Brno vítá plány na vysokorychlostní trať, odmítá ale terminál na okraji města i železniční obchvat
Stanice Brno, hl. nádraží. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Brněnským radním se nelíbí, že by některé rychlovlaky zastavovaly jen na kraji Brna.
Pokud se to městu Brnu nelíbí, tak bych tam nic nezrizoval. At si nadále jezdí všude Šalinů.
Pokudodmita Brno Videnskou, tak prosim o navrh, ktery umozni primy smer VRT na Ostravu i na Viden/Budapest…
Takový návrh existuje a byl vytvořen právě za účelem: 1) zachování polohy hl.n. výhodné pro cestující (nejlepší možná obsluha sítí návazných linek MHD daná topologií sítě tramvajových tratí + pěší dostupnost historického jádra města + pěší dostupnost nového Jižního centra) 2) bezúvraťovosti VRV v relacích Praha – Brno hl.n. – Ostrava i Praha – Brno – Břeclav – Vídeň/Bratislava – Budapešť 3) zachování segregace nákladového průtahu (bezproblémový průjezd nákladky uzlem v ose 1.TŽK) 4) vybudování úplně segregovaných kolejových tras pro VRV 5) zřízení částečné segregace zbylých segmentů osobky (hlavní linky příměstské dopravy přes uzel v SJKD). Tento bod však není… Číst vice »
Můžeme sice hrát blbý a divit se, proč město chce stavět něco, co nedává smysl a je objektivně horší variantou, ale to je asi zbytečný, protože o lidi tady nejde, žejo. Já se jen utěšuju tím, že na to stejně nebudou peníze.
Tak jde o cenu tunelů, které by bylo nutné ve variantě Petrov vybudovat. Původně nám zastánci nádraží v centru tvrdili, že nádraží může zůstat tam kde je a bude levnější než stavět nové odsunuté. Poté se ukázalo, že se do stávající polohy nevejde a musí být stejně odsunuto a tak ti co kdysi nechtěli nádraží přesouvat vytvořili variantu Petrov a začali tvrdit, že je to v podstatě ta neodsunutá varianta i když jej odsunuli někam do mezipolohy mezi původním a odsunutým u řeky. Pak vyšlo najevo, že aby se k Petrovu vešlo nádraží, musí se minimálně z části vybudovat jako… Číst vice »
Ale ve variantě Petrov přece nádraží (povrchová kolejová skupina) zůstává zhruba tam, kde je. Že se odsouvá „někam do mezipolohy mezi původním a odsunutým u řeky“ je jenom jednou z mnoha „píárnických“ lží zastánců odsunu, která cílí na lidi, kteří si ani nerozkliknou příslušnou mapu. Prostorově příčně nástupiště povrchové kolejové skupiny zůstávají mezi historickou výpravní budovou, budovou pošty a „Malou Amerikou“ na jedné straně a OC Tesco („Priorem“) na druhé straně. Podélně je to takto: u průběžných kolejí povrchové kolejové skupiny (nově 8 místo současných šesti) jsou severní konce nástupišť u varianty Petrov posunuty jen o zhruba 50 metrů (v… Číst vice »
Nechápu proč mít přímé směry…
Aby lidi neblinkali, když pojedou z Prahy do Ostravy? 😂
Pokud to ušetří 15 mld za tunely, ať si lidi ****😂
Proč město nejedná s investorem průběžně tak, aby vždy vznikalo jenom dílo, na kterém je shoda? Je pravda, že se vyjadřují prostřednictvím připomínek, ale v tak důležitém projektu je třeba být od začátku, nejlépe spolupracovat na zadání, aby celý projekční tým nevytvářel slepé uličky, na které sedá prach v archívech zadavatele. Čekat do připomínek je asi procesně legitimní, ale výsledek takového postupu je zejména v Brně dobře vidět, protože tam, kde už dávno mělo být něco vidět, pořád nic není a zřejmě dlouho nebude.
Postavit úseky AB, CD na kterých je shoda, a případné námitky k BC řešit „už to jinak nejde“ není úplně fér.
Lepší je mít u liniové stavby shodu.
Nové nádraží definitivně škrtnout z plánů, upravit projekty tak, aby se daly realizovat (VRT, přesmyky, diametr nebo S-Bahn a směle vpřed.
Tak metro jim je malo.. 😉…Hyperloop do Praglu uz stavi.. 😉…Ted jeste rychlodrahu . 😉..Nevim co v tom Brne zobou ale rozhodne to chci tez..Na letiste z ktereho nikdo nikam neleta jsem zapomel 😉
Víte jak to dopadne? Postaví se terminál na Vídeňské a kolejová propojka v Černovicích pro napojení směru na Ostravu. Náklady 0 0 nic. Je to jen můj názor 😉 Nevím jestli se to prověřovalo, ale proč se nepostaví „vysokorychlostní“ hlavové nádraží mezi Malou Amerikou a Titániem. Amerika by se přestavěla na halu a bylo by to krásné nádraží… (a to že je památkově chráněná? tak by aspoň měla využití a nebylo by to tak hnusný místo jak teď!) Proč to dávat do tunelu za miliardy… 6-7 kolejí se tam vejde a když vezmu v úvahu, že se sjede z každého… Číst vice »
Pokud povedou do Brna 2koleje od Židenic, tak veškeré plány na tomhle shoří.
Není až takový problém postavit na východní traně tělesa třetí kolej s odbočkou na nákladový průtah.
Jak Židenice souvisí s oddělenými VRT tratěmi a nádražím na jihu na jihu???
https://ibb.co/g3g5JGJ
když se chce tak to jde 😉
Tady je naprosto klíčové zdůraznit, že terminál Vídeňská se navrhuje především proto, že na „nové odsunuté“ nádraží u řeky se všechny plánované vlaky z VRT prostě nevejdou. Chybí nástupištní hrany a úrovňová zhlaví vyšší provoz také neumožňují.
Město Brno se jako obvykle bojí o osud svého „odsunu“, který nejenom, že nikdo rozumný nechce, ale teď se navíc ukazuje, jak špatný ten projekt je. Jestli Brno chce všechny vlaky z VRT dostat do centra, bude muset přehodnotit postoj k novému nádraží, které navíc ani v centru nebude.
To už ale nepřehodnotí, to by se nezhodnotily zúčastněné něčí pozemky…
My nemáme nádraží, ale už teď máme problémy s kapacitou… Navíc, pokud bude rozsah dopravy že SP Brno – Znojmo, vlaky nebudou mít kam dojet. Nechápu, proč prostě Brno nemůže mít dvě nádraží – nové a staré.
Jenom dodám, ze změna projektu by znamenala. Novou zadost o územní rozhodnutí,které se zázrakem podařilo získat.proto se toho blbyho projektu odsuzovali drží jako hovno košile
No tak to je vzdycky, i kdyby to byl problemovy projekt nebo spatny projekt, pac rizeni trva vecnost…
@Domis
Z jakého důvěryhodného zdroje čerpáte svoji klíčovou informaci o tom, „že na „nové odsunuté“ nádraží u řeky se všechny plánované vlaky z VRT prostě nevejdou“?
Z probíhajících příprav studie VRT Praha-Brno. Rozdíl je v rozsahu provozu, zatímco při SP ŽUB se uvažoval nějaký (a minimálně z hlediska nákladní dopravy a open-acces dálkové dopravy nedostatečný), ve studii VRT se uvažuje s rozsahem vyšším. A ten se logicky nemůže celý vejít na ŽUB dimenzovaný před cca 5 lety. Původní rozsah uvažovaný v ŽUB se převzal a přibyly uvažované open-acces linky Praha-Ostrava, Vídeň-Berlín, rychlé vlaky do Velkého Meziříčí a dále v paralelně probíhající studii napojení Znojemska i další 3-4 páry vlaků za hodinu z tohoto směru.
