Dopravci Železnice

Bude místo krajů objednávat regionální vlaky stát? Kremlík chce otevřít diskuzi

Motorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhy
Motorový vůz 841 Stadler RS1 v Humpolci. Foto: České dráhy

Po pěti letech chce ministerstvo dopravy znovu otevřít debatu o tom, zda by nebylo pro veřejnou dopravu v Česku lepší, aby veškerý provoz osobních vlaků organizovalo ministerstvo samo. Vzorem má být Bavorsko či Slovensko.

„Chci debatovat možnost, že stát převezme od krajů objednávku železniční dopravy. Na roztříštěnost služeb mám spoustu stížností a lidé mají pravdu: Železnice má fungovat jako celek,“ napsal ministr dopravy Vladimír Kremlík na twitter.

Vláda dnes bere na vědomí ministerský materiál Koncepce veřejné dopravy. Už při jeho vzniku ministerstvo dopravy přišlo s myšlenkou návratu objednávky pod stát, narazilo ale na velký odpor krajů a nakonec zůstalo vše při starém: dálkové vlaky objednává ministerstvo, regionální kraje. Současný model ale vede i k tomu, že kraje objednávají vlaky jen na hranice svého regionu.

Liberecký hejtman Martin Půta, který vede v Asociaci krajů komisi pro dopravu, se jednáním nebrání, nepovažuje ale za příliš reálné, že by na něco takového kraje přistoupily. „Beru to spíše jako zástěrku k problémům, které vznikly. To, že tu není státní jednotný tarif už dávno, není chyba krajů, ale ministerstva dopravy,“ uvedl Půta. Podle něj navíc není jasné, kdo by řešil návazné autobusové regionální spoje. „Čekáme od ministerstva, že s námi budou jednat více jako s partnery. Dálkové spoje objednávají na území krajů často bez toho, aby s námi řešili například délku smlouvy,“ dodal Půta. Obává se, že centrální objednávka povede také ke zrušení provozu na některých regionálních tratích.

Ministerstvo už před pěti lety argumentovalo příkladem Bavorska, kde veškeré vlaky objednává spolková země a nikdo jiný. Bavorsko je podobně velké jako Česko, má 13 milionů obyvatel. Roztříštěnost objednávky vlaků kritizoval v rozhovoru pro Zdopravy.cz také Pavel Drdla z Univerzity Pardubice.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Herber West
Host
Herber West

Tak snáď sa zatrhnú šialenosti typu ako započal Zlínsky kraj, že Vláru a Valašsko dali Arrive alebo totalny blázinec v Ústeckom kraji s 5 dopravcami. 1. Keď raz štát vie čo chce poskytovať ľuďom, tak načo by na to potreboval súkromníkov keď má vlastného dopravcu?! 2. Grafikon a rozsah výkonov? To nakreslí a určí predsa ministerstvo, nie dopravca pokiaľ to niesú jeho komerčné výkony. 3. Kvalitu vozového parku (kapacita, wi-fi, klíma, rozloženie sedadiel, jedno alebo dvojpodlažné MJ, informačný systém, výkon, rozmery jednotlivé ako sedadlá, ulička, atď.) tiež má stanoviť objednávateľ. 4. Výkon ako aj odpisy vozového parku hradí plne objednávateľ.… Číst vice »

Vašek
Host
Vašek

Že by konečně tu Ameriku objevili???

Pandrhola
Host
Pandrhola

Abych se netrefoval jen do JMK, tak jinde lidem taky umí pěkně zavařit.
https://jindrichohradecky.denik.cz/zpravy_region/deti-z-mnichu-vozi-do-skoly-hasici-mesto-zada-obnoveni-vlakoveho-spoje-20200112.html
Zde by také měly padat hlavy krajských úředníků, protože to je zcela proti principu ZDO, kterou má kraj povinnost zajistit. A vozit děti nákladním autem hasičů, které pro to není uzpůsobené, taky není řešení.

Tuzemák
Host
Tuzemák

Te je jen výsledek kvalitní „práce“ JIKORDu..Tři dny zpět jsem k tomu dával odkaz z Událostí, třeba ještě někdo neviděl.

https://www.ceskatelevize.cz/porady/1097181328-udalosti/220411000100106/video/742412

Pavel
Host
Pavel

Tímto způsobem se jen přerozdělují peníze ze státu na kraje a stávají se neprůhlednými – proto byly kraje zřízeny, financování železniční dopravy je jen zlomek celého problému. Myslím, že kraje jsou v tak malé zemi naprosto zbytečné, ALE EU vyžadovala VÚSC – tak je máme … chobotnice a její chapadla se rozrůstají.

Alex
Host
Alex

Jakože Ústavu ČR, která VÚSC definuje nám vnutila EU? 😀 Ve které nádražce vyučují tyhle moudra? 😀

Pavel
Host
Pavel

Člověče, proč tady melete tyhle srágory, víte něco o: Odboru kompatibility s právem EU na Úřad vlády ČR, který byl zřízen v devadesátých letech? , aby ČR do puntíku splňovala podmínky EU pro její přijetí ? A to přesně podle jejich zásad? EU nám diktovala i velikost VÚSC a počet jejich počet obyvatel, abychom na ně napasovali ty úžasné dotace z EU…. Víte něco o termínu: Členění pro účely Evropské unie?? Proč vznikly NUTS II???? Najděte si to, nastudujte a pak tady něco melte. Vy nádražko. Tam jste se vy naučil reagovat na věci, na které nemáte odpověď. Díky vzniku… Číst vice »

Petr
Host
Petr

Konečně!!! Kraje si nevidí dál než… na hranice kraje!

xyz
Host
xyz

Nemáte pravdu. V části případů dochází k cílené spolupráci sousedících krajů při tvorbě jízdního řádu, v řadě dalších případů pak sice zřejmě bez cílené spolupráce, přesto se časové polohy spojů navzájem „strefují“ do sebe.

