lot
Doprava ve městě Trolejbusy

Brno chystá nákup dalších trolejbusů, zamíří na páteřní linky

Trolejbus Škoda 22Tr v Brně. Foto: Harold17 / Wikimedia Commons
Trolejbus Škoda 22Tr v Brně. Foto: Harold17 / Wikimedia Commons
V Brně aktuálně běží soutěže na dodávku sta nových trolejbusů v hodnotě přes miliardu korun.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) vypsal další velkou zakázku na pořízení nových trolejbusů. Poptává pořízení až 40 kusů nových kloubových trolejbusů s odhadovanou cenou 480 milionů korun.

Vyplývá to z informací ve věstníku veřejných zakázek. Soutěž zatím není ještě se zadávací dokumentací na profilu zadavatele, nejsou tak jasné přesné specifikace. Půjde ale o klasické, nikoliv parciální trolejbusy. Soutěž na jejich dodávku letos na začátku roku DPMB zrušil.

„Reagujeme tak na potřebu obnovy vozového parku. Nové trolejbusy by měly nahradit vozy typu Tr15, Tr22 a Tr25,“ řekla mluvčí DPMB Hana Tomaštíková. Podle ní by měly být kapacitnější trolejbusy nasazeny na nejvytíženější linky 25, 26 a 37.

V Brně již běží od června dvě další velké soutěže na nové trolejbusy, kde už probíhá hodnocení nabídek. Jde o soutěž s odhadovanou cenou 180 milionů korun na 15 dvounápravových trolejbusů s alternativním pohonem, tedy s baterií umožňující část jízdy mimo troleje. Druhá zakázka s cenou 450 milionů korun je rámcová smlouva na dodávku až 45 dvounápravových trolejbusů do roku 2023. V Brně tak aktuálně běží soutěže na dodávku až stovky nových trolejbusů v hodnotě více než miliardy korun.

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Konečný

A Praha nemá nějaké vyřazené?

Martin V.

Podle mě je škoda, že trolejbusy nebudou parciální (aspoň lehce – aby zvládly aspoň 2 km bez drátů). Já v Brně zažil leccos – třeba překládání trolejbusových tratí při velkých rekonstrukcích ulic jako byla Kounicova (tehdy možná ještě Leninova), Botanická…, bylo toho víc. Dvakrát jsem dokonce jako cestující trolejbus v křižovatce tlačil, protože byl nucen vlivem okolností zastavit na izolovaném úseku. A ušetřila by se spousta manipulačních tratí (a tím i výhybek a křižovatek, ať už trolejbusových nebo s šalinama). To je opravdu parciál o tolik dražší než klasický?

MKzB

V Brně je všechno možné, zvlášť v komínské vozovně. Když zvládli vychytat výrobní vady na 21/22Tr do té míry, že jezdí relativně spolehlivě a odchází až na únavu materiálu, tak třeba za pár let budou modernizovat ty nové trolejbusy na parciály.

DeinerMutterFicker

Je tam chyba, není to Tr15, Tr22 a Tr25, nýbrž 15Tr, 22Tr a 25Tr

hamburger

to jsou problémy teda

Tomáš Gottschalk

Že snad konečně zmiznou T25, je dobrá zpráva. Hroznej krám. 22 Tr má bezkonkurenčně nejlíp řešený interiér. Solaris by byl nejmenší zlo, ideální by ale byly tříčlánkové Hessy.

Luděk

Nebylo by tříčlánkový lepší Solaris Trolino 24?

MKzB

Když už, tak 25Tr. T25 je tank.

Anonym ze severu

Dvoumotorové trolejbusy to asi nebudou, co? 🙁

M H

To asi ne. Ty nové už nebudou v zimě tak dobré jako 15Tr a 22Tr, které měly dvě hnané nápravy…nicméně možná požadavek na hnadou prostřední nápravu by nemusel být nereálný. Rozjezdy a kopce v zimě s 25Tr i 31Tr jsou zoufalé…

Martin V.

Podle mě není problém takový trolejbus vyrobit, spíš je problém ho zaplatit. Vyplatí se jen pár (tý)dnů v zimě, ale je o dost dražší. To se musí rozmyslet zákazník.

Anonym ze severu

Když se podívám, jak 25Tr trpí v kopcích v Ústí (jak za deště, tak i za sucha), tak bych právě očekával, že i Brno bude chtít 2 hnané nápravy. Střední hnaná náprava je trošku lepší než zadní, ale do kopcovitého terénu to nestačí.

Anonym ze severu

Tak DPMB určitě není jediným podnikem, který by o trolejbusy s 2 hnanými nápravami stál.

Jiří 3

Ve Zlíně by se hodily taky.

Martin V.

A kolik procent z ceny by byl ochoten připlatit? Když se vyrábí auta 4×4 (za příslušnou cenu a s vyšší spotřebou paliva), proč by výrobci trolejbusů nenabídli kloubák se dvěma hnanými nápravami (obzvlášť, když je dělávali), pokud o ně zákazníci z kopcovitých měst budou stát.

Ondra

DPMB zjevně o trolejbusy se dvěma poháněnými nápravami nestojí, když je ve VŘ nepožaduje.

a8n

Bohužel zjevně je: je požadován trojnápravový kloubový trolejbus s poháněnou minimálně zadní nápravou. Ani v hodnoticích kritériích není jiná než zadní náprava nějak zvýhodněna.