Já mám za to, že se navrhuje, naopak, kvůli strachu z toho, že odsun nebude. Naopak nádraží v centru ani se čtyřkolejnou podzemní skupinou nebude mít dost kapacity pro všechny VRT vlaky.
@Jan Ano, i to může být jeden z důvodu, stát (potažmo MD) chce mít u Brna možnost vést VR-vlaky, pro případ, že by se odsun nestíhal/zasekl, atd… Naopak nádraží dle var. B-Petrov (nikoliv současné nádraží) by mělo kapacitně tyto přednosti: 1. počet nástupních hrad: srovnatelný A: 14 průjezdných, 1 funkčně kusá z jihu. B: 8 (nahoře) + 4 (dole) průjezdné, 4 kusé z jihu. Dělení nástupišť neřešme, většina dělená je, ale ne vždy je to využitelné. 2. úvratě: var. A – úvrať 2 páry/h (Ex3,Ex5, a to při vedení dalšího páru open-acces do Ostravy po bypassu), var. B – úvrať… Číst vice »
Otazkou je, co je centrum, kdyz vystoupim na Hlavaku v Praze, tak na staromak to mam peknou streku…
A ted dosadte nam. Svobody v Brne a Brno Dolni? Jak je to daleko? Pokud tam vznikne nova ctvrt (jakesi modernejsi nove mesto prazske? V Praze take neni nadrazi na Prikopech…
Co se tyce diametru, je to dulezity smer, ale kdyz vidim ty tramvaje, tak by Brnu uz pomohli dve-tri linky metra, pricemz diametr je jedna z nich, jen to chce slusne naplanovat centrem… (a je jedno, jestli reg. vlak, metro nebo vlakotramvaje… to je spise o prioritach)
Bohužel všem bylo jedno, že varianta s nádražím u řeky nemá dostatečnou kapacitu zejména při křížení s nákladními vlaky i ta uvrat pro vlaky na hlavním tahu z Prahy do Vídně není dobrá. Teď se najednou všichni diví, že se to musí řešit jinak. To je tak, když se něco tlačí silou, nakonec to dopadá trošku jinak.
U VRT bude (pokud nekdy VRT bude) hlavni smer pres Brno na Ostravu, alespon do doby, nez vznikne (coz je jeste mene pravdepodobne) prima VRT z Prahy na Ostravu. Kazdopadne, pokud odsunute nadrazi nema kapacitu, tak je to cele spatne, protoze nedostatecna kapacita soucasneho nadrazi je jednim z dulezitych argumentu pro odsun.
Já si myslím, že VRT na Ostravu mimo Brno naše republika neuživí = neekonomické.
Varianta „U řeky“ je dopravní paskvil, i hlavně z důvodu znovasloučení nákladní a osobní dopravy. A že by neměla kapacitu pro VRV je taky smutné.
varianta pod Petrovem má pro VRT vlastní podzemní nádraží a v podstatě vlastní kolejiště a zastávka Vídeňská by se nemusela stavět (teda záleží na modelu linek, možná pro některé linky by opravdu nevadilo minout centrum Brna).
A pro zvýšení kapacity varianty pod Petrovem bych si dovedl představit i podzemní diametr od Tišnova na dolní a dál.
Je vubec realne v Brne budovat takove rozsahle podzemni stavby, je tam na to pouzitelne podlozi? A v neposledni rade, co ekonomicky aspekt veci?
Když je možné v Nizozemí dělat tunely pod řekama, tak proč ne pod Špilasem?
Když jsem četl, v jakých nánosech-naplaveninách razily metro v Londýně…
A nic horšího než třebovické jíly asi taky nebude.
Ekonomiku beru. Na to vám řeknu, uvidíme…
Tak podloží…cokoliv jižně od spilberku a petrova a východně od Petrova až po kopce za Svitavou na východě a červený kopec na jihozápadě jsou říční naplaveniny. Tím pádem asi problémy s písky, podzemní vodou, dost možná i artezskou vodou.
Kopce na východ jsou krasove, ale třeba vinohrady jsou na jilu, ale tam nic vést nemá. červený kopec je taky jil, co je hlouběji, nevím. Spilberk ani petrov nemusí být problém, problém může být ale cokoliv v centru či Kenigu. Je tam mimo jiné spousta navazek a usazenin, taky kolektory, muselo by to vše vést asi celkem hluboko…
Ono je to naopak. Nedostačující kapacitu má stávající stav a většina variant „nádraží v centru“. Takže klid.
Dobrý večer, srovnávat 2mil. Vídeň s 500 000 Brnem, je naprosto nesmyslné.
Těch variant je mnoho. Každá má své plusy a mínusy. Ale už teď je pozdě, Brno je ve špičce ucpané nejen auty ale i šalinami. Můžeme si i nadále dělat dělat iluze, že snad konečně najdeme optimální řešení. Ale, ta složitá byrokracie se nám v budoucnu vymstí.
Ať se vypracuje varianta VTR přímo do CENTRA Brna (třeba až na náměstí), možná pak snadněji radní pochopí, co je to VTR a jak složité bylo v některých evropských velkoměstech toto provést, estakády, tunely, a vybourané celé ulice. To není něco jako rychlejší koridor. A nemluvě ani o stavebních nákladech, provozních nákladech a časových ztrát.
Tunely by neměly být problémy, však se taky ve variantě Pod Petrovem s nima počítá. Za inspiraci by se mohl vzít Stuttgart: https://cs.wikipedia.org/wiki/Stuttgart_21
Můžete prosím uvést příklad města v Evropě, kde byly kvůli připojení na síť VRT vybourané celé ulice? (Bohužel existuje celá řada případů, kde byly vybourané celé ulice v historických centrech měst kvůli jejich napojení na dálniční síť.) Jaké časové ztráty máte na mysli?
jj, magistrala v Praze… vyjezdy z tunelu, Strahovsky, apod… a to jeste diky komunistum tu nebyl takovy rozvoj, jinak by bylo vybourano jeste vice…
u zeleznice se takto moc neuvazovalo… byla strategicka predevsim vojensky… a take hned po valce, nebot nebyly auta a potreba cestovat byla velka, tehdy vlaky nestihaly…
Francouzský model s nádražími v polích je dobrý leda tak k minimalizaci podílu železnice a ke stávkám za levný benzín. Ve stejném duchu bylo ovšem protlačeno osobní nádraží na nákladním průtahu. Vše s cílem dále přesouvat i ten zbytek přeprav z kolejí na silnice. Není divu, že tento model stávající vláda tak vehementně tlačí, když je její vizí mít hlavně co nejvíce dálnic a aut.
Francouzský model jen nejsou „nádraží v polích“, to jste se do map a jízdních řádů díval špatně. Podívejte se třeba na Lyon, tam vlaky jednak zajíždí do centra a jednak jedou okolo a staví/projíždí na Lyon Saint-Exupéry TGV.
ano, presne… prime linky nejezdi pres mesta a nektere stavi na tech polich… jine zajizdeji do mest…
Ve Vidni si postavili nedavno nove hlavni nadrazi, aby konecne cestujici nemuseli pendlovat metrem na Zapadni nadrazi ci jinde. Ti Rakusane jsou asi hloupi, co?
když o tom mnoho nevíte, tak je to jen vaše představa, ve skutečnosti je to daleko složitější, prostě funguje to ve Vídni jinak. Samozřejmě kdyby to bylo jak píšete, to by bylo ideální, ale není.
Hlavně je to nové nádraží dále od křižovatky tramvají, než byla ta dvě původní. A některé městské železnice a tramvaje zbastlili do jakéhosi polometra, bohužel.