Jen v malém počtu případů dochází k nenaváznostem (ale pozor – nemůže vše navazovat všude; ostatně podobně tak ne všude na sebe navazují rychlíkové linky objednávané ministerstvem).

Navíc, nikde není zaručeno, že při ministerské objednávce by návaznosti byly lepší (viz i výše).

MJS
Host
MJS

Jj, přesně proto člověk musí při cestě z Třebíče do Brna na hranicích předsedat do jiného vlaku…

Herber West
Host
Herber West

Pokiaľ nie je tá spolupráca garantovaná a nezabezpečuje rovnoprávny prístup obyvateľov k dopravnej obslužnosti a rovnakú kvalitu (t.j. pomer dopytu a kapacity, kvalitu vozového parku, tarifa), tak tie argumenty sú absolútne o ničom. Stačí sa na Slovensko pozrieť do prímestskej autobusovej dopravy ako dopadla po sprivatizovaní SADiek. Na pomedzí krajov neexistuje skoro žiadna koordinácia. Stačí sa pozrieť na úsek Levice – Nová Baňa a Nová Baňa – Zlaté Moravce, t.j. triangel na pomedzí Nitrianskeho a Banskobystrického kraja, kde zaplačete: jazdí sa nie pravidelne a ako ľudia potrebujú ale ako zlodejom zo SADiek vyšli obehy a turnusy šoférov s minimálnym úpravami… Číst vice »

Alex
Host
Alex

Analogicky na nějakém ministerstvu budou ouřadovi naprosto ukradené místní přestupní vazby. Lidem se jen zavře huba tím, že přece jde o malé procento přípojů, co si ujíždí 😀

videosen
Host
videosen

Ouřadovi KDEKOLI je naprosto ukradené, co lidi v regionech potřebují.

jan
Host
jan

V Rakousku je myslím vyšší podíl vlaku přesunut na státní úroveň.
Ono kdyby někdo vzal TR10 včetně slevových karet včetně slev, tak by asi takový problém nebyl.. A kupovalo se to jako v CH přes stránky SBB.
Kdyby kraje normálně jezdily do vedlejších krajů.. Jenže jihočeský, plzeňský končí každý zastávku před koncem svého kraje. To podobné Vysočina/Jihočeský. A tak by se dalo pokračovat. Osobáky moravskoslezského nejezdí do uzlu Hranic n.M. Neustálý problém pohraničí ČR/sk.
Nevím v čem je problém se tak dohodnout. Někdy to nesmyslně zakazují podmínky dotace tuším.

xyz
Host
xyz

„To podobné Vysočina/Jihočeský.“ Mezi těmito dvěma kraji vedou čtyři tratě, kde: – V relaci (Jihlava -) Horní Cerekev – Tábor a (Havlíčkův Brod -) Kostelec – Slavonice není žádný problém; ani byste nepoznal, kudy vede krajská hranice. – V relaci přes žst. Počátky-Žirovnice usoudil Kraj Vysočina, že dopravu v úseku Horní Cerekev – Počátky-Žirovnice nechce řešit vlakovou dopravou; totéž z velké části usoudil Jihočeský kraj v úseku Počátky-Žirovnice – J. Hradec. – Časové polohy úzkokolejky jsou primárně vázány přípoji v Obratani (někdy směr Tábor, někdy směr Pelhřimov = důsledek netaktového stavu) a pokud možno aspoň mimošpičkovou vazbou na rychlíky v… Číst vice »

xyz
Host
xyz

„Osobáky moravskoslezského nejezdí do uzlu Hranic n.M. Neustálý problém pohraničí ČR/sk“
= Za to může česká strana (kraje Jihomoravský a Zlínský) a ne slovenská strana (ministerstvo dopravy sídlící v Bratislavě)? Pokud by břímě objednávky takových vlaků přešlo ze Zlínského + Jihomoravského kraje na „pražské“ ministerstvo dopravy, tak by situace podle vás byla lepší?

jal
Host
jal

Zrovna MS kraj s tím moc problémy nemá. Do Hranic sice nejezdí většina Os přímo, ale jsou přípoje. Ovšem jezdí tak málo lidí, že by tam stačila kromě špičky 810. Ale jezdí každou chvíli dálkové vlaky, fakt si není na co stěžovat. Podobně (Ova)Bruntál-Olomouc. Sp co dvě hodiny. Frenštát -Val.Meziříčí :málo cestujících, také není třeba, aby tam jezdil přímý se čtyřmi vozy z Ovy. Co dvě hodiny jezdí Frýdek-Cieszyn., spojení Os do Polska je i přes Bohumín. Na Slovensko je to podobně, ale tam je partner nikoliv kraj, ale stát. Ale i tak spojení co hodinu, dvě dálkovými vlaky nebo… Číst vice »

Miky
Host
Miky

Protože situaci na hranici kraje Vysočina a JČ znám, tak tvrdím, že nemáte pravdu. Na trati Veselí-Jihlava byl v úseku J.Hradec-Horní Cerekev ukončen provoz osobáků z důvodu téměř nulového využití (řídce osídlená oblast, zastávky daleko od sídel), tudíž je efektivnější tam objednávat autobusy. Co se týká olasti Telč/Dačice/Slavonice, tak tam o krajské hranici absolutně cestující neví. Samozřejmě ne všechny vlaky jedou až do Slavonic, ale to vyplývá z toho, že trať slouží hlavně k dojíždění do Jihlavy, nikoliv primárně mezi městy Telč a Dačice. A už vůbec to, co jste napsal, neplatí o trati Tábor-Horní Cerekev. Situace na JHMD, je… Číst vice »

ghj
Host
ghj

kremlikovo prohlaseni koresponduje s tim, ze sedi v estebacko-bolsevicko-socialisticke vlade. cekat neco jineho nez centralizaci by bylo blahove.

videosen
Host
videosen

Neřekl bych, že zrovna centralizace v železniční dopravě je něco nelogického. S bolševikama nemá podle mého názoru nic společného.

V.N.
Host
V.N.

V oblasti veřejné dopravy by měl mít větší kompetence stát. Ten dost zaspal. Měl vytvořit nějaký přepravní řád- pravidla , na základě jakých měly být vystavěny IDS v jednotlivých krajích. Cílem mělo být to , aby pravidla ve všech krajích byla podobná .Stát by měl mít i na starosti vytvoření nějaké celorepublikové „veřejně dopravní kostry“. Tato kostra by měla zahrnovat rychlíkové linky , spěšné vlaky a někde i osobní a autobusové linky. Mimo tuto kostru bych to už dále ponechal na krajích. Proč například v dnešní době není takřka žádné autobusové spojení z Mladé Boleslavi do Jablonce nad Nisou ?… Číst vice »

Zbyněk
Host
Zbyněk

A někde nám jezdí úplně prázdné osobáky, jedoucí odnikud nikam.
Kde takové spojení u nás existuje?

V.N.
Host
V.N.

Proberte si regionální tratě a zjistíte , že provozování tak poloviny z nich je totálně o ničem…

xyz
Host
xyz

„Proberte si regionální tratě a zjistíte , že provozování tak poloviny z nich je totálně o ničem…
To je věc subjektivního názoru. Jiný názor mají mj. objednatelé – kraje.

Rovněž se připojuji k otázce, kde u nás existuje spojení ve stylu „úplně prázdné osobáky, odnikud nikam“, resp. kolik % provozované železniční sítě taková spojení tvoří.

V.N.
Host
V.N.

Bakov n.Jizerou- Dolní Bousov , Mladá Boleslav hl.n-Mšeno-Mělník a takto bychom mohli prokračovat … kdyby byla dopravní politika provozována správně a s péčí řádného hospodáře , nemohlo by dojít na železnici k objednání dopravy všude tam , kde je denní počet přepravených osob nižší než cca 200-300 osob. A tratí , kde tato množství nejsou je u nás pořádné množství. To , že kraje objednávají dopravu i na zcela bezcenných tratích ukazuje na jedno- na totální nekompetentnost krajských úředníků a proto bych jim tyto pravomoci odebral… Na druhou stranu… krajští politici udělají vše proto, aby se udrželi na svých teplých… Číst vice »

xyz
Host
xyz

„Bakov n.Jizerou- Dolní Bousov , Mladá Boleslav hl.n-Mšeno-Mělník a takto bychom mohli prokračovat“
Jen pokračujte.

„To , že kraje objednávají dopravu i na zcela bezcenných tratích ukazuje na jedno- na totální nekompetentnost krajských úředníků a proto bych jim tyto pravomoci odebral…“
Nabízí se otázka – jak by k tomu přišly ty kraje, které na takových tratích již osobní dopravu objednávat přestaly?

„Stát ušetřené peníze za neobjednání dopravy někde na lokálce může investovat do železnice jiným způsobem . Kraj to nemůže.“
Samozřejmě že může – objednáním většího počtu spojů na tratích s vyšším přepravním potenciálem v témže kraji.

Tomáš Robek
Host
Tomáš Robek

S tím krajem je to trochu subjektivní. Železniční doprava je plně hrazena krajem, narozdíl od autobusové na kterou přispívají obce. Pokud budete chtít někde zrušit vlak budou místní samosprávy proti, protože jim budete chtít vzít něco co je „zadarmo“. Když nahradíte vlak autobusem, tak těm obcím vezměte i něco z rozpočtu. A to se samozřejmě nebude líbit. Navíc vlak je často vnímán jako symbol a i když s ním většina lidí z danné obce třeba nejezdí budou proti zrušení protestovat. Čili není to jen o kraji jako takovém, je to politika všeobecně – pokud někomu něco berete samozřejmě ho tím… Číst vice »

Soukromý kůň
Host
Soukromý kůň

A obce, kde koleje nemají, tam obslužnost po 17 hodině nechybí? Ta je potřeba jenom tam, kde jsou koleje? 😀 Vždycky mě zaráželo, kolik vlakových fanatiků řeší jen svět kolem kolejí, kde večerní i víkendové spojení jsou naprostý základ a důvod k držení vlaku, ale někde dál od kolejí, kde železnici ani nikdy nepostavili, je to zcela netrápí, neb tam to určitě nikomu nechybí. Tam si už všichni zvykli. Ale lidí z obcí na dráze, ti by si z principu zvyknout nedokázali. 😀 Kdyby radši tahle skupina obhájců vlaků naférovku přiznala, že jim vůbec nejde o lidi, ale o to,… Číst vice »

Tomáš Robek
Host
Tomáš Robek

Samozřejmě že chybí, naprosto s Vámi souhlasím. Ale určitě by posunem vpřed nebylo to, že tam kde je vlaky obslužnost v mimošpičkových obdobích zajištěna by byla zrušena. To by zcela určitě nebylo dobře.

