Brno zavede vlastní parkovací minima pro kola, v každé novostavbě bude kolárna

Podzemní parkoviště pro kola v Utrechtu. Foto: CU2030Podzemní parkoviště pro kola v Utrechtu. Foto: CU2030

Jihomoravská metropole reaguje na připravovanou směrnici EU jako první v Česku.

Všechny novostavby na území Brna budou muset od 1. července disponovat kolárnou a venkovními stojany či jiným obdobným místem pro odkládání jízdních kol, a to dle příslušné potřeby vyjádřené podlahovou plochou a typem budovy. Vyplývá to z nových Brněnských stavebních předpisů, které s tzv. parkovacími minimy pro kola schválila Rada města Brna.

„Indukce dopravy funguje pro všechny pohony. Kde vznikne nabídka, poptávka ji postupně naplní. Bezpečné parkování pro kola bylo dosud jednou z hlavních bariér toho, proč lidé v Brně (i jinde ve světě) nejezdí na kole. Tomu bude brzy v Brně konec, dostatek parkování pro kola bude ve všech nových budovách,“ napsal na Facebooku brněnský zastupitel Marek Lahoda.

Podobné nařízení připravuje také Evropská unie. Podle ní by například všechny nové obytné budovy s více než třemi parkovacími místy pro automobily měly mít na každou bytovou jednotku minimálně dvě stání pro kola. Stejné to bude u obytných budov procházejících rozsáhlou rekonstrukcí. Vyplývá to z předběžné dohody týkající se snížení emisí z budov a spotřeby energie v nich v rámci EU.

Na každý nový byt dvě stání pro kola. EU poprvé řeší parkování bicyklů

„Ano, obdobná pravidla chystá i EU a byly tady námitky, ať počkáme na přesné znění ze shora. Ale to bude kdoví kdy. A ani Praha, ani Ostrava, pokud vím, tato pravidla ve svých stavebních předpisech mít nebudou,“ dodal Lahoda.

Reaguje i české ministerstvo pro místní rozvoj

Jak již dříve zjistil deník Zdopravy.cz, povinnost zřídit parkovací místa pro jízdní kola u staveb občanského vybavení stanoví v Česku samo ministerstvo pro místní rozvoj (MMR). Reaguje tím právě na připravovanou směrnici EU. Nařízení se bude týkat prakticky všech veřejných staveb – škol, úřadů, nemocnic apod. Počet povinných stání zatím orgán ve vyhlášce nestanoví.

„To bude nutné upravit až v návaznosti na zmiňovanou směrnici EU, ve které může během projednávání dojít k zásadním změnám. Po přijetí směrnice EU podle ní parametry stanovíme,“ vysvětlila deníku Zdopravy.cz letos v únoru mluvčí MMR Veronika Hešíková.

Stání pro kola v každé veřejné stavbě. Ministerstvo reaguje na připravovanou směrnici EU

Předběžná dohoda týkající se snížení emisí z budov a spotřeby energie v nich v rámci EU, na které se zákonodárci shodli po dvou letech vyjednávání loni v prosinci, zahrnuje u nebytových prostor požadavek na zřízení stání pro kola v poměru 10 % z celkové kapacity budovy. Jinými slovy, pokud půjde o kancelářskou budovu pro sto lidí, musí u ní vzniknout nejméně 10 míst pro kola.

Členské státy EU mají mít navíc možnost omezit či upravit počet stání pro kola v konkrétních typech nebytových budov, k nimž se obvykle na kole nejezdí.

Dvě stání pro kola na každý byt

Evropská směrnice se má dotknout také všech nových obytných budov s více než třemi parkovacími místy pro automobily. Ty budou muset mít na každou bytovou jednotku minimálně dvě stání pro kola. Stejné to bude u obytných budov procházejících rozsáhlou rekonstrukcí. I na tyto části již MMR myslí.

„Pokud směrnice EU stanoví i regulaci parkovacích stání pro kola v obytných budovách, tedy stavbách, které nejsou občanským vybavením, budeme na to také reagovat. Vyhlášku o požadavcích na výstavbu novelizujeme tak, aby byla se směrnicí plně v souladu,“ řekla tehdy Hešíková.

Tagy brno Cyklistická doprava ve městě cyklistika kola parkoviště pro kola
91 komentářů