Po uvedení do provozu nového velko-nádraží, je nyní systém 3 nádraží, tedy ještě Westbahnhof , které také prošlo rekonstrukcí + Meidling. Výsledek je ovšem zjevný, část je skutečně bez přestupu, jinak zbytek je jeden přestup.
A stále ještě Franz Josef bahnhoff
V Rakousku neni tolik nevěřících Tomášů a škarohlídů. U nás je stále početná skupina obyvatelstva, která bere železnici jako socku a přežitek 19. století
Nekonečný příběh.🤣🤣🤣
Co všechno lidi nevymyslí, aby se mohli vyhnout Brnu…
Kde se najednou vzali na SŽ všichni ti terminátoři? Hlavní výhoda vlaku (zejména nad letadlem) je přece pohodlná přeprava centrum-centrum bez přestupu. Žádné běhání s kufry po parkovištích, peronech nebo nekonečných halách v polích za městem. A že je Brno v evropském formátu realitně malé? Možná, ale to si dobrovolně druhé největší město dobrovolně odsuneme na vedlejší kolej? A snad nikdo soudný nemůže věřit, že by mezinárodní vlaky kvůli o pět minut delší jízdní době jely raději oklikou ČR.
To si vyřiďte v brně. Když nepovolíte, kde to vést, tak to tam nepovede.
Děkuji, pane Kocourku, za věcný podnět. Hned v pondělí, řeknu klukům, ať to zařídí. Bez Vás a Sovětského svazu …
Tak hodně to nespěchá, vycházím z toho, že na jakékoliv strategické rozhodnutí je v Brně třeba 15 – 20 let.
Tohle rozhodně není o strategickém rozhodnutí, ale o eliminaci výplodu mysli člověka/lidí, který se ocitl na místě nad své schopnosti. Jinak rozhodovat 15 let o strategické věci Vám přijde hodně? Nejen v Brně, ale snad všude mimo autoritativní zřízení to trvá déle.
Souhlas, politiku dělají výhradně lidé, kteří rozhodují o věcech nad své schopnosti.
A tak to nepovede asi nikam
Že by odklon k francouzskému modelu odsunu železnic na periferie způsobilo jen Brno?
Souhlas. Navíc, pokud jde o ty mezinárodní vlaky, které by jen projely bez zastávky naší zemí, nebo jen se zastávkami někde v polích, není o co stát, bez těch se klidně obejdeme. I ty mají smysl jen tehdy, pokud budou zajíždět do center našich měst, aby zajistily jejich dobré spojení s cizinou.
Viz níže, jen krátce, rezidenční čtvrti jsou všude jinde jen ne v centru. A skoro se dá říct, že mnoho takových čtvrtí by z toho umístění “ na kraji města“ mělo vysloveně prospěch. Vezměte si Ostravu – Svinov, leží úplně mimo, a nejsou s tím sebemenší problémy, MHD dokonale spojí s Ostravou i Porubou.
Přesto odtamtud – a navíc to není v poli – vlaky jezdí i na hlavní. Proč asi?
Hlavní je druhý podobný vyhnalov, kromě menší čtvrti Přívoz, je obklopeno jen průmyslovými halami, bordelem, a nekonečným počtem kolejí. Je mimo hlavní rezidenční zóny. Blízké Mariánské Hory jsou odděleny pruhem 40 kolejí.
Ona ta stanice musí být především v místě, kde je nejvíc možností přestoupit a pokračovat někam dál do cíle své cesty. Ve městech velikosti Brna je dost nesmysl předpokládat, že většina cestujících bude mířit do rezidenčních čtvrtí v docházkové vzdálenosti, navíc u té dálniční křižovatky na Vídeňské si je ani nedovedu dost dobře představit. Jinak, centrum města máte i úřady, obchody, kulturu, turistické cíle, hotely, ty dohromady generují mnohem víc cestujících, než rezidenční čtvrť.
Ona ta videnska je take pro vlaky primo z Prahy na Viden, protoze uvratovat je nesmysl, a to presunem na severni trasu hrozila uvrat i v Praze a jeste preplnena Liben, tak je naplanovano propojeni se Zahr, mestem… Navic Benesovsko odsoudilo k cestovani auty do Prahy… U vetsich mest (do sirky, nebo v horsim terenu) je problem i nadrazi v centru, k cemu mi je nadrazi VRT v Praze v centru, kdyz se do centra nejdriv musim dostat, ale Praha ma vyhodu napojeni centra na metro a i tak je lepsi mit zastavky i na jinych nadrazich, Smichov, Z.Mesto,… totez… Číst vice »
Presne a zadny stat takto VRT neplanuje. Primarni je resit VRT dopravu v ramci narodnich potreb, napr.zkratit JD od vychodu na zapad na polovinu, nebo vyresit slaba mista ci stavajici nekonkurenceschopne relace (Praha-Jihlava-Brno, Brno -Ova, Praha-KV, Brno-CB, Zlin-Brno aj.)
Na druhou stranu se na letiště, díky tomu že jsou za městem, nestahuje veškerá splodina
Spíš díky tomu, že tam nikde neseženou levné čůčo. Kdyby sehnali, tak jsou tam taky.
A kdo tady tvrdí, že do centra žádné vlaky jezdit nebudou?
Když bude přijíždět od Prahy cca 5 vlaků za hodinu, a z toho 1 „Brno mine“= zastaví jen na Vídeďský, tak zbývající brňákům nebudou stačit? Jinak já bych předpokládal, že relace Blava/Vídeň – Brno hl.n. – a třeba Ostrava/Olomouc budou existovat taky (aneb musí jet brňák z Vídně vlakem co jede až do Prahy?), takže centrum Brna bude obslouženo, jen ne vlaky Praha- Víděň/Blava.
VRT vlak z Prahy do Brna (dle Vás tedy z prostoru kolem Prahy do prostoru kolem Brna přes prostor kolem Jihlavy) co deset minut je podle Vás reálný? A kvůli ušetření 5 minut jízdního času jednoho z šesti vlaků stavět podle Vás stavět terminál a bypass výhodné?
Tak když se podíváte na nástřely uvažovaných linek, co tam budou jezdit, tak je to reálný. Sice se vám to může zdát pitomý jezdit z Prahy do Ostravy (+ severní Slovensko + Katovicko) přes Brno, ale pojede to 2 hodiny (do Ostravy) místo 3 po současném koridoru.
Přece se nebude stavět trať pro 2 vlaky za hodinu?
A nebude to jen z okolí Prahy, tady se na to nabalí i cestující od západu a severu, stejně tak u Brna na se najde spousta cestujících od východu a jihu.
Nedoavno jsem videl projekty D3, D11, atp., same mosty, viadukty, nekde i dalnicni tunely, viz treba tunel Blanka v Praze (neni to sice dalnice, ale ctyrproudovka s MUK) a nikde jsem neslysel o tom, jak je to drahe a nemelo by se to stavet,… u zeleznice to jak zaklinadlo,… pritom u VRT je to jeden z argumentu proc ohnout trasu jinam nebo to nestavet… Totez co se tyce velikosti mest, tak se VRT neplanuje, v Evrope neni tolik lidi namackano ve mestech, typu Pariz, Londyn, Rim, atp., vetsina mest ma spise kolem 1-2mil. obyvatel, plus minus, dulezitejsi je, aby se… Číst vice »
V Lodnýně jsou blbci. Měli si od Správy železnic nechat poradit a ukončit Eurostar na jich od města ve stanici Croydon a ne ho tahat až na St. Pancras. Ten kousek už si každý dojede pomocí MHD.
Apropś, výhoda vlaku nad letadlem spočívá v tom, že vlak dojede až do centra, letiště v centru nebývá.
