Doprava ve městě Infrastruktura Stavebnictví Tramvaje Zprávy

Úleva v Brně: Stavební povolení platí, dopravní podnik může začít hloubit tramvajový tunel

Vizualizace nové zastávky Kampus Bohunice. Foto: Brno
Vizualizace nové zastávky Osová. Foto: Brno

Největší projekt Dopravního podniku města Brna (DPMB), kterým je stavba nové tramvajové trati do Bohunic, může naplno začít. Rodina Kohnova z USA vzala začátkem května zpět své odvolání proti stavebnímu povolení, to tak nabylo právní moci. Oznámil to Drážní úřad na své úřední desce.

Město potřebovalo ke stavbě čtyři stavební povolení, z nichž právě to napadené je nejdůležitější. Týká se mimo jiné přes 600 metrů dlouhého tunelu, který tvoří větší část téměř kilometr dlouhé nové trati. „Zpětvzetí odvolání odůvodnil odvolatel dořešením soukromoprávního vypořádání k pozemkům dotčených stavbou,“ uvedl Drážní úřad.

Rodina Kohnů vlastnila jeden z pozemků, ale podle dopravního podniku jí právní nárok k restituovaným pozemkům vznikl až téměř po roce od nabytí právní moci územního rozhodnutí. Před restitucí pozemek vlastnil stát. Pozemek podle všeho koupilo město.

„Práce na hloubení tunelu tak mohou začít. Naštěstí nejsme ve skluzu, neboť dosud probíhaly hlavně přípravné práce,“ uvedla mluvčí DPMB Hana Tomaštíková. Termíny jsou pro podnik klíčové kvůli dotacím. Stavba musí být hotova do konce roku 2022, aby nebylo ohroženo čerpání dotace 1,2 miliardy z Operačního programu Doprava. Dotaci, která pokryje 85 procent nákladů, získalo Brno loni.

Nová trať propojí městské části Starý Lískovec a Bohunice. Od stávající tratě se bude odpojovat v dopravním uzlu Osová, odkud bude vedená hloubeným tunelem pod Mikuláškovým náměstím, podjede ulice Labská a Jihlavská a vyústí na ulici Netroufalky. Na trati vzniknou dvě zastávky: Nová Jihlavská a Nemocnice Bohunice. Zastávka Nová Jihlavská bude umístěna pod zemí.

Vedení města si slibuje, že nová trať výrazně zjednoduší cestování desítkám tisíc lidí, kteří denně míří do oblasti Fakultní nemocnice Brno a Univerzitního kampusu Bohunice. Nyní musejí lidé využívat trolejbusy či autobusy. Dopravu na trase bude zajišťovat linka číslo 8.

Práce už jsou vidět prakticky v celé délce staveniště. U odbočky od současné trati až k prvním panelovým domům na Mikuláškově náměstí i na druhém konci u nemocnice jsou vykácené stromy a keře. Oploceno je také celé území mezi Labskou a Jihlavskou ulicí, kde se chystá stavební jáma pro hloubení tunelu. Zatím se na povrchu dělá archeologický průzkum.

60 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

Bohužel, pokud se odsune nádraží, tak dojíždějící do Brna vlakem (není jich málo) tuto trať nebudou moci použít a pro ně bude muset být používána stále autobusová linka (více linek po Brně oproti současnosti).

Nekdo

už aby se nádraží odsunulo! konečně budeme mít slušné nádraží pro vlakovou dopravu, možnost parkování, etc. pro příměsto ať si klidně zůstane to zahnuté nádražíčko, které už nejméně sto let nevyhovuje…

Luděk

Jen taková poznámka k redakci je informace o výkupu pozemků Městem legitimní? Protože v jiných zdrojích se mluví o výkupu ze strany zhotovitele.

KLR

Proč pořád opakujete, že trať propojí Starý Lískovec a Bohunice? Jde přece o lepší napojení kampusu na MHD.

Martin

Dotaz do Brna, je tam takova poptavka v tomto smeru? Neni spise od centra? Pak by mozna slo vest trat ulici Kamenice a P.Krivky na Kamenny Vrch (zadem kolem kampusu a nemocnice…).?

Luděk

Je to propojení s centrem a nechtěl bych vidět řešení tratě odpojujici se za zastávkou Krematorium do ulice Kamenice (protože je potřeba přestupní zastávka mezi tratí z Řemeska tř a Vídeňské.
Ale hlavní důvod proč ulicí Kamenice nikdy trať nepovede jsou citlivé přístroje v budovách VŠ

K.S.