Soukromý kůň
Host
Soukromý kůň

A kde jinde chcete vzít peníze na doobjednání těch busů? Vlaky jsou zhruba tak 4x dražší než busy. To co chcete vy, to je dělání jakýchsi VIP z těch obcí, které mají vlak a zavání to tím, že vám ve skutečnosti vůbec nejde o ty obce, ale o ten vlak. Někde vlak je páteřní dopravou, to ano, někde je potenciál z něj páteř udělat, ale někde to nejde ani kdyby jste se na hlavu postavil a jediná možnost jak z něj udělat páteřní dopravu by bylo postavit zcela novou trať úplně jinudy. Víte, už jsem pár vlakových nadšenců zažil a… Číst vice »

Paja
Host
Paja

Tak zjevně je totálně o ničem i vámi zmiňovaná relace, když tam žádný dopravce nejezdí (přestože v autobusové dopravě existují někdy opravdu pozoruhodné linky).
Ani centrální objednávka vám nezaručí, že vám bude jezdit spoj jak chcete.

MartinS.
Host
MartinS.

3x denně jede mezi Jabloncem a MB linka 530750 Tanvald – Jablonec – MB (IDOL 750), jízdní doba 39 minut, jezdí tak, aby se stíhaly začátky směn ve Škodovce a odjíždí po konci směny. Je nějaká další poptávka cestujících po spojení JNN a MB? Protože to, že jsou to dvě padesátitisícová města 50 km od sebe, je není argument, aby se tam objednávala linka.

V.N.
Host
V.N.

Pokud se na to díváte takto, poté není důvod , aby se objednávalo 80% linek….

MartinS.
Host
MartinS.

A jak se na to mám dívat? Že propojíme přímými spoji každé okresní město s každým, bez ohledu na to, jestli tam někdo chce jezdit nebo že propojíme ta místa, kde je přepravní poptávka? Zbytek musí jet s přestupem (-y), ideální je, když na sebe ty přestupy navazují, ale ne vždy se to povede.
Dopravní obslužnost a dostupnost veřejné dopravy není o tom, že z každého místa pojete přímý spoj všude. Musí fungovat obsluha venkova do spádových center, ale mezi těmi centry už se mají přímé spoje objednávat jen tam, kde to dává smysl, aby tím někdo jezdil.

V.N.
Host
V.N.

To máte pravdu. Ale… Myslíte si , že není žádná poptávka po přepravě osob z Jablonce do Mladé Boleslavi, když odmyslíme Škodovku ? Myslíte si , že je nějaká přepravní poptávka po rychlém spojení z Turnova do Tanvaldu ? Myslíte si , že je nějaká přepravní poptávka po rychlíku Praha-Příbram-České Budějovice ? Jaké je průměrné obsazení tohoto vlaku ? Kolik lidí jej využívá v meziregionální dopravě ? To spojení Jablonec -Boleslav jsem uvedl pouze jako příklad. CO třeba taková významná města na Vysočině ? Opravdu si myslíte , že takové Nové Město na Moravě má spád pouze jenom směr Žďár… Číst vice »

Paja
Host
Paja

To moc nechápu. Říkáte že po Švejkovi poptávka je nebo není? Protože já jí vidím. A ano, vidím i nadregionální. Jsou silnější i slabší úseky, to jistě. Ale nepochopil jsem, jestli tím vyzdvihujete centrální plánování nebo to je případ zbytečného vlaku, podle vás.

V.N.
Host
V.N.

Kdo chce , vidí. Kdo nechce , nevidí. Švejci nikdy v historii nejezdily a nikdy nikomu nechyběly. Kde se tam najednou vzala nějaká poptávka ?

xyz
Host
xyz

„Švejci nikdy v historii nejezdily a nikdy nikomu nechyběly“
Z principu každá věc (pokud někdy vznikne), tak vznikne v nějakém okamžiku s tím, že nikdy předtím neexistovala. To není argument sám o sobě.

Že nikdy nikomu nechyběly, je pravděpodobně příliš silný výraz; mj. pokrývají poptávku v relaci Písek – ČB; přinejmenším zpočátku (kdy jezdily ve 2h taktu bez děr + kdy uměly jezdit podél Berounky bez prostojů) uměly uspokojit i část poptávky pro dojíždění do Prahy.

V.N.
Host
V.N.

Pokrývají poptávku Písek-ČB. Tudíž regionální poptávku v rámci JČ kraje. Pohledem do JŘ zjišťuji , že z Písku do ČB je to 50 km , ale trasa Švejka nějakých 187 km. To je vskutku perfektní , regionální poptávka na 50 km je důvodem pro vedení vlaku v trase 187 km:-(

Soukromý kůň
Host
Soukromý kůň

Tak těm obhájcům vlaků stejně nejde o lidi. Jim jde jen o to, aby aspoň 1 pár hobloval aspoň 1x týdně každou trať v republice. Výše se krásně jeden odkopal, když lokálku do Mšena hájil tím, že vlak je nutný, protože bus končí po 17 hodině. Že se to tak děje i u spousty dalších vesnic a městeček s 500-1000 lidmi, ho samozřejmě netrápí, tam obslužnost po 17 hodině nechybí, ta je potřeba jenom tam, kde jsou koleje. 🙂 Vždycky mě zaráželo, kolik těchto vlakových fanatiků řeší jen svět kolem kolejí, kde večerní i víkendové spojení jsou naprostý základ a… Číst vice »

V.N.
Host
V.N.

