Brno a ŘSD jdou proti ÚOHS kvůli okruhu. Deštrukprojekt zneužil práva, míní primátorka
Zástupci Ředitelství silnic a dálnic a Brna jsou přesvědčeni, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pochybil, když nepravomocně zrušil soutěž
Zástupci Ředitelství silnic a dálnic a Brna jsou přesvědčeni, že Úřad pro ochranu hospodářské soutěže pochybil, když nepravomocně zrušil soutěž na zhotovitele druhé etapy Velkého městského okruhu v Žabovřeské ulici. „Podle našeho názoru došlo ke zneužití práva. Firma, která podala námitky, nemá vůbec ani živnostenské oprávnění pro provádění stavby silnic,“ řekla primátorka Brna Markéta Vaňková.
V rozkladu ŘSD a Brno argumentují především tím, že podle jejich názoru nesplnil navrhovatel, slovenský živnostník Ing. Július Lapdavský Deštrukprojekt z Rožňavy, podmínky pro podání návrhu. „Musí se jednat o dodavatele, který by byl oprávněn a případně též alespoň potenciálně schopen zakázku splnit. Musí mu také hrozit postupem zadavatele nějaká újma. Podle našeho názoru nemohl námitku vůbec podávat, protože vzhledem k jeho možnostem nebylo reálné, aby se o zakázku ucházel,“ řekla Vaňková.
ÚOHS zrušil zakázku nepravomocně na základě stížnosti slovenského živnostníka, kterému se nelíbila například povinnost mít živnostenské oprávnění spojené s montáží elektrických zařízení. „Naším zájmem jsou bezproblémové dodávky. Práce spjaté s elektrickými zařízeními mají v zakázce hodnotu přes 150 milionů korun,“ řekl ředitel závodu Brno David Fiala.
ŘSD chce využít dobu na rozhodnutí o rozkladu k tomu, že za zakázky vyjme práce v řádu několika milionů korun a vysoutěží je extra. „Půjde o přípravu území, především kácení stromů a záchranný archeologický průzkum,“ řekl Fiala.
Brněnská primátorka i ŘSD věří, že stavět se začne letos. Během léta město chystá opravu tramvajové trati v ulici Veveří, která musí projít rekonstrukcí před tím, než se na ni přesunou tramvaje linky 1 do Bystrce.
Do zakázky s odhadovanou cenou 1,590 miliardy korun přišly dvě nabídky, obě výrazně dražší než cena podle projektu. Sdružení Eurovia, Hochtief a Subterra nabídlo 1,948 miliardy korun, Porr 2,214 miliardy korun. Kromě Deštrukprojektu nikdo jiný námitky nepodal.
Lapdavského zastupoval v případě advokát Vlastimil Calaba. Ten sídlí v Kroměříži na stejné adrese jako organizační složka slovenské stavební firmy Váhostav. V minulosti už Váhostav zastupoval. V roce 2018 se obrátil na ÚOHS kvůli zakázce na modernizaci brněnského nádraží za dvě miliardy korun. Nabídku přitom tehdy Váhostav ani nepodal. Po třech měsících bez vysvětlení vzal svůj návrh zpět.
Podle původních plánů měly práce začít v dubnu. Stavba zahrnuje přeložení tramvajové tratě do tunelu pod Wilsonovým lesem, což umožní rozšířit stávající dvoupruhovou silnici na směrově rozdělenou čtyřpruhovou komunikaci.
Investorem je z drtivé většiny Ředitelství silnic a dálnic, zhruba 80 miliony se ale bude podílet i město. Velký městský okruh je jedním ze strategických projektů Brna. Na Žabovřeské je dlouhodobým cílem odstranit dopravní špunt, který způsobuje dlouhé kolony.
Zakázce a jejímu pozadí jsme se věnovali předminulý týden.