Brno chystá nákup dalších trolejbusů, zamíří na páteřní linky
Trolejbus Škoda 22Tr v Brně. Foto: Harold17 / Wikimedia Commons
V Brně aktuálně běží soutěže na dodávku sta nových trolejbusů v hodnotě přes miliardu korun.
V Brně aktuálně běží soutěže na dodávku sta nových trolejbusů v hodnotě přes miliardu korun.
A Praha nemá nějaké vyřazené?
Podle mě je škoda, že trolejbusy nebudou parciální (aspoň lehce – aby zvládly aspoň 2 km bez drátů). Já v Brně zažil leccos – třeba překládání trolejbusových tratí při velkých rekonstrukcích ulic jako byla Kounicova (tehdy možná ještě Leninova), Botanická…, bylo toho víc. Dvakrát jsem dokonce jako cestující trolejbus v křižovatce tlačil, protože byl nucen vlivem okolností zastavit na izolovaném úseku. A ušetřila by se spousta manipulačních tratí (a tím i výhybek a křižovatek, ať už trolejbusových nebo s šalinama). To je opravdu parciál o tolik dražší než klasický?
V Brně je všechno možné, zvlášť v komínské vozovně. Když zvládli vychytat výrobní vady na 21/22Tr do té míry, že jezdí relativně spolehlivě a odchází až na únavu materiálu, tak třeba za pár let budou modernizovat ty nové trolejbusy na parciály.
Je tam chyba, není to Tr15, Tr22 a Tr25, nýbrž 15Tr, 22Tr a 25Tr
to jsou problémy teda
Že snad konečně zmiznou T25, je dobrá zpráva. Hroznej krám. 22 Tr má bezkonkurenčně nejlíp řešený interiér. Solaris by byl nejmenší zlo, ideální by ale byly tříčlánkové Hessy.
Nebylo by tříčlánkový lepší Solaris Trolino 24?
Když už, tak 25Tr. T25 je tank.
Dvoumotorové trolejbusy to asi nebudou, co? 🙁
To asi ne. Ty nové už nebudou v zimě tak dobré jako 15Tr a 22Tr, které měly dvě hnané nápravy…nicméně možná požadavek na hnadou prostřední nápravu by nemusel být nereálný. Rozjezdy a kopce v zimě s 25Tr i 31Tr jsou zoufalé…
Podle mě není problém takový trolejbus vyrobit, spíš je problém ho zaplatit. Vyplatí se jen pár (tý)dnů v zimě, ale je o dost dražší. To se musí rozmyslet zákazník.
Když se podívám, jak 25Tr trpí v kopcích v Ústí (jak za deště, tak i za sucha), tak bych právě očekával, že i Brno bude chtít 2 hnané nápravy. Střední hnaná náprava je trošku lepší než zadní, ale do kopcovitého terénu to nestačí.
Tak DPMB určitě není jediným podnikem, který by o trolejbusy s 2 hnanými nápravami stál.
Ve Zlíně by se hodily taky.
A kolik procent z ceny by byl ochoten připlatit? Když se vyrábí auta 4×4 (za příslušnou cenu a s vyšší spotřebou paliva), proč by výrobci trolejbusů nenabídli kloubák se dvěma hnanými nápravami (obzvlášť, když je dělávali), pokud o ně zákazníci z kopcovitých měst budou stát.
DPMB zjevně o trolejbusy se dvěma poháněnými nápravami nestojí, když je ve VŘ nepožaduje.
Bohužel zjevně je: je požadován trojnápravový kloubový trolejbus s poháněnou minimálně zadní nápravou. Ani v hodnoticích kritériích není jiná než zadní náprava nějak zvýhodněna.
15Tr je v Ječný! … no právě, proto v Brně chybí kloubáky. Jedni si myslí, že všechny 15Tr jezdí, jiní si myslí, že je sebrala Praha a vrátí, další si myslí, že náhrada není potřeba…
1 v muzeu, 1 historický, 1 provozní, 1 odstaven.
https://www.bmhd.cz/evidence-dpmb/vozp.php?ntyp=15Tr&dopravce=DPMB
Omyl, dva provozní. 504 a 505.
Za 1. Už jsou obě provozní
2. Nahradily je 25Tr
3. Nedostatek kloubaků je minimálně od dodávek 22Tr
Jen otázka trochu mimo ale na co by v Praze byli?
