Brněnskému dopravnímu podniku nebudou stačit ani stamiliony korun od města navíc
Podle šéfa DPMB příští rok bude muset dopravce zastavit investice do nových vozidel.
Mimořádně vysoké ceny elektřiny postihují i dopravní podniky, které provozují tramvaje či trolejbusy. I když brněnští radní schválili dopravnímu podniku na příští rok finanční kompenzaci 2,75 miliardy korun, což je o 550 milionů korun více než letos, je to málo. Při současných cenách elektřiny by dopravní podnik potřeboval další miliardu navíc, řekl ČTK generální ředitel podniku Miloš Havránek. Už nyní je podle něj zřejmé, že příští rok podnik zastaví investice do obnovy vozového parku a patrně i do modernizace tratí.
„Letos platíme fixovanou cenu 4 800 korun za MWh, ročně spotřebujeme 60 000 MWh. Když jsme dělali v květnu kalkulaci, počítali jsme s cenou 7 000 korun, ale teď je cena 17 000 korun a stále roste,“ řekl Havránek. Město už má letos vytvořený rezervní fond, ze kterého městským společnostem a organizacím kompenzuje rostoucí ceny energií. S tím, jak ceny rostou a pokud by byly na současné úrovni, nebude ve fondu na kompenzace dost peněz. Havránek už podle svých slov radní informoval, že bude dopravní podnik potřebovat víc peněz. Vedení města se snaží jednat i s vládou, aby tuto situaci řešila.
Zmínil možnost provozních úspor, tedy menšího dopravního výkonu při proškrtání spojů, které využívá málo lidí, to podle něj ale tak extrémní ceny elektřiny, jaké nyní jsou, nevyřeší.
„A představa, že vůbec od 1. ledna nevyjedeme, je ještě horší, než že budeme za jednu MWh platit 20 000 korun,“ poznamenal. Podle něj ale musí přijít národní či celoevropské systémové řešení. „Problém nemáme jen my, ale mají ho úplně všichni. Otázkou je, jaký je strop cen. Tohle nejsou reálné ceny, jsme ve válce a trh nefunguje. Ve válce nemůže fungovat trh,“ řekl Havránek.
ČTK