Když se člověk podívá na to, jak funguje veřejná doprava v ČR…tak zjistí , že je to totální katastrofa. Když někdo bydlí u železniční tratě , vyhrál. Kdo nebydlí u železniční tratě , je v háji. U řady bezcenných spojení se vytvářejí hodinové takty , u řady vlaků cestuje minimum lidí…ale jet to musí. Podobně využitý levnější autobus jedoucí do jiných obcí však nikdo neobjedná. Dle mého názoru by měla být pravidla dopravní obslužnosti sjednocena. Aby někde nejel prázdný vlak každou hodinu a jinde nejelo nic v celém dni.

Soukromý kůň
Host
Soukromý kůň

Tak tak, už jsem pár vlakových nadšenců zažil a celkem vím, na čem s nimi jsem. Těmto lidem jde skutečně jen o vlaky a možnost nimi jezdit, kdy se jim zachce, je jim v zásadě jedno, zda trať vede obcí či za obcí, pro ně bude vždy stěžejní jediné – hájit vlak a pak jsou schopní vytáhnout sebevětší blbost a překroutit ji tak, aby se jevil vlak důležitý i do Netolic, Kralovic, Rožmitálu, Lužce, Chornice, Žlutic a takových. Sami tím ale jezdí jen na výlety, jinak jezdí samozřejmě také autem nebo autobusem a bydlí většinou ve městech a to o… Číst vice »

Soukromý kůň
Host
Soukromý kůň

Docela by mě zajímalo, jak by šotouši reagovali na to, kdyby se ten jejich vysněný 1 pár týdně na každé trati zaváděl zásadně jen na období listopad-únor a to kolem 19, kdy je tma. Tím by jejich potřeba byla naplněna. Ale mám takový pocit, že by moc spokojení nebyli, protože za tmy to projíždění není ono.

xyz
Host
xyz

Dovolím si vás upozornit, že jste zareagoval pouze na část mého příspěvku (který i tak byl pouze výběrem z přepravních vazeb) a pojal jste ji, jako by nebyl jedním z příkladů, ale jediným příkladem. Načež jste takříkajíc začal „polemizovat sám se sebou“.

V.N.
Host
V.N.

Švejk jako produkt MD je totálně k ničemu. Proč ? Protože z Prahy do Budějek s ním nikdo nepojede. Stejně tak z Prahy do Příbrami či Písku. Protože D4. Jedinými relacemi na trase , kde je autobusové spojení ne moc dobré je tak trasa Beroun-Příbram , což je regionální záležitost v pohodě pokrytelná osobními vlaky . To, že s ním někdo jede z Prahy do Berouna… OK… ale z Prahy do Berouna lze cestovat na milion různých způsobů. Takže asi tak.

Soukromý kůň
Host
Soukromý kůň

Ale toto nějakého Tužína, Šatlavu, Skalu a spol. netrápí, hlavní je přece zachránit lokálku do Netolic a nejezdit na Kozí dráze nebo do Malé Morávky, to je skoro zločin.

Děkuji, že jste na to tak trefeně poukázal.

xyz
Host
xyz

„hlavní je přece zachránit lokálku do Netolic“
Možný jiný úhel pohledu – trať do Netolic může sloužit coby relativně příměstská relace České Budějovice – Netolice s tím, že naopak o to méně Os vlaků by jezdilo z Dívčic dále na Strakonice (kde spojení hlavních sídel je zajištěno zrychlenými spoji).

Nic není v této věci černobílé.

„nejezdit na Kozí dráze nebo do Malé Morávky, to je skoro zločin.“
Na základě objednávky Moravskoslezského kraje, jezdily vlaky do Malé Morávky o letních víkendech roku 2018 a 2019, stejně tak tomu bude i v roce 2020.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Příklad Slovensko? Vždyť tam regionální traťe ani nefungují. Zastaralý moloch to je opravdu příklad. A problémové Bavorsko, ani nemluvím. Když už se vše trochu usadilo, tak to opět měnit? V Praze je každému jedno, že to do horní dolní jezdit nebude, právě proto to převzaly kraje a navíc daňový poplatník zaplatí víc a v krajích zase na nic nebude!

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

„traťe“ – tak tohle je dobrej novotvar

libcha
Host
libcha

Co jsem tak slyšel, tak na Slovensku dlouhodobě nadávají na to, že veškerá železniční doprava se organizuje celostátně, a závidí ČR, kde to mají v rukou kraje.

liberal shark
Host
liberal shark

Jestli to spíš nebude tím, že to úředníci v obou státech prostě dělají špatně.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Já bych řekl, že uředníci každého z obou států předvádějí těm druhým, jak se to nemá dělat.

Alex
Host
Alex

Nestíhají ani vypisovat zakázky na rychlíky, ale chtějí řešit ještě i regionální dopravu 🤣 Komedianti 😀

Kopr51
Host
Kopr51

Otevřeme diskuzi
projevte se soudruzi
vymyslíme pro nápravu plán.

Nic vymýšlet nebudem
vám přece tu patří zem
co jsi zkonil,
odkoň si teď sám!

BLackList
Host
BLackList

Převod objednávek na kraje vyjednal exministr ing. Peltrám za ČSSD a skrytým cílem bylo právě rušení regionálních tratí. Předpokládalo se, kraje nahradí vlaky autobusy. protože jsou levnější a kraje tedy k tomu budou mít ekonomickou motivaci. K tomu ovšem až na výjimky nedošlo.

Krušnohorec
Host
Krušnohorec

Však Peltrám řekl, že je příznivcem silniční dopravy.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

a dojel na to

jan
Host
jan

Kdysi dávno už podobné kraje v současné podobě byly. Ale co je nejpodstatnější, byla největši chyba komunistů zrušit návaznost historických zemí.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Historie_kraj%C5%AF_v_%C4%8Cesku#Po_roce_1945

Jakub
Host
Jakub

Dle vyjádření pana Půty mi přijde, že je ten “správný odborník na svém místě“ navazující autobusové spojení můžou zařídit kraje.
Spíš mi to přijde že mají strach že by museli zrušit spřátelené firmy které koordinují dopravu v krajních a nebylo by teplé místečko pro kamarády.

Jaaa
Host
Jaaa

Jj, ty koordinační firmy, to je něco…

Jenda
Host
Jenda

Tak když vlak pojede podle potřeby ministerstva a ne podle skutečných potřeb cestujících, tak na něj autobus bude smysluplně jen těžko navazovat. To si pak kraje spíše ty autobusy protáhnou na trasy těch vlaků a ať si ministerstvo vozí vzduch. To paradoxně ministerstvu bude vyhovovat, protože cílem je se seškrtat vlakovou dopravu.

Lubir
Host
Lubir

a že právě pan Půta v Liberci – „správný odborník na svém místě“ ve svém Libereckém kraji toto autobus/vlak spojení neprosadil např. z Harrachova do Semil – okresního města Harrachova, BUS vůbec žádný nejede. Za komančů jezdil přímý BUS Semily-Harrachov několikrát denně. Dříve bylo vše provázané přípoji – vlak-BUS-letadlo- u zahraničních vlaků i loď např. Budapest-Hamburg. A co dnes – pan Půta zařídil zajištěnou vlak. dopravu Semily-Harrachov na pouhé 4 hodiny jízdního času – dříve před 15.12. to byla celá jedna hodina, dnes pouhé čtyři hodiny. Takže OPRAVDU „správný odborník na svém místě“!!! Sám si vozí pr…el ve služebním mercedesu… Číst vice »

liberal shark
Host
liberal shark

Celé to krajské uspořádání samosprávy plus přenesený výkon státní správy je totálně nefunkční paskvil. Jediný přínos je rozšíření prostoru pro neschopnost a korupci. Naše desetimilionová zemička, která svou velikostí odpovídá jednomu čínskému okresnímu městu, určitě nepotřebuje třístupňový systém veřejné správy. Byrokracie a tupost je hlavní brzdou rozvoje ČR, semeništěm fašistických tendencí a příčinou chronické nespokojenosti občanů.

Geras
Host
Geras

Možná, ale pragocentrismus je horší varianta.

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

A proč úředník ministerstva musí prosazovat pragocentrismus?

Paja
Host
Paja

A myslíte, že když úředníků bude míň tak budou lepší, míň tupý nebo tak něco? Spíš budou mít víc práce, takže budou pracovat ještě víc.
A sekundárně se bude všude jen nadávat, jak za všechno můžou pražáci. Což je možná ten důležitý motiv, že teď vlastně není na koho nadávat, protože nadávat na Jihlavu nebo Budějce není tak cool 🙂

xyz
Host
xyz

„Naše desetimilionová zemička, která svou velikostí odpovídá jednomu čínskému okresnímu městu, určitě nepotřebuje třístupňový systém veřejné správy.“
Připomenu, že krajské či zemské uspořádání mají i o něco méně lidnaté země jako např. Rakousko či Slovensko.

K.S.
Host
K.S.

Reálně jsou tu dvě úrovně a pak úřední malé okresy, kde se ale nevolí. Pak jsou tu ještě velké okresy pro statistiky a soudní kraje. Ono to dává jakýsi smysl.

Samozřejmě, byla by tu alternativa ve vytvoření dvou zemí a dvou spolkových oblastí – Praha a Ostravsko – z důvodu poněkud rozdílného charakteru proti zbytku, následně s malými okresy pro správu. Ten malý okres reálně nějakou moc velkou pravomoc nemá.

Liberal shark
Host
Liberal shark

Pro účely územního rozdělení státní správy by okresy mohly fungovat. Pro samosprávu by měly stačit obce.

Vladimír D.
Host
Vladimír D.

Troubovitost je stávající systém, když kraj vypravuje vlak, končící na jeho hranici bez toho, že by existovala návaznost v kraji sousedním. Tam v jinou dobu vyjíždí jiný, obsluhující úsek uvnitř svého kraje. Oč rozumnější by bylo střídavě vypravovat vlaky oběma kraji tak, aby každý tento vlak spojil dvě významnější místa, každé v jiném kraji. Ale to bychom chtěli hodně – domluvu.

MartinS.
Host
MartinS.