Vsak Eurostar taky jezdil puvodne jen na Waterloo a propojeni na Pancras si vynutili francouzi
Waterloo je ešte stále pomerne úzke centrum…
Centra jsou ovšem nejméně obydlené části města, stejně většinu lidí čeká dvouhodinová cesta po Londýně.
Jasně, a proto je potřeba je dále vylidňovat. Ne každé město má ale takovouto světobornou vizi…
Ale já je nevylidňují ani nejsem proti jejich vylidňování. Ale třeba banku na byty nepředěláte.
Však v Brně si chtějí nádraží v centru zrušit, tak tam pak nemuzl
…nemuzou jezdit vlaky.
Na St. Pancras je to dotažené hlavně proto, že vedle máte King’s Cross a Euston pro cesty dále na sever a nemusíte se cpát do metra. K tomuto konečnému řešení se došlo postupnou výstavbou HS1, Waterloo je zmíněno už někým jiným.
Zrušte celý záměr a nechte je , ať mudrují dál…
Co přesně má být ten „takzvaný bypass“? Ani z uvedeného odkazu jsem to úplně nepochopil. Má kopírovat D1 kolem letiště směrem na Ostravu? Zastávka Vídeňská se mi zdá jako dobrý nápad pro „extrarychlé spoje“ jedoucí po VRT z Prahy do Vídně. Jeden pravoúhlý oblouk směrem na Modřice by dokázal ušetřit 5-10 minut, což by vlakům zastavujícím pouze Praha hl.n. – Brno(Vídeňská) – Wien Hbf. zajistilo bezkonkurenční jízdní dobu. Větší část spojů by pochopitelně zastavovala cestou i v Jihlavě(D1), v Brně na hlavním nádraží a v Břeclavi (nebo v Přerově a v Ostravě), ale jako náhrada leteckého spojení Prahy s Vídní… Číst vice »
Něco takového: https://mapy.cz/s/losavagura
To, co jste namaloval do mapy, já nazývám „pravoúhlý oblouk směrem na Modřice“, ale zmíněný „bypass“ aspoň podle obrázku z odkazu na článek z loňského prosince https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2019/12/vrtprgbrq.jpg vypadá směrem na Ostravu. Ovšem ani po zvětšení není zřejmé přesné vedení zastavěným územím kolem D1. Jsou tam sice „jen“ různé sklady, Makra, ale třeba i dálniční křižovatka D1xD2. Tam to nebude tak jednoduché jako kilometr dlouhý oblouk přes pár zahrádek a křovím s podejítím D1.
Jo tohle. V tomhle provedení to vypadá na snahu vedení kolem letiště od Komárova tunelem.
A kolem D1 by se to asi dalo protáhnout.
Takže vystoupím na terminálu, nastoupím na nějaký regio, vystoupím na novém odsunutém hlavním nádraží, nastoupím na šalinu a vystoupím v centru ……. huráá.
P.S: jděte do háje.
Tak složitý to nebude, jenom sednete do auta a pojedete autem… „Mašinkáři“ budou rádi že jim neopotřebujete sedačky a vy budete v cíli dřív a pohodlněji…
Pokud nasednete na vlak směr Ostrava nebo Brno, tak vystoupíte na hlaváku. Pokud nastoupíte na nějaký VRT Berlín – Praha – Vídeň, tak si vystoupíte na terminálu. A do centra se dostanete nějakým regionálním vlakem nebo třeba bude lépe vyhovovat šalina u terminálu. Nicméně se dá předpokládat, že těchto VRT Berlín – Praha – Vídeň bude minimum.
A pro tohle minimum vlaků se má stavět trať, nádraží a návazná MHD, protože od D1 na Svoboďák nikdo pěšky nepude. A všecky akce jsou na Svoboďáku, ikdyž vedle Zvonařky je hektarová prázná plocha. To pro ilustraci, kam míří cestující.
Jaké akce 🙂 :):)
Jirko trhej!!!😃
Trať se stavět celá nebude ale jen propojka z Vídeňské směr Břeclav, což je pár set metrů. Nádraží a přestup na šalinu se hodí i pro příměstkou dopravu. Ne každý potřebuje na hlavák. Proč by někdo chodil od D1 pěšky, když tam budou jezdit vlaky a šaliny.
Vzdyt je Videnska u Bohunic, Liskovce… to neni malo lidi…
A kdo říká, že tam nebudou jezdit i jiné vlaky VRV?
Vše je o modelu dopravy, někde v křídových papírech se psalo, že bude jezdit 8 párů za hodinu.
Tyto „VRT Berlín – Praha – Vídeň“ zahrnují náhradu současných railjetů, a dále zde budou jezdit vlaky Praha – Brno – Bratislava – Budapešť (náhrada Metropolitanů). Předpokládají se (podle studie proveditelnosti na ŽUB) dva vlaky za hodinu v obou směrech.
To Vám jistě Brňáci poděkují, až jim ty nejrychlejší vlaky do Prahy necháte zastavovat někde v poli za městem, stejně tak jako většinu vlaků na Vídeň a Bratislavu.
Brno je tak roztahané město samo o sobě, jsou tam obrovské NEZASTAVĚNÉ plochy, tak je přehnané tady mluvit i zastávce v poli, prostě na OKRAJI MĚSTA.
A to je nějaké terno, místo často jen s jedinou linkou? Jezdíte vůbec veřejnou dopravou?
Momentálně ne.
Ale vlakem to bude rychlejší, budete v Brně dřív! Sice jenom na nádraží, ale ten vlak bude rychlejší. A bude se nadávat autobusákům, že jezdí od Grandu. Vždyť přece 5 km daleko je vlakové nádraží!
zapni mozkovnu …
Když budete chtít jet do Brna na hl.n., tak pojedete jedním ze 4 vlaků za hodinu, které sem z Prahy pojedou a budou pak pokračovat střídavě směr Wien, Bratislava, Ostrava nebo Zlín. Zastávka Vídeňská je pro vlaky, které mají hlavní cíl obsluhy za Brnem (dneska vlaky Praha – Ostrava taky nejezdí přes Brno a třeba letadla z Berlína do Vídně taky nemají mezipřistání v Brně….)
Jenže ty vlaky nefungují jen jako spojení Prahy a cílové stanice, ale i jako spojení mezi všemi stanicemi po trase, a tedy i mezi Brnem a cílovou stanicí, a tam by pak zřejmě vhodné alternativní spojení z centra do centa chybělo.
Navíc vlaky fungují jinak, než letadla. Pro letadla je mezipřistání extrémně neefektivní záležitost. Naopak pro vlaky představuje zastávka obvykle jen krátké zdržení a na druhou stranu možnost převézt podstatně víc cestujících a lépe obsloužit území.
Problem je, ze krom nekolika mistnich vlakovych nadsency nikdo moc neplanuje spojeni Berlin Viden pres CR. Nemci si spokojene buduji trate mezi svymi mesty a opravdu rychle VRT hlavne mezi vyznamnymi mesty, takze napriklad Berlin-Drazdany neni uplnou prioritou, ani z Drazdan na hranice CR neplanuji vice nez modernizaci na 200. Situace v Rakousku je jeste o neco horsi, rychla trat z Vidne do Brna neni ani ve stadiu predbeznych uvah, pro potreby Rakouska je to nedulezity smer. Prirozene spojeni Rakouska s Nemeckem vznikne pravdepodobne mezi Stuttgartem a Mnichovem. Prinese to slusne propojeni techto zemi i jejich hlavnich mest a nemusi… Číst vice »
Na rakouské části KFNB se do roku 2030 plánuje zvýšení rychlosti na 200 km/h.
Když si to takto zvolíte, že pojedete vlakem, co nebude zajíždět na hlavní (ať už pod Petrovem nebo U Řeky), a budete chtít do centra města, tak to tak budete mít. Předpokládám, že ostatní si zvolí vlak přímo do centra.
Odhaduji, že to budou maximálně 2 páry VRV za hodinu (směr Bratislava a Vídeň).
Vysokorychlostní tratě poblíž Brna ani poblíž pohlavního města opravdu nikdy nebudou, to je je jen takové něčí zábavné snění ve stylu sci-fi. Nejméně aktuálně žijící osoby se toho nedožijí.
Ale měl by se někdo konšelů v Brně zeptat, proč tedy tak touží odsunout nádraží na okraj města, když jim najednou jakoby naoko vadí terminál na okraji města. Asi na místě toho plánovaného terminálu nikdo z konšelů nemá své pozemky…
Vlaky: Berlín – Praha – Vien/Bratislava, vůbec v Brně stát nemusí.
Líbí se mi, jak ve stanovisku je, že by to rušilo cyklostezku. Tak jasně, když třicet let budujeme jen cyklostezky a rozhledny, tak teď kvůli toho nebudeme budovat dopravu, není kde. Ohromné. Místo těch nových tratí a za ty peníze budujme dále cyklostezky a rozhledny.
Navrhuji vést to úplně mimo Brno, a oni si pak k tomu pořídí cyklostezku.
Tak na to bacha, v Brně jsou cyklostezky dokonce 2, takže o nich múžeme dokonce mluvit v množném čísle.
Musí být variantní řešení. Kdyby byla na jedné výluka.
Jinými slovy, pokud klekne trať přes nové nádraží, která zůstane jako jediná, v Brně nebude možné ani zastavit, ani ho alespoň projet skrz.
No ono to bude trochu jiná trať než ty současné, co jsou pořád v poruše. Toho bych se vůbec nebál
jaká porucha tvl? staré nádraží je teď komplet modernizované…
Brno je relativne male a bezvyznamne mesto, takze by terminal daval docela smysl, jen by se rychle zastavilo (pribrzdilo v pripade zpozdeni 😉 ) a nedochazelo by ke zbytecnym prodlevam ve spojeni vyznamejsich mest. Jenze, v realiich Ceske republiky je trosku problem s tim, ze Brno je po Praze druhym nejvyznamnejsim mestem (alespon dle poctu obyvatel) a neda se tedy prilis hovorit o tom, ze by zavazelo ve spojeni vyznamnejsich mest. Nezajizdet do bezmala 400tisicoveho Brna, protoze by to zdrzovalo spojeni s 25tisicovou Breclavi, se mi nezda uplne rozumne.
Opravdu významná města mají přímé letecké spojení. Železniční spojení je hlavně o propejení i těch „menších“ měst s těmi hlavními.
VRT jako spojnice ceskych relativne malych mest s Prahou, to je dle meho nazoru trosku prehnane, ale bez ohledu na tento muj nazor si stale myslim, ze Brno je druhym nejvyznamnejsim mestem v CR a nezastavovat v nem je na ceske VRT chybou, pravdepodobne to totiz zneprijemni cestovani mnohem vice lidem, nez kolika to usetri cas. Da se treba predpokladat, ze z Prahy bude chtit mnohem vice lidi do Brna nez do Breclavi a stejne tomu bude poravdepodobne i u Breclavanu, kteri budou casteji cestovat do sveho krajskeho mesta nez do Prahy.
VRT by mělo pokrývat relace typu Brno – Bratislava, nebo třeba Brno-Drážďany přes Prahu, ale bez přestupu. Například právě při cestě na tamní letiště.
Tezko rict, jak velky to ma smysl, z Brna se neudrzela temer zadna letecka linka, hlad po spojeni se svetem tam pravdepodobne neni az tak velky. Co by asi letuchtivi Brnane privitali by bylo spojeni s prazskym nebo videnskym letistem, ale to neni uplne na poradu dne a pokud bychom se na to podivali optikou nakladu a prinosu, tak si nejsem jist, zda by se podobna stavba vyplatila.
Já se osobně za příznivce VRT nepovažuju. Ekonomicky to moc nevychází, ať se nám to líbí nebo ne. Ale když už by se měli u nás stavět, tak ať je to aspoň s rozumem. VRT prostě na delších trasách nemúže konkurovat letadlúm – je to dražší a pomalejší. Tím pádem jediné co ještě vúbec dává nějaký smysl, jsou právě spojení tohoto druhu. Osobně si myslím, že velkou chybou je také snaha o maximalizaci rychlosti na VRT. Ekonomika vlaku jde s rychlostí hodně rychle do..lú. Takže za mě když už, tak spíš nějaké zkratky pro osobní dopravu mezi většímy městy. Zvlášť… Číst vice »
Máte tam drobnou chybu v úvaze, to by Vám pak vycházely jako nejekonomičtější lokálky ploužící se rychlostí 30 km/h. Ekonomika vlaku totiž zahrnuje mimo jiné i náklady na personál a vozy, ty jsou při vyšší rychlosti podstatě efektivněji využité. Když postavíte dostatečně přímou trať bez propadů rychlosti, může být i spotřeba energie rozumná. S vyšší rychlostí máte šanci nalákat i víc cestujících, zaplněné vlaky jsou dalším předpokladem efektivity. Proti tomu můžete mít zase někde jinde vyšší náklady. Pokud někde chybí koleje a je třeba postavit novou trať, aby se uvolnily koridory, může být VRT nejefektivnější řešení i v našich podmínkách,… Číst vice »
Chybu tam nemám, odpor vzduchu do cca 110kmh roste téměř lineárně, pak až do rychlosti zvuku z druhou mocninou.
Jen upřesním: s Vídeňským, protože pražské bojuje o přežití a nikomu se tam nechce létat.
Ale to ať si v brně rozhodnou sami, pokud prozatím nejsou schopni se na něčem dohodnout. tak vlastně to tam ani vést nemůže, natož zastavit.
V Břeclavi to nebude stát zcela určitě. A v Brně to stát nebude z důvodu, že v Brně potřebují na každé rozhodnutí 15 – 20 let. V tom je ten vtip. Ono se to tam táhne už historicky.
15-20? To mnohem dýl… Příštích 15-20 let se teprve budou zadávat další a další studie.
Navic uz ted se o odsunu nemluvi 15 ale spise 150.
Trolle, pokud to nebude stavět v Brně, tak to přes Brno nepojede. A pokud to přes Brno nepojede, tak se to nepostaví. Ganz einfach, mein Herr
Třeba ve Francii vyřadila VRT „Opravdu významná města mají přímé letecké spojení“ ze hry. Z centra do centra a rychlostí 350 km/h letecká doprava na kratší vzdálenosti prohrála. Obchvat ze zastávky Vídeňská směr Břeclav je nutný. Blokování přestavby uzlu Brno s demagogickým poukazem, že se jedná „jen o přesun nádraží“ už nese první trpké ovoce. Na současný hlavák se VRT soupravy prostě nevejdou.
Přesně tak, mě napadlo najít si Barcelonu na GM a protažení VTR do města: tunely, estakády a spousta zbouraných domů či celých ulic. o tom je VTR. Protáhnout VTR městem vůbec není snadné, nemluvě ani o hluku. To si musejí nějak dát dohromady.
Nepochybně to nelze dělat jinak než megalomansky, aby ty peníze a prolitý beton byly pořádně vidět…
Třeba ti frantíci do centra zajedou po starých kolejích a na VRT najedou až na předměstí a nic se bourat nemusí. Na další 2 perony na starém nádraží místo je, k Tescu se vejdou ….
