lot
Doprava ve městě Infrastruktura Tramvaje

Brno se vrátilo k tramvajovému tunelu na Kamechy, vyjde na 2,3 miliardy

Tramvaj Škoda 03T (Astra) na Náměstí Svobody v Brně. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Tramvaj Škoda 03T (Astra) na Náměstí Svobody v Brně. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Na brněnské sídliště Kamechy přeci jen bude jezdit tramvaj novým tunelem. Rozhodli tak dnes brněnští radní, čímž se obloukem vrátili k variantě zvolené už v roce 2015. V roce 2018 ale tunel zavrhli jako příliš nákladný s poukazem na geologické podmínky. Nechali si přitom zpracovat novou studii proveditelnosti.

Nová trať bude měřit zhruba 1,5 kilometru, bude vedena v zářezu a zhruba v polovině se zanoří do 300 metrů dlouhého tunelu. Odhadované náklady činí bezmála 2,3 miliardy včetně DPH. „Jde sice o nákladnou možnost, ale jednoznačně převažují výhody, jako je nejnižší hlukové zatížení, nejmenší spotřeba trakční energie nebo možnost překrytí zastávky Říčanská, což sníží hlučnost a umožní další využití prostoru nad ní,“ uvedl radní pro oblast investic David Grund. V rámci stavby vzniknou tři nové zastávky za dnešní konečnou Ečerova: Ruda, Říčanská a Kamechy.

„Lokalita se stále rozvíjí, do budoucna počítáme s nárůstem počtu obyvatel. Už nyní jsou zde problémy s nedostatkem parkovacích míst. Sídliště proto potřebuje lepší spojení městskou hromadnou dopravou, aby obyvatelé měli více možností, jak se do svých domovů dopravit,“ uvedla primátorka města Markéta Vaňková. Podle ní definitivní vytyčení tramvajové trati odblokuje také výstavbu parkovacího domu, o kterém se v této lokalitě dlouhodobě uvažuje. Trať by se mohla začít stavět nejdříve v roce 2025.

Z Brna se přitom postupně stává město tramvajových tunelů. Tunel vznikne například na nové trati do Bohunic nebo při stavbě okruhu na Žabovřeské.

60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Rekl bych, ze nejvetsim problemem je opet to, ze developer na uzemi nepocital s trati…
Nejsem si jisty, zda by stejnou obsluznost nesplnila trat kolem sidliste…

Luděk

Územní rezerva tam je celou dobu takže je tam s tím počítáno

robert

Konečně. Už před 10 lety bylo pozdě.

Nekdo

a proč ne až do Žebětína?

robert

Normálně bych do takové odlehlé městské části o několika domečcích tramvaj netrasoval, ale vzhledem k tomu, kudy jezdí tramvaj v některých německých městech, tak jsem pro.

Jiří Kocurek

Více než 900 domů a přes 3500 obyvatel. Nějak nevidím důvod, proč je srážet na „několik domečků“.

robert

To nebylo záměrem. Jen jako přirovnání k velkému sídlišti v Bystrci.

Kubrt

Proč ne – ale kde tam tu trať rozumně ukončit?

Jiří Kocurek

Na náměstí. V nejhorším se zbourá hotel i hasičárna.

Martin

Bez problemu, ukoncit by se dala na namesti a neni nutne vzdy budovat smycku, staci kolejove prekrizeni pro obousmerne tram…

Bilbo.cz

Končit linku 1 úvratí je naprostý nesmysl. Je nejdelší ze všech brněnských linek, s nejkratšími intervaly a s najkapacitnějšími vozidly. Než pořídit tolik dlouhých nových oboustranných tramvají, to už bude levnější tam tu smyčku někde vecpat.

Jiří Kocurek

Jo, takže přímo na silnci? A s hasičema to obratiště máte projednané?
Úvraťovat to tam přímo v silnici znamená především tu silnici zablokovat. Pro autobusy DPMB taky.

...

Proč ne až do Lesní Hluboké?

Odpovězte si sám…

xyz

Kdyžtak do Lesního Hlubokého.

Pavel

V 60.letech a se plánovalo propojení Bystrce – Žebětína a Bosonoh. Samozřejmě to území by bylo postupně zastavěno. Dnes se obávám, že už bude problém s průchodnosti zastavěnou oblastí, zejména Žebětínem.

Jiří Kocurek

Jediný problém s průchodem bude v téhle křižovatce: https://mapy.cz/s/bapagesele
Pochybuju, že ty dva domy jsou z 60. let nebo výrazně mladší. Jednak jsou na fotomapě z 50. let a druhak podle čísla popisného (26 a 32) to opravdu nevypadá na novou zástavbu.
Ano, tehdy by přišli soudruzi policisté a obyvatele domu vystěhovali. Nabídli by jim byt v paneláku, samožřejmě že ne do osobního vlastnictví.

Nekdo

Tak vykoupit treba za trojnasobek komercni ceny by statl mohl zvladnout, ne?

Vojta

Však plánovaná konečná Kamechy je stejně jako podstatná část tohoto sídliště v katastru Žebětína 😉

Vladimír Bílý

Budou se na tom nějak finančně podílet i ti developeři, co tam postaví a prodají hafo 2+kk za 4 mega a vidinu lepší dostupnosti MHD také rádi zohlední v ceně?

Jiří Kocurek

Zaplacenýma daněma. Ale to se nenosí, ono je teď zase v módě, aby si nikdo nikdy nevydělal.

xyz

Není důvod. Zajistit spojení veřejnou dopravou je povinností města.

robert

To sice ano, ale město by mělo především dohlédnout na to, aby developer zajistil potřebnou dopravní infrastrukturu.

Jiří Kocurek

Jakože by měl investovat do cizího? A rovnou 2 miliardy? Aby ty byty byly o polovinu dražší?

robert

V jednom českém městě s elektrickou dopravou developer bude stavět velký obchodní dům, který se té dopravy razantně dotkne. Developer tedy musí zaplatit veškeré náklady, které vzniknou změnou uspořádání tratě. Jelikož to souvisí i s výlukou, musí developer zaplatit i výluku, během níž se trať bude měnit. V Praze se stavělo u hlavního nádraží taky nějaké centrum. DPP tudy vede kabely. A protože k tomu centru musí být nějaký příjezd, musí developer toho centra na své náklady nechat zhotovit úpravu kabelové trasy, aby byly pod vozovkou níž. V Opavě se plánuje u trolejbusové trati stavět bytový komplex. Vjezdu do komplexu… Číst vice »

xyz

„Developer tedy musí zaplatit veškeré náklady, které vzniknou změnou uspořádání tratě“
Ano, to je logické (podobně např. Severočeské doly musely zaplatit přeložku tratě přes Droužkovice).

Není však logické, aby developer platil výstavbu tramvajové tratě určené PRO OBČANY, kteří na daném místě budou bydlet.

robert

Dobře, tak to zformuluju jinak. Developer by měl nové sídliště navrhnout tak, aby bylo možné zajistit dopravu odpovídajícím druhem dopravy. Tedy pokud sídliště bude mít třeba 50 tisíc lidí, pak by měl počítat s koridorem pro tramvaj, pokud už ve městě existuje. Koordinace je však nezbytně nutná.

Leinad

Logické to je, i když podle současného zákona to není povinnost.
Developer může přidat byt dráž a s dostupností MHD nebo být v lese.

xyz

Naopak – infrastruktura je v rukou veřejné moci (když už nezvládne ty byty stavět sama).

Vladimír Bílý

No, je to především externalita jako prase. V podstatě tím někomu nasypete miliony do kapsy. Vůbec bych se nedivil, kdyby to tam stavěl nějaký Vaňkové „kámoš“. A daně z nemovitostí jsou u nás ve srovnání se západem v podstatě nulové. Tam se to z těch daní může zaplatit, tady ne.

Jiří Kocurek

A obyvatelé tim jezidt nebudou, takže nebudou platit ani jízdné a dokonce ani neplatí daně, takže do rozpočtu města/DP z nich nic nepřijde. Nebo je to naopak?
Vpodstatě nulové? Jen z zoho bytu je to 400.000 Kč při koupi – daň z nabytí nemovistoti. Jestli vám tohle přijde v podstatě nula… tak Vám gratuluju k majetku.

Vladimír Bílý

Nějaký chaos v pojmech. Daň z nabytí činila 4%, tedy u bytu za 4 mil. to bylo 160 000 Kč. Nyní je zrušena a hlavně nikdy ani nešla do rozpočtu obcí. Daň z nemovitosti je něco výrazně jiného. U bytu v Brně může být do 1 000 Kč ročně. Ani nevím, jestli jde do rozpočtu MČ nebo do celku, každopádně bude tvořit malý zlomek příjmů.

Zlámalík

Developer – firma Impera – je s městem jedna ruka, tam je to určitě „dobře vyřešený“. 🙂

xyz

„Developer – firma Impera – je s městem jedna ruka“

To je dobře, že firma činící věc, která je pro město potřebná, tzn. výstavbu nových bytů, je s městem (které si je nedostatku vhodných bytů vědomo) zadobře.

Opak by byl dost špatný.

Projektant

Neví někdo, zda se prověřovala i takováto varianta? https://mapy.cz/s/begavakoce
Sice o něco delší, zato bez tunelu a s kratšími docházkovými vzdálenostmi. Akorát nevím, jak by vycházel hluk…

Liboros

To se obávám, že by hlukově nevycházelo…

robert

Na můj vkus se to moc kroutí. Asi to není špatný nápad, ale chtělo by to prověřit.

Jiří Kocurek

Mno máte to po vrstevnici v příkrém svahu. Ty zemní práce pro těleso by byly monstrózní, nehledě na hluk, kdy jedete podél fasády, kde se s tím při výstavbe nepočítalo.

