Brno vítá plány na vysokorychlostní trať, odmítá ale terminál na okraji města i železniční obchvat

Brněnským radním se nelíbí, že by některé rychlovlaky zastavovaly jen na kraji Brna.
Vedení Brna odmítá plány na vybudování železničního obchvatu nového brněnského nádraží pro trasu připravované vysokorychlostní tratě z Prahy do Brna a Břeclavi. Takzvaný „bypass“ má vést zhruba deset kilometrů na území města a navrhuje ho ve své studii Správa železnic. Radní proto rozhodli o zaslání připomínek.
Brněnská radnice plány na vysokorychlostní trať vítá, obchvat je ale jedním z bodů, se kterým nesouhlasí. Důvodem je nízká míra prověřenosti této tratě a případné zásahy do území města i přírody.
Městu se nelíbí ani plán vybudovat terminál Vídeňská na jižním okraji města, všechny vlaky by tak nemusely zastavovat v centru. „Nesouhlasíme s výstavbou terminálu na Vídeňské, a to z důvodu možného přetížení dopravy v této lokalitě. Dalšími podmínkami pro stavbu vysokorychlostní tratě jsou zajištění opatření proti šíření hluku a vibrací, zachování stávajících vazeb v území, jako jsou například cyklostezky, a vhodné využití krajinných a přírodě blízkých opatření. Neméně důležitá bude komunikace Správy železnic s veřejností, která by měla být s plány seznámena,“ řekl dodal Filip Chvátal, radní pro územní plánování a rozvoj (KDU-ČSL).
Podle primátorky Markéty Vaňkové celkově projekt vysokorychlostní tratě vnímají pozitivně. „Důsledkem bude zkrácení doby, po kterou budou lidé cestovat, což je předpokladem pro zkvalitnění a zvýšení dostupnosti města a jeho metropolitní oblasti. Preference veřejné hromadné dopravy je pro rozvoj Brna a jeho okolí důležitá. Město bude nadále požadovat, aby všechny vlaky zastavovaly na novém hlavním nádraží,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.