Protože každý kraj má nějaká spádová centra, kam se ráno sváží davy lidí a odpoledne se rozváží do domovů. Třeba pracující jedou na 6 nebo 7 hodin, školáci a studenti na 8. Propojit to přes hranici kraje, kde jezdí méně lidí, není tak jednoduché. Buď by přes tu hranici kraje nejel kvůli nevhodné časové poloze nikdo nebo by školní spoj jedoucí z vedlejšího kraje dojel do místa určení po 8. Čím větší celek, kde se budete snažít naplánovat dopravu, tím je to složitější, aby to dojelo včas a nevozilo to vzduch. A aby to cestou nenabíralo zpoždění, které by se… Číst vice »

Jaaa
Host
Jaaa

Myslet si, že spádovost a hranice krajů mají něco společného, vyžaduje hodně naivity.

MartinS.
Host
MartinS.

Tak vzhledem k tomu, že školství (základní a střední) je na krajské úrovni, zdravotnictví také, úřady rovněž a mnohdy i zaměstnání, tak spádovost a hranice krajů mají hodně společného. Nebo snad víte o nějakém potenciálním mezikrajském přepravním proudu, který by byl alespoň 50 cestujících v taktu alespoň 2 hodiny a není obsloužen veřejnou dopravou? Ono totiž vypravovat vlak nebo autobus, protože 2x týdně potřebují 3 cestující přejet z vesničky 10 km od hranic kraje do městečka 20 km od hranic druhého kraje není zrovna efektivní a nedivím se, že se na takovém spojení kraje většinou nedohodnou.

Liberal shark
Host
Liberal shark

Co když přirozené spádové oblastí překračují hranice kraje ?

xyz
Host
xyz

„Troubovitost je stávající systém, když kraj vypravuje vlak, končící na jeho hranici bez toho, že by existovala návaznost v kraji sousedním.“
Takových případů je reálně velmi málo (Blatná, v jednom směru Žlutice…). Na to, že u nás existuje 14 krajů, tvoří takové nenávaznosti jen menší část případů. V převažující většině krajských hranic je vlakové spojení zajištěno bez prostojů a bez přestupů.

Stit
Host
Stit

Vlak objednaný Pardubickým krajem končí v Mlýnickém Dvoře a nemůže ty zbývající 4 km do Štítů dojet, protože to je jiný kraj. Děkuji moc.

Pavel
Host
Pavel

Tady přeci jen nejde primárně o rozdílnost krajů.
Podívejte se, jak daleko za Štíty je nádraží Štíty za obcí! Sotva dvoutisícová obec má nádraží asi kilometr za obcí oproti autobusům, co staví na náměstí.
Navíc obec Štíty spáduje především na Lanškroun a okres Šumperk, kam to má vlakem přes 80 km a 2,5 hodiny jízdy! (autem 15 minut, autobusem 30!!)

Štít
Host
Štít

1) Štíty jsou město. 2) Okres Šumperk je ze Štítů vlakem cca 24 km, ne 80 km (!) hranice okresů/krajů je řeka Morava zhruba 2 km za Červeným Potokem. 3) Přímý motorák Štíty-Hanušovice by nebyl o moc pomalejší než bus, který vymetá nejbizárnější díry typu Jakubovice a Janoušov.

Honza
Host
Honza

Vlak objednaný Ministerstvem dopravy do žádného Mlýnického Dvora nepojede a bude rád, když dosáhne Králíků. Problém vyřešen?
Uvědomte si proboha, než začnete tleskat Kremlíkovu nápadu (prostě potřebuje stáhnout další „zdroje“ pod sebe), že to takhle opravdu stojí – viz doobjednávky krajů u vlaků do Rumburka, Tanvaldu apod.

Soukromý kůň
Host
Soukromý kůň

A ono má smysl dál za Králíky jezdit vlakem?

Tady na Moravě
Host
Tady na Moravě

Přitom ta domluva mezi kraji možná je. PCE kraj zajišťuje Os vlaky od ČT do Zábřeha.
Jenže u Štítů nechce ani jeden kraj. PCE to „samozřejmě“ (kdyby nebyly kraje, tak to samozřejmé není) nezaplatí a OL kraj má vazbu z druhé strany.
Blbé totiž je, že kraje na to nehledí jako na vazbu za hranice kraje. Kdyby ta trať vedla do Štítů dovnitř kraje, tak tam objednávka bude, ale že to vede jenom „ven“, tak to OL kraj nezajímá.

MartinS.
Host
MartinS.

Os vlaky od ČT do Zábřeha mají potenciál, že s nimi někdo pojede. Vlak ze Štítů směrem na Králíky, Letohrad , Jablonné žádný takový potenciál nemá. Kolik lidí z 2 tisíc obyvatel Štítů má potřebu jet denně do Jablonného, Letohradu a dál? Tři? Čtyři? Do Králík je odveze autobus, který jezdí relativně často.

Štít
Host
Štít

Ze Štítů by to klidně mohlo jezdit do Hanušovic.

MartinS.
Host
MartinS.

Může. Ale kdo by tím jezdil? A proč by to měl někdo platit? Jsme v 21. století. Kdo půjde 15-20 minut pěšky na 810 na nádraží do Štítů, když může jet autobusem, který zastavuje na náměstí? Navíc i kdyby se ta 810 platila, tak ty autobusy by jezdili také. Kdo chce do Červené vody a Králík, jede autobusem, kdo chce dál směrem Jablonné, Letohrad, přestoupí si na vlak, ale tam si myslím, že už mluvíme o jednotkách cestujících denně.