Luděk

V souvislosti s tímto prodloužením by mě zajímalo jestli se DPMB pochlapí začne řešit 40+m dlouhé vozy

xyz

Tím pádem by muselo řešit 40+m dlouhá nástupiště na zastávkách. Což bude ještě větší oříšek, v některých případech.

Jiří Kocurek

Především na Mendláku. Zase na druhou stranu trojice T6A5 po Brně jezdí a to je výrazně delší než 40 metrů.

Jakub

Zrovna na trati do Bystrce se nástupiště prodlužovala v době, kdy DPMB na linku 1 nasazoval soupravu Vario2+Vario2. Nicméně kolik zastávek bylo takto upraveno nevím.

Luděk

Samozřejmě že v současné době jezdí delší soupravy a v minulosti také 3x T6A5 a 2x Vario LF2 vychází u obou na 46,3 m a současně provozovaná souprava Vario LF2+LF má délku 38,8 m ale mě nejde o soupravu kde místo zbytečně zabírá druhá potažmo vzato třetí kabina ale vozidlo se třemi a více klouby a je jedno vozidlo co má 40+ m délku.
Například EVO4 nebo Škoda 15t 4 čtyř článkova pro Rigu

mgr.pavel

Měl jsem za to, že – alespoň před pár měsíci v MČ Bystrc diskutovaná varianta – byla sice tunelová, ale (úvratová?) konečná o zastávku dříve?

Doopravdy má vést tramvaj až do smyčky zakreslené na 2.obrázku? Jako přijde mi to lepší, jen jsem měl jiné informace.

Anonym

Úvrať nepřipadá v úvahu, protože DPMB nemá tolik obousměrných vozů. Ty budou na lince 8 po zprovoznění trati k bohunické nemocnici téměř vždy třeba, protože bude mít obě konečné řešené úvraťově a nebude možné jen tak uvolnit vozy, i třeba jen kvůli výluce.

Navíc momentálně jezdí na lince 1 soupravy Vario LF2+LF1. A má docela dost spojů. Nasazení kačen nebo jiných vozů v podobné kategorii by bylo dle mě snížení kapacity. A DPMB nechce kupovat delší vozy, protože nemá zázemí na vozy delší než KT8D5.

Luděk

Potřeba obousměrný vozidel na 8 nijak dramaticky nevzroste dokonce trasa od osové na kampus je kratší než na smyčku Starý Lískovec takže na výluky jich bude pořád dost.

Celkově na 1 jsou velkokapacitní vozy které budou potřeba i na rozdělenou 1 kvůli Žabovřeské a také na 12 takže suma sumárum mi to vychází potřebu kupit cca 40 vozů o délce 40+ m

robert

Nejde ani tak o délku trasy jako o celkovou jízdní dobu.

Jiří Kocurek

Uff, jestli je úvrať na jednom konci nebo na obou koncích linky, to na turnusovou potřebu nemá až tak moc vliv. A jinak KT8 je v Brně celkem 38 ks. Atuálně je na lince 8 vypraveno 14 strojů, a to akorát skončila ranní špička.

liposh

Můj názor je, že by Brno nemělo platit tunel v úplně opačné části republiky 😀 …kdo se na Kamechy nastěhoval, přece musel vědět, že do Brna je to stejně daleko , jako do Prahy a už s tím počítal, že bez auta je namydlenej.

M H

O prodloužení šaliny se vědělo od samého počátku…otázka spíše je, proč tam není šalina prodloužená již několik let. Logické by bývalo bylo ji tam postavit zároveň s prvními domy. Ale stejně tak by bývalo bylo logické mít šalinu u bohunické nemocnice v době otevření univerzitního kampusu…

Jedine vlaky

Na Kamechy bych prodloužil i tramvajovou linku 3.

Liboros

Zase 1 je rychlodráha…

Liboros

Že by byly v tuto dobu peníze na rozhazování?

Tady na Moravě

Fascinuje me vyjadreni primatorky o tom, jak se oblast na Kamechach neustale rozviji, pribyvaji zde obyvatele a neni kde parkovat.
Kdo by to byl cekal, kdyz se jedna o desitky let planovanou rozvojovou oblast s vypracovanym mnozstvim uzemnich studii a podlozena uzemne planovaci dokumentaci. Takove skoro prekvapko bych rekl.

M H

Překvápko zejména je, že tam není kde parkovat. Toto není sídliště plánované v době, kdy k bytu náleželo průměrně půl auta…

Jiří Kocurek

Počítalo se 1 auto na 4 byty, ještě v době, kdy se rozhodovalo, zda bude mít Škoda 120 pohon přední nápravy nebo ne.

Tomáš N.

Jen malá drobnost, název zastávky bude Ruda (stejně se tak již jmenuje zastávka pro autobusy a ulice poblíž), nikoliv Rudá. 🙂

M H

Přesně tak 🙂

XXXD

Jsem si říkal, že název Rudá je divný. Takový bych možná očekával za komunistů.

Joo

Proč by brňák rudý nemohl mít vlastní zastávku? 😆

Martin z Moravy

Že by Ruda z Brna? 😀