Autobusy Doprava ve městě Elektromobilita Trolejbusy

Brno zrušilo soutěže za 670 milionů na nové trolejbusy i elektrobusy. Kvůli penězům

První parcinální trolejbusy zařadil DPMB do flotily letos, jde o vozy Škoda 26 Tr. Foto: DPMB
První parcinální trolejbusy zařadil DPMB do flotily v roce 2018, jde o vozy Škoda 26 Tr. Foto: DPMB

Dopravní podnik města Brna (DPMB) přehodnotil  své plány na investice do nových kloubových trolejbusů a elektrobusů. Zrušil dvě soutěže na jejich nákup, které vypsal loni na podzim. Jejich celková hodnota byla 670 milionů korun.

Zrušení soutěže vyplývá z informací ve věstníku veřejných zakázek. Trolejbusy měly vyjít na 425 milionů korun, autobusy na 244 milionů korun.

DPMB sháněl v soutěži celkem 25 kloubových parciálních trolejbusů za 425 milionů korun. Když DPMB oznamoval plán nákupu, nevěděl ještě kam trolejbusy s bateriemi nasadí. Řešil i možnost využívat je při plánovaných dlouhodobých výlukách nebo s úpravou stávajících linek a obsluhou koncového úseku mimo trolejové vedení a tím náhradou některé ze stávajících autobusových linek.

 „Dočasně jsme přehodnotili pojekt, pro který měly být trolejbusy pořízeny. Především z ekonomických, ale i technických důvodů,“ řekla mluvčí DPMB Hana Tomaštíková.

Za 244 milionů korun pak sháněl DPMB šestnáct elektrobusů, které chtěl nasadit na linku 67 z Jundrova do Avion Shopping Parku. Na obou konečných stanicích měly být vybudovány rychlonabíjecí stanice, ve vozovně by pak probíhalo pomalé noční nabíjení. „Vzhledem k tomu, že nejsou k dispozici žádné dotační prostředky na jejich pořízení, DPMB přehodnotil tento projekt, který je z ekonomického i provozního hlediska v tuto chvíli problematický,“ vysvětlila Tomaštíková.

Podle ní DPMB pracuje na strategii další obnovy vozového parku trolejbusů a v návaznosti na ní připaví novou soutěž.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Xander
Host
Xander

Na linku 67 by se hodily spíš hybridy, protože značnou část vede pod trolejí.

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Doufám, že objednají AUTOBUSY, ne ty „skluzavky“, které mají životnost max. tak 8 let!

Martin z Moravy
Host
Martin z Moravy

Sice to tak úplně nesouvisí s trolejbusy a autobusy v Brně. Ale pořád mi nějak uniká, proč DPMB dál nerekonstruuje K2 a T3 na Varia pro linku 12, do které se kolikrát nedá ani nastoupit.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Protože šotouši strašně moc brblali, že ve Variu je šíleně moc schodů, že Vario je hrozná prolézačka…
Teď vážně: DPMB si chce vyrábět nové tramvaje sám, vycházet budou z typu EVO2
https://cs.wikipedia.org/wiki/EVO2#cite_note-brno-5

Martin z Moravy
Host
Martin z Moravy

To ale nevyřeší nedostatečnou kapacitu na lince 12. Leda by je spojovali do dvojic a to si nejsem jistý jestli Evo je na to dělané.

Jakub Kriš
Host
Jakub Kriš

Sakra, doufal jsem, že ty 67 na CNG, které nám hrají v bytě mohutnou basovou linku, nahradí něco tichšího. Teď už ostáva jenom omezit auta, kvůli kterým se tady nedá přes den dýchat.

xyz
Host
xyz

“ Řešil i možnost využívat je při plánovaných dlouhodobých výlukách“
Připomenu, že k tomuto účelu už DPMB nějaká ta vozidla má – a to 10 parciálních trolejbusů (byť pravda, nejsou kloubové). Za tímto účelem jsou v současné době nasazovány na lince č. 32, na jejíž trase se nachází dlouhodobá výluka, kvůli které je část trasy této linky vedena mimo trolejové vedení.

Ondra
Host
Ondra

Tady se jasně ukazuje, že bez dotací z veřejných peněz je elektromobilita pro rozumně uvažující mrtvá záležitost… „Vzhledem k tomu, že nejsou k dispozici žádné dotační prostředky na jejich pořízení, DPMB přehodnotil tento projekt, který je z ekonomického i provozního hlediska v tuto chvíli problematický“

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Popravdě se samotným trolejbusem finanční problém není. Problém je mít v něm ty baterky. Totiž trolejbus bez baterky váží 11 tun a s baterií 18,5 tuny. Těch 7,5 tuny navíc znamená vyšší opotřebení pneumatik, podvozku i silnice a taky mnohem vyší spotřebu elektřiny oproti trolejbusu bez baterie. A pak je tady ta pořizovací cena o 40-50 % vyšší.
Jenže ono je politické zadání, že baterie musí být. Jinak by to nebylo dostatečně in, smart a bůhví co ještě. Takže trolejbusy mají tak trochu smolík.

Překvapení
Host
Překvapení

Nu, co se elektrobusů týče, tak prosím, ty mohou (dočasně) upadnout v zapomnění. Avšak u trolejbusů se nejedná o příliš pozitivní zprávu, snad se situace co nejrychleji vyřeší. Taky by mě zajímal nějaký konkrétní a skutečný důvod zrušení soutěže. Navíc jsem myslel, že pro parciální trolejbusy plánované využití bylo vymyšleno, a sice obsluha Lesné.

Pavel
Host
Pavel

Parciální trolejbusy měly hlavně zajíždět k novému nádraží dole v Lískovci. Tam je sice dlouhodobě plánované klasická trolejové vedení, ale mezitím v okolí vyrostly domky a domkařům se nelíbí, že by u jejich domů byly sloupy s trolejemi ….

Kuba
Host
Kuba

A lampy jim tam taky vadí? 😀

Jiří Šrámek
Host
Jiří Šrámek

I topoly.

Poudy
Host
Poudy

A co sousedé? Nevadí jim sousedé?

Radek
Host
Radek

To je dost nepříjemná zpráva, vzhledem k stáří brněnských trolejbusů. Zvlášť pokud by se mělo něco dít s 21Tr/22Tr kvůli té nehodě.

Onda
Host
Onda

Na druhou stranu Brno může být rádo, že nedostane nějaký „paskvil“ s jenom hnanou zadní nápravou. Třeba se do té doby podaří prosadit nákup trolejbusů s 2 motory.

a8n
Host
a8n

S takovou se třeba ještě nakoupí ty pardubické.

Partneři



CSCARGO