Tak proč proboha furt někdo hází vidle do toho diametru přes stávající nádraží, který by to vše řešil? A že by pět minut na trase rychlovlaku rozhodlo ve prospěch letadla, na něž musíte dojet často ještě s velkým předstihem? Myslím, že se to přeceňuje. Na opravdu dalekých cestách už je pár minut nepodstatných. Naopak, cestou je dobré dělat přestávky na protažení, jídlo a podobně.
No Konečně – plně souhlasím s tím, že Brno NENÍ nijak významné město – mnohem významější – z těch krajských je dlouhodobě Plzeň a samozřejmě Ostrava a její velká aglomerace.
Vubec bych se tim nezabejval – prostě bych dal 2 varianty:
varianta 1.) Brno – Modřice (Vídeňská), Varianta 2 – nezastavujem
Vyberte si…
Neprovokoval bych…
To bylo čiré konstatování – nějaké bezvýznamné Brno si dlouhodobě myslí, že je pupek světa – a ejhle dlouhodobě se ví že není. Ale v Brně na to ještě nepřišli… Turisti na eurotripech – z Vídně a Bratislavy jedou rovnou do Prahy Na to sranda regionální letiště nikdo nelítá – protože Brno nikoho nezajímá Je to šíleně špinavý a zanedbaný místo – po příjezdu z Bratislavy (kde to ekonomicky fakt frčí a mrakodrapy tam rostou jak houby podešti, je tam čisto a je vidět, že se do toho malýho města fakt dlouhodobě investuje) nebo Vídně člověk dostane z okýnka vlaku… Číst vice »
Srovnávat to zrovna s Preßburgem na základě betonu prolévaného ve snaze „být světoví“, no… Hlavně, že ta železnice tam funguje skvěle, že? Jediná přes město zrušená právě mezi těmi úžasnými mrakodrapy, jinak objíždět. Ale Vy stejně raději autem s davem, tak co. Klidně se vyhněte jak Brnu, tak Praze, Plzni i Ostravě, tam už jich mají také dost. 🙂
nefunguje skvěle, ale je mezistátní dohoda Bratislava – Břeclav na 200km/h.
Nevím, jestli nějaké město evropského typu směřuje k tomu být světové, protože o tom všem prakticky rozhodují developeři. Nové výškové domy, např. dvojče Panorama jsou prostě rezidenční – bytové, normální byznys.
Ze Brno není Praha či Vídeň, to je celkem jasné snad všem…ale vy prudite s Ostravou či Plzni.
A z kterého velkoměsta jste vy? Že se tak pěkně vyjadrujete.
PS: pokud se vám v Brně nelíbí, tak tam nejezdete. Nebo naopak dojeďte a ty blbě kecy tam proneste nahlas. Pak se nudit nebudete…
No tak na Moravě se jaktěživo říká, že je to průšvih ja Brno….
Cajzlovské hňupe
Pražáci se vždycky naváželi do nas brňákú tak to vždycky bylo je a bude
Zdravim diskutéra 4918:
Je takovej vtip, kterej bravurně vystihuje dlouhodobou realitu:
Baví se brňák s pražákem – a že si řeknou co komu vadí na tom druhym městě.
Začne brňák – nám vadí to, to a to a tohle a mele asi půl hodiny.
Nakonec se zeptá pražáka: A co vadí pražákum na Brně? ptá se ..
Pražák odpoví:
Nám je nějaký Brno uplně u pr-ele…
Opakuji se…neprudte.
Su Brnak žijící 15 let v Praze. A debilu je dost tam i onam. Nejvíce nesnasenlivi jsou obvykle ale tupci, co byli nanejvýš 5km od baráku a mají 5 obecných…
Kéž by se takhle za svou věc stavěla i Praha, a navrhla trať z Drážďan přes Letiště, tím plánovaným tunelem odbočit rovnou pod hlavní nádraží a dále vyústit do toho volného místa jižního portálu Vinohradského tunelu, pak Vršovice atd. směr Brno, Vídeň. Místo toho se železnice na Letiště dělá jako slepá a VRT s úvratí, bez přímého přestupu směr Letiště
VRT v Praze se nenavrhuje s úvratí.
Při troše snahy by to šlo poslat z těch Nehvizd rovnou na Ústí a Drážďany. Píšu jako Pražan. Ona kapacita pražského uzlu taky není nafukovací. Navíc by po tom šlo posílat náklady.
Do centra VRT zajíždět bude. Koleje pro VRT je zbytečné ničit nákladkou.
Koleje pro VRT s nakladkou? Mimo jiné propustnost tratí…aj
Nákladka tam nebude.
Já to netvrdím, jen Kalanis výše…
Pominu-li samotnou nesmyslnost stanice dálkových vlaků v polích, k čemu by pro osobní vlaky bylo objíždění města? Kapacita je sice omezená, ale pokud na VRT přejdou expresy a současně se místo krátkých tramvají po pár minutách začnou posílat delší vlaky ve stále schůdném intervalu, plus nějaké to výkonnější zabezpečení, zbude místo i pro náklad. který jediný snad může takový objezd smysluplně využít. A není třeba hned VRT.
VRT je na letiště naprostá zbytečnost. Těch pár cestujících zvládne rychlodráha. Naopak je potřeba, aby úsek na Ústí byl co nejkratší. V Praze není plánovaná úvrať, ale nové VRT koleje směr Běchovice povedou přes Vršovice.
Přes letiště by šlo vést spíše případnou novou rychlou trať Praha – Kladno – Louny – Most, namísto odbočky z drážďanské tratě kdesi pod Řípem, pokud by měla vzniknout.
Není, stejně jako není zbytečnost postavit druhou dráha na Ruzyni. Ono je to o budoucnosti. nestavíme pro dnešek, ale musíme myslet i na to co bude za 50 let. A je třeba tyto rychlá dopravní spojení smysluplně propojit, ne oddělit. Tím se ztrácí jejich smysl.
Koneckonců, vlak Berlin – Wien/ Budapest by nemusel zastavovat vůbec nikde. Prostě rychlovlak.
Tak si ho postavte po své zahradě a za své.
Tak jistě, zaplácat rezervu pro příměstskou dopravu (o nákladní pro jistotu nemluvě) VRT jen proto, aby pospojovala letiště, k nimž má tvořit alternativu. Tunel zpod hlavního k Vršovicím by sice byl fajn, ale spíše pro trať od Kladna z Negrelliho viaduktu než pro nějaký chimérický dlouhý tunel od letiště.
Brněnští zastupitelé by se měli mrknout do světa, jak CET zastávky fungují. Opět dokazují, proč se lidi Brnu smějí.
Ech, VRT, autocorrect
Děláš machra, ale napíšeš CET 😀 😀 😀
Dnes jsem pochopil proč v Brně nic nejde a každý tam všemu rozumí
To je úplně zásadní, aby věděli o čem vůbec mluví, viz výše popisuji přivedení VTR do Barcelony.
Vysokotraťové rychlosti?
Třeba se nakonec o tom, kde bude Wien-Vorstadt-Nord nebude rozhodovat v Brně…
BND 30 : Třeba nakonec bude VRT dřív v Brně, než tomu cemusi mezi Benešovem, Berounem, Kolinem a Kladnem
A třeba ta VRT nikdy nebude tam ani tam.
Možno bude iba v Polsku a Německu a my se tam budem jezdit dívat.
Nebude. Mezi Běchovicemi a Poříčanami bude pilotní úsek. U Brna bude dřív leda tak úsek do Šakvic.
Bude se rozhodovat v Brně, podle legislativy.
Takže VRT bude, ale ne v Brně…
Tak kolik těch hlavních nádraží nakonec bude?
