Doprava ve městě Parkování

Brno mění systém parkování. Bude mít tři zóny, regulace bude platit jen ve všední dny

Brno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Brno. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Radní města Brna schválili ve středu novou koncepci rezidentního parkování, podle níž se do budoucna změní dosavadní pravidla parkování v centru města a přilehlých zónách. Změny chce město zavádět od letošního podzimu, novinky mají přinést uživatelsky příjemnější a jednodušší pravidla.

Město bude podle koncepce rozděleno na tři zóny, červenou, zelenou a modrou. Regulace parkování bude platit pouze v pracovních dnech. Dělení na rezidenty a abonenty zůstává. Rezidenti budou za první vozidlo platit 200 korun, abonenti 4000 korun. Dosud například pro Brno-střed platilo 600, respektive 15 tisíc korun.

„Změní se dopravní značení, nařízení, ceník i celé technické nastavení. Ale máme už plán, podle něhož můžeme postupovat a věřím, že celý systém bude možné na podzim spustit,“ uvedla primátorka města Markéta Vaňková. Právě změna systému parkování a takzvaných modrých zón, které byly zavedeny v září, byly jedním z hlavních témat loňských komunálních voleb v Brně. V nové koaliční smlouvě bylo uvedeno například právě uvolnění regulací o víkendu.

Pro návštěvníky bude zavedeno nové dlouhodobé návštěvnické parkovací oprávnění, které bude možné využívat v parkovací zóně B od 6 do 17 hodin. Týdenní bude stát 400 korun, měsíční 1200 korun a roční 12 000 korun.

Upraví se i podmínky parkování pro rezidenty. Ti nově za první auto zaplatí 200 korun, za druhé ale už 8 000 korun a za každé další 12 000 korun. K dispozici budou mít rezidenti znovu i volné parkovací hodiny například pro své blízké. První vozidlo abonentů bude stát 4000 korun, druhé a každé další 18 000. Parkovací oprávnění pro rezidenty a abonenty bude možné získat na základě stejných požadavků, které platily dosud – žadatel tedy musí mít v oblasti místo trvalého pobytu nebo tam vlastnit nemovitost, v případě abonentů pak například sídlo firmy.

Mapa rezidentního parkování v Brně. Pramen: Město Brno
Mapa rezidentního parkování v Brně.
Pramen: Město Brno

ZMĚNY V SYSTÉMU PARKOVÁNÍ V BRNĚ (od podzimu 2019)

Město bude rozděleno na tři zóny (A, B, C)
Regulace bude platit jen v pracovních dnech
Rezidenti zaplatí za první vůz 200 Kč
Abonenti zaplatí za první vůz 4 000 Kč
Držitelé průkazu ZTP/P mají 3 hodiny parkování zdarma kdekoliv
Předplacenka pro návštěvníky (týdenní, měsíční, roční)

Tři nové zóny jsou rozděleny:

Zóna A: Historické centrum. V ulicích s návštěvnickým režimem bude regulace parkování 24 hodin denně (ve všední dny) za cenu 40 Kč za hodinu (30 minut zdarma).

Zóna B: Bude zahrnovat oblasti, které tvoří prstenec okolo historického jádra a jsou ohraničeny přibližně ulicemi Šumavská, Hrnčířská, Pionýrská, Drobného, Traubova, Francouzská, Cejl, Vlhká, Úzká, Poříčí, Křížová, Mendlovo náměstí, Úvoz a Veveří. Regulace bude 24 hodin denně za cenu 30 Kč za hodinu (hodina zdarma).

Zóna C: Všechny další oblasti spadající do parkovacího systému. Regulace bude od 17:00 do 6:00 následujícího dne, za 20 Kč / hodinu.

Předplacenka pro návštěvníky bude platit v zóně B ve všední dny od 6:00 do 17:00. Její cena je 400 Kč / týden 1.200 Kč / měsíc nebo 12.000 Kč / rok. Předplacenku si bude moci koupit každý, nezávisle na místě bydliště. Využijí ji zejména lidé, kteří dojíždějí autem do práce v regulovaných zónách.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jan
Host
Jan

Ten současný systém ma sve mouchy, ale dostal auta z města. Coz v současné situaci,.kdy je koordinací oprav mesto téměř paralyzovano, je super bonus. Ti kdo mají firmu nebo bydlí v modrých zónách si dost oddechli, protoze mají kde zaparkovat. Pokud se systém.uvolní opet se zvýší počet aut v ulicích. Proč se před změnou neřeší P+R parkoviště u navazne kolejové dopravy? Jaro prinasi dalsi uzavírky. Jakmile si řidiči najdou aspon nejakou objizdnou trasu, okamžitě dojde k jejímu uzavření. Asi je cílem, aby proste vsichni stáli v koloně u staré osady nebo na krence.

Ráďa
Host
Ráďa

Tento efekt je pouze lokální. Já bydlím severně od centra a již dva nebo tři měsíce po zavedení modrých zón je situace téměř stejná, jako před nimi. Stále musím parkovat tři ulice vedle. Když totiž máte ulici, kde je bytový dům široký jako cca tři nebo čtyři auta a v tom domě žije dejme tomu dvanáct rodin, tzn. cca 24 aut, žádná zóna se Vám o těch zbylých dvacet nepostará.

petr766
Host
petr766

Ani na zónách se nic nezlepšilo nějak výrazně, viz výše. Možná přes den to vypadá, jinak stejné problémy jako dříve.