Myslím že ano, pokud se udělají další úpravy, tak to bude nejrychlejší spojení na nádraží, jedno v které poloze, po Renensk, chce to ale i takové drobnosti jako rychlé výhybky.

liposh

Je to strašně zajímavé. Jsem z opačné strany Brna a já i celá moje rodina jsme byli v těch končinách za posledních 20 let jen jednou, protože tam není nic zajímavého, kromě porodnice, kde se před pár lety narodil můj syn. Jinak myslím, že tam chcípl pes a i ty trolejbusy tam jezdí až moc často.

robert

Že jsi tam byl za 20 let jednou, nic neznamená. Já jsem na Technologickém parku nebyl vůbec a nepochybuju o tom, že tam ta poptávka je. Trolejbusy jsou přetížené. Jsou dokonce přetížené tak moc, že i výlukový stav bylo nutné upravit tak, aby tam mohly trolejbusy jezdit v maximální možné míře.

Ondra

Nepoškodilo by zajet se tam někdy podívat. Univerzitní kampus MU je největší ucelený areál svého druhu ve střední Evropě. Už v době zahájení provozu v roce 2014 se počítalo s kapacitou pracovišť 6 tisíc lidí. Od té doby se areál neustále rozšiřuje a v současnosti se třeba staví objekt simulační nemocnice.

Nekdo

Bydlim v Bohunicich a to stejne plati i op opacnych castech Brna – at uz Bystrci, Lisni nebo Lesne – vubec nic tam neni…

robert

Poptávka tam je. Dojíždí tam lidé do nemocnice a na univerzitu. Už tyhle dva objekty generují spoustu lidí.

Martin

Mel jsem na mysli od sidliste vs od centra…
Ale diky…

Martin

OK, diky za reakce,…

Jedine vlaky

„Nová trať propojí městské části Starý Lískovec a Bohunice“, nesmysl, Bohunice a Lískovec jsou již tramvajovou tratí propojeny.

Martin

Jsou, ale tahle propoji take… 🙂

robert

Už aby to bylo. Práce na tomhle projektu mě vyloženě děsí a makám dnem a nocí, aby už byl hotový. Je to špatně vedený projekt a už mě ta práce na něm fakt nebaví. 🙁 Kdybych za to aspoň měl nějaké uznání, ale nikdo si na projektanty nevzpomene.

robert

Mínusy? Za co? Že si stěžuju? Že na tom dřu jako kůň? To je mi pěkná satisfakce za to, že dělám něco pro společnost.

Honza D.

Roberte, soukromý dotaz – když na tom pracujete, říká vám něco Marconi? Souvislosti tady dost možná budu chápat tak já a možná vy. 😉

robert

Ne, neříká.

robert

Místo mínusů bych čekal vysvětlení.

Původní Pražák

Vy to děláte zdarma? Ve svém volném čase? Tak to klobouk dolů a děkuji.

robert

Ne, nedělám to zdarma. Vlastně mi nejde o peníze. Ale o ten přístup ke mně jako k odborné osobě. Nejsem superman, abych mohl vyhovět všem požadavkům. Už jsem slyšel kecy typu – uděláte dvě čáry a chcete za to 20 tisíc?? Nakreslit čáru je jedna věc, ale jen málokdo ví, jak ta čára má vypadat a kudy ji vést tak, aby se ta čára nakonec proměnila v potrubí nebo kabel.

Původní Pražák

Nezlobte se, ale tohle platí prakticky pro jakékoliv povolání, že laik má pocit, ze by to šlo dělat jinak a lépe…

robert

Až laik zastane moji práci a udělá ji lépe než já, sním svůj klobouk.

Martin

To mate stejne i v konstrukci… horsi je, ze obcas nechapou ani lide ve vedeni co za tim vsim je, nebo spise nechteji…
Vlastne je to vsude a ve vsech profesich (temer)…

kubisek

Projektant může vždy za všechno špatné. Taky jsem projektant.

robert

Na jednom projektu jsem spolupracoval z projektantem z jiné firmy. Na jednání pak řekl krásnou větu: „Mějte slitování s ubohým projektantem.“ Pochopil jsem to až po čase.

Adam H

To znám moc dobře. Jsem strojní konstruktér a vždycky můžu za všechno. Nezáleží na tom, že technolog udělal chybu v postupu, dílenský pracovník při výrobě, kontrola nebo kdokoliv jiný. Vždy je to špatně vymyšlené a může za to konstruktér. 🙂

Honza D.

V dávných dobách, ještě za dob divnýho ptáka na Hradě, jsem jako automechanik na Tatrách proklínal Ing. Galiu, šéfkonstruktéra Tatry. Někdy by neuškodilo aby konstruktéři strojů, které se musí opravovat, měli i dílenskou praxi.

Adam H

To je samozřejmé. Výrobu jsem prošel od spodu a výroby prototypů se vždy účastním. Od stolu se opravdovým konstruktérem nikdo nestane.

robert

Pamatuju si, jak se propírala moje profese na K-reportu. Před léty jsem dokončil jednu trolejbusovou trať a hned se sesypali na mě, že je projektant nechopný blbec, že ten výsledek vypadá úplně špatně. Co na tom, že se stavební firma nedržela výkresů a udělala to úplně jinak, po svém, než jak jsem zamýšlel? Prostě za to můžu já, měl jsem si to ohlídat a hotovo. A to jsem si tehdy hodně přál, aby se to nezkolaudovalo, protože tohle svinstvo bych si za rámeček nedal.

kubisek

No však jistě, měl jste si to pohlídat ve svém volném čase a zdarma 😀

robert

To jsem taky dělal. Bohužel se mi nepodařilo uhlídat všechno.

marf

Muzu vas poprosit o vysvetleni proc je tam ten tunel? za me nejdrzsi mozne reseni. vetsina zabovreske je dost siroka na to aby se tam vlezla jak salina tak 3+3 pruhy a usek kolem kaplicky by se dal vyresit bud zasekanim do skaly nebo posunutim toku. pripadne mostem nad svratkou.nerikam ze za to muzete vy! a nenechci napadat vasi praci jen tomu nerozumin. dekuji

marf

a moje chyba pisi o jinem tunelu.

Olda

Pro Roberta: Zcela chápu…, neb jsem byl políben branží, v „8“-čce sedím, každý druhý den od 15-ti a ještě se trochu zajímám o železné oře. Dělal jsem projektanta ve „zlatých“ devadesátkách, ne na sebe, ale jako námezdka v projekčním kanclu. Nedoceněný, za všechno můžu, navést do něčeho a ruce pryč, včera bylo pozdě, šéfstvo se s investory plácá po ramenách a vymýšlí neuvěřitelné koko..tiny, zaděláno na D.M. II a spousta dalších bonusů. Do prd..ele s takovó hoknó. Proto jsem radši tím „ouřadem“. No, tak nic moc, ale při pomyšlení na nynější šéfovou se mi však neevokuje klíčová přednost C96…?! A… Číst vice »

robert

diky za pochopeni 🙂

robert

Na tom projektu sice nic nedělám, ale podle mě tam tolik místa není. Jako napadání mé práce to určitě neberu, v klidu. 🙂

Nekdo

Souhlas. Ten “tunel“ u reky je donebevolajici plytvani. Mela tam silnice tri pruhy v jednom smeru na zemi a ve druhem smeru taky tri pruhy na estakade nad ni. Jenom u nas blbecci porad nechapou, ze u konstrukcne oddelenych smeru na silnici fakt nemi jutne, aby byli oba ve stejne vysce a tesne vedle sebe…

Tomáš Gottschalk

Od cajzlů se zdá, že v nejužším místě by se tři pruhy vešly. Tak Všechny ujišťuju, že fakt nevešly. To samozřejmě není jediný důvod, proč se nakonec zvolilo takové řešení, jak se teď staví. Račte si, šetřílci uvědomit, že na druhé straně řeky, tedy na Veslařské, je hodnotná zástavba většinou prvorepublikoých vil a vilek a ve svahu nad Žabovřeskou totéž Kdybyste dali silnici do úrovně +1, tak se ten hluk ponese ještě víc a stavba by byla neprojednatelná. Zkuste si zajít například na konec Hroznové a možná se vám v glocně rožne. Proto silnice v úrovni 0 (a kolem Bráfovy… Číst vice »

Tom

Pravdou je, že kvůli hluku a zapadení do krajiny by bylo lepší, kdyby tunelem vedla s tramvají i silnice, ale to už je moc velké sci-fi.

Nekdo

cywe, tak kvůlivá soukromým haciendám pár nadutých lidí utratíme mnoho stovek milionů za zbytečný tunel, takže pár lidí vydělá a všichni co platí daně prodělají. jste fakt zábavný…

TPal

Co je na tomhle projektu špatně vedeného?

PS: Z palců dolů si nic nedělejte. Palec dolů může dát kdokoliv, jakýkoliv anonym a nejsem na tomto webu, abych koukal, kdo má kolik palců dolů.

robert

Koordinace. Chybí koordinace s projektanty i se stavební firmou. Je to nejprůserovější projekt, na jakém jsem kdy dělal. Svého času jsem dělal třeba pro Německo nebo pro Švédsko a tam takové problémy s přípravou projektu a s koordinací nebyli.
Já se taky obvykle na to nekoukám, ale zamrzí to, protože tím dávají najevo, že si mě neváží nebo že lžu.

