Autobusy Doprava ve městě Elektromobilita

Brno shání šestnáct elektrobusů bez dotací, nasadí je na linku napříč centrem

Dobíjení elektrobusů v garážích DPmHK. Foto: Jan Sůra
Dobíjení elektrobusů v garážích DPmHK. Foto: Jan Sůra

Dopravní podnik města Brna (DPMB) vypsal zakázku za téměř čtvrt miliardy, v které hledá dodavatele šestnácti elektrobusů a nabíjecích stanic.

Vyplývá to z informací ve věstníku veřejných zakázek.  DPMB v soutěži hledá autobusy o délce 11-12,5 metru, které budou stoprocentně nízkopodlažní a pojmou nejméně 75 cestujících. Podnik požaduje dojezd nejméně 300 kilometrů při zapnuté klimatizaci či topení a kapacitě baterie 80 %. Dojezdu přitom mohou vozidla dosáhnout i průběžným dobíjením, kdy se uvažuje s jízdou 50 minut a 15 minutami dobíjení na konečné. Odhadovaná cena zakázky je 244 milionů korun bez DPH.

Podle mluvčí Hany Tomaštíkové chce DPMB nové autobusy nasadit na linku 67, která vede z Jundrova do Avion Shopping Parku. Dosud na lince jezdí dieselové autobusy. Na obou konečných stanicích mají být vybudovány rychlonabíjecí stanice, ve vozovně by pak probíhalo pomalé noční nabíjení.

„V této fázi není pro tento projekt zajištěno financování ze zdrojů EU, ale z vlastních prostředků DPMB. To ovšem nevylučuje, že se DPMB bude o takové zdroje ještě dodatečně ucházet, pokud bude vypsána vhodná výzva,“ řekla Tomaštíková. Dosud většina dopravců nakupuje elektrobusy jen díky dotacím. 

Podle Tomaštíkové jsou sice pořizovací náklady elektrobusů vyšší než u standardních dieselových autobusů a jsou téměř srovnatelné s trolejbusy, na druhou stranu však mají elektrobusy nižší provozní náklady, a to v porovnání s autobusy i trolejbusy. „V neposlední řadě je nutné tento projekt posuzovat z hlediska ekologie, vlivu na kvalitu ovzduší a život ve městě. Pro projekt byla vybrána záměrně linka 67, které projíždí středem města,“ dodala Tomaštíková.

18 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • „elektrobusy mají nižší provozní náklady a to v porovnání i s trolejbusy“? To je velmi zajímavá informace, zvlášť když elektrická výzbroj trolejbusu je v principu dost jednodušší. Také by mě zajímalo, zda do provozních nákladů jsou započítány energetické ztráty při nabíjení a hlavně nevyhnutelná výměna baterií po několika letech.

    • Hlavně jsou asi k trolejbusům napočítány náklady na trolejové vedení včetně údržby, což jsou neskutečné miliony.

      • Trolejove vedeni co se tyce investice je asi 1mil. na km, pokud se mylim, tak me opravte, udrzba neni rozhodne v radu milionu, … U elektrobusu take musite zapocitat infrastrukturu, nabijeci stanice, napojeni na sit pro ctyrpolove nabijeni, atd…
        Prazska 58 bude stat, co se tyce vystavby vedeni a meniren, asi tolik co cena cca jednoho vozu, tedy nic zasadniho…
        Kdyz si vezmete, kolik stoji nabijeci stanice, elektrobusy a vymena baterii vc jejich ekologicke recyklace, ev. pripadne prostoje pri nabijeni (OppCharge – napr. 4 polove je celkem rychle), neverim, ze to bude levnejsi…

        Kdyby jsme vzali cisty trolejbus a elektrobus, tak na trolejbusu neni co moc servisovat, zivotnost je takova, ze dokud neschnije kastle, tak jezdi, u elektrobusi je to slozitejsi prave o ty baterie…
        Infrastruktura, u trolejbusu musite postavit menirnu, trakcni sloupy a vedeni, u elektrobusu take musite postavit nabijeci infrastrukturu, pripojne vedeni, zvlaste pro OppCharge, take budete servisovat napajeci pantografy a vozidla ohledne baterii…

    • Ještě určitě hraje roli hmotnost baterií, která rovněž nesníží spotřebu. Tipl bych si, že je to spíš srovnání z kategorie zbožných přání, než realita. Třeba srovnání reálných nákladů trolejbusů s teoretickými náklady elektrobusů z nějaké bruselské příručky. Realita bude jiná.

  • Prekvapuje ma, že Brno nešlo cestou paricálnych trolejbusov. Len či sa nejedná o nejaký politický obchod s vopred známym víťazom.

    • Tyhlety „polotrolejbusy“ v Brně nakoupili loni a jsou fajn. Asi mají nějaký info, že spíš jim v nejbližší době přispějí z EU fondů na elektrobusy, než na trolejbusy, kde to vyšerpali loni.

      • Tady to je o spíš charakteru linky. Navíc, bude-li výzva postavená na slově elektobus, a chtít parciální trolejbus, není nic jednoduššího než požadovat elektrobus s průběžným dobíjením při jízdě pod trolejí (viz Praha).

        • V Praze jde taky o trolejbus,…
          Mj. pod troleji je to ciste trolejbus, ktery zaroven pod troleji, krom pohonu i dobiji baterie…

          I kdyz v Praze to je trochu mimo, ten teren je pro elektrobusy vylozene nepratelsky, bez napajeni z troleji to na nekterych linkach nepujde, jinak by zivotnost sla rychle dolu a to nemluvime o klimatizaci a topeni…

        • Píše se tam: „To ovšem nevylučuje, že se DPMB bude o takové zdroje ještě dodatečně ucházet, pokud bude vypsána vhodná výzva“…to znamená, že DPMB ví víc, než my.

    • Já sice brněnské linkové vedení MHD znám jen okrajově, ale když si najdu vedení linky č. 67 na plánu, tak tam mnoho kompatibility s trolejbusovou sítí nevidím – a parciální trolejbusy jsou asi samy o sobě dražší než „pouhé“ elektrobusy, N.B. nelze-li je využít na většině trasy jako „čisté“ trolejbusy.

    • Minulý rok sa kúpilo 10 kusov parciálnych 26Tr, navyše sa plánuje kúpiť ďalších 25 kĺbových parciálnych trolejbusov.

    • Na linku 67 nemá smysl pořizovat parciální trolejbusy, ty se uplatní tam, kde je pod trolejemi aspoň polovina linky (a nejméně jedna konečná).

  • Už jsem se lekl, když je v nadpise „linka centrem města“, že chtějí zavést něco ve stylu 1A, 2A,… jako v centru Vídně. Jen nevím kudy kam by to mělo jezdit, stačí ta obskurní „80“ na Špilberk co 45 minut z 60 jen stojí a čeká na další kolo….

Newsletter

Partneři