Soukromý kůň
Host
Soukromý kůň

A on tam někdo jezdil?

Požaduji svobodu slova
Host
Požaduji svobodu slova

já ano

Štít
Host
Štít

Pokud si vzpomínám, tak poslední roky provozu tam jezdil jen jeden vlak odpoledne a to ještě nějak nešikovně, že to neodpovídalo směnám v blízké továrně. Jinak já osobně jednou šel s kufrem asi kilometr na bus do Lanškrouna, pak busem z autobusáku v Lanškrouně do Štítů na náměstí a pěšky na vlakové nádraží ve Štítech (skoro jsem to nestihl, protože jsem se tam ještě stavoval v obchodě) a pak vlakem do Prahy. Důvod? Přes Českou Třebovou jsem jel milionkrát a je to nuda. Podobných cest jsem uskutečnil hodně.

jirka
Host
jirka

No konečně rozumná řeč!!!

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

ano, otevři fórum a žvaň si co chceš 😇

jirka
Host
jirka

a co bych nemoh, pane všemocný hejtre

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

to nebylo na tebe

Hanzi
Host
Hanzi

No konečně to někoho napadlo. Možná by se konečně přehodnotila efektivita některých trati a spojů. No kéž to dopadne dobře.

Hen ten oný
Host
Hen ten oný

Ale víte kolik zatím stál, stojí a nadále bude stát tento v současnosti probíhající nedomyšlený experiment?

Jenda
Host
Jenda

Ještě, že tu ty Kraje jsou. Ono z Prahy „od stolu“ se to bez znalosti skutečných regionálních poptávkách dobře organizuje. Takto by to asi pod MD dopadlo i na hodně regionálních tratích.
https://zdopravy.cz/rychliky-do-sluknovskeho-vybezku-zustanou-cast-zaplati-kraje-24966/
On ten nápad je ve skutečnost geniální – státu se pod vedením ANO hroutí pokladna a je potřeba najít nějakou záminku jak sebrat krajům část peněz na dopravní obslužnost. Ty už se na dopravu nikdy nepoužijí a vedlejším efektem bude další „zázrak“ – větší kapacita železniční dopravní cesty.

Původní Pražák
Host
Původní Pražák

Trochu vas podezřívám, ze jste krajan, podle toho, jak precenujete vliv krajských vlaku na kapacitu. To není celostátní problém. A soucasne precenujete ministra, že o kapacitě vůbec někdy slyšel.

libcha
Host
libcha

Ministerstvo organizuje dopravu „od stolu“, a kraje „z terénu“ ?

liberal shark
Host
liberal shark

Good question 🙂

geras
Host
geras

Jo. Nebo alespoň na dohled od stolu.

Jarek
Host
Jarek

Debata by měla začít u toho jak se zbavit krajů, jsme malá země a krajské uspořádání je vyloženým plýtváním…..Úředníci si budou svá teplá místečka bránit až do morku kosti, ale je to zajímavý bod politického programu, a já bych takovou stranu volil co to bude zrušení krajů preferovat.A objednávání vlakové dopravy potom vyhnije sama a sní padne železná opona na hranicích krajů.Ono kdyby to bylo technicky možné, tak by zařízly vlaky třeba uprostřed pole na té hranici, ani o metr dál 🙂

Původní Pražák
Host
Původní Pražák

Dojemná péče centrální úrovně v podobě MD o blaho regionů je krásně vidět třeba na mýtu a souvisejícím přesunu kamionů na silnice 2. a 3. tříd. Děkuji, nechci. Sice jsme malá země, ale představa, že úředník na nábřeží tuší, co potřebuje třeba Jesenicko, není ani k smíchu.

Petr
Host
Petr

Hlavně že to ví ten úředník co sedí v Olomouci 😀

Původní Pražák
Host
Původní Pražák

Neznám úplně detaily z pohledu místních, ale vidím maximálně dvouhodinový takt spěšných vlaků do Zábřehu a pamatuju, že tam jezdily tak 3 rychlíky za den. Stejně tak mě mile překvapilo, jak často jezdí vlaky do Javorníku nebo do Starého Města pod Sněžníkem. Tak by mě docela zajímalo, v čem to tam máte špatně.

Chytrý za 2
Host
Chytrý za 2

Je to vážný, je to vážný. Myslím, že situace se už tak vyhrotila, že bude nutné urychleně zřídit nové ministerstvo – Ministerstvo železnic.

Kopr51
Host
Kopr51

A protože už těch ministerstev bude hodně, bude potřeba zřídit zastřešující Ministerstvo na fšechno.

xyz
Host
xyz

Každopádně to v té Olomouci ví lépe (už jen proto, že část krajských zastupitelů je právě z Jesenicka + už jen proto, že Olomoucký kraj má celokrajský dopravní systém, kdy tentýž kraj objednává autobusy mj. také na Jesenicku) než jiný úředník v Praze (tím víc když autobusy na Jesenicku by nadále řešil úředník z krajského úřadu v Olomouci).

Jan Sova
Host
Jan Sova

no tak to musíte volit stranu Moravané…. ti to hlásají už kolik let….
Socdemáci a pohrobci modrých ptáků, kteří ty kraje zřídili, ti to nezruší….

Liberal shark
Host
Liberal shark

Podezrivam Moravany, ze jim jde jen o přesun centra rozkrádání do Brna.

Kopr51
Host
Kopr51

haf! haf!