.

ČD Cargo má aktuálně smlouvu s CZ LOKO na modernizaci celkem 50 lokomotiv této řady, přičemž již 21 lokomotiv bylo převzato a zařazeno do provozu. Nová soutěž by měla cílit na lokomotivy obdobných technických parametrů a provozních požadavků. „Vyšší spolehlivost modernizovaných lokomotiv by neměla být pouze náhradou kusu za kus. Slibujeme si od ní i další adekvátní redukci provozních záloh. Modernizované lokomotivy se pak od stávajících výrazně liší také svým provozním komfortem pro obsluhu a méně zatěžují životní prostředí, a to jak výfukovými tak rovněž hlukovými emisemi,“ dodal Tóth. Před modernizací dieselového lokomotivního parku bylo podle něj nutné udržovat provozní zálohy až na úrovni 40 %.

Lokomotivy 742, přezdívané jako kocour či bangle, patří k základům flotily ČD Cargo, denně jich je nasazováno kolem 150. Jde o stroje vyrobené v letech 1977 až 1986.

V případě dieselových lokomotiv čeká ČD Cargo ještě další rozhodování: co s 16 stroji řady 750, které neprošly zásadní modernizací. „Čeká nás zásadní debata o další strategii zejména u výkonově silnějších lokomotiv určených primárně pro středně těžkou až těžkou traťovou službu,“ dodal Tóth. Nabídka nových vozidel v tomto segmentu ale není aktuálně příliš velká.

Kombinace elektrického pohonu s bateriemi nebo dieselem

Podle Tótha firmu samozřejmě zajímají i alternativní pohony, zejména pak v rámci dvouzdrojových lokomotiv kombinujících elektrický pohon s dieselovým anebo bateriovým. Ty chce dopravce v budoucnu zapojit do vozby manipulačních vlaků, které část trasy vykonávají na elektrifikovaných a část na neelektrifikovaných tratích. Objevit by se mohly i pro vozbu služebních vlaků s měřicími vozy. Firma zvažuje využití také pro staniční posun s obsluhou přilehlých vleček a vykládkových/nakládkových kolejí mimo elektrifikované tratě. „Pro všechny tyto vyjmenované příklady by totiž bylo v úsecích tratí bez trolejového vedení dosaženo ekologičtějšího provozu za současně vyššího výkonu lokomotiv,“ dodal Tóth. Rozhodnutí o vypsání soutěže ale zatím nepadlo.

V případě elektrických lokomotiv má ČD Cargo už jasněji: na jaře podepsalo kontrakt s Bombardierem (nyní již Alstomem) na dodávku dalších lokomotiv. Z loni vypsaného tendru běží ještě soutěž na dvě lokomotivy pro Last Mile, tedy elektrické s dieselovým pomocným motorem. Ty chce dopravce použít hlavně v Rakousku pro výkony, které umožňují část jízdy mimo elektrizované tratě. Soutěž na pořízení šestinápravových elektrických lokomotiv naopak byla již zrušena.

Tagy ČD Cargo dvouzdrojové lokomotivy lokomotiva 742 modernizace řady 742 Top
72 komentářů