Martin Langer

Promiňte, můžete být konkrétnější, co se týče Vašich výtek? Jaká přesně chybí koordinace s projektanty a stavební firmou? Stavební firma má stavbu zadanou včetně projektování a inženýringu, takže si koordinují svoje vlastní projektanty.

Nekdo

Tato trať zadné městské části nepropojí. Je celá na území m.č. Bohunice. Nicméně vzhledem k současné obslužnosti Kampusu MU a nemocnice velmi pomůže…

xyz

„Tato trať zadné městské části nepropojí. Je celá na území m.č. Bohunice.“
Není tomu tak, viz https://mapy.cz/zakladni?x=16.5673989&y=49.1723946&z=16&source=quar&id=18.

Ostatně, i název Osové ulice vznikl z toho, že ulice tvoří osu mezi Bohunicemi a Starým Lískovcem.

Martin

Tak ja nevim panove, ale me teda z planku vychazi to, ze zacina tunel na hranici Bohunic a Liskovce, pokracuje tunelem na uzemi Liskovce vc. zastavky Jihlavska a konci opet na uzemi Liskovce u nemocnice a kampusu na hranicich Bohunic vc. zastavky.
Takze je cela v Liskovci…. a propoji protoze tramvaje vjedou do tunelu z Bohunic a skonci v Liskovci… stejne jako jiz existujici trat na sidliste…
V tom planku jsou i hranice mestskych casti…

Vojta

Celá novostavba (až na kus přeložené zastávky Osová, která se posune trochu do Bohunic) je v k. ú. Starý Lískovec, včetně koncové zastávky „Univerzita a nemocnice Bohunice“ 😉

Honza D.

Jeden brněnský tunel zda se býti vyřešen. Ovšem co druhý u Žabovřeské? Nedávno jsem jel okolo, žádná mimořádnost se nekonala a byl to docela masakr. Nechci si představit jak to tam vypadá když dojde k nehodě.

Ondra

Osud tramvajového tunelu Žabovřeská má bohužel v rukou ÚOHS.

M H

Bohužel ano…naštěstí tam bude malý posun k lepšímu už i dokončení první etapy včetně mostu pro pěší. Tedy odstranění přechodů pro chodce a posunutí zipu dál od MÚK Kníničská.

Tomáš Gottschalk

Nepatrná změna k lepšímu může nastat už za pár týdnů, kdy se převede provoz na pás směr Šrajbec včetně méně krkolomného napojení Fanderlíkovy a začne se opravovat stávající vozovka a hlavně budovat obě zbývající opěry lávky pro pěší, která prpojí Bráfovu se žabovřeskými loukami.

M H

To je pravda, tím by měl snad odpadnout zip do jednoho pruhu na mostě přes Horovu směrem ke Královpolským tunelům.

Luděk

Jen čistě technická otázka jakou dobu má UOHS na vyřízení rozkladu?
Jestli je to 60 dní tak ty už uběhly.

a8n

60 dní, ovšem běžně se řízení přerušuje a v takovém případě lhůta neběží. Takže klidně rok i víc, byť to už se v posledních letech naštěstí moc neděje.

MaxVonBrünn

Úřad říká, že: Pokud bude podán rozklad proti prvostupňovému rozhodnutí, má Úřad dle správního řádu lhůtu třiceti dní na zajištění všech náležitostí spojených s předáním spisu na druhou instanci. Od předání spisu pak začne běžet lhůta 60 dní na vydání rozhodnutí. O rozkladu bude rozhodovat předseda ÚOHS.

Aspoň máme dost času přemýšlet nad tím, co asi může trvat 30 dní na předání spisu mezi dvěma kancelářemi. Anebo mudrovat, zda je ke stavění tramvaje potřeba kvalifikace v oboru elektro. Anebo vypočítat, jak vysoký prezent je třeba poslat panu řediteli, aby do toho výběrka nehodil vidle.

Tom

Do kdy vlastně musí být 2. etapa VMO Žabovřeská hotová, aby nepřišli o dotaci? Přece jenom prorážení tunelu je docela riskantní věc, nevládne obava, že se to nestihne udělat v termínu a dotace bude pryč? Pak by dávalo smysl, že se do 2. etapy nikdo moc nehrne… Nebo 2. etapa vůbec dotovaná z EU není?

Luděk

Podle stránek o této stavbě 12/2023