Soudě dle historických zkušeností a stoleté marné snahy něco s hl.n. udělat, bude těch hlavních nádraží nula.
Brno má skěle fungující hlavní nádraží již 150let. To Vám potvrdí každý, kromě pár dopravních „expertú“.
Asi jste ještě nejel vlakem. brněnské nádraží je katastrofa.
Odkdy? Takový vynikající uzel je to co dělá vlakové spojení z a do Brna tak exklusivní, stačilo by přistaviti další koleje směr OC Dornych a máme vystaráno na leta.
Já bych šel spíš pod zem. Severojižní vlakový diametr od Králova pole tunelem na podzemní nástupiště.
Zbourat tesco a přistavět další koleje a diametr od kr pole vyústit tam kde se dneska odstavuji lokomotivy
Brněnské Hlavní nádraží je ve velmi dobré pozici a má dobré napojení na MHD (hlavně šaliny).
Katastrofální je technický stav způsobený setrvalou představou o přesunu nádraží a související neochotou jakkoliv do současného nádraží a jeho nejbližšího okolí investovat, kromě nezbytných oprav.
To jste tam za poslední 3 roky nebvyl a zprávy o opravách ignoroval.
Bohužel jde jen opravy, ale ne zlepšení stavu. Hodil by se třeba třetí podchod u Nových Sadů (zastávky šaliny), napřímení a prodloužení nástupišť, zvednutí hrany na normových 550 mm nad TK nebo nástupiště navíc.
To se taky divím, že tam při nedávné opravě nezvýšily nástupiště na 550 nad TK. Jenže pak by to nebyla oprava, ale rekonstrukce nebo modernizace, a tam se nesmí umísťovat nástupiště do oblouků o takovémhle poloměru a výjimku asi nikdo nechtěl dát.
Konkrétně nástupiště 550 nad TK je možné postavit u oblouku poloměru 300 m (při rekonstrukcích) nebo vyšším. Brno má ale oblouky menšího poloměru, proto musí zvednutí předcházet narovnání, a to už by byla celkem velká investiční akce.
Byl jsem v šoku hlavně z toho, že Metropolitan ze zastávky vyjel 30km/h, a potom tak pokračoval ještě asi půl hodiny, než se rozjel 70, kterou potom udržel až do České Třebové. Tak to je výsledek 20-ti letého budování železnice v ČR.
Výsledek unikátní seškrtávací politiky.
Tak ze zastávky se vyjíždí vždy z 0km/h. Nebo vy na(vy)stupujete za jízdy po vzoru „Slunce, seno, jahody“? 🙂
Rychlost tratě na Třebovou nesouvisí s umístěním brněnského hl.n.
Skvěle fungující bylo tak do doby 20 let zpět. Teď už bohužel nejen kapacitně nevyhovuje.
Ale nechci rozjíždět další flame „rozšířit hlavák nebo Nové Sady nebo ODSun“..
Tady by bylo asi ideální řešení postavit VRT terminál na Dolním a zajistit pohodlné úvraťování na Vídeň a Břeclav.
A zbylé náklady šoupnout na kamiony, hurá…
A nebo si to vymyslet to aby se tam vlezlo všechno. Ono když je v plánu táhnout na Olomouckou kolejí 6, tak 4 se vlezou taktéž, takže je to jenom inženýrská úloha jak to tam dostat bez úrovňového křížení mezi průtahem a VRT. Místa tam je na to všechno celkem dost.
A co tak pod Špilasem v katakombách udělat podzemní nádraží M.Vaňkové? To by byla paráda. Kdyby náhodou radní rozkradli dotaci na nádraží, alespoň sochu v nadživotní velikosti.
Na rozkrádání dotací jsou specialisté aktivisti blokující (nejen) nádraží v Brně.
Tak chápu, že magistrát nechce třetí hlavní nádraží…to v centru stejně zůstane, minimálně pro část primesto, ODSunute pro dálkové, a teď Vídeňská pro VRT?
Jen je humorné, že se tak čili ODS, která tlačí ten nesmysl s ODSunutym nádražím…které by mělo obdobné nízký počet kolejí že severu a ještě k tomu by přes tyto koleje a samotné nádraží jely náklady…
Nesmysl je držet Rothschildovu provizorku. Uzel je zralý na přestavbu včetně nového průtahu který bude lépe sloužit než ten současný.
Zajímavé, že ti co do Brna jezdí vlakem mají jiný názor.
Jako třeba já, že? 😀 Taky tam často jezdím vlakem a s polohou „Dolní“ nemám absolutně žádný problém.
Taky často jezdím do Brna vlakem a nemám problém se stávající polohou nádraží. 🙂
Já jsem měl třeba problém v tom, že se mi do centra přes Dolní nádraží prodloužila cestovní doba právě o ten přesun.
Zajímavá úvaha. Jestli se někdy budovala nádraží podle přání lidu. Třeba na základě referenda nebo dotazníkového šetření. Protože nevím jak jinak si vysvětlit jak blbě občas ti stavitelé tratí v 19. století umísťovali nádraží.
Ano, hlavní je na blbým místě, což se těšila uz v roce 1840, a s blbým propojením kamkoliv. Problém je, že v hyperzastavenem východním předměstí historického Brna (Zidenice, Krasova, Cejl, Zabrdovice, Cernovice aj) je problém vést jakoukoliv novou trať bez nepruchozich demolici. Když se nechaly rozprodat ty textil, kam se bývalo dalo mnohé probourat a provést…
Těšila?
Nemyslím si že by prostory textilek pomohly, v trase je toho mnohem víc než jen textilky. Navíc, jestli jste někdy viděl historické mapy, ať už katastrální, nebo jiné, tak v době cca 1850-1860 tam bylo daleko víc soukromých domů než fabrik. Navíc, pokud se pamatuji, tak původně nádraží chtěli stavět právě v poli na Dolním, ale neprodali jim tehdy pozemky.
Spíš je otázka proč je při přesunu tak zvláštně navržená trať mezi olomouckou a Židenicemi, nebo proč chybí mezi Židenicemi a Maloměřicemi přesmyk pro nákladní dopravu.
Řešilo…
Průstřel skrz textilky by pomohl…jakkoliv by muselo zarvat i nemálo domu.
Problém není samotné horní nádraží. Problém je málo kolejí od severu na horní nádraží. A přesun na dolní, který by zrušil horní nádraží, by znamenal že místo dvou koleji na horní a dvou na dolní máme jen dvě na dolní… Nebo se pletu?
Plete trochu, při přesunu mají jít 4 mezi Dolní a Majlont a další dvě mezi Dolní a Slatinu. Problém je s nákladní dopravou, buď to bude křížem přes 3 koleje, což není OK, nebo by šel udělat přesmyk za Židenicemi, nebo 5. kolej Majlont-Olomoucká, byť se v projektu SŽ urputně snaží tvářit že se tam nevleze (velká osovka kolejí na estakádě a nevyužití asi 2 metrů které by mohli ještě. Pokud já vím, tak u Horního je problém s oblouky u peronů + malá kapacita nádraží. To by znamenalo ne jenom zásah do textilek, Šmerala a pod. ale pobořit dost… Číst vice »
Ale 4 na dolní z majlontu znamená dost šílený průstřel Zidenicemi, ulice tam mnohde koukají rovnou na nasep…to se obávám, že nikdo nerozšíří… Nebo se to obejde bez demolice několika ulic?
Ty perony do oblouku vadí konkrétně čemu?
Jasné, nejblbější místo je v těžišti, a nejlepší je mít město, kde se nic nevytváří, jen se o to víc jezdí. 🙂
Vzhledem k tomu, že opět sloučíte nákladní a osobní dopravu na společné koleje, tak to považuji za zhoršení.