Jiří Kocurek

15Tr je v Ječný! … no právě, proto v Brně chybí kloubáky. Jedni si myslí, že všechny 15Tr jezdí, jiní si myslí, že je sebrala Praha a vrátí, další si myslí, že náhrada není potřeba…

1 v muzeu, 1 historický, 1 provozní, 1 odstaven.
https://www.bmhd.cz/evidence-dpmb/vozp.php?ntyp=15Tr&dopravce=DPMB

Robert

Omyl, dva provozní. 504 a 505.

Luděk

Za 1. Už jsou obě provozní
2. Nahradily je 25Tr
3. Nedostatek kloubaků je minimálně od dodávek 22Tr

Jen otázka trochu mimo ale na co by v Praze byli?

Jiří Kocurek

1. Díky, netušil jsem.
A ke zbytku: Ječná je v Praze. Je tam i Lenin. 🙂

Robert

Pokud není v Žitné.

Lech Malý

No tak jedna Ěčná je i Brně, což ten fór trochu kazí.

Robert

Žitná taky.

Jedine vlaky

Nové trolejbusy jsou potřeba, je jich nedostatek na to, aby plně pokryly linky 25/26 zároveň s 26. Dále, na spoustu trolejbusových linkách často jezdí autobusy. Třeba 35, nebo kloubové Karosy na 37..

Jedine vlaky

*Oprava: Zároveň s 37*.

Tomáš N.

U 35 jsem na pár místech četl, že tam nejezdí parciály kvůli Pisáreckému tunelu (zda je to kvůli omezené rychlosti při jízdě na baterky nebo kvůli něčemu jinému, netuším). Také jsem četl názor, že by se baterie nestihla nabít.

Martin V.

Nové trolejbusy musí taky nahradit ty letité (ať už kloub, či sólo), kde už únava materiálu pokročila. Ví se už, proč při nehodě loni v dubnu na Křenové se stal trolejbus 21Tr neovladatelným?

Martin

Oficiální info jsem nezaregistroval, ale po té nehodě začali rychle asfaltovat úseky kolejí, kde předtím mezi kolejema panely. Možná únava a selhání předního podvozku z opakovanýho nešetrnýho přejezdu po rozbitých panelech? Na Křenové je koneckonců pruh po autobusy po kolejích

Růža

Brnu může spoustu měst závidět dosti slušnou délku trolejbusových tratí. Přeci jen ten trolejbus nemusí tahat tuny baterií a když čapne, nemusí se týdny hasit. Nic proti elektrobusům, ale ve větších městech na páteřních linkách mají větší smysl trolejbusy nebo tramvaje.

RSbrukli

Ale vnitřek busu by měl být řešen jinak jak u posledních krátkých busu tam je to hrozné

M19

Vzhledem k tomu, že po Brně jezdí dost parciálních trolejbusů, tak baterie mají… 😉

PvvS

Dost ? Těch 10 solárek situaci nemění..

Luděk

Přesně 10 ze 150 není ani 10% takže v žádném případě dost

Jiří Kocurek

Pravda, na 44/84 by se hodily kloubové s baterkama. Velký kus cesty se jede pod dráty.

Luděk

Že by konečně mělo DPMB i zálohu trolejbusů aby na trolejbusový linkách nemuseli jezdit autobusy?
Protože jmenovaný typů co by měli nové klouby nahradit je necelých 20

M H

Velmi rád bych viděl v Brně nové trolejbusy, ale dokud nebude podepsaná smlouva, může do toho opět hodit vidle ÚOHS…takže nezbývá než doufat, že aspoň některé ideálně však všechna výběrka klapnou 🙂

Gajda

Tak pokud vyhraje ta správná firma z Plzně a karoserie bude od dalších správňáků z Libchav, k ÚOHS se to nedostane

Luděk

Jen to ne, radši kastle od Poláků

M H

Zase na druhou stranu ty nové busy SOR NS 12 se zatím zdají být celkem pohodlené…dokonce bych řekl, že komfortnější než Urbanwaye od Iveca. Ale rozhodně kastle SOR NB jsou děsné. Naopak Solaris má v Brně kastle řekl bych celkově nejpohodnější.

Luděk

Solarisi 100% ale třeba i Urbany z minulého roku jsou taky dobrý. Neříkám že je špatný ale nejvíc se pral se zobrazením některých linek a plus to černé plexisklo před panelem buse u řidiče je strašný (neříkám že je to nějaké zásadní ale dokud tyto informace nezobrazují displaye tak je to oprus)

liposh

jak už jsme tu zmiňovali, musí to nějak souviset s tím, že v dílnách DPMB asi prostě umí dělat kvalitní údržbu těch kastlí od Solarisu, protože jak ten trolejbus s kastlí od Solarisu, tak všechny busy Solaris se v Brně v interiéru chlubí kvalitou, kterou v jiných městech nemají .

Jiří Kocurek

A v těch jiných městech chybí kvalita nebo údržba?

Peeetr

Jenom MHD Prahy, Brna a Ostravy jsou dost velké, aby mohli mít vlastní dlouhodobě kvalitní údržbáře i na hodně typů vozidel. Ale Ostrava soustředila svou údržbu neudržitelně příliš i na často ztrátový vývoj.