1. Díky, netušil jsem.
A ke zbytku: Ječná je v Praze. Je tam i Lenin. 🙂
Pokud není v Žitné.
No tak jedna Ěčná je i Brně, což ten fór trochu kazí.
Žitná taky.
Nové trolejbusy jsou potřeba, je jich nedostatek na to, aby plně pokryly linky 25/26 zároveň s 26. Dále, na spoustu trolejbusových linkách často jezdí autobusy. Třeba 35, nebo kloubové Karosy na 37..
*Oprava: Zároveň s 37*.
U 35 jsem na pár místech četl, že tam nejezdí parciály kvůli Pisáreckému tunelu (zda je to kvůli omezené rychlosti při jízdě na baterky nebo kvůli něčemu jinému, netuším). Také jsem četl názor, že by se baterie nestihla nabít.
Nové trolejbusy musí taky nahradit ty letité (ať už kloub, či sólo), kde už únava materiálu pokročila. Ví se už, proč při nehodě loni v dubnu na Křenové se stal trolejbus 21Tr neovladatelným?
Oficiální info jsem nezaregistroval, ale po té nehodě začali rychle asfaltovat úseky kolejí, kde předtím mezi kolejema panely. Možná únava a selhání předního podvozku z opakovanýho nešetrnýho přejezdu po rozbitých panelech? Na Křenové je koneckonců pruh po autobusy po kolejích
Brnu může spoustu měst závidět dosti slušnou délku trolejbusových tratí. Přeci jen ten trolejbus nemusí tahat tuny baterií a když čapne, nemusí se týdny hasit. Nic proti elektrobusům, ale ve větších městech na páteřních linkách mají větší smysl trolejbusy nebo tramvaje.
Ale vnitřek busu by měl být řešen jinak jak u posledních krátkých busu tam je to hrozné
Vzhledem k tomu, že po Brně jezdí dost parciálních trolejbusů, tak baterie mají… 😉
Dost ? Těch 10 solárek situaci nemění..
Přesně 10 ze 150 není ani 10% takže v žádném případě dost
Pravda, na 44/84 by se hodily kloubové s baterkama. Velký kus cesty se jede pod dráty.
Že by konečně mělo DPMB i zálohu trolejbusů aby na trolejbusový linkách nemuseli jezdit autobusy?
Protože jmenovaný typů co by měli nové klouby nahradit je necelých 20
Velmi rád bych viděl v Brně nové trolejbusy, ale dokud nebude podepsaná smlouva, může do toho opět hodit vidle ÚOHS…takže nezbývá než doufat, že aspoň některé ideálně však všechna výběrka klapnou 🙂
Tak pokud vyhraje ta správná firma z Plzně a karoserie bude od dalších správňáků z Libchav, k ÚOHS se to nedostane
Jen to ne, radši kastle od Poláků
Zase na druhou stranu ty nové busy SOR NS 12 se zatím zdají být celkem pohodlené…dokonce bych řekl, že komfortnější než Urbanwaye od Iveca. Ale rozhodně kastle SOR NB jsou děsné. Naopak Solaris má v Brně kastle řekl bych celkově nejpohodnější.
Solarisi 100% ale třeba i Urbany z minulého roku jsou taky dobrý. Neříkám že je špatný ale nejvíc se pral se zobrazením některých linek a plus to černé plexisklo před panelem buse u řidiče je strašný (neříkám že je to nějaké zásadní ale dokud tyto informace nezobrazují displaye tak je to oprus)
jak už jsme tu zmiňovali, musí to nějak souviset s tím, že v dílnách DPMB asi prostě umí dělat kvalitní údržbu těch kastlí od Solarisu, protože jak ten trolejbus s kastlí od Solarisu, tak všechny busy Solaris se v Brně v interiéru chlubí kvalitou, kterou v jiných městech nemají .
A v těch jiných městech chybí kvalita nebo údržba?
Jenom MHD Prahy, Brna a Ostravy jsou dost velké, aby mohli mít vlastní dlouhodobě kvalitní údržbáře i na hodně typů vozidel. Ale Ostrava soustředila svou údržbu neudržitelně příliš i na často ztrátový vývoj.