Brněnskou MHD čekají v létě větší škrty než obvykle. Interval se prodlouží až na 30 minut

Brněnská tramvaj 13T v novém laku. Pramen: DPMBBrněnská tramvaj 13T v novém laku. Pramen: DPMB

Interval tramvají se o víkendu prodlouží na 15 minut.

Zpět na článek
66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kleist

Modleme se, aby po volbách alespoň dopravu nemělo na starost ODS.

Luboš Beneš

Článek o Brně a na fotce plzeňské muzeum

Jan Sůra

Díky za upozornění, už je pryč.

W14

V článku je dost nepřesností (beru to z pohledu cestujícího, každý den jedu 3-4 MHD). „V zimě se četnost spojů snižovala kvůli tomu, že nebyl dostatek zdravých řidičů a kvůli covidu jezdilo méně cestujících.“ – u cestujících jsem si teda nevšiml úbytku, a to jsem jezdil 1,2,4,12 a občas i 8, u busů 32-34-36. V měsících leden a únor DPMB selhal (a tady to měl řešit – chápu, že řidiči nebyli, ale začátek školního roku, návrat žáků a studentů do Brna byl prostě poznat); „Dopravní podnik částečně toto omezení kompenzoval vyšší kapacitou vozidel.“ – nekompenzoval;, nástup žáků a studentů do… Číst vice »

Gwann

Ještě mne tan napadlo …ale hlavne že je na dotovani vlaku na vídeňské letiště.. ..

mgr.pavel

To víte, krajští radní neumí na Wien Hbf přestoupit z vlaku na vlak.. (sarkasmus)

Vít Jůza

Pokud by byly trochu promyšlené a zajištěné návaznosti, proč ne? Ale cestovat po městě s tím, že se jednou nebo dvakrát možná nebo určitě bude čekat púl hodiny, to není moc komfortní.

mgr.pavel

Ani se zajištěnou návazností by to nebylo dostatečné.

Viz mé argumenty níže („sit and go“ auto versus „čekání v průměru 15minut na spoj“).

PetrH

hlavně jakmile člověk v dospělosti má víc práce a pak dobíhá autobus, který může jet později, ale taky o 2 minuty dřív, tak si řekne, že to je fakt pod jeho úroveň…

mgr.pavel

Zrovna dřívější odjezdy si DPMB u svých řidičů celkem dost hlídá, pokud vím.

Když jede spoj později, tak vám neujede 🙂 (ale může ujet návazný spoj když nestihnete přestup, to ano).

PetrH

To ne, spíš ta pointa byla, že pak ztrácíte hodně času čekáním na zastávce na rušné ulici plné smradu z aut, když to může jet později i dřív (sleduju to i v appce cestou, ale to zpomaluje a tam se dřívějším odjezdem nechlubí).
Dřív jsem bydlel u zastávky, která byla druhá na trase a tam to jezdilo celkem luxusně přesně…

Leinad

Buď v síti bude několik situací, kde to nejde (každá linka má X požadavků na jiné, občas se popírají) Nebo se udělá společný rozjezd z jednoho místa. (A jakákoli cesta bude přes centrum).
V Praze jsou dvě sítě linek (denní a noční)

Samo

Je to škoda, Brno kedysi malo s prehľadom najlepšiu MHD v Česku a možno aj celej V4, ale posledné roky to ide dolu vodou. Toto je posledný klinec do rakvy. Ja rozumiem že samosprávy majú finančný problém, ale toto je šetrenie na nesprávnom mieste ktoré bude do budúcna stáť dosť veľa peňazí skrz nárast individuálnej dopravy. Tie intervaly sú natoľko zlé, že úplne jednoznačne budú viesť k nárastu individuálnej dopravy.

Oveľa vhodnejšie by bolo výpadok riešiť aspoň čiastočne cez nárast cestovného.

robert

Nepochopil jsem, proč se v létě prodlužují intervaly. Dost lidí na prázdniny nikam neodjíždí, zůstávají tady a město žije i o prázdninách, jen ranní špička nebude zahrnovat školáky, ti se rozmělní do celého dne, takže jízdní řád prázdninového pracovního dne by měl spíš připomínat sobotu s posilou ráno a odpoledne pro normálně pracující.

Frantík

Protože si řidiči vybírají dovolené.

robert

Pravda.

Frantík

V Prahe linky jako 177 jezdí po 20 minutách, taky žádná sláva. Tramvaje naštěstí zůstávají na deseti.

PetrH

Tak mne napadlo se podívat a mám taky dvojnásobný interval od zítřka. 30 minut na 165 mimo špičku (tj. po osmé), 15 minut ve špičce. A tam školní mládež po osmé nejezdila… to bývalo i s těmi 15 minutami docela plné důchodců a podobně.

xyz

To už jsou fakt nepoužitelně dlouhé intervaly. Nehodné páteřní dopravy ve druhém nejlidnatějším městě ČR. 🙁

Nováková

Navíc v Brně mají konečné až na vyjímky pouze jednu linku, v Praze jsou až na vyjímky tratě obslouženy 2, 3, Barrandov dokonce čtyřmi. Praha by narozdíl od brna dopoledních 12 minut a celovíkendových prázdninových 20 snesla. Škoda je, že Praha ignoruje všechno, co delší než 30 metrů.

David K

To jsou intervaly jako v „nepřestupovém“ období kdy z jedné konečné jely šaliny třeba na 5 směrů a bylo 22 linek. Od dob zavedení přestupního systému a seškrtání linek přece nemůžou takhle natahovat intervaly. Odmítám třeba na staré osadě čekat na něco 20 minut v tom vedru. Obzvlášť když pokáceli jedinej strom co tam dělal stín. A pak ještě přijede neklimovanej křáp jako třeba 31Tr (koupené nové 2015 bez klimy). Pojedu si v autě s klimou.
Pořád říkám že nás ústně tlačí do MHD, ale činy nás nutí sednout do aut.

Korytnacka

V lete je horko,v zime zima.Jsem sokovan,ze to nektery lidi jeste prekvapuje.

V. K.

Na tom není nic nečekaného. Prostě tradiční politika ODS. MHD je potřeba redukovat, aby bylo na haly za 7 miliard a podobné nesmysly, protože slušný pravicově smýšlející člověk by do ní přece nikdy nesedl a socky to vydrží.

Gwann

Tak hala za 7mld, kterou navíc bude muset někdo provozovat, to je super kšeft. Podívejte se, jak dopadl pod vládou ODS Liberec…tak teď je třeba rozkulacit i Brno.

Problém je, že v Brně není úplně alternativa… Kašpari z Žít Brno na hodně dlouho znemožnili jakoukoliv alternativu….a etablovane strany…v tom jedou snad vsechny

mgr.pavel

Zelení či Piráti (kteří teď jsou béčko ODS, ale změnou lídra na Lahodu hodně otočili – a to tím správným směrem, pro dopravu)?

Gwann

Přiznám se, že na mne brněnští piráti moc dobře nepůsobili…tak nevím…

tomash

„Brno má nejlepší MHD v Evropě“. Tohle je od Vaňkové vážně výsměch, ať se jede podívat do Vídně, jak vypadá ona „ne-nejlepší“ MHD v Evropě (např. metro po 7.5 min až do půlnoci). Současná koalice na radnici v Brně udělala z MHD nepoužitelný vrak, po Brně musím jet autem, pokud chci jistotu, že se nějak dostanu zpět domů.

Paolo

Pustit ODS k vedení města a speciálně MHD a čehokoli s dopravou je mor.
Normální člověk uvítá četnost a spolehlivost a ne cenu a zhoršovani kvality dopravy. Brno a Praha mají nejnižší cenu kuponů,takže mírně zvýšení za předpokladu zachování četnosti a spolehlivosti a odstranění lokálních příšeru nemám problém.Tohle problém je ..tohle je jak nahnat lidí do aut a ucpat město.

PetrH

Loni, když magistrát uvažoval o zdražení lítačky v Praze, nejhlasitější proti byla ODS a internetoví pravičáci. To jsou lidé, kterým pracovně říkám pravicová chudina – nejsou si schopní vydělat a tak jsou přesvědčení, že je okrádá stát daněmi a nápady na zvyšování jízdného v MHD.

Paolo

Vse je o prioritach a mozgu. Skoda, ze kvalitni system MHD aktualni primatorka a jeji parta tak ….. ( tohle nemuzu napsat- dostal bych ban). Brno uz jednou ODS zhodou okolnosti primatorku melo a take tam byli populisticke ne manazerske rozhodovani

Jinak jen pro ilustraci… mesicni jizdenka v blizke Bratislave stoji na czk 800 a system se zveda nahoru, krok za krokem. Ironii je , ze inspiraci byl IDS JMK a ten pada jak titanik

PetrH

Jj, vím, nejlevnější kupon je v Bratislavě asi za 7 tisíc czk, tj. dvakrát tak dražší než v Praze. Jenže lidé zprava doleva jsou tak zhýčkaní, že reálně tvrdí, že má být stále levnější, ideálně zdarma.

PetrH

jednou jsem tuhle zmínil, že lítačka v Praze byla před dvaceti lety dražší než teď a dostalo se mi odpovědi „ale před 20 lety jsme byli ještě chudí…“

Igor Mauricio

„Dneska už šalina jela?“
„Ne, až zítra. Dneska jezdí jen liché linky trolejbusů,“

Martin.K

Jako obvykle. Je to všude po republice, skoro jako mor.
Já chápu, že ty samosprávy, ať už krajské nebo městské, mají omezené příjmy a náklady rostou. Ale tak ať měl zasáhnout stát, ať se na mě nikdo nezlobí, a místo stamilionů, možná miliard kamionovým dopravcům v rámci několika sérií covidových podpor (to samé zájezdové autobusy) měl ty peníze dát do veřejně prospěšné veřejné dopravy.

Roman Čadek

Zkrátka chcete místo tržní ekonomiky dotační socialismus a návrat k centrálnímu plánování.

mgr.pavel

Ale houby, on chtěl jen narovnat podmínky.

Soukromým dopravcům postiženým COVIDem stát dal kompenzace.

Veřejným dopravcům ne.

Roman Čadek

Veřejná doprava během covidu fungovala a byla z veřejných peněz nadále dotována, na rozdíl od komerčních služeb, kterým bylo podnikání omezeno.

mgr.pavel

Ano, veřejná doprava stále poskytovala dostatečně velkou veřejnou službu (soukromníci co stáli tak ne). ALE příjmy z jízdného měla nižší, protože méně pasažérů.

Roman Čadek

Rovněž pivovarníci měli přijmy nižší, protože se prodalo méně piva, čerpadláři měli přijmy nižší, protože se prodalo méně paliv… Všichni povinně dotovat všechny, socialismus váš vzor!

mgr.pavel

Opakuji, toto říkáte vy. Jen vy. A vůbec v tom nemáte pravdu. Když stát pošle jedné své organizační složce (poskytující veřejnou službu) extra peníze, tak to nemá se socialismem ani dotacemi nic společného. (pak by změna rozpočtového určení daní byla socialismem..?)

A jak opakuji, vlivem covidu většina soukromníků získala kompenzace, ale MHD ne.

Gwann

Jasně, a pivovar má 60-80% z kompenzace od státu I bezne, že?

czhunter

V MHD neexistuje „tržní ekonomika“ v žádné zemi prvního, a dokonce ani druhého světa.

A v zemích třetího světa řekl bych také pouze býjimečně.

Studý Chudent

Přiznejme si fakta. Za těch 10 let stejné výše jízdného výrazně zdražily vstupy – mzdy řidičů, mechaniků a dalších; paliva a energie jsou teď extrémně vysoko; jsou investiční náklady na nový vozidla + k tomu ještě výpadky příjmů za covidu. V době konjunktury mohlo město zvyšovat kompenzace pro DP, teď ale přichází krize a díky hospodaření paní primátorky a jejích neshledal (*ehm hala za 7 miliard*) a výpadků z příjmů města (zrušení SHM stranickými kolegy z ODS a ANO) prostě nejsou love. Zároveň není politická vůle na zdražování, proto město chce “šetřit” tak, že ničí systém MHD. Doufám, že se… Číst vice »

Martin.K

Souhlasím. Jaké může mít toto omezování důsledky? Myslí si paní Vaňková, že když bude škrtat šaliny a trolejbusy, že v té MHD zůstane stejně cestujících? Ne, nezůstane. Ti budou přirozeně ubývat, protože se jim nebude chtít čekat 20 minut na zastávce, anebo se ve špičce cpát v přeplněném voze. A jsme v takové dost nebezpečné spirále…

K.S.

Tak je tu ještě jedna možnost, nevím tedy jak to vyjde co se vstupů týče a jak by to bylo s délkou zastávek, ale mohly by se interval zkrátit méně, ale zato nasadit trojice na více linek.

Paolo

Pani Vankova by musela MHD v Brne zacit aktivne vyuzivat. Reditel DP Brno situaci zna a to ne jen z pozice manazera ale i tramvajaka stacilo by si dat poradit.Narozdil od ni se oboru rozumi..

Karol

Je to jak říkáte a myslím si že i kdyby se jízdenka zdrazila o korunu a salinkarta o 100 tak to lidé unesou a dpmb by i tato malá částka pomohla.

PetrH

Budete muset přidat cca nulu k těm částkám.

Paolo

Blizka Bratislava, ktera cerpala dopravni model podle Brna ma jizdne 800 na czk ( a pujde nahoru!), lidi zijou a MHD jede nahoru..

kakov

foto je z Plzně, Západočeské muzeum

timom25

Ak by sa pokračovalo trendom zväčšovania intervalov a vozidiel, je možné že DPMB nasadí súpravy 2x Vario2? Prípadne bráni tomu niečo na linkách 1/12? Čo to spraví s kapacitou na hl. nádraží keď tam príde 60 metrové vozidlo?

Studý Chudent

To je ten problém, zaj*be se tím celý nástupiště na hlavním, nevejdou se dvě soupravy za sebe. Zas při intervalu 15m je to asi jedno 🤷🏼‍♂️😥

Ondra Holub

Není to úplně jedno pro ty, kteří musí přestupovat. Ten, kdo bude v soupravě, co přijede později (a bude muset čekat před zastávkou), tak přestup nemá. Nebo tedy má, ale až za těch 15 minut.

355

Však je v plánu nasadit na linku 1 soupravu EVO2

Kebab

Přesun lidí z aut do MHD v české praxi.

mgr.pavel

No právě. (až) 30minutový interval během dne, na to se spousta lidí vykašle. Buď v průměru 15 minut čekat na spoj, nebo přesně načasovat odchod (s rezervou, aby mi spoj neujel, protože půl hodiny čekat fakt nechci).

To je strašně nepohodlné – ve srovnání s autem „sit and go“.

Jedno takové rozhodnutí povede k přesunu řady lidí do aut – ale vybudovat jejich důvěru zpět (až jednou bude MHD jezdit normálně často), to bude trvat hodně dlouho. Dopady bude mít tento krok i za pár let.. 🙁

Proč probůh nezvýší jízdné? Držet je 10 let na stejné úrovni je blbost.

Peeetr

Hlavním celorepublikovým špuntem, ke kterému se nutně vztahují i ostatní města v ČR, je nízké jízdné za dlouhé jízdy přez celou Prahu.

Gwann

Myslíte jako pulhodinovy lístek za 32? Tak v Brně je 90 minutová za 27. Nic nebrání to zvýšit. Když navíc kupony jsou v Brně dražší než v praze

PetrH

Jednotlivé jízdné v Praze je dražší pro turisty, naopak roční kupon je sociální dávka pro rezidenty.

Gwann

Jo, jo, 3600 je fakt sranda. 90 delších jízdenek….

Ondra Holub

Jo, pokud začínám v Brně, tak si odchod načasovat můžu (a taky to tak dělám). Pokud ale přijíždím třeba vlakem, tak je rozptyl mnohem větší, takže pak případný přestup na MHD vyžaduje větší rezervu.

Paolo

zvyseni jizdneho bude nezbytne… jen jedou volby… takhle to vypada, kdyz mesto ridi pravnik, pro ktereho je MHD mimo deklaraci o podpore sproste slovo a ne ekonom / manazer

PetrH

Přesun lidí z aut do MHD se nekonal a nebude konat nikdy. Jakmile si člověk zvykne jezdit autem, tak jezdí všude – takto mi to bylo vysvětleno už na začátku 90. let, kdy jsem se divil, že někdo jezdí 500m po vesnici pro rohlíky.

tomash

Nemáte (překvapivě) pravdu. Já jezdil (v českých městech) téměř výhradně autem, ale po poznání MHD ve Vídni jsem přesedlal (ve Vídni) zpět na MHD, je to rychlejší, levnější, nemusím řešit parkování a můžu si při jízdě číst. Bohužel se totéž nedá říct o Brně, pomalá, nacpaná a s dlouhými intervaly. Jediné, čím lidi v Brně nutí do MHD, je nekvalitně připravený rozjezd rezidentního parkování, smutné, že jiný důvod k MHD v Brně není.

Gwann

Tak v Brně je málo aut v centru…je třeba ty tramvaje pekne nacpat a autobusy vysílat každou lichou hodinu pouze. Tak se usetri nejvíc.

hoholu

off topic dotaz na redakci: jak to dopadlo s dopisem z magistrátu pro ŽESNAD?