LOT 3a leaderboard

Brněnská lanovka z Pisárek k bohunickému kampusu zamířila k posouzení vlivu na okolí

Lanovka Pisárky - Kampus, vizualizace. Pramen: DPMB, dokumentace EIALanovka Pisárky - Kampus, vizualizace. Pramen: DPMB, dokumentace EIA

Lanovka bude dlouhá 1,7 kilometru a zvládne až 2000 osob za hodinu. Stavět se má od příštího roku.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) učinil další krok směrem ke zbudování nové lanovky, která má spojit Pisárky s fakultní nemocnicí a univerzitním kampusem v Bohunicích. Záměr poslal k posouzení krajskému úřadu Jihomoravského kraje.

Ten rozhodne, zda lanovka bude mít významný vliv na okolí, a tudíž zamíří do plnohodnotného a zdlouhavého procesu EIA, nebo zda dostane „zelené“ povolení bez průtahů s tím, že významně životní prostředí neovlivní. Dokumentace uvádí některé detaily k lanovce. DPMB počítá se zahájením stavby v roce 2022, hotovo by mohlo být o dva roky později.

Lanovka Pisárky - Kampus. Pramen: DPMB, dokuentace EIA

Lanovka Pisárky – Kampus. Pramen: DPMB, dokumentace EIA

Výchozím bodem dráhy bude nástupní stanice Pisárky-Lipová, umístěná poblíž křižovatky ulic Hlinky a Lipová, kde navazuje na MHD a stávající zastávky tramvají, autobusů a trolejbusů. „Význam lokality ještě vzroste po dobudování kulturně-sportovního pavilonu, se kterým se zvýší poptávka po MHD v této oblasti. Současně je stanice napojena na nový vstup do areálu BVV, lanovka zajistí v době konání veletrhů transfer návštěvníků z parkovišť nad pražskou radiálou do areálu BVV,“ píše se v předloženém materiálu.

Trasa lanové dráhy povede mezi pavilonem Z a novým kulturně-sportovním pavilonem k mezistanici Riviéra před ulicí Bauerovou. Pak vystoupá nad řekou Svratkou k mezistanici Kampus. „Umístění navazuje na cyklisticky atraktivní a hodně využívané lokace Bike aréna Anthropos a Bike aréna Netroufalky,“ doplňuje dokumentace. Konečná stanice ponese název Kampus – terminál před Fakultní nemocnicí Brno Bohunice. Zde vznikne i konečná prodloužené tramvajové linky Osová – Kampus, která se už staví.

O stavbě lanovky se mluví v Brně od roku 2014, nápad prezentoval tehdejší primátor Roman Onderka (ČSSD). Náklady na lanovku odhaduje DPMB na půl miliardy korun. Od loňského srpna má podnik vybraného projektanta lanovky.

Rozšířit síť MHD o lanovku chtějí i v Praze, kde chystají natažení lan z Podbaby do Bohnic. Pražská lanovka musela do podrobného posouzení vlivu na okolí (EIA), neboť podle úřadů může být tento vliv významný.

Technické údaje záměru lanovky v Brně:
přepravní kapacita: 1000 osob/h (první etapa), 2000 osob/h (konečná etapa)
pohonná stanice: dolní
napínací stanice: dolní
vratná stanice: horní
počet vozů: 39 (první etapa), 77 (konečná etapa)
vzdálenost mezi vozy: cca 144,00 m (první etapa), cca 72 m (konečná etapa)
interval mezi vozy: cca 28,80 s (první etapa), cca 14,4 s (konečná etapa)
jízdní rychlost: cca 5,0 m/s
doba jízdy: cca 9,18 min
vodorovná délka: cca 1701 m
šikmá délka: cca 1711 m
délka nekonečného lana: cca 3500 m
převýšení: cca 71 m
průměrný sklon: cca 4,2 %
max. sklon lana: cca 33,6 %
průměr dopravního lana: cca 48 mm
rozchod lana na trati: cca 5,70 m
výkon motoru trvalý: cca 472 kW
výkon motoru rozjezdový: cca 614 kW (0,15 m/s2)
brzdný výkon: cca -250 kW (-0,60 m/s2)

Pravidelná provozní doba lanové dráhy bude mezi 6:00 a 22:00 hodinou.

Tagy brno Dopravní podnik města Brna DPMB lanová dráha Pisárky - Kampus seznam Top
96 komentářů