Buď se to dá ano, doplnit přesmykem za Židenicemi, nebo by se to dala možná přidat kolej do toho čtyřkolejného úseku, výkres estakády vypadá že by se ještě vlezla pokud se trochu upraví osová vzdálenost, a pak by mohl být přesmyk na Komárovskou, nebo kompletně novou trať pro náklady na jih, popsáno dále.
Už teď bude problém postavit 4 koleje mezi Židenicemi a Dolním. A ještě 5.? A přesmyk? Aby to pak nevyšlo lépe Pod Petrovem a se zbouráním Tesca?
Dolní už mělo dávno být.
Dolní už dávno je. Když tam při výluce hlavního musí lidi jezdit, tak všichni nadávají.
Existovali ti co na to nadávali… Už jenom to že jsem tu já a mě to nevadilo, dělá z vašeho „všichni“ nepravdu.
Mám na mysli normální cestující, ne vlakofili.
Zase takový vlakofil nejsem, ale přece jen mají dlouhé rovné perony jisté výhody.
„Dlouhé rovné peróny“ na nádraží uprostřed ničeho možná mají své výhody, ale myslím že víc cestujících ocení nádraží sice v oblouku ale v centru v uzlu MHD.
Pro cestující dost minimální. A nežijeme v 19. století, dneska už i osobní automobily mají kameru místo zrcátka.
Mno, já teda nadával hodně moc…bylo to min +20minut jedna cesta. Takže dáme desitky miliard pro zrychlení vlakové cesty…a pak prodlouzime cestu po městě o cca 20 minut. Fakt na budku.
Jsem normalni cestujici. Ziju v Brne a vlakem davam kolem 15 sluzebek rocne (Praha, Pardubice, Ostrava, Bratislava, Viden a podobne) plus dalsich kolem 15 soukr. cest. Dolni je v pohode, nevadi. Horni je otres, precpane a vhodne leda tak pro primesto. At se co nejdrive stredni a delsi trasu presunou na nove nadrazi a to soucasne at vezme cert, nebo S-bahn, to je celkem jedno…
Šel na nádraží, ale vadili mu tam lidi. A 15 služebek do roka, to je opravdu hodně…. ti, co opravdu jezdí, tak dají 200 jízd do roka. Příměstem.
A 800 m dlouhý přestup z příměsta na EC/IC apod. vám přijde normální?
Já jezdím cca 50-70krat ročně. A hodně mi to vadilo.
No jenže nadávali protože museli procházkou přes Vaňkovku nebo naprosto nesmyslným busem. Já bych tak trochu doufal, vzdor svému značnému předpojetí vůči Brnu, že na nové nádraží dovedou koleje pro šaliny a ne že se tam bude chodit pěšky od hodin.
Koleje by tam dotáhnout šly, ale kapacita stávajících 7 linek se po nich neprocpe.
Politici vlakem nejezdi, jde jim jenom o to aby se prostavělo co nejvíc peněz a oni z toho měli svoje procenta.
Taky zírám, vesnice, kde plánují tři nádraží. Respekt!
Co 3 nádraží, nezapomínejte na lanovku! Bude to jediná lanovka na světě, která povede souběžne s 4 proudou komunikcí.
Výborný. Tak doufejme, že to současné opravené nádraží všechno zvládne – poté co se zprůjezdní, nebude se tam nic objíždět, nebude se muset mávat, obíhat vlak a zabouchávat dveře, cestující budou vědět, kde zastaví jejich vůz atd.
ODS již na radnici někoklik roků není. ODSun se stále připravuje a tuto variantu tlačí také samotná Správa železnic, dříve SŽDC. Mám silné pochybnosti o tom, že vedení SŽ(DC) tvoří zástupci ODS.
A Vankova je z které sekty? Fikovy list dona Pabla aka exministra Blažka. Který se svojí skupinou má hezky propachtovane mimo jiné i stávající hlavní nádraží. Ovšem další fikovy list jim dělala Dr. Tovarkova, nyní předsedkyně CTU. A co za bandu sedí na SZDC ví bůh. Ale zrušením tratí v centru by se třeba hezky smelilo s pozemky.
Takže vlaky od Prahy směrem na Břeclav a dále na Vídeň/Bratislavu budou muset zajíždět do centra na hlavák, aby pak úvratí musely jet zase zpátky, protože zastavení jen na okraji se Brnu nelíbí. Bravo. A to tu někdo ještě v diskuzi psal, že by VRT měla obcházet Prahu a taky stavět jen na okraji a to je několikanásobně větší a ani by nebyla potřeba na hlaváku úvrať.
XxXD: Hmmm- takže pražakum udělat zastávku Praha Řepy – Severní zastavka rozc. 4 km. To by vám mohlo stačit. Samozřejmě by šlo o zastávku na znamení s občasnou obsluhou jedné sporadicky jedoucí linky MHD.
Ba ne. Nehvizdy u Prahy. Ideál VRT v zemích, kde už většina všude musí ráda jezdit autem. 🙂
A proč by do centra nejezdily? To vyplazne daňový poplatník par set miliard…aby se rychle jezdilo do Bratislavy či Vídně? Proč by to dělal…
A ano, je to naprd, bo to je třeba +20min…
PS:jediné kdyby jezdíl pendl přímo od a k VRT. Jen nevím nakolik toje reálné…a nedá se to narvat do podmínek UR a SP. Slibilo by se to a nesplnilo
Součástí plánu na terminál Brno-Vídeňská je i nová S-bahnová zastávka u toho.
Přestup je totiž děsně sexy záležitost. Čím více, tím raději tím lidé pojedou. 😉
Nevím, proč by tam byl jen pedl. Prostě zastávka pro VRT vlaky i vlaky na trati od Střelic. To by pro ty vlaky, které nebudou jezdit i na hlavní (předpkládám, že to budou jen vlaky relace Praha – Vídeň/Bratislava) mělo dostačovat. To jen v Brně z toho dělají tragédii potažmo komedii svým jednáním nebo nevím, jestli si snad myslí, že Brno je středem vesmíru a všechny vlaky nutně musí jezdit až do centra, ikdyž to nedává smysl.
Na hlaváku v Praze není plánovaná úvrať. VRT má pokračovat dále na Vršovice a novu tratí na Běchovice.
Však také píšu, že v Praze není třeba úvrať narozdíl od Brna u vlaků v relaci Praha – Bratislava/Vídeň. Radši si nejdříve přečtěte původní komentář než napíšete svůj.
Chtěli ODSun nádraží, tak budou mít nové nádraží dostatečně daleko.
Otázkou ovšem je, kolik těch nádražíček tam jako Borci budou chtět…. A propo, které bude to, HLAVNÍ A NEJHLAVNĚJŠÍ???
To, je komedie…..
„Městu se nelíbí ani plán vybudovat terminál Vídeňská na jižním okraji města“
Umíte číst nebo jenom nadávat?
Ideálně odsunout aspoň do Modřic. Ale to by se pak vlasně jmenovalo Modřice – hlavní nádraží. 🙂
Modrice se kdysi trhly kvůli prachum, ve skutečnosti je to stejně součást Brna. Rozhodně víc, než jsou např. Kolovraty součást Prahy.
Modřice se od Brna netrhly ani kvůli prachům, ani kvůli čemukoli jinému, jelikož součástí Brna nikdy nebyly (to je taková stará pověst brněnská, které spousta lidí kdovíproč věří).
Kdy se podle vás „Modřice trhly“? Co já pamatuju, tak byly vždy obcí nezávislou na Brně, později získaly statut města. Ale jsou součástí aglomerace a vede tam (dnes již meziměstská) tramvaj z Brna, to nepopírám.
86 % voličů bylo PROTI odsunu. Experte.