E.M.
Host
E.M.

Pokud v části města s velmi dobrým pokrytím MHD má 12 rodin 24 aut, tak je to dost na pováženou. Zde je příčina problému – tohle ty ulice prostě neunesou bez ohledu na ne/existenci jakýchkoliv zón.

petr766
Host
petr766

Žádné auta z města nedostal, pouze obyvatelé několika vyvolených ulic na sever od centra města mají přes den volná místa, protože tam nestojí auta lidí, co tam pracují, večer je zde naprosto stejný problém zaparkovat jako dříve, čili to ničemu nepomohlo a jen výrazně zkomplikovalo život těm rezidentům, kteří třeba mají služební i vlastní auto. A paradoxně se daleko hůře parkuje o víkendech, dříve bývalo volno, teď je tu dost plno i třeba v sobotu odpoledne. Možná část lidí se „bojí“ nyní do centra jet, tak to nechají o kousek dál to je celé. Stačí se podívat za hranici zón,… Číst vice »

Jiří kuchta
Host
Jiří kuchta

Pořád to neřeší problém lidí kteří v těch místech dlouhodobě bydlí ale nemají přitom nárok na rezidenta

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

Ježiš Maria! Tady asi členové města nepochopili, že neustálým omezením se situace nevyřeší. Představuju si další parkoviště P+R, kde bude interval spojů max. 10 min. Vybudováním dalších parkovišť se vyřeší přecpáváni aut. P+R bych spíše vybudoval u vlakových stanic, odkud to do centra bude max. 15 min. Řidiči když zaplatí parkovné dostanou jízdenku na MHD zahrnutou v jízdence za parkovné. Toto řešení je velmi účinkující, protože z celého centra města nelze udělat parkoviště. 2.možnost je vybudování velkých parkovacích domů u NC a OC. Jinak každý den se koukat na kolony v okolí Mendlovo nám. Zvlášť když je město v prac.… Číst vice »

Gremli
Host
Gremli

Přesně. Tohle by chtělo ale nejprve dokončit celkovou přestavbu železničního uzlu včetně elektrifikace a zdvoukolejnění trati do Zastávky a vybudování dalších stanic s dobrou provázaností na MHD…což je zatím bohužel příliš vzdálená budoucnost.

Udělat smysluplné a fungující modré zóny je problém. Ale udělat z nich větší či menší paskvil jde snadno :/

petr766
Host
petr766

Ono taky problém Brna je ten, že prostě velká část místních přejíždfějících přes město holt nemá jinou možnost než jet přes ty ucpané ulice, být funkční celý okruh je to o něčem jiném a na Mendláku, Úvozu atd. bude provoz poloviční. A třeba velká část tranzitu S-J osobních aut jezdí prostě přes Příkop, Koliště atd. a podle toho to vypadá. Snad aspoň po dostavbě Plotní nebude u Zvonařky už tak velký špunt. Jinak P+R pro dojíždějící toho moc neřeší, třeba jsem si zkoušel stopnout od Zetoru, jak dlouho trvá se dostat do centra města a i kdybych měl jízdenku v… Číst vice »

E.M.
Host
E.M.

„Ono taky problém Brna je ten, že prostě velká část místních přejíždfějících přes město holt nemá jinou možnost než jet přes ty ucpané ulice“

Velké množství těchto lidí samozřejmě jinou možnost má – nejezdit přes město osobním vozem. Ona by i ta MHD pak mohla znatelně zrychlit, výrazně by se zvýšila kvalita života na mnoha ulicích, pročistil by se vzduch a tito dojíždějící by si ušetřili mnoho nervů a peněz.

Jedine vlaky
Host
Jedine vlaky

To přece ne že jo, někdo kdo je normální člověk, tak dnes nechce jít pěšky ani 100m, ono v Brně není kapacita MHD na hranici, jako tomu je v Praze. Stačí doplnit spoje a je to. Mimo studentských linek (1,12) žádné spoje nejezdí přeplněné, aby lidé z aut nemohli předsedat do MHD. Ale proč že jo, já si užiju klimatizaci ale na druhou stranu nepojedu MHD o 10 min dýl, ale v koloně si prostojím klidně hodinu. Pak si znechutnim cestu i ostatním

Zdeněk Šafář
Host
Zdeněk Šafář

Chápu správně, že do historického centra bude moct opět vjet každý?

A B
Host
A B

Nechápete, omezení zůstává. Rozvolní se pouze pro ZTP.

PetrN
Host
PetrN

To tam napsané není, co jsem pochopil tak detaily se ještě představí. Čekal bych ale že režim zde zůstane stejný a to včetně zákazu vjezdu do historického centra

petr766
Host
petr766

Měl se změnit režim Mozartově a tam, kde nový systém přinesl zcela zbytečný zákaz vjezdu, takže pak to třeba v sobotu vypadalo tak, že na Roosveltově nebylo prakticky kde zaparkovat a pak šel člověk do centra přes zcela neobsazená parkovací místa za zákazem…

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll